Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Dikmen, Yurdanur" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Effect of peer teaching used in nursing education on the performance and competence of students in practical skills training
    (Kamla-Raj Enterprises, 2017) Dikmen, Yurdanur; Ak, Bedriye; Usta, Yasemin Yıldırım; Ünver, Vesile; Korhan, Esra Akın; Cerit, Birgül
    Peer teaching is an effective educational approach for nursing students. It has been used in nursing as an adjunct to lectures and to support learning in clinical practice. This study evaluated the efficacy of peer teaching model which is used in skills training of student nurses. As an experimental study, it included 57 first years and 10 senior students from the nursing department. First years constituted the interventional group and the control group while seniors made up the peer educators. This study revealed that the experimental group students had obtained adequate skills in nasopharyngeal aspiration, permanent bladder catheterization practices and take blood pressure compare to their counterparts (p<0.05). The approach is helpful for improving students' ability in practical training. The study results add to the literature supporting the use of peer teaching approach in nursing training practical education.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examining the association between submissive behaviors and perceived social support in nursing students
    (Aves Press Ltd, 2017) Dikmen, Yurdanur; Yılmaz, Dilek; Usta, Yasemin Yıldırım
    Objective: This descriptive study aimed to investigate the association between social support and submissive behavior in nursing students. Methods: The sample included 520 students studying in the nursing department of a government university in Turkey in the academic year 2014-2015. Data collection was achieved using demographics, the Submissive Behaviour Scale (SBS), and the Multidimensional Perceived Social Support Scale (MDPSSS). For evaluating research data, frequency, percentages, means and standard deviations, Student's t-test, One way variance analysis, and Pearson correlation analysis were used. Results: The mean age of the participating students was 22.04 +/- 1.31 years, 67.7% were females, 43.8% were in their first year of study, and 83.7% required economic support. The total mean MDPSSS score of the students was 64.65 +/- 14.52, and the total mean SBS score was 36.15 +/- 9.63. The total mean MDPSSS scores of female students were significantly higher than those of male students (p<0.05); however, the mean SBS scores of male students were significantly higher than those of female students (p<0.05). A significant negative correlation was established between the students' mean SBS scores and total MDPSSS scores (p<0.05). Conclusion: In conclusion, the support of family and friends is important throughout the education of student nurses and that the support affected submissive behavior.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (2017) Dikmen, Yurdanur; Yılmaz, Dilek; Usta, Yasemin Yıldırım
    Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinde sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntemler: Araştırma, tanımlayıcı nitelikte olup, çalışmanın örneklemini Türkiye’de bir kamu üniversitesinde 2014-2015 akademik yılı içinde hemşirelik bölümünde öğrenim gören 520 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri, “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Boyun Eğici Davranış Ölçeği (BEDÖ)” ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ)” kullanılarak toplandı. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Student t testi, Pearson korelasyon analizi ve Tek yönlü varyans analizi kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya dahil olan öğrencilerin yaş ortalaması 22,04±1,31 yıl olup, %67,7’sinin kız, %43,8’inin birinci sınıfta öğrenim gördüğü, %83,7’sinin ise ekonomik desteğe ihtiyacı olduğu belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin ÇBASDÖ toplam puan ortalaması 64,65±14,52 iken, BEDÖ toplam puan ortalaması 36,15±9,63 olarak bulundu. Araştırmadaki kız öğrencilerin ÇBASDÖ toplam puan ortalamaları, erkek öğrencilerin puan ortalamalarından (p<0,05); erkek öğrencilerin BEDÖ puan ortalamaları ise kız öğrencilerin puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek bulundu (p<0,05). Öğrencilerin BEDÖ puan ortalamaları ile ÇBASDÖ toplam puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptandı (p<0,05). Sonuç: Sonuç olarak; hemşirelik öğrencilerinin eğitim yaşantıları boyunca aile ve arkadaş desteklerinin önemli olduğu ve bu desteklerin boyun eğici davranışları etkilediği görüldü.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler
    (2018) Ak, Bedriye; Cerit, Birgül; Dikmen, Yurdanur; Erol, Funda
    Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Betimsel nitelikte ilişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan 1. sınıf 141, 2. sınıf 148, 3. sınıf 154 ve 4. sınıf 217 öğrenci olmak üzere toplam 660 öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Bağımsız iki grup arası farkın önemlilik testi için t testi, ikiden fazla gruplarda gruplar arası farkların önemlilik testi için One-way ANOVA ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada öğrencilerin profesyonel tutum düzeylerinin (113.43 ± 15.39) yüksek olduğu saptanmış olup, ölçeğin alt boyutlarından en iyi puanı otonomi ve yeterlilik, sürekli eğitim, en düşük puanı ise bilimsel bilgi yükünün artırılmasına katkıda bulunma alt boyutundan aldıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum Ölçeği puan ortalaması ile cinsiyet, mezun olduğu lise, sınıf düzeyi, hemşirelik bölümünden memnun olma, hemşirelik bölümünü kendi isteği ile seçme, hemşirelikle ilgili bilimsel faaliyete katılma, yayın/dergi takip etme, mesleki örgüte üye olma ve toplumsal faaliyete katılma durumu arasında anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Bunun yanında öğrencilerin profesyonellik tutumlarının hemşire olarak çalışma ve hemşirelik bölümünü ailesinin ve arkadaşlarının etkisi ile seçme durumuna göre değişmediği saptanmıştır (p 0.05). Sonuç: Sonuç olarak, öğrencilerin profesyonellik tutumlarının iyi düzeyde olduğu ve sosyodemografik özelliklere ve meslekle ilgili bazı durumlara göre profesyonellik tutum düzeylerinin değiştiği görülmüştür.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Investigation of the relationship between barriers to using research findings and decision strategies among nurses
    (Scibulcom Ltd, 2016) Usta, Yasemin Yıldırım; Ak, Bedriye; Dikmen, Yurdanur; Yorgun, Songül; Yönder, Melike
    This study was performed in order to examine the relationship between the factors preventing nurses from using research results in their applications and decision-making strategies. The sample of this cross sectional and descriptive study consists of nurses (n = 241) who work at public and university hospitals who agreed to participate in the study. As data collection tools, 'Nurse Information Form', the 'The Barriers to Research Utilisation Scale', 'Decision Making Strategies Scale (DMSS)', and 'SociotropyAutonomy Scale' were used. As a result, it was found that the sociotropy (68.63 +/- 15.97) and autonomy (78.40 +/- 14.04) personality characteristics of the nurses were on a medium level, that they more commonly use the dependent decision-making strategy (24.80 +/- 2.75) and that they perceive above average obstruction (52.96 +/- 13.99) in transferring research results to application. When the correlations between the Sociotropy-Autonomy Scale, DMSS, and the Barriers to Research Utilisation Scale were examined, it was found that reasonable-systematic decision making sub-dimension score averages increased with increasing autonomy sub-dimension scores (p < 0.01). It was found that nurses perceive barriers to transferring research findings to practice above medium levels, that they mostly use the dependent decision strategy, and that they possess sociotrophy and autonomy at medium levels.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Predictors of foot care behaviours in patients with diabetes in Turkey
    (Peerj Inc, 2019) Usta, Yasemin Yıldırım; Dikmen, Yurdanur; Yorgun, Songül; Berdo, İkbal
    Background: The management of diabetic foot complications is challenging, time-consuming and costly. Such complications frequently recur, and the feet of individuals with diabetes can be easily infected. The variables that predict foot care behaviours must be identified to improve foot care attitudes and behaviours. Thus, this study aimed to evaluate the predictors of foot care behaviours in individuals with diabetes and the role of these variables. Methods: This descriptive and analytic study was carried out between July 2015 and July 2016, and 368 outpatients with diabetes from a public hospital in Turkey were included. The participants had no communication, psychiatric or neurological problems and had been diagnosed with diabetes for at least 1 year. Foot care behaviour was the dependent variable and was evaluated with the foot care behaviour questionnaire. The relationship among foot care behaviours and socio-demographic characteristics, diabetes-related attitudes, disease perception, health beliefs and perceived social support was evaluated. Factors that independently predicted effective foot care behaviours were estimated via a linear regression analysis. Results: The foot care behaviour score of the participants was above average (54.8 +/- 5.0). Gender (t = -2.38, p = 0.018), history of a foot wound (t = -2.74, p = 0.006), nephropathy (t = 3.13, p = 0.002), duration subscale of the illness perception scores (t = 2.26, p = 0.024) and personal control subscale of the health belief scores (t = -2.07, p = 0.038) were significant predictors of foot care behaviours. These variables, which provided model compatibility, accounted for approximately 22.0% of the total variance of the foot care behaviour score (R = 0.47, R-2 = 0.22, F = 5.48, p <= 0.001). Discussion: Our results show factors that may affect diabetic foot care behaviours. Several of these factors prevent individuals from practising these behaviours. Further studies on the roles of barriers as predictors of foot care behaviours must be conducted.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim