Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Diğer Yayınlar Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 44
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama görüşleri: Cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerinin incelenmesi
    (Dergipark Akad, 2020) Doğan, Nihal; Tosunoğlu, Çiğdem Han; Özer, Ferah; Akkan, Banu
    Bilimsel sorgulama (BS), bilim okuryazarı öğrencilerin hedefine ulaşmada en önemli bileşenlerden birisidir. Öğretim programında ‘anlayış’ ve ‘beceri’ olarak farklı ifade edilmiş olsa da BS hakkında bilinçli düzeyde görüşlere sahip olan öğrencilerin bu konudaki becerilerinin de daha fazla gelişeceği açıktır. Sorgulama becerilerinin ve anlayışının geliştirilmesi, sorgulamaya dayalı stratejilerin ve sınıf içi uygulamalarının dikkatli bir şekilde planlanmasını ve uygulanmasını gerektirir. Ancak, sorgulamaya dayalı stratejileri planlama ve uygulama öncesinde, uygulamaların kalitesini ve içeriğini planlama adına öğrencilerin bu konudaki hazırbulunuşluluklarını ve görüşlerini inceleyen betimleyici çalışmalara ihtiyaç vardır. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, sosyo ekonomik düzeyleri farklı beş okulda öğrenim gören toplam n = 599 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama hakkındaki görüşlerinin betimsel olarak ortaya konulmasıdır. Çalışmanın birincil veri kaynağı, Lederman vd. (2014) tarafından geliştirilen, açık uçlu Bilimsel Sorgulama Hakkında Görüşler Anketi’ne (VASI) verilen öğrencileri yanıtlarıdır. Çalışma sonuçları, ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulamanın tüm bileşenleri hakkında görüşlerinin yetersiz düzeyde olduğunu göstermiştir. Çalışmanın sonuçları derinlemesine incelendiğinde ise, bilinçli düzeyde görüşlere sahip olan ortaokul öğrencilerinin büyük bir kısmını, özellikle üst-orta sosyoekonomik düzey okulların 6. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin oluşturduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Impact of interfacial layer using ultra-thin SiO2 on electrical and structural characteristics of Gd2O3 MOS capacitor
    (Springer, 2018) Kahraman, Ayşegül; Gürer, Umutcan; Lök, Ramazan; Kaya, Şenol; Yılmaz, Ercan
    The aim of present study is to improve the quality of Gd2O3/p-Si MOS structure by reducing interface trap charge density. Therefore, the ultra-thin SiO2 layer was grown to high-k/Si interface. The effect of the post deposition annealing on the structural properties of the Gd2O3/SiO2 films and electrical characteristics of the Al/Gd2O3/SiO2/p-Si/Al were investigated for three different temperature. Besides, the effect of the series resistance and measurement frequency on the electrical characteristics of the p-MOS capacitors was examined in detail. 118 nm-thick Gd2O3 films were grown by RF magnetron sputtering following the 5 nm-thick SiO2 deposition on p type Si wafer by dry oxidation method. While the Gd2O3 monoclinic characteristic peaks were observed in the Gd2O3/SiO2/Si structures annealed at 600 A degrees C and 800 A degrees C, the XRD spectra of as-deposited and annealed at 400 A degrees C sample pointed out Gd silicate formation. -Si, -O, -Gd, and -H bonds were defined in the FTIR spectra of all samples. The frequency dependent capacitance-voltage (C-V) and conductance-voltage (G/omega-V) characteristics of Gd2O3/SiO2 MOS capacitor were measured. Strong accumulation capacitance values in these devices did not change significantly depending on frequency. Unlike from the MOS capacitor with as-deposited and annealed Gd2O3/SiO2 at 400 A degrees C, the interface trap charge density increased with increasing voltage frequency for the samples annealed at 600 A degrees C and 800 A degrees C. No significant change in the border trap density with increasing frequency was observed in the MOS capacitor except for as-deposited device. The barrier height increased with increasing frequency for all Gd2O3/SiO2 MOS capacitors.
  • Öğe
    Teachers' professional image in Turkish school series
    (Iclel Conferences, 2017) Nartgün, Şenay Sezgin; Limon, İbrahim
    The aim of this study is to determine teachers' professional image in Turkish school series on television. Teachers' professional image was analyzed under four categories as demographic characteristics, positive, negative and omitted image components. To this end, four school series broadcasted on different TV channels were analyzed. The TV series were obtained from the websites of the channels or they were downloaded from YouTube. The study was carried out as an ethnographic study which is one of the qualitative designs. Study materials were chosen through criterion sampling method. The first three episodes and main teacher character of the series were included in the study. Data was collected through document review method. To analyze the data ethnographic content analysis was utilized. The following results were obtained. There were not stereotypes in terms of gender or age of the characters. On the other hand, three of the characters were seen as teachers in social sciences while only one of them was a Math teacher. All of the characters were single or widow which was regarded as a negative image component. Additionally, all of the series were set in high schools. As for the positive image components, the characters were idealistic, self-sacrificing, concerned, role-model, respectable and just. The names of the characters can be said to have positive connotations in Turkish language. They had positive visual image and good relations with their students. The characters could solve their students' personal problems. However, some negative image components were present in the series. These can be listed as financial status, the fierce opposition to the school administration, solving the problems at school informally, making exam in the first lesson and using insulting words to the students. Teachers were also depicted as an occupational group which can easily be appointed from place to place as a punishment. It was also determined that there were some omitted image components. Teachers were not depicted while planning, preparing for the lesson, training, participating in the meetings, grading the exams or doing extra tasks.
  • Öğe
    Attitudes towards astronomy among the pre-service teachers' different cognitive styles: alternative course sample
    (Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2017) Demir, Naciye Somuncu; Aksüt, Pelin; Yener, Dündar; Aydın, Fatih; Subaşı, Özge
    The purpose of research is to examine the changes in attitudes towards astronomy following alternative astronomy education among pre-service teachers with different cognitive styles. Accordingly, it was thought to be appropriate to use pre- and post-test control group design among the experimental designs. The sample of the study included 4th year students at Abant Izzet Baysal University Department of Science Teaching during 2015-2016 spring term (N=64). In the treatment group, a process enriched with activity-based astronomy practices was followed, while the control group used a 12-week program designed as consistent with the program developed by Higher Education Council. The results seem to evidence that at undergraduate level there is an urgent need to intensify the efforts, education and practices that focus on increasing the levels of attitudes towards astronomy regardless of cognitive styles and on transferring these attitudes to skill areas and these kinds of studies need to be encouraged and extended.
  • Öğe
    Strategic human resource management and organizational innovativeness in private schools
    (Iclel Conferences, 2016) Argon, Türkan; Limon, İbrahim
    The purpose of this study is to determine private school teachers' views on strategic human resource management (HRM) and organizational innovativeness and whether there is a statistically significant relationship between their views. The study was designed in relational survey model and the study group consisted of 187 teachers working in private schools in Sakarya during 2015-2016 educational year. Strategic Human Resource Management Scale and Organizational Innovativeness Scale were used as data collection tools. To test the normality of the distribution of data Kolmogorov-Smirnov test was conducted. The result demonstrated that data did not have a normal distribution so to analyze the data means, standard deviations were calculated and correlation analysis (Spearman rho) was conducted. Some of the findings of the study are as follows; teachers' view on strategic human resource management in private schools is "Moderately Agree" and their view on organizational innovativeness is "Strongly Agree". There is significant and positive relationship between teachers' views on strategic HRM and organizational innovativeness. The correlation is moderate in strength. On the other hand, it was observed that there were significant and positive relationships between subscales of strategic HRM and organizational innovativeness. These correlations were at different levels in strength. Based on the results of the study, it can be suggested that private schools should reward their teachers more frequently. They should also train the teachers systematically, especially novice ones. Additionally, private schools should take higher risks and create opportunities for the teachers to participate in organizational decisions. To foster innovation they should follow a strategic approach in HRM.
  • Öğe
    Parents education in England
    (Int Organization Center Acad Research, 2015) Kılıç, Çiğdem; Civek, İlknur; Bulut, Melike
    Education of the parents who given the first education to the child for the purpose that individuals having conscious and acceptable behaviours in the society can be raised is an important subject which is over emphasized nowadays. So much so that, during this period from the beginning of prenatal stage in which period mother-fathers' personality is founded and from puberty to the stage when a child become an adult, parentage skills and knowledge need to be developed about the subjects such as child care, nutrition, education and development, mother-father-child communication, school term, puberty and sexual education, etc. Having regard to different requirement and circumstances of mother-fathers (socio-economic degree, educational status, mother's working, etc.) education opportunities are offered to mother and fathers at home, at institution, both at home and institution by means of both mobil services and distance education methods in many countries. In this sense, mother and father education is an important element which is thought to contribute for the child at first and then for the society and country's welfare. In this study made by means of literature search parents education's connection with lifelong learning and adult training is examined; the types of parent education are mentioned and last which programmes are applied on behalf of the parent education in England and what kinds of studies are worked are examined. In England, a special importance is paid for the mother father education because of the society's future and continuation. In England, hundreds of family education programmes are available which are offered free by Department of Education, as part of Sure Start Programme, by means of especially Sure Start Child Centers, multifunctional society centers, schools and health agencies. As the result of the research, Sure Start and similiar programmes which aim to educate mothers and fathers in England in many directions have appeared to be considerably successful and accepted by the people. Mother father education studies' structure and running mentioned in this research is thought that it will provide the inspiration for the similiar activities in Turkey.
  • Öğe
    Teacher views on administrators’ leadership styles and level of organizational virtuousness
    (Kamla-Raj Enterprises, 2016) Nartgün, Şenay Sezgin; Dilekçi, Ümit
    Based on the views of teachers employed in Bolu central district primary and secondary schools, this study aimed to determine whether relationships exist between leadership styles and organizational virtuousness by assessing school principals based on their leadership styles, determining their organizational virtuousness levels, and investigating these according to several variables. A random sampling method was used in the sample selection and 232 teachers were selected. Two scales were utilized as data collection tools: The “Leadership Styles Survey”, and the “Organizational Virtuousness Scale”. The research results showed no significant differences in teacher views on leadership styles based on gender, position, type of school, and level of education although significant differences were observed in cultural, instructional, ethical, visionary, learning, and transformational leadership sub-dimensions according to the professional seniority variable. © Kamla-Raj 2016.
  • Öğe
    Ortaöğretim öğretmenlerinin okulla ilgili kararlara katılımı
    (2008) Aksay, Orhan; Ural, Ayhan
    Bu çalışmada ortaöğretim okullarında çalışan öğretmenlerin, okullarında alınan kararlara katılma düzeylerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evrenini, 2004-2005 öğretim yılında, Bolu İli merkezinde bulunan ortaöğretim okullarında en az bir yıl süreyle görev yapan 526 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise olasılığa dayalı örnekleme yöntemlerinden “basit tesadüfi örnekleme yöntemi” ile seçilen 320 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, 10 sorusu öğretimsel, 17 sorusu da yönetimsel kararla ilgili 27 sorudan oluşan bir anket ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler, öğretimsel kararlara “Oldukça”, yönetimsel kararlara ise “Biraz” düzeyinde katıldıkları görüşündedir. Öğretmenlerin öğretimsel ile yönetimsel kararlara katılma düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark vardır. Bu farka göre; öğretmenlerin öğretimsel kararlara katılma düzeyleri, yönetimsel kararlara katılma düzeylerinden daha yüksektir. Öğretmenlerin öğretimsel ve yönetimsel kararlara katılma düzeylerine ilişkin görüşlerinde; cinsiyet, mesleki kıdem, çalışılan okul türü, branş grubu değişkenlerine göre anlamlı bir fark yoktur.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler dersindeki sorunlar ve çözüm yollarına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri
    (2015) Memişoğlu, Hatice; Köylü, Gözde
    Öğretim sistemi ne kadar mükemmel olursa olsun, programın uygulayıcısı olan öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar dikkate alınmazsa programdan istenilen verimin elde edilmesi de zor olacaktır. Öğretmenlerin daha verimli çalışabilmesi ve programı daha iyi yürütebilmeleri için eğitim öğretim sürecine ilişkin yaşanılan sorunların karşılanması zorunludur. Başarılı bir sosyal bilgiler eğitimini gerçekleştirmek, sosyal bilgiler alanındaki sorunların tespit edilmesine ve sorunların çözümü için gerekli adımların atılmasına bağlıdır. Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesinde nitel araştırma yaklaşımı kullanılmış ve veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan on bir sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma Türkiye'nin çeşitli illerinde görev yapan 23 sosyal bilgiler öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmenleri en önemli sorun olarak sosyal bilgiler ders saatinin yetersiz olmasını vurgulamışlardır. Bununla birlikte kazanımların öğrenci düzeyine uygun olmaması, derslerde sunuş yönteminin kullanılması, ders kitaplarında yer alan etkinliklerin yetersiz olması belirtmişlerdir. Öğretmenlerin görüşlerine göre, sosyal bilgiler dersinin etkili bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için, sosyal bilgiler ders saati arttırılmalı, sınıf mevcutları azaltılmalı, programının içeriği sadeleştirilmeli, programdaki kazanımlar azaltılmalı, yasal yükümlülük ve prosedürler azaltılmalı, okullarda sosyal bilgiler sınıfı oluşturulmalı, araç-gereç temini sağlanmalı, ders kitaplarındaki etkinlikler çeşitlendirilmelidir.
  • Öğe
    Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri
    (2014) Nartgün, Şenay Sezgin; Kalay, Mustafa
    Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm düzeylerine yönelik görüşlerini tespit ederek, bu üç değişkene yönelik görüşleri arasında anlamlı ilişkinin olup olmadığını belirlemektir. Bu araştırma ile ilgili veriler 2012-2013 eğitim öğretim yılında Bolu ili Mudurnu ilçesinde görev yapan (n=81) ilkokul ve ortaokul öğretmeninden toplanmıştır. Bu çalışma ile ilgili nicel veriler Derinbay (2011) tarafından geliştirilen Örgütsel Destek Ölçeği (ÖDÖ) , Loga (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği (ÖÖÖ) ve Kalağan ve Güzeller (2008) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Örgütsel Sinizm Ölçeği (ÖSÖ) ile toplanmıştır. Araştırmaya ilişkin bulgulardan bazıları şunlardır: Cinsiyet değişkeni bakımından örgütsel özdeşleşme ölçeği'nde öğretmenlerin görüşleri arasında fark oluştururken diğer iki ölçekte fark oluşturmamıştır. Öğrenim ve hizmet değişkenlerine göre ise görüşler arasında hiçbir ölçekte fark bulunamamıştır. Örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkiye bakıldığında ise örgütsel destek ile örgütsel özdeşleşme arasında orta düzeyde pozitif ilişki, örgütsel sinizm ve örgütsel özdeşleşme arasında orta düzeyde pozitif ilişki olduğu, örgütsel destek ile örgütsel sinizm arasında ise herhangi bir ilişkinin olmadığı görülmüştür.
  • Öğe
    Eğitim sendika yönetici ve üyelerinin MEB insan kaynakları yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri
    (2015) Argon, Türkan; Sipahioğlu, Mete
    Bu çalışmanın amacı, eğitim sendikaları yönetici ve üyelerinin Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirleyerek, amaç ve işlevlerinin sendikaların savundukları değerlerle ne ölçüde uyuştuğunu saptamaktır. Araştırma betimsel olarak ele alınmış nitel bir çalışmadır. Çalışmada olgubilim deseni kullanılmış, katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile saptanmıştır. Katılımcılar, Kayseri'de görevli 12 sendika üyesinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, veriler betimsel analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcı görüşleri doğrultusunda ulaşılan sonuçlar şu şekildedir: MEB İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, planlama ve seçme işlemlerini bilimsel verileri göz önüne almadan, kamu personeli seçme sınavı sonuçları doğrultusunda yapmaktadır. İnsan kaynaklarını geliştirme uygulamaları hizmet içi eğitim faaliyetleri etrafında toplanmaktadır. Değerlendirme ve ücret ödemede kriterler bulunmamaktadır. Sağlık ve sosyal güvenlik uygulamaları yetersiz olup ödenen ücretle sağlanan hizmet denk değildir. Bütünleştirme ve iş ilişkilerinde özellikle atama ve yer değiştirme konusunda çok sık mevzuat değişikliği yapılmış, bu durum aile bütünlüğü ve iş yerinde çalışma barışına zarar verip yönetici atamalarında sorunları beraberinde getirmiştir. İşten ayrılma ve sonrasına yönelik özel bir uygulama olmayıp, emekli olan personel takip edilmemektedir. Ulaşılan genel sonuç, ilgili müdürlüğün amacına uygun hizmet etmeyip, işlevsel olması için geliştirilmesi gerekmektedir
  • Öğe
    Angoff, nedelsky ve ebel standart belirleme yöntemleri ile belirlenen kesme puanlarının karşılaştırılması
    (2014) Demir, Okan; Köse, İbrahim Alper
    Bu araştırma ile test merkezli standart belirleme yöntemlerinden Angoff, Nedelsky ve Ebel yöntemleri ile belirlenen kesme puanlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada öğrenciler ve uzmanlar olmak üzere iki farklı gruptan veri toplanmıştır. Dokuzuncu sınıf matematik dersi kümeler ve denklemler-eşitsizlikler öğrenme alanına ait kazanımları ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan 26 maddeden oluşan matematik başarı testi 245 öğrenciye uygulanmış, elde edilen başarı puanları araştırmanın öğrenci verileri olarak kullanılmıştır. Uzman verileri ise araştırmacı tarafından geliştirilen “Uzman Görüşleri Formu” ile toplanmıştır. Başarılı kabul edilen öğrenci yüzdeleri arasında anlamlı fark olup olmadığı bağımlı iki yüzde arasındaki farkın testi ile sınanmıştır. Yöntemler arasındaki uyum Cohen’s Kappa İstatistiği ile, MGP’ler arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile, MGP’lerin ortalamaları arasındaki fark ise Bağımlı Gruplar t Testi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda en yüksek kesme puanının Angoff yöntemi, en düşük kesme puanının Nedelsky yöntemi tarafından belirlendiği, başarılı kabul edilen öğrenci yüzdelerinin anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Yöntemler tarafından belirlenen kesme puanlarına göre öğrenciler başarılı-başarısız şeklinde kategorize edildiğinde, Angoff ve Ebel yöntemleri ile Ebel ve Nedelsky yöntemleri arasında yüksek derecede pozitif yönde bir uyumun olduğu, Angoff ve Nedelsky yöntemleri arasında ise pozitif yönde makul bir uyumun olduğu görülmüştür. Angoff ve Nedelsky yöntemleri arasında, MGP’ler bakımından düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülürken, MGP’lere ait ortalamalar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Angoff ve Ebel yöntemleri arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiş, MGP’lere ait ortalamalar arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Nedelsky ve Ebel yöntemleri arasında düşük düzeyde bir ilişki olduğu gözlenmiş, MGP’lerin ortalamaları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. ebel, nedelsky, kesme puanı.
  • Öğe
    Millî Eğitim Bakanlığı 9. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabının 2017 programındaki yeterlilikler ve beceriler açısından incelenmesi
    (2018) Soysal, Taşkın; Kurudayıoğlu, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, 2017 Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’na göre Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 2017-2018 Öğretim Yılı’nda 9. sınıflarda okutulmaya başlanan 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı’nın programda belirtilen yeterlilikler ve beceriler açısından incelemesidir. Öğretim programında “Yeterlilik ve Beceriler” başlığı altında ana dilde iletişim, yabancı dillerde iletişim, matematik yeterliliği, bilim ve teknoloji yeterliliği, dijital yeterlilik, öğrenmeyi öğrenme, sosyal yeterlilikler, inisiyatif alma ve girişimcilik, kültürel farkındalık ve ifade yeterliliklerine yer verilmiştir. Programda ayrıca “Alana Özgü Beceriler” başlığı altında bilgi okuryazarlığı, eleştirel düşünme, görsel okuryazarlık, iletişim ve i? birliği, medya okuryazarlığı, yaratıcı düşünme yeterlilik ve becerilerine yer verilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması araştırması kullanılmış, araştırma verileri doküman analizi yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmada; öğretim programındaki öğrenme alanlarının tasnifi esas alınarak okuma, yazma, sözlü iletişim ve dilbilgisi temalarına göre yeterlilikler ve becerilerin kullanım sıklıkları belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları tablolar halinde sunularak yorumlanmış ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüleri: Bir durum çalışması
    (2018) Göncü, Aslı; Çetin, İbrahim; Top, Ercan
    Kodlama eğitiminde son yıllarda hızlı değişmeler gözlenmektedir. Birçok ülke müfredatlarına kodlama ile ilgili dersler eklemektedir. Gerçekleşen hızlı değişim araştırmacılar için birçok soruyu beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Alanyazında öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşleri hakkında yeteri kadar çalışma bulunmamaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik düşüncelerini keşfetmek amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmesine yönelik olarak 12 (3 birinci sınıf, 3 ikinci sınıf, 3 üçüncü sınıf ve 3 dördüncü sınıf) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğretmen adayından durum çalışması yöntemi ile nitel veri elde edilmiştir. Çalışmada veriler araştırmanın amacı dikkate alınarak geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen bulgular 9 farklı kategori altında değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına genel olarak bakıldığında öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin sınırlı olduğu gözlenmiştir. Öğretmen adaylarının kodlama eğitiminin temel yapılarından sadece problem çözme ve algoritmik düşünmeden bahsettikleri görülmüştür. Buna ek olarak öğretmen adaylarının problem çözme ve algoritmik düşünmeden bahsederken onları bütün bileşenleri ile ele aldıklarını iddia etmek güçtür.
  • Öğe
    Lise öğrencilerinde kendilik imgesinin okul başarısına etkisi
    (2016) Yıldırım, Mehtap
    Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin ergenlik dönemi süresince geliştirdikleri kendilik imgesinin okul başarısına bir etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Araştırma, nicel araştırma modellerinden betimsel çalışma modeliyle gerçekleştirilmiştir. Bu kesitsel çalışmaya, Zonguldak ili Devrek ilçesindeki iki farklı lisede öğrenim gören 123 öğrenci dâhil edilmiştir. Katılımcılara araştırmacı tarafından hazırlanan sosyodemografik veri anketi ve Offer Kendilik İmgesi Anketi uygulanmıştır. Not ortalamalarının cinsiyetlere göre karşılaştırılması t-testi; sınıf düzeyine göre karşılaştırılması ise Tek Yönlü Varyans analizi ile yapılmıştır. Sürekli değişkenlerin not ortalaması ile ilişkisi Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analiziyle, not ortalaması ile anlamlı olarak ilişkili bulunan değişkenler ise Çoklu Doğrusal Regresyon analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre cinsiyetler açısından yapılan karşılaştırmada kız öğrencilerin meslek ve eğitim hedefleri ile okul başarılarının erkeklere oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kendilik imgesi faktörlerinden "Meslek ve eğitim hedefleri (ME)" ve "Bireysel değerler (BD)" ile okul başarısı arasında anlamlı ve doğrusal bir ilişki olduğu görülmüştür. Meslek ve eğitim hedeflerinin ise diğer değişkenlerden bağımsız olarak okul başarısını önemli ölçüde etkilediği saptanmıştır. Lise öğrencilerinde okul başarısını etkilediği ortaya konan kendilik imgesinin meslek eğitim hedefleri boyutu, okul başarısını artırmada üzerinde çalışma yapılabilecek bir konudur.
  • Öğe
    Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri
    (2014) Aydın, Recep; Ömür, Yunus Emre; Argon, Türkan
    Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarıyla akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada rastgele örneklem alma yöntemi uygulanarak 825 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırmaya göre öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları “oldukça yeterli” düzeyindeyken, arzularını erteleme algı düzeyleri =2,62 puanla “Belki B’yi seçerim” şeklinde akademik çalışmalara yer verdikleri anlaşılmaktadır. Bu çalışmada Öz Yeterlik Ölçeği ile Akademik Alanda Arzuların Ertelenmesi Ölçeği; cinsiyet, öğretim türü, bölüm ve not ortalaması açısından anlamlı fark ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarıyla akademik alanda arzularını erteleme düzeyleri arasında düşük düzeyde pozitif, anlamlı ilişki söz konusudur. Anahtar kelimeler: Öğretmen adayı, öz yeterlik, akademik alanda arzuların ertelenmesi.
  • Öğe
    Adaptation of teachers’ instructional emotions scale to Turkish culture and revision and descriptive analysis of the scale
    (2019) Dilekçi, Ümit; Nartgün, Şenay Sezgin
    The aim of this study was to adapt the scale developed by Hong et al. (2016) to the Turkish culture, to revise the scale as six dimensional by adding the dimensions of hope and frustration and to determine the views of the teachers. The research was carried out with three groups consisting of teachers working in secondary schools in different cities of Turkey. In the study, firstly linguistic equivalence was provided (r=.849, p<.01), then the scale was submitted to expert opinion and dimensions were added to the scale after it was revised. As a result of the EFA performed to determine the construct validity of the scale, it was determined that the factor loads ranged between .609 and .855 and the CFA result was in good agreement with the model. Cronbach’s alpha coefficients (?=.749-?=.896) and item-total correlations (r=.502-.813) revealed the reliability of the scale. In addition, significant relationships between the dimensions (r=-.166-.581) showed that the internal consistency of the scale was ensured. The scale which was finalized as six dimensions and twenty-seven items was applied to teachers (N=732). It was found out that teachers’ views were “I certainly do not agree” in the dimension of Anxiety, “I agree” in the dimension of Pride, “I certainly agree” in the dimensions of Enjoyment and Hope and “I do not agree” in the dimension of Anger and Frustration.
  • Öğe
    İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin sayı kavramlarını anlamlandırmaları üzerine bir çalışma
    (2014) Temel, Hasan; Eroğlu, Anıl Oğuz
    Yapılan bu çalışmada ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sayı, doğal sayı, tam sayı, rasyonel sayı ve irrasyonel sayı kavramlarını nasıl anlamlandırdıklarının ve bu sayı kavramlarıyla ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi 2010- 2011 yılında Bolu ilinde öğrenim gören 28 ilköğretim 8.sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Bu çalışmada veri toplamak amacıyla uzman görüşü alınarak ve pilot uygulama yapılarak geliştirilen Sayı Kavram Testi (SKT) kullanılmıştır. Katılımcılara uygulanan SKT’ den sonra katılımcılar arasından matematik ders başarılarına göre her seviyeden (düşük, orta ve yüksek) ikişer öğrenci seçilmiş ve seçilen 6 öğrenciyle verdikleri cevapları açıklamaları için klinik mülakat yapılmıştır. Yapılan mülakatlardan elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak öğrencilerin sayı, doğal sayı, tam sayı, rasyonel sayı ve irrasyonel sayıları hangi özelliklerine göre sayı, doğal sayı, tam sayı, rasyonel sayı ve irrasyonel sayı kümelerine dahil ettikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Kod değiştirme inançları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması
    (2018) Yaşar, Gülşah Coşkun; Yıldız, Sevilay
    Bu araştırmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce derslerinde kod değiştirmeye ilişkin inançlarını belirlemede kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Pilot uygulama için oluşturulmuş 55 maddelik Kod Değiştirmeye İlişkin İnançlar Ölçeği pilot formu açımlayıcı faktör analizi için Öğretmen Necla Kızılbağ Anadolu Lisesindeki 114 lise son sınıf öğrencisi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesinde İngilizce hazırlık eğitimi gören 192 öğrenci ve Yalova Üniversitesinde İngilizce Hazırlık eğitimi gören 265 öğrenciye ölçeğin faktör yapısının belirlenebilmesi amacıyla uygulanmıştır (n=571). Ölçeğin yapı geçerliği çalışmaları için uygu-ulanan doğrulayıcı faktör analizi 587 üniversite hazırlık sınıfı öğrencisinden elde edilen veriler üzerinden için gerçekleştirilmiştir. Analizler sonunda dört alt boyuttan oluşan 35 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Ayrıca, Kod Değiştirmeye İlişkin İnançlar Ölçeğinin iç tutarlık güvenirlik katsayısı. .94 olarak bulunmuştur.
  • Öğe
    Öğretmenlerin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin matematik becerilerini değerlendirme sürecinde yaptıklarının belirlenmesi
    (2017) Sönmez, Serdar; Yıkmış, Ahmet
    Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin, zihinsel yetersizlik tanısı almış öğrencilerin matematik beceri, kavram ve işlemlerini değerlendirme sürecinde yaptıklarını belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler, görüşme yöntemi içerisinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Bolu il merkezinde ve merkez ilçelerinde bulunan Millî Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı ilkokul ve özel eğitim okullarında görev yapan 21 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin kişisel bilgileri hakkında veri toplamak amacıyla görüşme öncesinde yazılı olarak doldurmaları için kişisel bilgi formu geliştirilmiştir. Araştırmanın bulguları, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin matematik performanslarını öğretim öncesi, anı ve sonrasında değerlendirdiklerini göstermektedir. Öğretmenlerin değerlendirme sürecinde materyal ve ortam üzerinde bazı uyarlamalar yaptığı ve bu uyarlamaları yaparken de öğrenci özelliklerini göz önünde bulundurdukları tespit edilmiştir. Ayrıca değerlendirme aşamasında öğretmenlerin bazı sorunlarla karşılaştıkları bulgusu elde edilmiştir. Bu sorunların ortadan kaldırılmasına yönelik çözüm ürettikleri görülmüştür