Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Top, Ercan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Blogging as a social medium in undergraduate courses: Sense of community best predictor of perceived learning
    (Elsevier Science Inc, 2012) Top, Ercan
    The purpose of the study was to examine pre-service teachers' sense of community, perception of collaborative learning, and perceived learning. Fifty pre-service teachers from two undergraduate ICT courses which incorporated blogs participated in this study. The data were obtained via three online questionnaires (Collaborative Learning scale, Sense of Community scale, and Perceived Learning scale) administered throughout Fall 2009-2010. The research questions were answered by using Pearson Product-Moment Correlation and multiple linear regressions. Results indicated that the pre-service teachers had positive feelings about the collaborative learning and perceived learning: also, they had moderate feelings related to sense of community in the classes which incorporated blogs. Additionally, to a great extent sense of community and to a much lesser extent of computer knowledge level were the predictors of explaining their learning perceptions. (C) 2011 Elsevier Inc. All rights reserved.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Delving into alumni perceptions about the impact and effectiveness of two certificate programs: meeting their mission?
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2014) Johnson, Tristan E.; Yükseltürk, Erman; Top, Ercan
    The purpose of the study was to analyze two certificate programs in regard to the impacts on alumni professional career and strengths and weaknesses of certificate programs in the views of their alumni. The sample consisted of 58 participants who completed one of the certificate programs. The results showed that alumni rated self-improvement as the biggest benefit, career advancement benefit as average, and career change benefit as low from the certificate programs. Also, alumni thought that all program components were of strong quality, but the majority of alumni still wanted to see an increased emphasis on teaching, interaction with other students, support, and assessment feedback focus of the program.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Etkileşimli tahtada çoklu ortam nesneleriyle yapılan öğretimin öğretmen adaylarının, zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına eleştirisi
    (2015) Tekinarslan, Erkan; Top, Ercan; Gürer, Melih Derya; Yıkmış, Ahmet; Ayyıldız, Mustafa; Karabulut, Alpaslan; Savaş, Ömer
    Son   yıllarda   bilgi   toplumu   olma   yolunda   yapılan   yatırımlar   ve   etkileşimli   (akıllı)   tahta   ve  tablet   bilgisayarlar   gibi   okullarda   kullanılmaya   başlayan   yeni   teknolojik   araçlar   dikkate  alınarak,   öğretmen   eğitiminde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   materyalleri   ya   da  nesnelerinin  kullanılması  oldukça  önem  kazanmıştır.  Bu  durum  bize  gerek  hizmet  içi  gerekse  hizmet   öncesi   eğitim   sırasında   öğretmenlerin   ve   öğretmen   adaylarının   etkileşimli   tahta   ve  çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanımları   konularında   gerekli   bilgi   ve   becerileri   kazanmaları  gerektiğini   işaret   etmektedir.   Bu   çalışmada   Eğitim   Fakültesinde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanıldığı   öğrenme   ve   öğretme   ortamlarında   eğitim   gören   öğretmen  adaylarının   (N=537)   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarındaki   değişiklikler  incelenmiştir.   Özellikle,   araştırmada   ön-­-test   ve   son-­-test   tekniği   kullanılarak   etkileşimli  ortamda  çoklu-­-ortam  nesneleriyle  öğretimin  öğretmen  adaylarının  zenginleştirilmiş  içerikle  öğretime  yönelik  tutumlarına  etkisinin  olup  olmadığı  tespit  edilmeye  çalışılmıştır.  Elde  edilen  bulgulara  göre,  etkileşimli  tahta  ile  çoklu  ortam  nesnelerinin  kullanıldığı  sınıflarda  öğretimin  öğrencilerin   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarına   algılanan   kullanışlılık,  öğrenmeye  katkı  ve  ilgi-­-motivasyon  alt  boyutlarında  olumlu  yönde  bir  etkiye  sahiptir.    Bunun  yanı   sıra,   yarı-­-yapılandırılmış   yazılı   anket   soruları   kullanılarak   elde   edilen   öğrenci   (N=102)  görüşlerine  göre,  etkileşimli  tahtanın  öne  çıkan  avantajları  dikkat  çekici  olması,  görsel-­-işitsel  ve  etkileşimli  özellikleridir.  Fakat,  bazı  öğretmenlerin  ve  öğrencilerin  yeterli  kullanım  bilgi  ve  becerilerine  sahip  olmamaları  etkili  kullanım  bakımından  önemli  dezavantajlar  olarak  ortaya  çıkmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ
    (2015) Tekinarslan, Erkan; Top, Ercan; Gürer, Melih Derya; Yikmiş, Ahmet; Ayyildiz, Mustafa; Karabulut, Alpaslan; Savaş, Ömer
