Yazar "Tezel, Kadir Vefa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4/3/2: Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşmada Akıcılığı Geliştirmek için Etkili Bir Teknik(2021) Tezel, Kadir VefaYabancı dil öğrenen insanların karşılaştığı en yaygın sorunlardan biri, akıllarındaki fikirleri ifadeederken konuşmalarındaki yetersizlikler nedeniyle yaşadıkları tereddütler ve kullanmak zorundakaldıkları duraksamalar ve dolgu seslerdir. Bu sorunlar öğrencilerin konuşmalarında sıkıntılar yaratırve hemen göze çarpar. Öğrencilerin yaşadığı bu sorunların nedeni akıcılık konusunda eğitimalmamaları ve uygulama yapmamalarıdır. Akıcılık, eğitimi verilmesi gereken bir alandır ve bumakalede detaylı olarak tanıtılan 4/3/2 tekniği akıcılık eğitimi ve uygulamaları sırasında güvenlekullanılacak denenmiş bir tekniktir. Bu teknikte öğrenciler aşina oldukları bir konu hakkında 3 farklıdinleyiciye 4, 3 ve 2 dakika boyunca konuşur ve aynı mesajı aktarırlar. Konuşmaların 4 ve 2 dakikalıkkısımları kaydedilip, metinleştirilir ve öğrencilerin bir dakikada kullandıkları kelime sayısı, yaptıklarıduraksama sayıları ve kullandıkları karmaşık cümlelerin sayısı gibi ölçütler kullanılarakakıcılıklarındaki gelişmeler değerlendirilir. Bu tekniğin sınıf içi uygulamalarında içerik önemliolduğundan, kullanılacak konular da makalede sunulmuştur. Öncelikle orta ve ileri seviyeler içingeliştirilen bu teknik alt seviyeler veya ders saati sürelerinde yetersizliklerin olduğu durumlarda daadapte edilerek bu makalede önerilen konuları kullanmak yoluyla uygulanabilirÖğe Adaptation Of The Teachers’ Sense Of Self Efficacy For Literacy Instruction (Tseli) Scale Into Turkish: A Validity And Reliability Study(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2018) Karatay, Halit; Destebaşi, Fatih; Tezel, Kadir Vefa; Pektaş, SamiIn this study, the adaptation of the “Teachers’ Sense of Self Efficacy for Literacy Instruction Scale” which had been developed by Tschannen-Moran and Johnson (2011) to determine the self-efficacy perceptions of teachers who assist students in the acquisition and development of literacy skills was made into Turkish. For this, as the first step, the scale was translated from English into Turkish and administered to 225 teachers who were classroom, Turkish and English teachers. As the second stage, besides the group on which the adaptation study was conducted, the scale was also administered to language teachers, and the sense of self efficacy for literacy instruction of a total of 338 teachers were examined in terms of various variables. Using the data obtained for the adaptation study, item discrimination of the scale, using the top-bottom 27%, its internal validity based on item total correlation, Cronbach’s alpha reliability coefficient, construct validity of the scale and confirmatory factor analysis fit indices were analyzed. According to those, the scale has a single factor with 22 items. The result of the confirmatory factor analysis revealed that the scale accounted for 38% of the identified structure and its structural reliability was determined to be 0.93. It was found that the Cronbach’s Alpha reliability was 0.92; that in the confirmatory factor analysis, Level 1 single factor structure was verified and that most of the calculated values of the compliance index showed a perfect fit. The final form of the adapted scale was added a personal information section on the teachers and administered to a group of 338 teachers, different from the first sample group. The teachers’ sense of self efficacy for literacy education was examined in terms of the variables of subject, faculty they graduated from, degree levels, and institutions they worked for, and it was concluded that, based on those variables, there was a significant difference among their sense of self efficacy. It was found that there was no significant difference among teachers’ sense of self efficacy in terms of gender, age and duration of service. © Millî EğitimÖğe The effect of the 4+1 planned writing and evaluation model on creative writing: An action research study(Education Assoc South Africa, 2023) Karatay, Halit; Tezel, Kadir Vefa; Yazici, Emre; Goektentuerk, TalhaWriting is an important part of creative thinking as it is the reflection of a person's thoughts and reasoning. The aim with this study was to create a comprehensive and effective educational model that combines the teaching and practice of writing as a process and creative writing in a collaborative environment in the education of prospective language teachers. The study was designed with the convergent mixed method design. Quantitative data were obtained from the scoring of the first and final texts that the students were asked to write as part of the action plan implemented to improve the students' writing skills. Qualitative data consisted of the opinions of the participating students and the observations of the teachers who implemented the model. Through the aggregated analyses of these 2 types of data, the effect of the 4 + 1 planned writing and evaluation model (PWEM) on developing students' writing skills was determined. The results indicate that the model was useful, functional and improved the participating prospective language teachers' creative and process writing skills. The model enabled inexperienced writers to acquire metacognitive strategies, self-regulation, and self-efficacy that they would need in the writing process. This was supported by the opinions of the participating students and the observations of the teachers who implemented the model. The model may be used with any student population to help them to become self-sufficient in writing.Öğe The effect of the conceptual metaphor theory on the teaching of orientation idioms in teaching Turkish as a foreign language(WILEY, 2022) Karatay, Halit; Kartallıoğlu, Nurettin; Zorpuzan, Sena Sapmaz; Tezel, Kadir VefaIn this study, the effects of the conceptual metaphor theory (CMT) on the teaching of orientation idioms was investigated. The study was designed as an action research project and was conducted with 45 B2 level students from 21 countries who were native speakers of 10 different languages. The students were learning Turkish to pursue the undergraduate degrees in Turkish universities. The students were learning and using Turkish for their daily interactions with Turkish people but continued to use their native languages in their closely knit communities. Thus, they formed good examples of true bilingual individuals. At the planning stage of the study, the orientation idioms in the Turkish as a foreign language course books were identified to be used in the teaching activities during the study and a list of orientation idioms was prepared. The students were asked to write the meanings of those idioms and use each one in a sentence to determine whether they had already learned those idioms. The orientation idioms in the B2 level course books were taught through activities based on CMT. At the end of the study, the students were asked to write the meanings of the idioms and use each one in a sentence once again. Pre- and poststudy mean scores of the students' performances were compared. It was determined that the implementation based on CMT developed the students' ability to learn metaphors and use them contextually appropriately. Furthermore, it was observed that the teaching activities based on the theory made it easier for the students to learn the idioms and increased their retention in the students' minds. It was also observed that the students had developed the skills of guessing the meanings of new orientation idioms from the contexts they were used in and using them more easily.Öğe The effects of language learning strategies instruction based on learning styles on reading comprehension(2020) Uysal, Nazan Müge; Tezel, Kadir VefaThis article aims to reveal the results of an experimental study aiming to identify the effects of language learning strategies instruction (LLSI henceforth) based on learning styles on reading comprehension of EFL learners at the preparatory school of a state university in Turkey. 52 preparatory school students were given strategy instruction based on learning styles throughout an entire learning level (5 weeks) to help improve their reading comprehension ability. For that purpose, two cognitive learning strategies, namely note-taking and summarizing, were taught to learners. At the beginning of the study, students’ learning styles were identified using The Kolb Learning Style Inventory (Version 3.1, Kolb & Kolb, 2005b). The reading course that incorporated strategy instruction included teaching and practicing note-taking and summarizing strategies which match with identified learning styles. To help maximize the benefit of strategy instruction based on learning styles, the 4MAT Model (McCarthy, 1990) which includes four basic quadrants, each representing a learning style, was used for planning classes and learning activities. The effects of LLSI based on learning styles were analyzed through a pretest- posttest design. In order to assess to what extent reading strategies instruction based on learning styles increased students’ comprehension of reading texts in the experiment group, paired sample t-test was used. On the other hand, the differences between the experiment and the control group were examined using independent sample t-test. The results showed that there was statistically significant difference between the post test results of the experiment and the control groups and LLSI was effective in terms of improving students’ reading ability and increasing their comprehension of reading texts.Öğe Enriching program evaluation through insiders’ opinions: An American university graduate program(2021) Tezel, Kadir VefaAssessing the quality of education is a vital stipulation for all graduate programs that aim to secure and bolster their current rank among similar programs. Program evaluation is usually carried out by parties not directly related to a program. In other words, outsiders evaluate programs. Insiders who have first-hand experiences and impressions formed on those experiences are typically excluded from the evaluation process. Inclusion of the perspectives of insiders into the gathered data in program evaluation, however, would certainly add depth and enrich reports produced at the end of program evaluation studies. Another important point is the limitation of traditional curriculum evaluation studies due to the fact that they do only one of the four types of evaluations that exist in the literature. Including the views of insiders in the evaluation process and choosing a data collection tool that will enable multiple types of evaluation to be done in a single effort will also contribute to a more comprehensive assessment of graduate programs. In order to carry out such a program evaluation, this study conducted an evaluation based on the impressions of insiders about the aspects related to the quality of education provided in an American university graduate program. The participants were all faculty members and students in the program. The results showed that both groups expressed positive opinions about the majority of the dimensions directly related to the quality of the education provided in the program. It was also determined that there were areas that were not primarily related to the quality of education which needed improvement, but that most of those areas would become areas of high satisfaction with little effort.Öğe Factors influencing teaching choice, professional plans about teaching, and future time perspective: A mediational analysis(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2010) Eren, Altay; Tezel, Kadir VefaThis study aimed to examine the mediating role of prospective English teachers' future time perspectives in relation to their motivations for teaching, beliefs about the profession, career choice satisfaction, and professional plans A total of 423 prospective English teachers voluntarily participated in the study The mediating role of the future time perspective was investigated through correlation, regression, and structural modeling analyses Results showed that the prospective teachers' future time perspectives played a significant mediating role in relationships among planned effort, planned persistence, ability, intrinsic career value, making social contribution, and career choice satisfaction (C) 2010 Elsevier Ltd All rights reservedÖğe Middle schoolers' book selection and reasons for discontinuing reading(Education Assoc South Africa, 2023) Karatay, Halit; Tezel, Kadir Vefa; Demirel, AhmetIn this qualitative research we employed the case study method to identify the factors that affect Turkish fifth to eight graders' selection of books to read and the reasons that cause them to stop reading the books they have selected. To identify those factors and reasons, data were collected from a total of 32 participating students who were selected using stratified purposive sampling. A group was formed for each grade. Each grade group included 8 students who borrowed books from public libraries and voluntarily participated in the study. The participants were interviewed using open-ended questions. Interviews revealed that in selecting books to read, the students considered theme, genre, and structural features such as title, cover design, author, publisher, and recommendations made by peers, teachers, and family members as criteria. The students also stated that the events and themes in the books, language features, font size, insufficient time to read, and the library's requirement to return a book in 15 days were the reasons to give up reading a selected book.Öğe Öğretmenlerin okuryazarlık öğretimi özyeterlilik algısı ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması(2018) Karatay, Halit; Destebaşı, Fatih; Tezel, Kadir Vefa; Pektaş, SamiBu çalışmada, öğrencilerin okuryazarlık becerilerinin edinimi ve geliştirilmesi sürecinde onlara yardımcı olan öğretmenlerin özyeterlilik algılarını belirlemek için Tschannen-Moran ve Johnson (2011) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Okuryazarlık Öğretimi Özyeterlilik Algısı Ölçeği”nin Türkçeye uyarlaması yapılmıştır. Bunun için birinci aşamada, ölçeğin İngilizceden Türkçeye çevirisi yapılmış ve sınıf, Türkçe ve İngilizce öğretmenliği alanlarında çalışan 225 kişiye uygulanmıştır. İkinci aşamada, ölçek uyarlama çalışması yapılan grubun dışında, dil eğitimi yapan öğretmenlere de uygulanarak toplam 338 öğretmenin okuryazarlık eğitimi özyeterlilik algıları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Uyarlama çalışması için elde edilen veriler kullanılarak ölçeğin alt-üst grup %27’lik dilime göre madde ayırt ediciliğine, madde toplam korelasyona dayalı iç geçerliğine, Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısına, ölçeğin yapı geçerliğine ve doğrulayıcı faktör analizi uyum indekslerine bakılmıştır. Buna göre ölçek, tek faktörlü 22 maddelik yapıya sahiptir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu ölçeğin tanımlanan yapının %38’ini açıkladığı ve yapı güvenirliğinin 0,93 olduğu belirlenmiştir. Cronbach’s Alpha güvenirlik değerinin 0,92; doğrulayıcı faktör analizinde 1. Düzey tek faktörlü yapının doğrulandığı ve hesaplanan uyum indeks değerlerinin çoğunun mükemmel uyum sergilediği görülmüştür. Uyarlanan ve son şekli verilen ölçek formuna öğretmenlere ait kişisel bilgi formu eklenerek ilk örneklem grubundan farklı 338 kişilik bir öğretmen grubuna uygulama yapılmıştır. Öğretmenlerin branş, mezun oldukları fakülte, öğrenim düzeyleri ve çalıştıkları kurum değişkenlerine göre okuryazarlık öğretimi özyeterlilik algıları incelenmiş, bunlara göre özyeterlilik algıları arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet, yaş ve hizmet sürelerine göre özyeterlilik algıları arasında ise anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Prospective Freshman English Teachers' Knowledge of the English Sound System(2016) Tezel, Kadir VefaYabancı dil öğretmenleri öğretim esnasında hedef dilin sözlü biçimini kullanırlar. Öğretim esnasında öğrencileri için iyi bir telaffuz modeli oluşturmaları görev sorumluluklarından biridir. Türkiye'de tüm eğitim kurumlarında öğretilen birinci yabancı dil İngilizcedir. Eğitim fakültelerinin İngilizce Öğretmenliği bölümlerde okuyan İngilizce öğretmeni adayları bu sistemin ürünüdürler, ve üniversitelerine yıllarca İngilizce öğretildikten sonra gelirler. Bu çalışma, onların üniversite eğitimine başlamadan önce edindikleri İngilizce ses sistemi bilgilerinin düzeyini araştırmayı amaçlamıştır. İstatistiksel analizler öğrencilerin İngilizce ses sistemi ile ilgili eksiklerini olduğunu ortaya çıkarmıştır, ve öğretmen adaylarının ilk yıl iki dönem boyunca aldıkları dersin tek başına bu konudaki ciddi bilgi eksikliklerini gidermesi olası görünmemektedir. Sorun çözümü ile ilgili öneriler sunulmuşturÖğe Türkçe Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ile İlgili Uygulamaları ve Yeterlikleri(2022) Dilekçi, Atilla; Karatay, Halit; Tezel, Kadir VefaÖğretim programlarında 21. yüzyıl becerileri bazen temel beceriler bazen anahtar yetkinlikler gibi adlarla yer almıştır. Araştırmada okullarda bu becerilerin öğretimi için neler yapıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma durum çalışmasına göre yapılmıştır. Bunun için kolay örnekleme yöntemine göre 13 öğretmenle görüşmeler yapılmış ve her bir öğretmen 5 Türkçe ders saati gözlemlenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analize göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler 21. yüzyılda öğrencilerin iletişim, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, iş birliği, sosyalleşme, kültürler arası farkındalık, girişimcilik, teknoloji okuryazarlığı, araştırma becerileri ve medya okuryazarlığı becerilerine sahip olmaları gerektiğini belirtmişlerdir. Buna göre öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin gelişimi için metni anlama, yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve karşılaştırma, tema ile ilgili tartışma, durum ya da olaylara yönelik neden-sonuç ilişkisi kurdurma çalışmaları yaptıkları belirlenmiştir. Yaratıcılık için en çok metin yazma, tamamlama ya da metni tahmin etme etkinliklerinin yapıldığı bulgulanmıştır.Öğe Wiki-Ed’de Şiir: Öğretmen Adaylarının Şiir ve Şiir Öğretimi Hakkındaki Ön Yargılarını Değiştirmek(2021) Tezel, Kadir Vefa; Kiraz, Büşraİngilizce öğretmek için hevesli olan öğretmenleri yetiştiren eğitmenler olarak, öğrencilerimizingenel olarak şiir öğretme fikrinden korktuğunu görüyoruz. Ayrıca, şiirin onların gönderildikleriokullarda kendi alanlarında öğretmeleri istenen en yaygın tür olduğunu da görüyoruz. Kanada veİngiltere'deki mesleğe yeni başlayan öğretmenleri bir Wiki'de bir araya getiren bu projeye onlarınşiir öğretme konusunda hissettikleri bazı gerilimleri araştırmak için giriştik. Projeye dahil olan 56öğretmen adayı tarafından ifade edilen yedi önyargı belirledik: Öğrenciler şiiri sıkıcı bulmakta veona direnç göstermekteydiler; okul hayatları boyunca öğretmen adaylarının tecrübe ettiği şekliyleşiir seçkinci ve çoğu zaman erişilemezdi; şiir çoğu sınıfta yüzeysel olarak vardır ve zamankısıtlamaları söz konusu olduğunda İngilizce programlarından kolayca çıkartılabilen bir süs olarakkabul edilir; öğrenciler tarafından yazılan şiiri değerlendirmek zordur; analize aşırı vurgu yapmakşiir öğretiminin çoğu zaman merkezinde yer alır; ve şiir tek başına yapılan bir sanattır. Bu makaleningeri kalanında bu ön yargıların etrafındaki bazı yorumları ve öğretmen adaylarının sözlerininkendilerinin yaptığı öğretim ve genel olarak şiir öğretimi üzerindeki olası etkilerini ele alacağız