Yazar "Bahar, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 54
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 1992-2011 YILLARI ARASINDA ÇEVRE EĞİTİMİ İLE İLGİLİ YAYIMLANAN YÜKSEK LİSANS VE DOKTORA TEZLERİNDEKİ GENEL YÖNELİMLERİN BELİRLENMESİ(2015) Yılmaz, Şirin; Aydın, Fatih; Bahar, MehmetAraştırma 1992-2011 yılları arasında Türkiye’de çevre eğitimi ile ilgili yayımlanan yüksek lisans ve doktora tezlerindeki genel yönelimleri açığa çıkarmak amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma konusu kapsamında YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanı taranarak 147 yüksek lisans ve 31 doktora tezi örnekleme dahil edilmiştir. Örneklemdeki tezler çalışmanın yapıldığı yıl, üniversite, araştırma konusu, çalışma grubu, araştırma yöntemi, veri toplama teknikleri ve aracı, veri çözümleme teknikleri açısından incelenmiştir. Analizler sonucunda çevre eğitimi ile ilgili yayımlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinin en f azla sırasıyla Gazi Üniversitesi, ODTÜ ve Marmara Üniversitesi’nden yayımlandığı; çalışma grubu olarak yükseköğretim ve ilköğretim öğrencilerinin; araştırma konusu olarak çevreye yönelik tutum, çevre bilinci ve çevre bilgisi; araştırma deseni tarama modeli ve deneysel desen; veri toplama tekniği olarak yazılı veri toplama ve görüşme; veri analizinde ise parametrik testler ve betimsel istatistik olduğu sonuçlarına varılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular sonucunda çalışmaya ve çevre eğitimi çalışacak olan araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Öğe 2007 yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi(2012) Erdoğan, Mehmet; Bahar, Mehmet; Uşak, MuhammetBu araştırmanın amacı 2007 yılında uygulamaya konulan 9. - 12. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarını çevre eğitimi kavram ve kazanımları açısından incelemektedir. Bu bağlamda, 9. - 12. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programları, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının (TTKB) web sayfasından elde edilen ve 2007 yılından itibaren kademeli olarak uygulamaya konulan 9. – 12. sınıf Biyoloji Dersi öğretim programları, çevre eğitiminin temel amacı olan çevre okuryazarlığının boyutları ölçüt alınarak analiz edilmiş ve çevre okuryazarlığının hangi boyutuna ne düzeyde vurgu yapıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çevre okuryazarlığının boyutları açısından incelendiğinde, lise biyoloji dersi öğretim programlarında yer alan kazanımların bilişsel, duyuşsal ve psikomotor öğrenme alanlar ile ilişkilendirildiği; bilişsel düzeydeki kazanımların diğer alanlara göre daha çok vurgu yapıldığını görülmüştür. Araştırmanın sonunda, çevre eğitiminin amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik program geliştirme uzmanlarına ve programı uygulayan biyoloji öğretmenlerine öneriler sunulmuştur.Öğe 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarındaki değişimler ve fen teknoloji matematik mühendislik (STEM) entegrasyonu(2018) Bahar, Mehmet; Yener, Dündar; Yılmaz, Mustafa; Emen, Hayrettin; Gürer, FatmaBu araştırmanın amacı, i) 2017-2018 eğitim öğretim yılı başında 5. sınıfta pilot olarak uygulanan ve daha sonra güncellenerek 2018 Ocak ayında revize edilen 3-8. Sınıflar Fen Bilimleri öğretim programları arasındaki farkı STEM açısından ortaya koymak, ii) güncellenen 2018 fen bilimleri öğretim programında 2013 fen bilimleri öğretim programına kıyasla ünitelere ilişkin kazanımlar ve kazanımlar için ayrılan sürelerin ne şekilde değiştiğini belirlemek ve iii) 2018 fen bilimleri öğretim programında STEM’e ilişkin oluşturulduğu düşünülen konu/kazanımları ve süreleri tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma verilerinin analizi doküman inceleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda i) Pilot olarak 5. Sınıflarda uygulanan 2017 3- 8 Sınıflar Fen Bilimleri Öğretim programı ile güncelleme sonrası 2018 Ocak ayında ilan edilen Fen Bilimleri öğretim programları arasında STEM açısından farklılıkların bulunduğu ii) 2018 fen bilimleri öğretim programında yer alan ünitelerin sırası, ünitelerdeki kazanım sayısı ve kazanımlar için ayrılan sürelerin 2013 fen bilimleri öğretim programına kıyasla farklılık gösterdiği, iii) 2013 fen bilimleri öğretim programında yer alan bazı ünitelerin sınıf düzeyinin 2018 fen bilimleri öğretim programında değiştiği veya programdan kaldırılarak yeni ünitelerin eklendiği iv) 2018 fen bilimleri öğretim programında 5. 7. ve 8. sınıf düzeylerinde kazanım sayılarının azaldığı fakat 3. ve 6. sınıf düzeyinde artış gösterdiği ve 4. sınıf düzeyinde değişmediği tespit edilmiştir.