    Son   yıllarda   bilgi   toplumu   olma   yolunda   yapılan   yatırımlar   ve   etkileşimli   (akıllı)   tahta   ve  tablet   bilgisayarlar   gibi   okullarda   kullanılmaya   başlayan   yeni   teknolojik   araçlar   dikkate  alınarak,   öğretmen   eğitiminde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   materyalleri   ya   da  nesnelerinin  kullanılması  oldukça  önem  kazanmıştır.  Bu  durum  bize  gerek  hizmet  içi  gerekse  hizmet   öncesi   eğitim   sırasında   öğretmenlerin   ve   öğretmen   adaylarının   etkileşimli   tahta   ve  çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanımları   konularında   gerekli   bilgi   ve   becerileri   kazanmaları  gerektiğini   işaret   etmektedir.   Bu   çalışmada   Eğitim   Fakültesinde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanıldığı   öğrenme   ve   öğretme   ortamlarında   eğitim   gören   öğretmen  adaylarının   (N=537)   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarındaki   değişiklikler  incelenmiştir.   Özellikle,   araştırmada   ön-­-test   ve   son-­-test   tekniği   kullanılarak   etkileşimli  ortamda  çoklu-­-ortam  nesneleriyle  öğretimin  öğretmen  adaylarının  zenginleştirilmiş  içerikle  öğretime  yönelik  tutumlarına  etkisinin  olup  olmadığı  tespit  edilmeye  çalışılmıştır.  Elde  edilen  bulgulara  göre,  etkileşimli  tahta  ile  çoklu  ortam  nesnelerinin  kullanıldığı  sınıflarda  öğretimin  öğrencilerin   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarına   algılanan   kullanışlılık,  öğrenmeye  katkı  ve  ilgi-­-motivasyon  alt  boyutlarında  olumlu  yönde  bir  etkiye  sahiptir.    Bunun  yanı   sıra,   yarı-­-yapılandırılmış   yazılı   anket   soruları   kullanılarak   elde   edilen   öğrenci   (N=102)  görüşlerine  göre,  etkileşimli  tahtanın  öne  çıkan  avantajları  dikkat  çekici  olması,  görsel-­-işitsel  ve  etkileşimli  özellikleridir.  Fakat,  bazı  öğretmenlerin  ve  öğrencilerin  yeterli  kullanım  bilgi  ve  becerilerine  sahip  olmamaları  etkili  kullanım  bakımından  önemli  dezavantajlar  olarak  ortaya  çıkmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Exploring the link among entry characteristics, participation behaviors and course outcomes of online learners: An examination of learner profile using cluster analysis
    (Wiley-Blackwell, 2013) Yükseltürk, Erman; Top, Ercan
    Online learner profiles have diversified such that now, they include all types of participants from a variety of backgrounds. This study analyzed online learner profiles in regard to their entry characteristics, participation behaviors and achievement of course outcomes. The sample consisted of 186 participants from an online course that required the employment of synchronous and asynchronous communication methods over the Internet. The data were collected through five online questionnaires and included 10 variables (gender, age, work status, self-efficacy, online readiness, self-regulation, participation in discussion list, participation in chat sessions, satisfaction and achievement). A two-step cluster analysis, chi-square analysis and multivariate analysis were used to analyze the collected data. The results indicated that online learners fell into three significantly different clusters and within each cluster, learners had a close combination of employment characteristics, gender type, age level, perception of self-efficacy for online technologies and participation behavior level.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Factors affecting students' attitudes toward computer programming
    (Vilnius Univ, Inst Mathematics & Informatics, 2019) Gürer, Melih Derya; Çetin, İbrahim; Top, Ercan
    The aim of this study was to investigate the factors affecting the pre-service computer science teachers' attitudes towards computer programming (ATCP). The sample consists of 119 preservice teachers at a public state university. The influences of students' demographic characteristics (gender, grade level, and high school type), their achievement in computer programming courses, perceived learning, and computer programming self-efficacy on their ATCP were tested using multiple linear regression. Descriptive, correlation and regression analyses revealed three findings: (1) students had moderately high ATCP, (2) their ATCP had significant correlations with their achievement in computer programming courses, computer programming self-efficacy, and perceived learning, and (3) three variables (achievement in computer programming courses, computer programming self-efficacy, and perceived learning) were significant predictors of their ATCP.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Gender and Web 2.0 technology awareness among ICT teachers
    (Wiley, 2011) Top, Ercan; Yükseltürk, Erman; Çakır, Recep
    There is growing interest in the impact of gender differences, which emphasizes the study of gender and new technologies in education as an important research subject. While examining gender-related studies, the effects of the gender variable are inconclusive on student outcomes in educational activities (Sanders, 2005; Trauth et al., 2010; Yukselturk & Bulut, 2009). It is known that males and females are generally educated in the same schools with the same educational methods, strategies or tools, and they are not naturally divided into two categories in today's world. Even though there is no legal segregation between genders in most countries, historically and traditionally, males and females are attributed different stereotypes in most nations (Huyer, 2003; Tømte, 2008). For example, it is believed that management, science and engineering duties are considered to be men's responsibilities, while baby care, teaching and office work are seen as women's responsibilities (Huyer, 2003; Trauth et al., 2010).
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüleri: Bir durum çalışması
    (2018) Göncü, Aslı; Çetin, İbrahim; Top, Ercan
    Kodlama eğitiminde son yıllarda hızlı değişmeler gözlenmektedir. Birçok ülke müfredatlarına kodlama ile ilgili dersler eklemektedir. Gerçekleşen hızlı değişim araştırmacılar için birçok soruyu beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Alanyazında öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşleri hakkında yeteri kadar çalışma bulunmamaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik düşüncelerini keşfetmek amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmesine yönelik olarak 12 (3 birinci sınıf, 3 ikinci sınıf, 3 üçüncü sınıf ve 3 dördüncü sınıf) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğretmen adayından durum çalışması yöntemi ile nitel veri elde edilmiştir. Çalışmada veriler araştırmanın amacı dikkate alınarak geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen bulgular 9 farklı kategori altında değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına genel olarak bakıldığında öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin sınırlı olduğu gözlenmiştir. Öğretmen adaylarının kodlama eğitiminin temel yapılarından sadece problem çözme ve algoritmik düşünmeden bahsettikleri görülmüştür. Buna ek olarak öğretmen adaylarının problem çözme ve algoritmik düşünmeden bahsederken onları bütün bileşenleri ile ele aldıklarını iddia etmek güçtür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    One-on-one technology mentoring for in-service teachers: The experiences of future ICT coordinators
    (International Society for Technology, Education and Science, 2021) Top, Ercan; Gürer, Melih Derya; Başer, Derya; Akayoğlu, Sedat; Akkuş, Recai
    With the increasing demands of technology integration by the institutions, educators felt the need to develop themselves professionally. In this study, as a way of professional development, we focused on one-on-one technology mentoring for in-service teachers because the experiences of mentors would shed light on professional development programs in the context of both mentors' progress and mentoring in-service teachers. Mentors for teachers were assigned to facilitate teachers' ICT usage and ICT integration skills. The mentorship implementation lasted two semesters with 42 mentors' participation. The determination of the content of the mentoring process was completely based on the needs and interests of the teachers. After the implementation, the perceptions and experiences of the mentors were asked and coded through content analysis. According to the analysis, the responses of the mentors were grouped into five main categories; (a) affordances of the technology mentoring process, (b) the contribution of the project to the teachers, (c) the contribution of the project to the mentors, (d) the challenges experienced by the mentors, and (e) the weaknesses of and the suggestions for the mentoring process. The findings of this study indicated that future ICT coordinators believed that one-on-one technology mentoring in real school settings is an effective way not only for training in-service teachers but also for creating awareness of being an ICT coordinator and developing ICT mentoring skills.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Programlama eğitiminde görselleştirme ile ACE Döngüsü
    (2014) Çetin, İbrahim; Top, Ercan
    Öğrenciler bilgisayar programlamayı öğrenirken çeşitli zorluklarla karşılaşmaktadır. Araştırmacılar öğrencilere bu zorlukları aşmada yardımcı olmak için çalışmalar yapmışlardır. Bu çalışmada matematik eğitimi bağlamında geliştirilmiş olan ACE döngüsü isimli öğretim ortamı programlama eğitimine PACE döngüsü olarak uyarlanmıştır. Çalışmanın amacı PACE döngüsünün etkililiğini nicel ve nitel boyutlarıyla araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini 62 makine mühendisliği öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciler deney ve kontrol gruplarına rastgele atanmıştır. Deney grubunda PACE döngüsü kontrol grubunda ise 'geleneksel öğretim' uygulanmıştır. Öğretim sürecinden önce ve sonra nicel ve nitel yöntemler kullanılarak veri toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre kontrol ve deney gruplarının başarı ve tutum puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Fakat sadece bu sonuca bağlı olarak PACE döngüsünün etkililiği yeterince değerlendirilemez. Nitel veriden elde edilen bulgular kontrol grubundaki öğrencilerin verilen öğretimi yenilikçi bir ortam olarak tanımladıklarını göstermektedir. Bu da 'geleneksel öğretim' ortamı tarifinin bağlamsal olarak değişebileceğine işaret eder. Öğrencilerin öğretim ortamı algısı ve deneyimleri çalışmanın sonuçlarını etkilemiş olabilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Reconsidering usage of blogging in preservice teacher education courses
    (Elsevier Science Inc, 2010) Top, Ercan; Yükseltürk, Erman; İnan, Fethi A.
    The purpose of this study was to examine preservice teachers' perceived benefits of instructional blogs, classroom community, course satisfaction, and learning. The data were obtained via surveys administered throughout Fall 2009. Fifty preservice teachers from two undergraduate courses participated in this study. Results indicate that students did not utilize the full benefits of blogging. Students mainly used blogs for information sharing, rather than discussion or reflection. Additionally, preservice teachers' course satisfaction and perceived learning were found to be related to their feeling a sense of learning community. (c) 2010 Elsevier Inc. All rights reserved.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Secondary school teachers' preferences in the process of individual technology mentoring
    (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2021) Top, Ercan; Başer, Derya; Akkuş, Recai; Akayoğlu, Sedat; Gürer, Melih Derya
    Technology mentoring helps to overcome various barriers to ICT integration in education and increases teachers' use of ICT for personal and professional purposes. Technology mentoring could make this improvement possible by providing a flexible environment for teachers in their educational settings. For this reason, one-to-one teacher-mentor matching was designed, and the details of the process were led by the teachers' preferences. In this study, which lasted for two semesters, 54 mentors and 48 teachers were paired based on the mentors' decision whether they preferred to work with language teachers or Mathematics teachers. As for the data of the study, the mentors' weekly logs and their responses to the question on the way of content determination were collected. Analyzing the responses of the mentors, it was seen that teachers were more dominant in the content decision process. Moreover, the analysis of the mentors' weekly logs revealed that teachers asked for help with learning software programs, designing instructional materials, workload support, and technical support, from the most frequently demanded to least one, respectively. Teachers' demands related to program learning constitute almost three-fourths of the total demands. When the teacher was given enough flexibility in their context, it was seen that a teacher-centered process of ICT integration emerged. The study concluded that teachers put forward their knowledge of ICT in solving problems if they had the opportunity to try their ideas. Therefore, it is suggested that teachers should be actively involved in the decision-making process of ICT training content.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Team shared mental model as a contributing factor to team performance and students' course satisfaction in blended courses
    (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2011) Johnson, Tristan E.; Top, Ercan; Yükseltürk, Erman
    The purpose of the study was to examine how team shared mental model (SMM), team performance, and students' course satisfaction change over time and how Team-SMM affects team performance and students' course satisfaction. Forty-eight preservice teachers from two undergraduate blended courses participated in this study. The data were obtained via two online questionnaires (shared mental model instrument and Course Satisfaction Scale) administered throughout Spring 2010. Data analysis was conducted using repeated measures ANOVA and multiple linear regression techniques. Results indicated that Team-SMM and students' course satisfaction changed slightly over time but the change was not statistically significant. Team performance increased significantly over the courses. Additionally, attitudes towards teammates and task were closely linked with effective team performance and students satisfaction. In the early stage of the courses, general team knowledge, resource, and environment explained a ignificant amount of variance in students' course satisfaction. (C) 2011 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    USE OF THREADED DISCUSSION IN BLOG ENVIRONMENT WITH RESPECT TO FACTORS AFFECTING STUDENTS’ COURSE SATISFACTION
    (2020) Canbolat, Gülcan; Top, Ercan
    The aim of this study is to examine the use of threaded discussions in the blog environment in terms of the factors affecting student course satisfaction. Experimental and control groups were selected, and the students in the experimental group participated in threaded discussions in the blog environment. In the study, students in both groups were asked to share, in the blog environment, their course materials and reports about the subjects included in the course. The experimental group was asked to participate in asynchronous threaded discussions, and feedback about the quality of their participation was rapidly provided by the researchers. The data, collected before and after the experiment, were distributed online. According to the findings, the effect of threaded discussions on students’ beliefs about blogs and peer review was not significant, and perceived learning, sense of community, collaborative learning, and threaded discussion were the variables that predicted course satisfaction. The students’ satisfaction scores were not affected by their beliefs about blogs, peer review, and their ability to organize multimedia features.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim