Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Durak, Nihat" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Antropolog Robert H. Lowie
    (2018) Durak, Nihat
    Robert Harry Lowie, Franz Boas (1858-1942) ekolünden bir antropolog ve etnologtur. Lowie’nin yaşadığı dönemde ve öncesinde etnolojik veriler, kâşifler, seyyahlar, misyonerler ve zayıf eğitimli kimseler tarafından yazılmış tâli kaynaklardan elde ediliyordu. Lowie, hocası Boas gibi bu verileri ilk elden saha çalışmasıyla temin etmeleri gerekliliğine inanıyordu. Şehir alışkanlıklarına sahip biri olarak, Lowie’nin bu gayeyle uzak ve fevkalade zorlu bölgelerde alan çalışması yapması dikkat çekicidir. Başka hiçbir Amerikalı antropolog, saha çalışması metot ve esaslarını onun kadar geliştiremedi. Antropoloji, Etnoloji ve Külterel Antropoloji’ye dair görüşlerini Culture and Ethnology (Kültür ve Teknoloji), Primitive Society (İlkel Toplum), Primitive Religion (İlkel Din), An Introduction to Culture Anthropology (Kültür Antropolojisine Bir Giriş) ve The History of Ethnological Theory (Etnolojik Teori Tarihi) adlı kitaplarında açıkladı. Almanya ve Alman toplumuyla ilgisini The German People: A Social Portrait to 1914 (Alman Toplumu: 1914’e Sosyal Bir Betimleme) adlı kitabıyla sürdürdü. Lowie, siyaset felsefesiyle de ilgiliydi. Bu konuya dair görüşlerini The Origin of the State (Devletin Kökeni) adlı kitabında ele aldı.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İstanbul’un kadim Süryanileri
    (2013) Durak, Nihat
    Süryaniler'in on dokuzuncu asrın ikinci çeyreğinde başlayan İstanbul'a göç serüveni, Beyoğlu Tarlabaşı Meryemana Kilisesi ve İstanbul Süryani Patrik Vekilliği çevresinde şekillenir. Bu uzun yolculuk yirminci yüzyılın son çeyreğinde İstanbul Süryani Ortodoks Metropolitliği ile kurumsal bir yapıya bürünür. Bu süreçte bölünme daha da belirginleşir. Batılı kiliselerin misyonerlik faaliyetleri neticesinde, Hıristiyanlık tarihi kadar eski bir geçmişe sahip bu cemaat, birçok farklı kiliseye dağılır. Eski ve ana cemaat Süryani Kadim veya Süryani Ortodoks ismiyle yoluna devam eder. Fener Rum Ortodoks Kilisesi'nin ruhani rekabeti, Ermeni Kilisesi'nin nüfus baskısı, Osmanlı coğrafyasının bölünmesi sonucu mensuplarından birçoğunun komşu ülke sınırları içinde kalması, bunların üzerine bir de Avrupa ve Amerika'ya göçün artması, Süryani Kadim Kilisesi'ni tarihteki yeriyle paralellik arz etmeyen bir noktaya getirir. 1986 Yılında Patrik MoranMor İgnatius I. Zekkaİvas'ın başkanlığında, Şam'daki patrikhanede düzenlenen ayinle, Yusuf Çetin 'Filüksinos' lakabı ile metropolit olarak takdis edilir ve İstanbul Abraşiyesi Ruhani Liderliği'ne resmedilir. İstanbul Süryani Ortodoks Kilisesi o tarihten itibaren metropolitlik statüsündedir. Aynı yıl Ankara ve İzmir şehirlerini de uhdesine alan İstanbul Abraşiyesi, Metropolit Mor Filüksinos Yusuf Çetin'in riyasetinde bir horiepiskopos, üç papaz, vakıf yönetim kurulu, kadın kolları ve gençlik kolları olarak faaliyetlerini sürdürür. Patrik vekilliğinden metropolitlik statüsüne yükselen İstanbul Süryani Ortodoks Kilisesi, gençleşen kadrosuyla, yeni yüzyıla ayak uydurma çabasındadır. Müntesiplerine çeşitli alanlarda hizmet sunma gayreti içindedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Kuzey Makedonya'da Baptist Kiliseler
    (2020) Durak, Nihat
    Bu çalışmada Kuzey Makedonya’daki Baptist hareketi ele alındı. Yugoslavya Krallığı Baptist Birliği Başkanı Vinko Vacek’in 1928’de Üsküp’te üç, 1930’da Radoviş’te Metodist menşeli on bir kişiyi vaftiz etmesiyle fiili olarak başlayan Kuzey Makedonya Baptist Kilisesi’nin tarihçesi anlatıldı. Kilise 1990’lı yılların sonuna kadar, birbiriyle uyum içinde fakat iki kurum halinde Üsküp Baptist Kilisesi ve Radoviş Baptist Kilisesi adıyla faaliyetlerini sürdürdü. Fakat Kuzey Makedonya Baptist Kilisesi, 1997’de çeşitli sebeplerden ötürü Christian Baptist Church “Good News\" (Hıristiyan Baptist Kilisesi “İyi Haber”) ve Christian Church \"God's Voice\" (Hıristiyan Kilisesi “Tanrı’nın Sesi”) adlarıyla ikiye ayrıldı. Bölünme dışarıdan gelen bir Baptist misyoner aracılığıyla vuku buldu. Hıristiyan Baptist Kilisesi-İyi Haber adını taşıyan ilk ve eski grup, adeta Grozdanov ailesiyle özdeşleşmiş durumdadır. Bu grubun misyon faaliyetlerinin yanı sıra Makedonca dini literatür yayım çalışmaları yaptığı gözlemlenmektedir. Hıristiyan Kilisesi-Tanrı’nın Sesi adını taşıyan yeni grup halk arasında ikinci Baptist Kilisesi adıyla anılır. Bu iki grup 2010’lu yıllarda, Kuzey Makedonya’da faaliyet gösteren on iki Evanjelik Protestan grubun oluşturduğu “Evanjelik Protestan Girişimi” çatısı altında işbirliği yapma kararı almıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    STANBUL’UN KADİM SÜRYANİLERİ
    (2013) Durak, Nihat
    Süryaniler'in on dokuzuncu asrın ikinci çeyreğinde başlayan İstanbul'a göç serüveni, Beyoğlu Tarlabaşı Meryemana Kilisesi ve İstanbul Süryani Patrik Vekilliği çevresinde şekillenir. Bu uzun yolculuk yirminci yüzyılın son çeyreğinde İstanbul Süryani Ortodoks Metropolitliği ile kurumsal bir yapıya bürünür. Bu süreçte bölünme daha da belirginleşir. Batılı kiliselerin misyonerlik faaliyetleri neticesinde, Hıristiyanlık tarihi kadar eski bir geçmişe sahip bu cemaat, birçok farklı kiliseye dağılır. Eski ve ana cemaat Süryani Kadim veya Süryani Ortodoks ismiyle yoluna devam eder. Fener Rum Ortodoks Kilisesi'nin ruhani rekabeti, Ermeni Kilisesi'nin nüfus baskısı, Osmanlı coğrafyasının bölünmesi sonucu mensuplarından birçoğunun komşu ülke sınırları içinde kalması, bunların üzerine bir de Avrupa ve Amerika'ya göçün artması, Süryani Kadim Kilisesi'ni tarihteki yeriyle paralellik arz etmeyen bir noktaya getirir. 1986 Yılında Patrik MoranMor İgnatius I. Zekkaİvas'ın başkanlığında, Şam'daki patrikhanede düzenlenen ayinle, Yusuf Çetin 'Filüksinos' lakabı ile metropolit olarak takdis edilir ve İstanbul Abraşiyesi Ruhani Liderliği'ne resmedilir. İstanbul Süryani Ortodoks Kilisesi o tarihten itibaren metropolitlik statüsündedir. Aynı yıl Ankara ve İzmir şehirlerini de uhdesine alan İstanbul Abraşiyesi, Metropolit Mor Filüksinos Yusuf Çetin'in riyasetinde bir horiepiskopos, üç papaz, vakıf yönetim kurulu, kadın kolları ve gençlik kolları olarak faaliyetlerini sürdürür. Patrik vekilliğinden metropolitlik statüsüne yükselen İstanbul Süryani Ortodoks Kilisesi, gençleşen kadrosuyla, yeni yüzyıla ayak uydurma çabasındadır. Müntesiplerine çeşitli alanlarda hizmet sunma gayreti içindedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Süryani Ortodoks Horiepiskopos Samuel Akdemir hayatı ve eserleri
    (2014) Durak, Nihat
    Bin sekiz yüz yılı aşkın bir geçmişe sahip olan Süryani Ortodoks geleneği, bu uzun tarihi arka planında nice yazar, şair, edebiyatçı, musikişinas, hattat ve tarihçi din adamları yetiştirmiştir. Yirminci yüzyılda zayıflayan bu geleneği canlandırmaya çalışan, Türkiye'deki temsilcilerinden biri de Horiepiskopos Samuel Akdemir'dir. Horiepiskopos Samuel Akdemir, çok güçlü bir tahsil görmemesine rağmen, mensubu bulunduğu geleneği daha da ileriye taşıma çabasında bir ömür sürüp, geride birçok eser bırakmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    SÜRYANİLER'DE DİNÎ ANLATILAR
    (2015) Durak, Nihat
    Dinî anlatılar, bir din veya mezhebin inanç ve değerlerini kendi müntesiplerine aktarma fonksiyonunu gerçekleştiren bir nesir türüdür. Aynı zamanda, bir cemaatin geçmişte oluşmuş hissiyatını, fikriyatını, tercih ve yönelimlerini, tarihi ve kültürel düzlemde nesilden nesile geçişini temin eder. Türk Halk Edebiyatı, Dinî Edebiyat Tarihi ve Tasavvuf gibi bilim dallarında İslamiyet'teki menkıbe ve efsane türlerine dair çalışmalar yapılmış olmasına rağmen, Süryaniler'deki dinî anlatımlara yönelik çalışma sayısı dilimizde yok denecek kadar azdır. Bu çalışmada biri Arapça telif, üçü Süryanice'den Türkçe'ye tercüme, diğer dört tanesi Türkçe telif kaynak incelenmiştir. Aziz, azize ve diğer dinî şahsiyetler ile çeşitli dinî mekânlarda vuku bulan dinî anlatılar, bu yazının ana konusunu oluşturmuştur. Aynı kaynaklarda yer alan, savaşlarda gösterilen kahramanlıklara değinilen anlatımlar ise konu edilmemiştir. Anlatıların bir kısmının Kitabı Mukaddes'te yer bulmuş hadiselerle paralellik arz ettiği gözlemlenmiş, bunlara da mukayeseli olarak değinilmiştir. Süryani dinî anlatılarında ön plana çıkan kişi ve olayların, genelde Daniel, İlya, Elişa ve İşaya figürlerinin yer aldığı bölümlerdeki anlatımlarla benzeştiği söylenebilir. Ayrıca çalışmada yer alan dinî anlatıların türü de vurgulanmıştır. Konu bakımından birden fazla bilim dalının alanına giren bu çalışmanın, Dinler Tarihi çalışmaları arasında bir çeşni olması muhtemeldir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Süryaniler’de dinî anlatılar
    (2015) Durak, Nihat
    Dinî anlatılar, bir din veya mezhebin inanç ve değerlerini kendi müntesiplerine aktarma fonksiyonunu gerçekleştiren bir nesir türüdür. Aynı zamanda, bir cemaatin geçmişte oluşmuş hissiyatını, fikriyatını, tercih ve yönelimlerini, tarihi ve kültürel düzlemde nesilden nesile geçişini temin eder. Türk Halk Edebiyatı, Dinî Edebiyat Tarihi ve Tasavvuf gibi bilim dallarında İslamiyet'teki menkıbe ve efsane türlerine dair çalışmalar yapılmış olmasına rağmen, Süryaniler'deki dinî anlatımlara yönelik çalışma sayısı dilimizde yok denecek kadar azdır. Bu çalışmada biri Arapça telif, üçü Süryanice'den Türkçe'ye tercüme, diğer dört tanesi Türkçe telif kaynak incelenmiştir. Aziz, azize ve diğer dinî şahsiyetler ile çeşitli dinî mekânlarda vuku bulan dinî anlatılar, bu yazının ana konusunu oluşturmuştur. Aynı kaynaklarda yer alan, savaşlarda gösterilen kahramanlıklara değinilen anlatımlar ise konu edilmemiştir. Anlatıların bir kısmının Kitabı Mukaddes'te yer bulmuş hadiselerle paralellik arz ettiği gözlemlenmiş, bunlara da mukayeseli olarak değinilmiştir. Süryani dinî anlatılarında ön plana çıkan kişi ve olayların, genelde Daniel, İlya, Elişa ve İşaya figürlerinin yer aldığı bölümlerdeki anlatımlarla benzeştiği söylenebilir. Ayrıca çalışmada yer alan dinî anlatıların türü de vurgulanmıştır. Konu bakımından birden fazla bilim dalının alanına giren bu çalışmanın, Dinler Tarihi çalışmaları arasında bir çeşni olması muhtemeldir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Tarihsel Bağlamda Kuzey Makedonya Birleşik Metodist Kilisesi
    (2021) Durak, Nihat
    Bu makalede, Evanjelik Protestan bir hareket olarak Birleşik Metodist Kilisesi’nin Kuzey Makedonya’da faaliyete geçişi ve misyonerlik çalışmaları tarihi bağlamda ele alınmıştır. Belli bir coğrafyaya yönelik bir misyon çalışmasının anlatımı hedeflenmiştir, Makedonya’da mahallî olmayan bir ekolün etkin bir konuma gelişi, bu konunun çalışılmasını câzip kılan hususlardan biridir. Çalışma, kilisenin bölgede resmi kuruluş tarihi kabul edilen 1922’den günümüze kadar yüz yıllık bir zaman dilimini kapsamaktadır. Öncelikle Metodist Kilisesi’nin, Kongregasyonal Kilisesi’nin kaynaklarını devralarak kuruluşu anlatılmıştır. Tâkiben kuruluşundan II. Dünya Savaşı’na kadar olan süreç ile II. Dünya Savaşı ve sonrasındaki dönemde kilisenin gelişimi verilmiştir. Ayrıca Ana Metodist Kilisesi’nin kendi içinde yaşadığı birleşme ve bölünmelerin meydana getirdiği isim değişikliğinin, Makedonya Metodist Kilisesi’ne de yansımalarına dikkat edilmiştir. Kilise, ana kilisenin geçirdiği sürece uygun olarak 1922-1939 arası Makedonya Metodist Piskoposluk Kilisesi, 1939-1968 arası Makedonya Metodist Kilisesi, 1968’ten günümüze kadar Makedonya Birleşik Metodist Kilisesi olarak adlandırılmıştır. Makâle başlığı olarak da, kilisenin halen adlandırıldığı bu isim kullanılmıştır. Çalışmanın devamında, kilisenin Makedonya’nın bağımsızlığından günümüze kadar yaşadığı süreç anlatılmıştır. 1999’da, Birleşik Metodist Kilisesi’nin üyesi Boris Trajkovski’nin cumhurbaşkanı seçilmesi, Makedonya Birleşik Metodist Kilisesi’ni legal bir kuruma dönüştürmüştür. Trajkovski’nin cumhurbaşkanlığı döneminde Arnavut azınlık ile yaşanan iç çatışma, 2001 Ohri Çerçeve Antlaşması ile sona erdirilmişti. Ohri Antlaşması gereği yapılan anayasal düzenleme sonrası Birleşik Metodist Kilisesi, Ortodoks Kilisesi, Müslüman Cemaati, Katolik Kilisesi ve Yahudi Topluluğu’nun yanı sıra beşinci bir dini unsur olarak “anayasal kilise” haline gelmiştir. Kuzey Makedonya Birleşik Metodist Kilisesi’nin üye sayısına ilişkin tablolar da çalışmada yer almıştır. Birleşik Metodist inanlı sayısı ise istatistiklerde iki binin üzerinde verilir.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim