Yazar "Sazak, Elif Pınar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akran aracılı sunulan etkileşim ünitesi öğretim materyalinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin tane kavramını öğrenmeleri üzerindeki etkililiği(2013) Sazak, Elif PınarBu çalışmanın amacı, akran aracılı sunulan etkileşim ünitesi öğretim materyalinin (ASEÜÖM) zihinsel ye- tersizliği olan öğrencilerin tane kavramını öğrenmeleri üzerindeki etkililiğinin incelenmesidir. Araştırmaya ilköğretim okulu birinci kademe üçüncü sınıfta öğre- nim gören normal gelişim gösteren bir öğrenci ile aynı okulun özel sınıfına devam eden iki zihinsel yetersizli- ği olan öğrenci ve başka bir ilköğretim okulunun özel sınıfına devam eden zihinsel yetersizliği olan öğrenci olmak üzere, toplam dört öğrenci katılmıştır. Araştır- mada, tek denekli araştırma yöntemlerinden yoklama evreli deneklerarası çoklu yoklama modeli kullanılmış- tır. ASEÜÖM, bire-bir öğretim düzenlemesi biçiminde, ilk oturumda 70-75 dakika, sonraki öğretim oturum- larında ise yaklaşık 60 dakika uygulanmıştır. Öğretim oturumları sonunda, izleme ve genelleme oturumları yapılmıştır. Araştırmanın sonunda, ASEÜÖM’nin zi- hinsel yetersizliği olan öğrencilerin tane kavramını kazanmalarında, sürdürmelerinde ve farklı ortam ile farklı materyallere genellemelerinde etkili olduğu gö- rülmüştür.Öğe Assessing teachers’ and mothers’ expectancies for social skills of children with mental retardation(2012) Sazak, Elif Pınar; Tekinarslan, İlknur Çifci; Sucuoğlu, BülbinBu çalışmada, özel eğitim okullarına ve özel sınıflara devam eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin ve annelerinin sosyal beceri beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara, Bolu, İstanbul ve Bursa illerindeki özel eğitim okullarında ve özel sınıflarda görev yapan 277 öğretmenden ve bu öğretmenlerin sınıflarındaki 562 zihin engelli çocuğun annesinden oluşmuştur. Öğretmenlerin ve annelerin sosyal becerilere ilişkin beklentilerini belirlemek amacıyla Gresham ve Elliott (1990) tarafından geliştirilen Sosyal Beceri Dereceleme Sistemi Öğretmen Formu ile Ebeveyn Formunun- Sosyal Beceri Alt Ölçeğinin önem boyutu kullanılmıştır. Ölçekteki her maddeye 0, 1 ve 2 puan veren öğretmenlerin ve annelerin yüzdeleri hesaplanmış, böylece öğretmenlerin ve annelerin çoğunun, “önemli değil”, “önemli” ya da “çok önemli” olarak işaretlediği sosyal becerilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca Öğretmen ve Ebeveyn Formlarında önemli görülen maddelerin önem sırası ise ağırlıklı toplam dikkate alınarak belirlenmiştir. Analiz sonucunda öğretmenlerin ve annelerin hiçbir beceriyi zihin engelli öğrencilerin okul başarısı için çok önemli görmediği, ancak her iki grubun da ölçekteki tüm becerileri önemli buldukları belirlenmiştir. Ayrıca annelerin beklentilerinin öğretmenlerin beklentilerine kıyasla daha az olduğu görülmüştür.Öğe Identifying knowledge levels of Turkish teacher candidates about teaching social skills(2012) Sazak, Elif PınarBu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek ve öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerinin devam ettikleri program türüne göre değişip değişmediğini saptamaktır. Çalışmaya Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ne devam eden ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 253 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Öğretmen Adayı Kişisel Bilgi Formu (ÖAKBF) ve Sazak Pınar (2009) tarafından geliştirilen Sosyal Beceri Öğretimi Bilgi Testi (SBÖBT) kullanılmıştır. SBÖBT’de sosyal beceri öğretimine ilişkin problem durumlarına dayalı 13 çoktan seçmeli, 5 kısa cevaplı olmak üzere toplam 18 madde yer almaktadır. Araştırmanın sonunda araştırmaya katılan öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretimine ve sosyal beceri öğretim teknikleri olan model olmaya ilişkin bilgilerinin oldukça düşük olduğu ve prova etme tekniği ile ödüllendirme tekniklerine yönelik bilgilerinin ise olmadığı görülmüştür. Araştırmada ayrıca öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerinin devam ettikleri program türüne göre değiştiği belirlenmiştir.Öğe The outcomes of a social skills teaching program for inclusive classroom teachers(2013) Sazak, Elif Pınar; Sucuoğlu, Nimet BülbinIn this study, the effectiveness of a Social Skills Teaching Program (SSTP) prepared for inclusive classroom teachers was investigated. The SSTP gauged (1) teachers’ expectations related to social skills of students with special needs, (2) their knowledge levels related to teaching social skills, and (3) their use of social skills teach- ing techniques. Twenty-nine (29) teachers participated in this study, 12 of whom were assigned to an experi- mental group and the other 17 were assigned to a control group. This SSTP was prepared for teachers and comprised four sessions which lasted a total of six hours. A pretest-posttest control group design was used in order to assess the effectiveness of the SSTP as well as to collect data. To accomplish these goals, a Social Skills Rating System -Teacher Form, a Social Skills Teaching Knowledge Test, and a Teacher Behaviors Obser- vation Form were used. The results showed that this SSTP was effective on the teachers’ outcomes, and that these effects were maintained after having completed the training.Öğe Sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan öğretmenlerin öğrencilerin sosyal becerilerine ilişkin beklentilerinin değerlendirilmesi(2011) Sazak, Elif Pınar; Sucuoğlu, Nimet BülbinBu çalışmada, (a) öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerin sosyal becerilerine ilişkin beklentilerinin incelenmesi, (b) öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerden bekledikleri işbirliği, atılganlık ve kendini kontrol becerilerinin farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya 172 ilköğretim birinci kademe öğretmeni katılmış, öğretmenlerin sosyal becerilere ilişkin beklentilerini belirlemek amacıyla Gresham ve Elliott tarafından geliştirilen "Sosyal Beceri Dereceleme Sistemi Öğretmen Formu-Sosyal Beceri Alt Ölçeği"nin (SBDS-SBÖ) önem boyutu kullanılmıştır. Öğretmenler SBDS-SBÖ yü, bir özel gereksinimli bir de özel gereksinimli olmayan öğrenci için ayrı ayrı doldurmuşlardır. İlköğretim öğretmenlerinin sosyal becerilere ilişkin beklentilerini değerlendirmek amacıyla her maddeye 0, 1 ve 2 puan veren öğretmenlerin yüzdeleri hesaplanmış, böylece öğretmenlerinin çoğunun, "önemli değil", "önemli" ya da "çok önemli" olarak işaretlediği sosyal becerilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin özel gereksinimli ve özel gereksinimli olmayan öğrenciler için sosyal becerilere ilişkin beklentilerini karşılaştırmak amacıyla parametrik olmayan testlerden Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenlerin çoğunun hiçbir beceriyi özel gereksinimli öğrencilerin okul başarısı için çok önemli görmediği, ancak ölçeğin genellikle işbirliği alt ölçeğinde yer alan 13 sosyal beceriyi bu öğrenciler için önemli buldukları belirlenmiştir. Özel gereksinimli olmayan öğrenciler için ise 10 sosyal beceri çok önemli görülmüş ve bu becerilerin çoğunun atılganlık alt ölçeğinde yer aldığı bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin özel gereksinimli öğrenciler için sosyal beceri beklentilerinin, özel gereksinimli olmayan akranlarından anlamlı düzeyde daha düşük olduğu belirlenmiştir.Öğe Sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan öğretmenlerin sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi(2013) Sazak, Elif Pınar; Sucuoğlu, Bülbin; Çıkrıkçı, Nükhet DemirtaşlıBu çalışmada sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan ilköğretim birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin okuttukları sınıf düzeyleri ile mezun oldukları program türlerinin sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Bolu İli'nde, sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan 172 sınıf öğretmeni katılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen Öğretmen Kişisel Bilgi Formu ve Sosyal Beceri Öğretimi Bilgi Testi (SBÖBT) kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda araştırmaya katılan öğretmenlerin sosyal beceri öğretimine ve sosyal beceri öğretim teknikleri olan model olma, prova etme ve ödüllendirmeye ilişkin bilgilerinin oldukça düşük olduğu görülmüştür. Araştırmada ayrıca kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin okuttukları sınıf düzeyi ile mezun oldukları program türünün sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri üzerinde etkisinin olmadığı belirlenmiştir.Öğe Türkiye'de karşılaştırmalı tek denekli araştırma modellerinin kullanıldığı araştırmaların incelenmesi(2017) Sönmez, Serdar; Kot, Mehtap; Sazak, Elif PınarBu çalışmanın amacı, Türkiye'de 2000-2015 yılları arasında özel eğitimde yürütülen karşılaştırmalı tek denekli araştırma modellerinin kullanıldığı araştırmaların bağımlı değişken, bağımsız değişken, deneklerin yaş, cinsiyet ve tanı, kullanılan karşılaştırma modeli, izleme, genelleme, sosyal geçerlik, gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği değişkenleri açısından incelenmesidir. Bu araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2000-2015 yılları arasında Türkiye'de yayınlanan karşılaştırmalı tek denekli araştırma modellerinin kullanıldığı tez ve makaleler oluşturmaktadır. 2000-2015 yılları arasında yayımlanan 23 tez ve 5 makaleye ulaşılmıştır. Ulaşılan araştırmaların incelenmesi sürecinde betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan incelemeler doğrultusunda, araştırmalar, a) bağımlı değişken, b) bağımsız değişken, c) katılımcı özellikleri (tanı, yaş, cinsiyet, sayı), d) araştırma deseni, e) uygulama ortamı, f) genelleme ve izleme, g) güvenirlik, h) sosyal geçerlik ve i) bulgular verileri açılarından değerlendirilmiştir.Öğe Zihin yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin anneleri ve öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi(2012) Çiftçi, İlknur Tekinarslan; Sazak, Elif Pınar; Sucuoğlu, Nimet BülbinBu çalışmanın amacı, zihin yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin, öğretmenleri ve anneleri tarafından yapılan değerlendirme sonuçlarını ilişkisel tarama modelinde betimsel araştırma modeliyle karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemi, özel eğitim sınıflarına ve okullarına devam eden 6-12 yaşları arasındaki ulaşılabilen 562 zihin yetersizliği olan öğrencidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi (SBDS)'nin Öğretmen Formu" ve "Ebeveyn Formu" kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle, zihin yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin anne ve öğretmen değerlendirme sonuçları arasında uyuşma olup olmadığı araştırılmış, daha sonra zihin yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin cinsiyet, yaş, yetersizlikten etkilenme derecesi ve ek yetersizlik durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, annelerle öğretmenlerin değerlendirmeleri arasında bazı ölçek puanlarında (dışsallaştırılmış davranışlar alt ölçek puanı, hiperaktivite alt ölçeği puanı, atılganlık alt ölçeği puanı, problem davranış toplam puanı ve sosyal beceri toplam puanı) yüksek; bazı ölçek puanlarında (işbirliği becerileri alt ölçek puanı, kendini kontrol becerileri alt ölçek puanı ve içselleştirilmiş problem davranışlar alt ölçek puanı) orta düzeyde ilişki olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin sosyal becerilerinin erkek öğrencilerden fazla, problem davranışlarının ise az olduğu belirlenmiştir. Zihin yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerinin yaş artışıyla birlikte anlamlı düzeyde arttığı, problem davranışlar ölçek puanlarının ise öğrencilerin yaşlarına göre farklılaşmadığı görülmüştür.