Öğe Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri(2003) Bahar, MehmetÖğrenmeyi ve öğrencilerin derslerdeki performansını etkileyen önemli faktörlerden birisi kavram yanılgılarıdır. Bu çalışma, biyoloji eğitimindeki;(i) kavram yanılgısı teriminin tanımı ve eş anlamlıları hakkında bilgi vermek,(ii) kavram yanılgılarının nasıl oluşabildiğini ortaya koymak, (iii) kavram yanılgıları ile ilgili olarak biyoloji alanında yapılan bazı araştırma bulgularını belirtmek ve (iv) kavram yanılgılarının tespit edilmesinde ve giderilmesinde kullanılabilecek bazı kavramsal değişim stratejilerini (örn., kelime ilişkilendirme, yapılandırılmış grid, dallanmış ağaç, kavram haritaları ve klinik görüşme,kavramsal değişim metinleri, analoji, tahmin-gözlem ve açıklama) tanıtmak amacı ile yapılmıştır. Konunun biyoloji ve fen eğitimi açısından önemi tartışılmış, öneriler sunulmuştur.Öğe The cognitive structure of pre-service science teachers about energy metabolism(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2018) Yener, Yeşim; Bahar, Mehmet; Demir, Naciye Somuncu; Yılmaz, Mustafa; Yener, DündarIn this research word association test was used to explore the cognitive structure of Pre-service science teachers about biological energy metabolism. The participant group constitutes 67 Pre-service students at a university in Black Sea Region of Turkey. Ten key concepts in General Biology course were given as a stimulating word and a mind map was established by using the frequency values of valid response words. The results showed that the total number of different response words for the key word "enzyme" is the highest with "cell" and "energy" being higher than others and for the key word "photosynthesis" is the lowest. The mind map also showed that they based their cognitive perceptions of the biological energy mechanism mostly on scientific concepts that are emphasized in the lessons and are academically acknowledged and included in the concepts used in everyday life at the least. However, they were not able to see the key concept "enzymes" as a part of branched network and they had also problems regarding the respiratory event in the plants as well as realization process of photosynthesis in the cellular level. Implications of the results in terms of understanding the subject of biological energy metabolism are also discussed.Öğe A cross-age study of students' understanding and their misconceptions about plant nutrition(Drustvo Pedagoskih Delavcev Dolenjske, 2009) Köse, Sacit; Uşak, Muhammet; Bahar, MehmetThis cross-age study aimed to reveal high school students' and science student-teachers' levels of understanding and the occurrence of misconceptions about food for plants and plant nutrition. To achieve the goal of the study, prior to teaching a two-tier diagnostic lest was applied to 200 Turkish high school students that were selected randomly from Grade 9 (n = 100) and Grade 11 (n = 100) as well as 100 science student-teachers (in Year 2, n = 100). The results showed that students and science student teachers had a diverse span of knowledge ranging from non-understanding to complete understanding in addition to several misconceptions related to food source for plant and plant nutrition (e.g., the soil gains weight from waste products given off by the plant; water is one of the main foods that are utilized by plants; some foods such as water mineral, and vitamins come through roots, and so forth). The possible sources for these misconceptions are discussed and importance Of the results is critically analyzed in the light of the results reported from the review of literature.Öğe A cross-cultural study on freshmen's knowledge of genetics, evolution, and the nature of science(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2014) Sorgo, Andrej; Uşak, Muhammet; Kubiatko, Milan; Fancovicova, Jana; Prokop, Pavol; Bahar, MehmetThe purpose of this study was to measure the freshmen's level of knowledge about genetics, evolution, human evolution, the nature of science, and opinions on evolution and the presence of non-scientific explanations among Czech, Slovakian, Slovenian and Turkish students. Determination of prior knowledge and pre-conceptions about these issues is important because they are filters to learning other related concepts. The results are going to be a starting point for developing teaching strategies concerning Darwinian evolution and preparing prospective science teachers for working with students in national and international contexts. A total of 994 first-year university students from the Czech Republic (276; 27.8%), Slovakia (212, 21.3%), Slovenia (217, 27.3%) and Turkey (235, 23.6%) participated in this study. The findings can be summarized as follows: knowledge especially that of the nature of science at the freshmen level was seriously flawed. Non-scientific explanations were present in high percentages. Both were regarded as barriers towards scientific reasoning and acceptance of general human evolution especially for students expressing orthodox religious beliefs.Öğe DELPHİ TEKNİĞİ UYGULAMA SÜRECİNE YÖNELİK ÖRNEK BİR ÇALIŞMA: ÇOK FONKSİYONLU TARIM OKURYAZARLIĞI(2021) Bahar, Mehmet; Demir, Naciye SomuncuBu çalışmanın amacı, farklı alanlardan uzmanların uyum içerisinde sürece dahil oldukları veri toplama yaklaşımlarından biriolan Delphi Tekniğinin i) kısa tarihçesi, kullanıldığı alanlar, avantaj ve dezavantajları ile hizmet ettiği amaçlar hakkında genelbilgi vermek, ii) uygulama sürecinde yer alan uzmanların oluşturulma kriterlerini ve veri toplama sürecini aşamalı bir şekildeaktarmak, iii) her bir Delphi turunda yapılabilecek veri analizlerini, Çok Fonksiyonlu Tarım Okuryazarlığı çalışmasındadeneyimlenen süreç üzerinden açıklamaktır. Çalışma, ulusal ve uluslararası alanyazında Delphi Tekniğini kullanmak isteyenaraştırmacılara kaynak oluşturması, süreçte karşılaşılan problemler ve bu problemlere çözüm önerileri sunması açısındanönemli olmasının yanı sıra, tekniği kullanacak olan araştırmacılara pratik ve sistematik bir yaklaşım da sunmaktadır.Öğe A diagnostic study of computer application of structural communication grid(2009) Bahar, Mehmet; Aydın, Fatih; Karakırık, ErolIn this article, Structural communication grid (SCG), an alternative measurement and evaluation technique, has been firstly summarised and the design, development and implementation of a computer based SCG system have been introduced. The system is then tested on a sample of 154 participants consisting of candidate students, science teachers and faculty staff members. A comparative study between paper-and-pencil and computerized versions of SCG has been conducted. 154 subjects, consisting of candidate students, science teachers and faculty staff members, have participated in this study. Participants' views are probed by using Software Evaluation Questionnaire and Open-Ended Interview Form. Findings of the study show that i) participants find SCG technique easier to use in computer medium, ii) they have positive attitudes towards this computer software, and iii) they prefer computerized version of SCG technique to the paper-based SCG technique. The findings have been discussed in terms of its contribution to computer aided measurement and evaluation methods by taking similar studies in the literature into account. © The Turkish Online Journal of Educational Technology 2002.Öğe Öğe Öğe The Effect of instructional methods on performance of the students having different cognitive styles(2003) Bahar, MehmetBu çalışma da i) biyoloji ile ilgili bir konuda, geleneksel ve grup çalışmasına dayalı öğretim tekniklerinin, öğrencilerin başarısına etkisi ve ii) alana bağlı/alana bağımsız bilişsel stile sahip öğrencilerin başarıları arasındaki fark rapor edilmiştir. İlköğretim bölümündeki seksen fen öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere geleneksel yöntem, deney grubuna da tartışmaya dayalı grup çalışma tekniği uygulanmıştır. Alana bağlı olma/alandan bağımsız olma özelliği Gurup Saklı Şekiller Testi ve öğrencilerin öğretim öncesi ve sonrası başarı düzeylerini ölçmek amacı ile de bir başarı testi uygulanmıştır. Sonuçlar, i) başarı testinde, deney grubundaki öğrencilerin kontrol gurubundakî öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek başarı gösterdiğini ve ii) belki de en önemlisi, grup çalışması tekniğinin Alana Bağlı/Alandan bağımsız bilişsel stilinin her ikisini de hitap ettiğini ama geleneksel öğretim yönteminden alandan bağımsız öğrencilerin daha fazla faydalandığını göstermiştir.Öğe The Effect of Instructional Methods on Performance of the Students Having Different Cognitive Styles(2003) Bahar, MehmetBu çalışma da i) biyoloji ile ilgili bir konuda, geleneksel ve grup çalışmasına dayalı öğretim tekniklerinin, öğrencilerin başarısına etkisi ve ii) alana bağlı/alana bağımsız bilişsel stile sahip öğrencilerin başarıları arasındaki fark rapor edilmiştir. İlköğretim bölümündeki seksen fen öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere geleneksel yöntem, deney grubuna da tartışmaya dayalı grup çalışma tekniği uygulanmıştır. Alana bağlı olma/alandan bağımsız olma özelliği Gurup Saklı Şekiller Testi ve öğrencilerin öğretim öncesi ve sonrası başarı düzeylerini ölçmek amacı ile de bir başarı testi uygulanmıştır. Sonuçlar, i) başarı testinde, deney grubundaki öğrencilerin kontrol gurubundakî öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek başarı gösterdiğini ve ii) belki de en önemlisi, grup çalışması tekniğinin Alana Bağlı/Alandan bağımsız bilişsel stilinin her ikisini de hitap ettiğini ama geleneksel öğretim yönteminden alandan bağımsız öğrencilerin daha fazla faydalandığını göstermiştir.Öğe The effect of teaching approaches on the pattern of pupils' cognitive structure: some evidence from the field(De La Salle Univ-Manila, 2009) Bahar, Mehmet; Tongaç, ErdalIn this study, the effect of different teaching approaches on pupils' cognitive structures (N=110) in the topic of circulation system was investigated by using the Word Association Test (WAT). WAT was administered as a pre-test and post-test to all groups. The control group was taught by lecturing. In addition to lecturing, concept maps were used in the first experimental group and the cooperative learning approach was used in the second experimental group. In order to map the pupils' cognitive structures, response frequencies in the WAY were used. The results showed that: i) pupils generated more response words for the majority of the key words in the post-WAT than they did in the pre-WAT; and ii) there was not any observable difference in the pre-WAT mind maps of all the groups in terms of complexity and branching. However, the post-WAT mind maps clearly showed considerable difference regarding complexity and branching. In other words, the teaching approach may seem to affect the associations between concepts in the pupils' minds. Implications of the results for better teaching and meaningful learning are critically discussed.Öğe The effects of motivational styles on group work and discussion-based seminars(2003) Bahar, MehmetThe paper reports the effect of motivational styles on group work and discussion-based teaching in an environmental science course. The students' motivational styles were explored by a questionnaire whose items were written to correspond to four motivational patterns: achiever, curious, conscientious and sociable. A total of 180 university students from an Elementary Teaching Department participated in this study. The results showed that achiever students tended to dislike being involved in group work. On the other hand, curious, social and conscientious students tended to prefer working in groups. Discussion-based teaching appeared to be attractive for almost all students, although they have different motivational styles. The implications of the results for teaching and learning are discussed. © 2003, Taylor & Francis Group, LLC.Öğe Environmental education in 2002 and 2006 early childhood curriculum(2012) Erdoğan, Mehmet; Bahar, Mehmet; Kartal, Eda Erdaş; Uşak, MuhammetThe aim of the study is to analyze comparatively 2002 (previous) and 2006 (current) Early Childhood Curricula with regard to concepts and attainments associated with environmental education (EE). 2002 and 2006 preschool curricula were firstly retrieved from the web-site of Board of Education and then subjected to content analysis across 41 sub-components of environmental literacy (EL) which is the ultimate aim of EE. This comparative analysis of both curricula showed how much 2002 and 2006 curricula paid attention to environmental related concepts and attainments. The attainments related with knowledge were given more emphasis in both curricula compared with the attainments addressing to skills, affect and behavior. There is observable shift from knowledge to skills and behavior over 2002 to 2006. At the end of the study, suggestions are provided to curriculum developers and pre-service teachers for achieving the aims of EE.Öğe Environmental Education in High School 9th-12th Biology Course Curricula Started to be Implemented in 2007(Edam, 2012) Erdogan, Mehmet; Bahar, Mehmet; Usak, MuhammetThe aim of this study is to analyze 9th - 12th grade Biology Course Curricula started to be implemented in 2007 with regard to concepts and attainments addressing to environmental education. In this regard, 9th - 12th grade Biology Course Curricula were analyzed using content-analysis technique, one of the qualitative research methods. 9th -12th grade Biology Course Curricula started to be successively implemented since 2007 were downloaded from the web-site of Board of Education (BoE) and then content analyzed across the components of environmental literacy, that is the ultimate aim of environmental education, and how much emphasis are given to any components of environmental literacy was also investigated. Examining the components of environmental literacy, it is observed that the attainments in biology course curricula are related with cognitive, affective and psychomotor domains; but much more emphasis are given to the attainments associated with cognitive domain compared to other domains. At the end of the study, suggestions are provided to curriculum developers and biology teachers, who implement the curricula to realize the aims of environmental education.Öğe A Factor effecting students' performance in Biology : Working memory capacity(2002) Bahar, MehmetBilgi işlem alanında yapılan çeşitli çalışmalar, algı süzgecinden geçebilen uyanların Uzun Dönemli Hafızaya aktarılmadan önce Çalışma Hafızası alanında tutulduğunu, işlem yapıldığını ve organize edilip şekillendirildiğini ileri sürer. Bu alanın en önemli özelliklerinden birisi sınırlı bir kapasitesinin olmasıdır. Bu çalışmada, çalışma hafızası kapasitesinin genel biyoloji ders başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırma bu dersi alan 150 Sınıf öğretmeni adayı üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin çalışma hafızası kapasitelerini ölçmek için Sayı Zinciri Geri Bildirim Testi kullanılmıştır. Ders başarısını ölçmek amacı ile verilen cevabın mantıksal sebebinin de açıklanması gereken çoktan seçmeli bir bilgi testi uygulanmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin bilgi test puanlan ve sayı zinciri geri bildirim test puanlan arasında anlamlı bir ilişki (r=0.411) bulunmuştur. Ayrıca bilgi testindeki kolaylık değeri en düşük sorular ile hafıza kapasitesi arasındaki ilişkiye de bakılmış, sonuçlann öğrenme ve öğretmeye etkisi tartışılmıştır.Öğe A Factor Effecting Students' Performance in Biology: Working Memory Capacity(2002) Bahar, MehmetBilgi tşlem alanında yapılan çeşitli çalışmalar, algı süzgecinden geçebilen uyanların Uzun Dönemli Hafızaya aktarılmadan önce Çalışma Hafızası alanında tutulduğunu, işlem yapıldığını ve organize edilip şekillendirildiğini ileri sürer. Bu alanın en önemli özelliklerinden birisi sınırlı bir kapasitesinin olmasıdır. Bu çalışmada, çalışma hafızası kapasitesinin genel biyoloji ders başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırma bu dersi alan 150 Sınıf öğretmeni adayı üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin çalışma hafızası kapasitelerini ölçmek için Sayı Zinciri Geri Bildirim Testi kullanılmıştır. Ders başarısını ölçmek amacı ile verilen cevabın mantıksal sebebinin de açıklanması gereken çoktan seçmeli bir bilgi testi uygulanmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin bilgi test puanlan ve sayı zinciri geri bildirim test puanlan arasında anlamlı bir ilişki (r=0.411) bulunmuştur. Ayrıca bilgi testindeki kolaylık değeri en düşük sorular ile hafıza kapasitesi arasındaki ilişkiye de bakılmış, sonuçlann öğrenme ve öğretmeye etkisi tartışılmıştır.Öğe FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ZİHİNSEL YAPISINA İLİŞKİN TANILAYICI BİR ÇALIŞMA(2017) Aksüt, Pelin; Bahar, MehmetBu araştırmanın amacı; fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıf öğrencilerinin fen alanları ve fen eğitimine ilişkin zihinsel yapılarının, kavram haritası ve yarı yapılandırılmış görüşme teknikleriyle ortaya çıkarılmasıdır. Çalışma grubu 65 öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının lisans öğretim süreci boyunca gerek fen alanları gerekse fen eğitimi ile ilgili derslerin kavramlarına ilişkin zihinsel yapıları kavram haritası tekniği ile araştırılmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme tekniği; i) öğretmen adaylarının fen alanı ve fen eğitimine ilişkin algılarını ortaya koyabilmek, ii) bu algıların kavram haritalarında hangi kabul ve gerekçelerle yansıtıldığını belirlemek ve iii) araştırma problemine ilişkin görüşlerini daha detaylı belirlemek amacıyla kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının oluşturdukları kavram haritalarından elde edilen verileri değerlendirmek amacıyla fen bilgisi öğretmenliği lisans ders programı incelenmiş ve her iki alana ait model kavram haritası oluşturulmuştur. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları; i) gerek fen alanları gerekse fen eğitimi kavramlarını bir bütün olarak algılayabildikleri ifade edilmesine rağmen, her iki alana ilişkin oluşturulan kavram haritalarının bu alanlara ilişkin oluşturulan model kavram haritaları ile benzerliklerinin üst düzeyde olmadığı, ii) Lisans öğretim süreci sonunda gerek fen alanları gerekse fen eğitimine ilişkin kavramları bir bütün olarak görebilmelerinde ders içeriklerinin öğretmen adayları tarafından en etkili faktör olarak belirtildiği, iii) Öğretmen adaylarının tamamının fen alanları ile fen eğitimi arasında bir ilişki olması gerektiği görüşüne sahip olduklarını göstermiştir
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »