Yazar "Cerit, Yusuf" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 37
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 21. Yüzyılda Okula İlişkin Öğretmen Adaylarının Algıları(2002) Cerit, YusufBu araştırmanın amacı 21. yüzyılda okulun nasıl yapı içerisinde olacağına ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada niteliksel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler görüşme yöntemiyle elde edilmiş ve verilerin analizinde betimsel yöntem kullanılmıştır. 21. yüzyılda okulların yapısıyla ilgili öğretmen adaylarının görüşlerinin analiz edilmesinde edilen sonuçlar şu şekilde belirlenmiştir; okulda görev yapan öğretmenlerin ve yöneticilerin alanlarında uzman kişiler olması gerektiği; okulun yeniliklere uyum sağlayabilecek bir yapıya sahip olması; okulda demokratik bir yapının benimsenmesi; okulda teknolojik donanımın olması ve eğitimsel etkinliklerde teknolojinin kullanılması; okulun zevkle gelinen cazibe merkezi haline dönüştürülmesi düşünceleri ifade edilmiştir.Öğe Bilgi toplumunda ilköğretim okulu müdürlerinin rolleri(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2001) Cerit, Yusuf; Çetinkanat, CanaÖZET BİLGİ TOPLUMUNDA İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN ROLLERİ CERİT, Yusuf Doktora, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Danışmanı: Prof. Dr. Canan ÇETİNKANAT Mart, 2001 v + 249 sayfa Bu çalışmanın amacı, bilgi toplumunda ilköğretim okulu müdürlerinin rollerinin neler olduğu ile ilgili ilköğretim okulu müdürleri ve öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada niteliksel yöntem kullanılmıştır. Veriler 10 ilköğretim okulu müdürü ve 10 öğretmenden görüşme yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada kartopu / zincir ve ölçüt örnekleme çeşitleri kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bilgi toplumunda ilköğretim okulu müdürlerinin rolleri karar verme, planlama, eşgüdümleme, örgütleme, iletişim, değerlendirme, değişimi yönetme, esnek bir yapı kurma, sistemin dinamikleştirilmesi, öğrenen organizasyon oluşturma ve yaşatma, çevreyle ilişkiler, öğretmenleri destekleme, okulu geliştirme, mesleki büyüme ve gelişme, yeniliklere bakış açılan, değer yaratma, takım çalışması, bilgi teknolojilerinin kullanımı, vizyon oluşturma ve öğretim liderliği olarak tespit edilmiştir.Öğe The effect of ethics and moral education on the levels of schadenfreude experienced by students(John Wiley & Sons Ltd, 2023) Cerit, YusufSchadenfreude has attracted attention in recent studies. Although the antecedents and consequences of schadenfreude have been investigated, how it can be prevented has not been explored. This article examines the effect of ethics and moral education on the levels of schadenfreude experienced by students. The nonequivalent pretest-posttest control group model, a quasi-experimental design, was used in this study. Both the experimental and control groups consisted of 55 students. Data were collected using two hypothetical scenarios (one academic vs. one social context). The results of this study revealed that ethics and moral education had a significant negative effect on schadenfreude. This study suggests that people's ethics and moral education is an important predictor of schadenfreude.Öğe The effects of servant leader ship behaviours of school principals on teachers' job satisfaction(Sage Publications Ltd, 2009) Cerit, YusufThis article examines the effects of servant leader ship behaviours of primary school principals on teacher job satisfaction. The population of this study is 29 primary schools in Duzce, Turkey. Data were collected from 595 teachers working in primary schools in Duzce province of Turkey. Servant leader ship behaviours of principals were determined with the servant leader ship scale developed by Laub (1999) while teacher job satisfaction was determined using the job satisfaction scale developed by Mohrman et al. (1977). Mean, standard deviation, correlation and multi-regression test was used in data analysis. Strong positive relationship was revealed between servant leader ship behaviours of school principals and teachers' job satisfaction and servant leader ship was a significant predictor of teacher job satisfaction.Öğe The effects of servant leadership on teachers' organizational commitment in primary schools in Turkey(2010) Cerit, YusufThis study examines the effects of servant leadership behaviours of primary school principals on teachers' school commitment. The research data were collected from 563 teachers working in primary schools in Duzce. Servant leadership behaviours of principals were measured with a servent organizational leadership assessment scale, and the teachers' organizational commitment was measured with an organizational commitment scale. This study reveals that there was a significant and positive relationship between servant leadership behaviours of principals and the teachers' commitment to school. Servant leadership was a significant predictor of teachers' school commitment. © 2010 Taylor & Francis.Öğe Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine ilişkin algıları(2006) Cerit, YusufBu araştırmanın amacı, öğrenci görüşlerine dayalı olarak üniversitenin örgütsel imaj düzeyini belirlemektir. Çalışma grubu 2005-2006 öğretim yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan 955 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen örgütsel imaj ölçeği ile elde edilmiştir. Hazırlanan ölçeğe faktör analizi uygulanarak akademik çevre, fiziksel ve sosyal çevre ve toplumsal algılanma olarak adlandırılan üç faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin üniversitenin orta düzeyde olumlu bir imaja sahip olduğunun göstermiştir. Öğrencilerin örgütsel imaj algıları bölümlere göre farklılık göstermiş ancak cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık görülmemiştir. Akademik çevre, fiziksel ve sosyal çevre boyutlarında öğrencilerin örgütsel imaj algıları sınıf değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiş, ancak toplumsal algılanma boyutunda farklılık görülmemiştir.Öğe Etkili Okul Müdürlerinin Liderlik Nitelikleri ileÖğretmenlerin Değişime Açık OlmaDüzeyleri Arasındaki İlişki(2018) Cerit, Yusuf; Ateş, Hatice Kadıoğlu; Kadıoğlu, SerkanBu çalışmanın amacı etkili liderlik nitelikleri ile sınıf öğretmenlerinin değişime açık olma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri 2016-2017 öğretim yılında Bolu il merkez ilçe sınırları içerisinde yer alan ilkokullarda görev yapan 275 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri Sharma (2010) tarafından geliştirilen Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği, Smith ve Hoy (2007) tarafından geliştirilen ve Demirtaş (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Okulun Değişime Açıklık Ölçeği’nin “öğretmenlerin değişime açıklığı” boyutu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada etkili liderlik nitelikleri ile öğretmenlerin değişime açık olma düzeyleri arasında olumlu ve anlamlı ilişki olduğu ve etkili liderlik niteliklerinin öğretmenlerin değişime açık olmalarının anlamlı bir açıklayıcısı olduğu bulunmuştur.Öğe İlköğretim müfettişlerinin eğitim-öğretim faaliyetleri geliştirme etkinlikleri(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 1996) Cerit, Yusuf; Bilen, MürüvvetÖZET İLKÖ?RETİM MÜFETTİŞLERİNİN E?İTİM - Ö?RETİM FAALİYETLERİNİ GELİŞTİRME ETKİNLİKLERİ Cerit, Yusuf Yüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Danışmanı: Doç. Dr. Esergül Balcı Bucak Nisan, 1996, viii+191 sayfa Bu çalışmanın amacı, ilköğretim müfettişlerinin eğitim-öğretim faaliyetlerini geliştirme etkinliklerinin neler olduğunun ve bu faaliyetleri ne derece yerine getirdiklerine ilişkin ilköğretim müfettişleri, ilköğretim yöneticileri ve ilkokul öğretmenlerinin algılarının tesbit edilmesidir. Ayrıca bu faaliyetlere ilişkin denek gruplarının görevlerine, cinsiyetlerine, öğrenim durumlarına ve kıdemlerine göre anlamlı bir fark olup olmadığının tesbit edilmesidir. Geliştirilmiş olan anket Bolu'da seçilen 14 okuldan 106 ilkokul öğretmenine, 44 yönetici ve 35 ilköğretim müfettişine uygulanmıştır. Verilerin toplanmasındansonra frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t- testi, tek yönlü varyans analizi ve tukey testi SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İlköğretim müfettişlerinin eğitim-öğretim faaliyetlerini geliştirme çalışmaları beş boyut altında ele alınmıştır. Bu boyutlardan "öğretim metotlarının geliştirilmesi", "ders araç-gereçlerinin geliştirilmesi", "eğitim-öğretim" boyutlarının "orta" ile "hiç" arasında yerine getirildiği; "öğretmenlerin mesleki gelişmelerinin sağlanması", "öğretim plan programlarının geliştirilmesi" boyutlarının ise "orta" derecede yerine getirildiği tesbit edilmiştir. Denek gruplarının algılan arasında görevlere, cinsiyete ve öğrenim durumlarına göre anlamlı bir fark bulunurken, kıdemlere göre denek gruplarının algılan arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Anahtar kelimeler: İlköğretim müfettişleri, eğitim-öğretim faaliyetleri.Öğe İlköğretim okulu müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik davranışlarının öğretmenlerin tükenmişliklerine etkisi(2008) Cerit, YusufBu çalışmanın amacı ilköğretim okulu müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik davranışlarının öğretmenlerinin tükenmişlikleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu araştırmanın verileri Bolu ilinde bulunan 19 ilköğretim okulunda görev yapan 19 okul müdürü ve 487 öğretmenden elde edilmiştir. Müdürlerin hizmet yönelimli liderlik davranışlarını yerine getirme düzeylerini belirlemek için Dennis ve Bocernea (2005) tarafından geliştirilen hizmet yönelimli liderlik ölçeği ve müdür ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek için ise Masclach tükenmişlik ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ortalama, korelasyon ve regresyon testi kullanılmıştır. Bu çalışmada okul müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik davranışlarını yüksek düzeyde yerine getirdiği ve müdür ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin düşük olduğu bulunmuştur. Hizmet yönelimli liderlik ile tükenmişlik arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu ve hizmet yönelimli liderliğin tükenmişliğin önemli bir açıklayıcı olduğu tespit edilmiştir.Öğe İlköğretim okulu müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik rollerini gerçekleştirme düzeyleri(2007) Cerit, YusufBu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik rollerini yerine getirme düzeylerini ilköğretim okulu müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin görüşlerine göre belirlemektir. Araştırmanın verileri, 2005-2006 öğretim yılında Bolu ilinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 19 müdür, 36 müdür yardımcısı ve 487 öğretmenden elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırmada ilköğretim okulu müdürlerinin hizmet yönelimli liderlik rolleri güçlendirme, hizmet ve vizyon boyutları altında incelenmiştir. Katılımcıların tamamına göre, ilköğretim okulu müdürlerinin güçlendirme’yi “orta”, hizmet, vizyon ve hizmet yönelimli liderlik rollerinin bütününü ise “çok” düzeyinde oynadıkları belirlenmiştir. Konuya ilişkin müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin görüşleri arasında farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu farklılığın ise müdürler ile müdür yardımcısı ve öğretmenler arasında olduğu tespit edilmiştir.Öğe İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki(2017) Cerit, Yusuf; Yıldırım, BilalBu çalışmanın amacı ilkokul müdürlerinin etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri 2016-2017 öğretim yılında Bolu il merkez ilçe sınırları içerisinde yer alan ilkokullarda görev yapan 257 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri Sharma (2010) tarafından geliştirilen ve Cerit, Kadıoğlu Ateş ve Kadıoğlu (baskıda) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği" ile, Hoy (2014) tarafından geliştirilen ve Yıldırım (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Algılanan Okul Etkililiği Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasında olumlu ve anlamlı ilişki olduğu ve etkili liderlik niteliklerinin okul etkililiğinin anlamlı bir yordayıcı olduğu bulunmuştur.Öğe Küreselleşme sürecinde ilköğretim okulu yöneticilerinin nitelikleri(2004) Cerit, YusufBilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmelerin etkisi ile küreselleşme süreci hız kazanmıştır. Küreselleşme sosyal, ekonomik ve siyasal bütün alanlarda etkide bulunmaktadır. Eğitim kurumları da küreselleşme sürecinden etkilenmektedir. Okul yöneticilerinin yeterlilikleri de bu süreç doğrultusunda değişime uğramaktadır. Bu açıdan küreselleşme sürecinde ilköğretim okulu yöneticilerinin yeterliliklerinin ne olduğu araştırılmıştır. Veriler anket yoluyla elde edilmiştir. Bu çalışmanın alanını Bolu ilinde bulunan 34 ilköğretim okulu yöneticileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılarak analiz yapılmıştır. Bu çalışmada küreselleşme sürecinde ilköğretim okulu yöneticilerin nitelikleri öğretmenleri yönlendirebilme, sürekli gelişimi benimseme, bilgisayar teknolojisini kullanabilme, vizyon sahibi olma, öğretmenlerin işleri ile ilgili karar almalarına izin verme, takım çalışması yapabilme, çevre ile iletişim kurabilme, öğretmenleri destekleme, işbirliği yapabilme, yenilikçi olma, interneti kullanabilme, yaratıcı olma, yeni fikirlere açık olma, katılımcı karar alma, hoşgörülü olma, uyum sağlayabilme, yetki devredebilme, evrensel değerlere bağlılık ve kendini yenileme isteği olarak tespit edilmiştir.Öğe Lider Üye Etkileşimi İle Öğretmenlerin Performansları Arasındaki İlişki(2012) Cerit, YusufBu çalışmanın amacı lider-üye etkileşimi ile sınıf öğretmenlerinin performansları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri Bolu ilindeki ilköğretim okullarında çalışan 253 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Bu çalışmanın verileri Graen ve Uhl-bien (1995) tarafından geliştirilen etkin lider-üye etkileşim ölçeği ve Podsakoff and MacKenzie (1989) tarafından geliştirilen performans ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçları lider-üye etkileşimi ile sınıf öğretmenlerinin performansları arasında anlamlı ve olumlu ilişki olduğu bulunmuştur. Regresyon analizi sonuçları ise lider-üye etkileşiminin sınıf öğretmenlerinin performanslarının önemli bir açıklayıcısı olduğunu göstermiştir.Öğe The mediating effect of LMX in the relationship between school bureaucratic structure and teachers' proactive behavior(Emerald Group Publishing Ltd, 2017) Cerit, YusufPurpose - The purpose of this paper is to examine the mediating effect of leader-member exchange on school bureaucratic structure and teachers' proactive behavior. Design/methodology/approach - The study was carried out in elementary schools in Turkey. Classroom teachers proactive behavior was measured using the taking charge scale developed by Morrison and Phelps (1999), school bureaucratic structure was measured using enabling school structure scale developed by Hoy and Sweetland (2000), and LMX quality was measured using the seven-item LMX scale developed by Graen ve Uhl-bien (1995). Findings - It was found that school bureaucratic structure had both directly and indirectly effect on teachers proactive behavior via leader-member exchange. Research limitations/implications - This study contributes to complete proactive behavior literature by investigating how such behavior is related to the quality of LMX relationships and school bureaucratic structure. The investigation of these relationships is likely to advance understanding of the consequences of teachers' proactive behavior. Originality/value - This research combines prior research streams by jointly exploring bureaucratic school structure and the quality of LMX relationships as predictors of teachers' proactive behaviors.Öğe Mekanik okul yapısı ile öğretmenlerin performansları arasındaki ilişki: Rol belirsizliğinin arabulucu etkisi(2015) Cerit, YusufBu çalışmada mekanik okul yapısı ile öğretmen performansı arasındaki ilişki ve rol belirsizliğinin mekanik okul yapısı ile öğretmen performansı arasındaki ilişki üzerinde arabuluculuk etkisi incelenmek amaçlanmıştır. Bu araştırma ilkokullarda yapılmıştır. Bu çalışmanın katılımcıları Bolu ilinde yer alan 22 ilkokulda görev yapan 215 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mekanik okul yapısına ilişkin algılarını belirlemek için Freund ve Drach-Zanavy (2007) tarafından geliştirilen mekanik örgüt yapısı ölçeği, performans düzeylerini belirlemek için Podsakoff ve MacKenzie (1989) tarafından geliştirilen rol performans ölçeği ve rol belirsizliğini ölçmek için ise Rizzo v.d. (1970) tarafından geliştirilen rol belirsizliği ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bu çalışmada konuyla ilgili bilgi alınan sınıf öğretmenlerinin mekanik okul yapısına ilişkin algılarının ortalama değerin üzerinde olduğu, sınıf öğretmenlerinin ortalama değerin altında rol belirsizliğine sahip oldukları ve orta düzeyde ise performans gösterdiklerini bulunmuştur. Korelasyon analizi sonuçları mekanik okul yapısı ile rol belirsizliği arasında negatif yönlü anlamlı, öğretmen performansı ile pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Rol belirsizliği ile performans arasında ise negatif ilişki olduğu bulunmuştur. Yapılan yol analizi sonuçları mekanik okul yapısının öğretmen performansı üzerinde doğrudan etkiye sahip olmadığını göstermiştir. Yol analizi sonuçları okul yapısının öğretmen performansı üzerinde doğrudan etkiye sahip olmadığı, ancak rol belirsizliği aracılığıyla dolaylı etkisinin olduğunu ortaya çıkarmıştır.Öğe Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri(2008) Cerit, YusufBu araştırmanın temel amacı, müdür kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin algılarını, metaforlar kullanarak analiz etmektir. Araştırmanın çalışma alanını, 2004-2005 öğretim yılında ilköğretim okullarında okuyan 600 öğrenci, 203 öğretmen ve 51 yönetici oluşturmuştur. Araştırma verileri anket yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulgularına göre, müdürler ile ilgili metaforlar öğrenciler tarafından en fazla orta düzeyde kabul görürken, öğretmen ve yöneticiler tarafından müdürler araştırmacı, kontrol eden kişi, danışman, eğitim uzmanı, yönetmen, koç, orkestra şefi ve lider olarak algılanmışlardır. Katılımcılar tarafından müdürlerin anne/baba, bakıcı, otoriter kişi, kral, patron, bahçıvan ve hakim olarak orta ve daha alt düzeylerde görüldüğü tespit edilmiştir. Katılımcıların görüşleri arasında cinsiyete, eğitim durumu ve kıdeme göre farklılık bulunmazken, göreve göre anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.Öğe Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri(2006) Cerit, YusufBu araştırmanın temel amacı, okul kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin sahip oldukları algıları, metaforlar aracılığıyla analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2004-2005 öğretim yılında Bolu ili merkez ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören 600 beşinci sınıf öğrencisi, görev yapan 203 sınıf öğretmeni ve 51 yönetici oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen bir ölçek yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans ve Tukey testi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, okulun bilgi ve aydınlanma yeri, büyüme ve olgunlaşma yeri, değişme ve ilerleme yeri, aile ve çakım olduğunu vurgulayan metaforlar katılımcılar tarafından kabul edilirken, okulun karmaşa ortamı, hapishane, fabrika, iş yeri ve alışveriş merkezi olduğunu vurgulayan metaforlar ise tercih edilmemiştir. Katılımcıların görüşleri arasında cinsiyete, göreve ve kıdeme göre farklılıklar bulunurken, eğitim durumuna göre herhangi bir fark tespit edilmemiştir.Öğe Öğretmen hesap verebilirlik eğilimi ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması(2017) Cerit, Yusuf; Ateş, Hatice Kadıoğlu; Kadıoğlu, SerkanEğitimde başarı ve nitelik için baskıların yoğunlaşması (Rosenblatt & Shimoni, 2002) ve eğitimsel eyleme katılanların eylemlerinin sorumluluğunu hissetme, işlerin kalitesini artırma, böylece nihai olarak eğitimsel sonuçları geliştirmeye neden olacağının (Rosenblatt & Shimoni, 2001) kabul edilmesiyle hesap verebilirlik kavramı son yıllarda hem araştırmacılar hem de politikacıların ilgi alanlarından biri olmuştur (Ambrosio, 2013). Bu anlamda öğretmenlerin hesapverebilirliği kavramı da alan yazında dikkat çeken konulardan biri olmuştur. Türkiye gibi hesapverebilirliğin sistemleştirilmediği yerlerde öğretmenlerin bireysel olarak hesapverebilir olma eğilimlerinin araştırılması önemli görülebilir. Türkiye'de öğretmenlerin hesapverebilirlik eğilimlerinin belirleyebilmek için yapılacak çalışmalarda ihtiyaç duyulan verilerin elde edilebilmesine katkı yapacak bir ölçme aracının varlığına ihtiyaç duyulabilir. Bu çalışmada bu nedenle Rosenblatt (2007) tarafından geliştirilen öğretmen hesapverebilirlik eğilimi ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması çalışması yapılarak belirlenmesine yönelik olarak yapılacak araştırmalarda kullanılabilecek bir araç alan yazına kazandırılmış olacaktır. Bu araştırmada Rosenblatt (2017) tarafından geliştirilen Öğretmen Hesapverebilirlik Eğilimi Ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlamasını yapmak amaçlanmıştır. Araştırmada veriler 230 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması için ise Cronbachalpha katsayısı hesaplanmış ve test-tekrar test uygulaması yapılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçları ölçeğin Türkçe formunun geçerliliği açısından 12 madde ve içsel hesapverebilirlik (7 madde) ve dışsal hesapverebilirlik (5 madde) olmak üzere iki faktörden oluştuğunu göstermiştir. Ölçeğin Türkçe formunun iç tutarlılık ve test tekrar test güvenilirliğe sahip olduğu ortaya çıkmıştır.Öğe Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri(2008) Cerit, YusufBu araştırmanın temel amacı, öğretmen kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin sahip oldukları algıları, metaforlar kullanılarak analiz etmektir. Araştırmanın çalışma alanını 2004-2005 eğitim ve öğretim yılında Bolu ili merkez ilçe sınırları içerisinde bulunan 19 ilköğretim okulunda beşinci sınıfta okuyan 600 öğrenci, görev yapan 203 öğretmen ve 51 yönetici oluşturmuştur. Araştırmada veriler anket yoluyla elde edilmiştir. Öğretmen kavramına ilişkin metaforların tercih edilme düzeyleri frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyetlerine göre görüşleri arasındaki farklılık t-testi, öğretmen ve yöneticilerin kıdemleri ve eğitim durumlarına göre görüşleri arasında farklılık ise tek yönlü varyans analizi ile test edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar şunlardır: Öğretmenin bilgi kaynağı ve dağıtıcısı, anne/baba, arkadaş ,rehber ve çevresini aydınlatan kişi oldugu metaforları kabul edilirken, öğretmenin bahçıvan, otoriter kişi, bakıcı, gardiyan, yıkıcı ve zarar verici kişi oldugu metaforları ise tercih edilmemiştir. Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri arasında cinsiyete göre farklılık bulunmamıştır. Öğretmen ve yöneticilerin eğitim durumlarına ve mesleki kıdemlerine göre farklılık ortaya çıkmamıştır. Öğrenciler ile öğretmen ve yöneticilerin konuyla ilgili görüşleri arasında ise anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.Öğe Öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile işbirliği yapma düzeyleri arasındaki ilişki(2009) Cerit, YusufBu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri ve işbirliği yapma düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu araştırmanın verileri 2008-2009 öğretim yılında Bolu ilinde bulunan 19 ilköğretim okulunda görev yapan 229 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri örgütsel güven ölçeği ve işbirliği ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon ve stepwise regresyon testi kullanılmıştır. Bu araştırmada örgütsel güven düzeyi ile işbirliği yapma düzeyleri arasında olumlu ilişki bulunmuştur. Müdürlere güven ve öğrencilere güvenin müdürlerle işbirliğinin önemli açıklayıcısı olduğu bulunmuştur. Meslektaşlara güven ile öğrencilere güvenin meslektaşlarla işbirliğinin önemli açıklayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Müdürlere güven ile öğrencilere güvenin ise ailelerle işbirliğinin önemli açıklayıcısı olduğu bulunmuştur. Ailelere güven ise işbirliği faktörlerinin önemli açıklayıcısı olmadığı ortaya çıkmıştır.