Yazar "Eratay, Emine" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 23
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ağır ve Çoklu Yetersizliği (AÇYE) Olan Bireylerle Çalışan Özel Eğitim Öğretmenlerinin Yaşadıkları Sorunların Belirlenmesi(2017) Adıgüzel, Sakine; Kizir, Mine; Eratay, EmineBu araştırma, ağır ve çoklu yetersizliği (AÇYE) olan bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin yaşadıkları sorunların belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu doğrultuda, AÇYE olan bireylerle çalışan özel eğitim alan mezunu 14 özel eğitim öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve görüşmelerin ses kayıtları yazılarak görüşme dökümleri hazırlanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular temel olarak; özel eğitim öğretmenlerinin AÇYE hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıklarını, alanda çalışan uzman sayısının yetersiz olduğunu, özel eğitim öğretmeni yetiştirmeye ilişkin sorunlar olduğunu, ekip çalışmasının yetersiz olduğunu, yasal düzenlemelerin yetersiz olduğunu, müfredata ilişkin sorunlar olduğunu, öğrencilerin eğitim kurumlarına yerleştirilmesine ilişkin sorunlar olduğunu, hizmet içi eğitimin yetersiz olduğunu ve müfredata ilişkin sorunlar olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma bulgularından yola çıkarak, özel eğitim lisans programlarında ağır ve çoklu yetersizliğe yönelik derslerin sayılarının artırılması, teorik derslerin uygulamalarla desteklenmesi, alanda çalışan öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi ve ağır ve çoklu yetersizlik alanına yönelik lisansüstü programların açılarak alandaki uzman sayısı arttırılması önerilebilir.Öğe Bolu ilindeki işverenlerin engelli çalışanlara yönelik tutumları(2013) Eratay, Emine; Çetin, Müzeyyen EldenizBu araştırmanın amacı işverenlerin engelli çalışanlara yönelik tutumlarını belirlemektir. Tarama modelindeki araştırmada Akardere (2005) tarafından geliştirilen işverenlerin engelli çalışanlarına yönelik tutum ölçeği 194 gönüllü işverene özel eğitim öğretmen adaylarınca uygulanarak; veriler t testi ve Anova kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın sonucunda işverenlerin engelli çalışanlarına yönelik tutumları orta düzeyde bulunmuş; bu tutumların işverenlerin engelli yakını olma durumuna göre farklılaşırken; cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, çalıştığı sektör, çalışma süresi ve engelli olma durumuna göre farklılaşmadığı görülmüştür .İşverenlerin tutumlarının değişmesi için kariyer ve iş koçlarından destek alınması; ileri araştırmalarda büyük şehirlerde büyük çaplı işyerlerinde araştırmanın gerçekleştirilmesi önerilmektedir.Öğe Effectiveness of Teaching with Simultaneous Prompting In Teaching the Skill Of Sequin Embroidering On A Pattern Drawn On Fabric For Individuals With Mental Disability(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2009) Aslan, Yilda; Eratay, EmineThis study intends to explore the effectiveness of teaching with simultaneous prompting in teaching the skill of sequin embroidering on a pattern drawn on fabric for individuals with mental disability. Collective probe, daily probe, teaching and monitoring sessions were organized to evaluate the effectiveness of teaching with simultaneous prompting in teaching the skill of sequin embroidering to three female students between the ages of 19 and 22 meeting prerequisite behaviors of sequin embroidering skill with multiple probe design across subjects which is one of the single subject survey methods, single trial method was used for evaluation and inter-observer reliability and implementation reliability data was gathered. The results of the research reveal that simultaneous prompting is effective in teaching the skill of sequin embroidery on a pattern drawn on a fabric for individuals with mental disabilities, that subjects can generalize the skill of sequin embroidery on a pattern drawn on a fabric for different environments, on different patterns and with different tools and equipment and such teaching maintains the permanency of the skill of sequin embroidery on a pattern drawn on a fabric after one, two and four weeks.Öğe The effectiveness of the constant time delay procedure in teaching writing with the sound-based sentence method(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2023) Arı, Adnan; Eratay, Emine; Düzkantar, AytenIntroduction: The present study was planned since no practical study adapted for individuals with special needs (ISN) was found in teaching reading and writing with the sound-based sentence method (SBSM). There were few studies aimed at teaching reading and writing, and the skills targeted in these studies were limited. This study aimed to determine the effectiveness of the constant time delay procedure (CTDP) in teaching reading and writing with the sound-based sentence method to individuals with special needs. In addition to the said main purpose, the permanence of reading and writing skills and their generalizability across materials and persons were also examined. Moreover, the opinions of families and teachers of ISN were obtained to collect social validity data. Method: Three INS were included in this study. Of these, two were girls, and one was a boy, all aged seven. They attended the second grade as full-day co-teaching inclusive students and had not learned reading and writing. The study employed a multiple probe design across behaviors, one of the single-subject research designs. The study aimed to teach three behaviors and eighteen sub-behaviors, including six sub-behaviors in each behavior. Findings: The study showed that two participants acquired reading and writing skills in all the sub-behaviors (closed syllables, open syllables, three-letter monosyllables, three-letter two syllables, words, and sentences) of all three behaviors (syllables, words, and sentences consisting of e-l-a-k-i-n sounds, syllables, words, and sentences consisting of o-m-u-t-u-y sounds, syllables, words, and sentences consisting of the combination of sounds in these two groups [e-l-a-k-i-n-o-m-u-t-u-y]); that the skills they acquired were permanent; that they generalized these skills across persons and materials, while one participant acquired skills in the first three sub-behaviors (closed syllables, open syllables, three-letter monosyllables) only in the first behavior. Considering the social validity findings of the study, the participants families and primary school teachers expressed positive opinions about the study. Discussion: The findings obtained were discussed within the framework of the literature indicating the negative aspects of teaching reading and writing with the SBSM.Öğe Effectiveness of the direct instruction method in teaching leisure skills to young individuals with intellectual disabilities(T&K Academic, 2020) Eratay, EmineThis study aimed to examine the effectiveness of the direct instruction method in teaching young individuals with intellectual disability marbling and stone painting, which are considered among leisure-skills. A multiple probe design, one of the single-subject research methods, was utilized in this research. A total of three students, consisting of two males and one female, were included in the study. Probe, screening, and generalization sessions were used to examine the effectiveness of the direct instruction method in teaching marbling and stone-painting skills. The single opportunity method was employed for the assessment. All sessions were conducted in accordance with a one-to-one teaching procedure. The findings of the study revealed that the direct instruction method was effective in teaching marbling and stone painting skills in young individuals with intellectual disabilities. The findings also postulated that the learned skills were maintained at the end of the first, third, and fourth week, and the participants were capable of generalizing the skills to different settings, different people, and materials. To ensure social validity, the opinions of the parents regarding the skills taught to the participants were obtained. They stated that they were satisfied with the intervention and were beneficial for the development of their children. They also expressed that they want these activities to continue. Considering all these findings, it is safe to say that the intervention of teaching marbling and stone-painting skills are effective.Öğe Eğitim uygulama okuluna devam eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı hakkında görüşlerinin belirlenmesi(2010) Öztürk, Canan Çimen; Eratay, EmineOrta düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı hakkında ne düşündüklerini ne kadar bilgiye sahip olduklarını, bireyselleştirilmiş eğitim programını hazırlarken ne gibi kaynaklardan yararlandıklarını belirlemek amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Marmara Bölgesinden amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş İstanbul ilindeki bir ilçede çalışan dokuz (9) öğretmen çalışma grubuna alınmıştır. Öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmış ve veriler tüme varım analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışma gözlem ve dokuman analizi teknikleri ile de desteklenmiştir. Araştırma bulgularında; farklı şekilde program hazırlanması gerektiği, bireyselleştirilmiş eğitim programının öğrencilere, öğretmenlere ve velilere faydalı olduğu; bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlarken güçlüklerle karşılaşıldığı ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlanırken birçok kişi ve kurumdan faydalanıldığı ancak öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlamada yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonuçları ortaya çıkmıştır.Öğe ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN CİNSEL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ(2020) Gürbüz, Süleyman; Eratay, EmineBu araştırmada ergenlik dönemindeki zihin yetersizliği olan bireylerin cinsel gelişim özelliklerinin ebeveyn görüşleri ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç için ‘Ergenlik Dönemi Zihin Yetersizliği Olan Çocukların Cinsel Gelişim Özellikleri’ ölçeği geliştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden betimsel türde tarama modeline göre yapılandırılmıştır. Ölçek, açıklayıcı faktör analizi için 310, doğrulayıcı faktör analizi ve araştırmanın bulgularını elde etmek için 550 olmak üzere toplamda 860 ebeveyne uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından alan yazın taranarak oluşturulan ölçek ve aile bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS ve LISREL paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonunda, Cronbach Alpha Güverlilik kat sayısı tüm ölçeğe ilişkin 0,85 olarak tespit edilirken ölçeğin 9 boyutlu yapısının, doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum istatistiklerine göre doğrulandığı tespit edilmiştir.Öğe The evaluation of emotional and behavioral disorders of children and adolescents affected by different deficiency disorders(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2022) Uğurlu, Mahir; Eratay, EmineIntroduction: The aim of the study was to determine and evaluate the emotional and behavioral disorders of children and adolescents affected by different types of disability. Method: The general survey research model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The data of the study were collected from 501 teachers of 1439 children and young people with the TRF scale for 618 Years Old Children and Adolescents and analyzed with the SPSS 23 program. Findings: A significant difference was found between the type of disability and emotional behavior disorders; those with autism spectrum disorder got the highest score on the TRF scale, and those with visual impairment got the lowest score. It was found that boys scored higher than girls and those with multiple disabilities had higher scores than those without; it was determined that the scores obtained from the TRF scale increased with the education level. Discussion: It was determined that individuals with ASD had the highest score in the subscales except for the subscale on breaking the rules. The lowest scores in all subscales were found in those with visual impairment. The findings are similar to the finding in the literature that the type of disability is effective on emotional and behavior problems. This can be explained by their communication and social interaction difficulties. It is thought that limitations in peer relations and game skills and challenges in understanding the thoughts and judgments of others are effective. It has been suggested that programs can be prepared for students, teachers, and families in order to reduce the effects of emotional and behavior disorders, the research data can be obtained from teachers as well as with parental notifications, and the research can be carried out in a way to include children aged 3-6.Öğe Identification of the problems had by the special education teachers working with children that have Severe and Multiple Disabilities (SMD)(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2017) Adıgüzel, Sakine; Kizir, Mine; Eratay, EmineThis research was conducted to identify the problems encountered by special education teachers working with children that have severe and multiple disabilities. 14 special education teachers, had semi-structured interviews who are graduated from special education department and working with students that have severe and multiple disabilities. Transcripts of the interviews were prepared by transcription of the audio recordings of the interviews. The data was analyzed by descriptive analysis method. Mainly, the findings indicate that special education teachers do not have adequate knowledge and skills related with SMD, the number of specialists working in the field is insufficient, there are problems related with the training of special education teachers, team work is limited, the legal arrangements are inefficient, there are problems related with the placement of students in education institutions in-service education is inefficient and there are problems related with the curriculum. Based on the findings of the study increasing the number of courses regarding the children that have severe and multiple disabilities in special education undergraduate programs, and supporting theoretical lessons with applications, providing teachers working in the field with in-service trainings, and increasing the number of specialists in the field by starting graduate programs regarding the field of severe and multiple disabilities may be recommended.Öğe An investigation of the creativity of Turkish fine arts high school students: A case study(Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 2017) Eratay, EmineCreativity is one of the important areas in gifted education. In this research, the creativity characteristics of Fine Arts High School Painting Department students were tried to be identified. This study is conducted as a case study and Torrance Test of Creativity Figural Form was applied to 11th and 12th grade students of Painting Department of Anatolian Fine Arts High School in West Black Sea Region in 2016-2017 academic year spring semester. As a result of the test evaluations, it was observed that the students had a low level of creativity. © 2015 Journal for the Education of Gifted Young Scientists.Öğe Kaynaştırma kapsamında yetersizliği olan ve olmayan okulöncesi çocuklarına verilen seramik eğitiminin etkililiği(2017) Eratay, Emine; Aydoğan, Yasemin; Altundağ, Melahat; Ural, MustafaSeramik eğitimi sanat eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak, çocukların dil gelişimi, kas gelişimi, duygusal gelişim ve birlikte üretebilme becerilerinin kazandırılmasında önemli bir unsurdur. Bu bağlamda çalışmada, zihinsel yetersizliği olan ve olmayan okul öncesi çocuklara verilen seramik eğitiminin etkililiği incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma grubunu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi anaokuluna devam eden 36 çocuk oluşturmuştur. Çocuklar tesadüfi yöntemle 18 deney, 18 kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmış ve her iki grupta da özel gereksinimli ikişer çocuk yer almıştır. Karma yöntem olarak desenlenen çalışmada nicel veriler; Kişisel Bilgi Formu, Descoeudres Lügatçe Testi (DLT) ve Peabody Resim-Kelime Testi (PRKT) ile toplanmıştır. Nitel veriler ise; odak görüşme ve çalışmaya katılan çocukların ailelerinden ve seramik eğitimi veren iki eğitimciden yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Verilerin analizinde seramik eğitiminin çocukların dil becerilerine olan etkilerini test etmek amacıyla Tek Faktör Üzerinde Tekrarlı Ölçümler İçin İki Faktörlü ANOVA, deneysel işlemlerin kalıcılığını test etmek amacıyla İlişkili Örneklemler İçin t-Testi, deney grubu ve kontrol grubundaki çocukların dil becerileri ile sınıf, cinsiyet, yaş değişkeni arasındaki ilişkiyi test etmek amacıyla İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi ya da İlişkisiz Ölçümler İçin Mann Whitney UTesti kullanılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda seramik eğitiminin deney grubundaki çocukların dil becerilerinde kısmen artışa neden olduğu, ancak deney ve kontrol grupları arasında anlamlı fark gözlenmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ailelerle yapılan odak görüşmede; aileler çalışmadan çok memnun olduklarını, programın sürmesini istediklerini, hem yetersizliği olan hem de olmayan çocuklarına programın çok yarar sağladığını, çalışma sonundaki sergiden ve kaynaştırma kapsamındaki çalışmadan çok memnun olduklarını ve kaynaştırma kapsamında yeni sanat etkinlikleri içeren çalışmalar istediklerini belirtmişlerdir. Eğitimciler ise böyle bir çalışmada ilk kez bulunduklarını, tüm çocukların kolayca kaynaştıklarını, yetersizliği olan ve olmayan çocukların yaratıcılıklarını sergilediklerini ve sonuçta her iki grupta da başarılı sonuçlar elde ettiklerini belirtmişlerdir.Öğe Kaynaştırma Sınıfı ve Özel Eğitim Sınıfı Öğretmenlerinin Sınıflardaki Zihin Engelli Öğrencilere Yönelik Pekiştireç ve Ceza Uygulamalarının Belirlenmesi(2007) Çelik, İbrahim; Eratay, EmineBu araştırmanın amacı kaynaştırma sınıfı ve özel eğitim sınıfı öğretmenlerinin zihin engelli öğrencilere yönelik kullanmış oldukları pekiştireç ve ceza uygulamalarını belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları Batı Karadeniz Bölgesi’nin bir ilindeki okullarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 10 özel eğitim sınıfı öğretmeni ve 10 kaynaştırma sınıfı öğretmenidir. Araştırmanın verileri nitel veri toplama yöntemlerinden yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; zihin engeli ögrenciler ile çalışan öğretmenlerin % 50’ye yakınının özel eğitimle ilgili herhangi bir programa katılmadığı, özel eğitim sınıflarına ve kaynaştırma sınıflarına engelli öğrenciler yerleştirilirken, yönetmelik ile yapılan uygulamaların çeliştiği, her iki öğretmen grubunun da olumlu davranışları artırmak amacıyla; özel pekiştireçler, nesnel pekiştireçler, sosyal pekiştireçler, sembol pekiştireçler ve yiyecek pekiştireçleri kullandıkları belirlenmistir. Her iki öğretmen grubunda bulunan öğretmenlerin tamamına yakınının pekiştireçleri belli bir süre ve sıklık içinde kullanmadıkları ve etkili pekiştireç kullanımı ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları, pekiştireçleri kullanırken belli bir plan içinde uygulamadıkları görülmüstür. Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğrencileri için kullanacakları ceza tekniklerini belirleme yöntemlerinde genel olarak benzer yollara başvurdukları; bununla birlikte, öğretmenlerin genelde problemli davranışları ortadan kaldırmak için gerekli çabayı göstermedikleri, planlı bir şekilde kullanacakları ceza tekniklerini belirlemedikleri ve uygulamadıkları belirlenmiştir.Öğe Montessori yönteminin etkililiği(Pegem Akademi Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Hizmetleri Tic. Ltd. Şti., 2011) Eratay, EmineThe aim of this study is to examine the efficiency of Montessori Method in disabled and nondisabled preschool children. For this purpose, a total of 15 children, consisting of one hyperactive child, one child diagnosed with autism and 13 non-disabled children under Inclusive Project for Disabled and Nondisabled Preschoolers financed by European Union has been included into the study and they have been given Montessori education for a period of two months. Descoeudres Dictionary Test, Dictionary and Language Test, Peabody Picture Word Test and Denver II Developmental Scanning Test have been applied to the children in the beginning and end of the study, which was designed with an experimental single group pretest - final test model, and daily observations have been made for two months. According to the results of this study, a meaningful difference has been reported between the pretest - final test t test results of Descoeudres Dictionary Test, Dictionary and Language Test, Peabody Picture Word Test while pretest results of Denver II Developmental Scanning Test showed that 10 of nondisabled children were normal and 3 of them were found to be questionable, and the result of the hyperactive child was reported as abnormal while the result of the autistic child was found as being untestable. In terms of the final test results for Denver II Developmental Scanning Test, test results of all of the nondisabled children were reported as normal and they were observed to be capable of achieving advanced articles; the test result of the hyperactive child was found to be normal while the autistic child was observed to have reached development level in conformity with his/her age in terms of personal-social and fine and gross motor skills and that this child could achieve some of the language articles while failing in others. As a result of the daily observations made for a period of two months, excessive activity, aprosexia, anxiety, and failure in following directives, frequent crying, being offended and aggression were observed initially in hyperactive and autistic children while such behaviors were reported to be reduced significantly after the Montessori education. Achievement of such results in disabled and nondisabled children gives the impression that Montessori Method is efficient.Öğe Özel eğitim öğretmenlerinin dramaya ilişkin görüşleri(2016) Eratay, EmineDrama normal çocuk ve gençlerin yanısıra engelli olan çocuk ve gençlerin eğitiminde son derece önemlidir. Bu araştırmanın amacı özel eğitim öğretmenlerinin dramaya ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla nitel olarak desenlenen çalışmada Düzce ilindeki on altı özel eğitim öğretmenine yarı- yapılandırılmış görüşme ile araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanan dramaya ilişkin görüşme formu uygulanmıştır. Veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin dramaya ilişkin yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve okul çalışmalarında dramaya fazla yer vermedikleri, drama çalışmalarında müziği çok fazla kullanmadıkları; drama çalışmalarını özel gereksinimli öğrencilerinin eğitiminde daha etkili kullanabilmeleri için daha fazla eğitime gereksinimleri olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.Öğe Özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç doyumu düzeylerinin bazı değişkenlerle incelenmesi(2015) Eratay, Emine; Sarı, Tuğba; Kermen, UmutBu çalışmanın amacı, özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç doyumu düzeylerini cinsiyet, yaş, meslekte çalışma yılı, çocuğu olup olmama ve idari görevin olup olmaması değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmaya çeşitli illerde çalışan 39 erkek, 83 kadın toplam 112 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri İhtiyaç Doyumu Ölçeği ve demografik bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde T-testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre cinsiyet, yaş, meslekte çalışma yılı, çocuğu olup olmama ve idari görevin olup olmaması değişkenlerine göre özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç doyumu düzeyi anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayanarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Öğe ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İHTİYAÇ DOYUMUDÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERLE İNCELENMESİ(2015) Eratay, Emine; Sari, Tuğba; Kermen, UmutBu çalışmanın amacı, özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç doyumu düzeylerini cinsiyet, yaş, meslekte çalışma yılı, çocuğu olup olmama ve idari görevin olup olmaması değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmaya çeşitli illerde çalışan 39 erkek, 83 kadın toplam 112 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri İhtiyaç Doyumu Ölçeği ve demografik bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde T-testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre cinsiyet, yaş, meslekte çalışma yılı, çocuğu olup olmama ve idari görevin olup olmaması değişkenlerine göre özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç doyumu düzeyi anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayanarak bazı önerilerde bulunulmuşturÖğe ÖZEL EĞİTİM OKULUNDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMİNERİNE VE SONRAKİ UYGULAMALARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ(2019) Çay, Evgin; Eratay, EmineAraştırmada, özel eğitim okulunda çalışan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) seminerine ve sonrasında gerçekleştirilen uygulamalara yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın katılımcılarını, özel eğitim okulunda çalışan araştırmaya gönüllü olarak katılan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Dokuz ile 18 dakika arasında süren görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda; özel eğitim okulunda görev yapan öğretmenler yapılan seminerin, öğretmenler, idareciler ve öğrenciler açısından yararlı olduğuna yönelik görüş bildirmişlerdir. Özel eğitim okulunda seminer yapılmadan önce yangın tatbikatlarının yapıldığı, pencerelere önlem alındığı ve elektrik prizlerinin plastik aparatla kapatıldığı bulgulanmıştır. Özel eğitim okulunda çalışan öğretmenler, okullarında İSG’ye yönelik yapılan uygulamaları yeterli bulmadıkları ve uygulamalara herhangi bir katkı sunmadıkları yönünde görüş bildirmişlerdir.Öğe ÖZEL EĞİTİMDE YARATICI DRAMA ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ(2021) Eratay, EmineBu araştırmanın amacı alanyazındaki özel eğitimde yaratıcı drama çalışmalarını incelemektir. Niteliksel araştırmalardan doküman incelemesiyle planlanan araştırmada özel gereksinimli bireylerle gerçekleştirilmiş olan özel eğitimdeki yaratıcı drama uygulamaları ve etkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır. 1993-2020 yılları arasında hakemli dergilerde yayınlanan makaleler ve Ulusal Tez Merkezinde yer alan tezler “drama, özel eğitimde drama” anahtar kelimeleriyle taranmıştır. Araştırmacı ve özel eğitim alanında yaratıcı drama uzmanı tarafından makaleler incelenerek araştırmada yer alacak makalelere ilişkin; yaratıcı dramanın yöntem veya teknik olarak kullanılması, araştırmanın özel gereksinimli bireylerle yapılmış olması, makaleye erişim izni olması gibi dâhil edilme ve dışlama kriterleri belirlenmiştir. Araştırmacı ve uzman araştırmaları inceledikten sonra değişkenler açısından kodlamışlar ve gözlemciler arası güvenirlik % 95 olarak bulunmuştur. Taramalar sonucu 180 makaleye, Ulusal Tez Merkezinde 932 drama tezine ulaşılmış; tezlerden 19 ‘u, makalelerden 39’u olmak üzere toplam 58 makale araştırmaya dâhil edilmiştir. Yetersizlik gruplarındaki yaratıcı dramanın etkilerine ve öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirmeler olmak üzere 11 kategoride veriler toplanmıştır. Araştırma sonucunda en fazla zihinsel yetersizliği olan bireylerle özel eğitimde yaratıcı drama çalışmalarının gerçekleştirildiği; nicel yöntemin daha fazla kullanıldığı, en az fiziksel yetersizliği olan bireylerle yaratıcı darama araştırmalarının yapıldığı, en fazla sosyal beceri, okuma-yazma eğitimi konularında uygulamalarının yapıldığı; aday öğretmenler ve özel eğitim öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulamalarına ilişkin olumlu bakış açısına sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarının Türkiye’de özel gereksinimli bireylerle yaratıcı drama uygulaması planlayan araştırmalara yol göstermesi beklenmektedir.Öğe Study of the relationship between leisure time activities and assertiveness levels of students of Abant Izzet Baysal University(Elsevier Science Bv, 2015) Eratay, Emine; Aydoğan, YaseminThis study aims at identifying the relationship between the leisure time activities and(1) the assertiveness levels of students of Abant Izzet Baysal University, Faculty of Education, Departments of Elementary Education and Special Education. The "General Information Form", "Leisure Time Activities Survey" and "Rathus Assertiveness Schedule" have been applied to 2006 students included into the study. Chi Square Test, Anova, correlation and variance analysis have been used in the analysis of data. It has been concluded in the study that the opinions regarding time spent by students on leisure time, money preferences and the benefits of the activities varied based on the respective units of the students; and a meaningful relationship has not been found between the assertiveness levels, the units of education and the situation related with making use of leisure time. (C) 2015 Published by Elsevier Ltd.Öğe YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİ VE UYGULAMALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ(2017) Altundağ, Melahat; Ural, Mustafa; Eratay, Emine; Aydoğan, YaseminBu çalışma, 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz döneminde, beş yaş grubu yetersizliği olmayan on yedi çocuk ile Özel Eğitim Merkezi'nden yetersizliği olan iki çocuğa verilen seramik eğitimi ve uygulamalarını içermektedir. Araştırmada, iki seramik eğitimcisi, bir özel eğitim uzmanı ve bir okulöncesi uzmanı görev almıştır. Seramik eğitimi programı, haftada 1 saat olmak üzere 10 hafta olarak planlanmıştır. Her hafta farklı bir konu verilerek seramik çalışması yaptırılmıştır. Araştırmada, seramik eğitiminin yetersizliği olan ve olmayan çocukların gelişim sürecine katkısı gözlenmiş, ortaya çıkan seramik uygulamalar bu doğrultuda değerlendirilmiştir. Seramik eğitimi sürecinde, yetersizliği olan ve olmayan okulöncesi çocukların yaptıkları uygulamalarda yaratıcılık, şekillendirme, sonuca varma konusunda bir fark olmadığı, seramik eğitiminin çocukların fiziksel, sosyal, duygusal ve dil gelişimlerine faydalı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.