Kamu Yönetimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe ‘İlk kentler’in kurulması ve ‘erken devlet’in doğuşu aşamalarında yönetim ve yönetsel aygıtlar üzerine bir değerlendirme(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2021) Bayrak, Meşküre BurcuBir disiplin olarak Yönetim Bilimi’nden 18. yüzyıldan itibaren bahsedebiliyor olsak da yönetimin ve yönetsel aygıtların kökenlerinin, bu kadar yakın bir tarihte aranması mümkün değildir. Kökeni çok daha eskilere dayanan yönetim düşüncesinin, aygıtlarıyla birlikte kurumsallaştığı ve açıkça gözlemlenebileceği zaman ve mekân, M.Ö. IV. binyılın sonu ve M.Ö. III. binyılın başında Aşağı Mezopotamya’dır. Bu dönemde iktisadi, siyasi, yönetsel, ideolojik, dinsel, toplumsal, sosyal, kültürel pek çok nedeni ve sonucu bulunan büyük bir yapısal değişim ve dönüşüm süreci yaşanmıştır. Tüm bunlara bağlı olarak da bazılarına göre ‘ilk kentler’ kurulmuş, bazılarına göre de ‘erken devlet’ doğmuştur. Kentlerin kuruluşunu Arkeoloji’ye, devletin doğuşunu da Antropoloji’ye bırakan Yönetim Bilimi, bu aşamaları neredeyse hiç görmemektedir. Bu doğrultuda, ilk kentlerin ortaya çıkışını ve erken devletin doğuşunu, yönetim açısından ele almayı hedefleyen çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. İlki, Yönetim Bilimi disiplininin kenti ve devleti, bu dönemden itibaren ele almasının gerekliliğini gösterebilmektir. İkincisi ise yönetimin ve yönetsel aygıtların ‘ilkel’ ya da ‘erken’ halleriyle var oldukları bu aşamalarda, Yönetim Bilimi ile Arkeoloji ve Antropoloji arasında, kavramsal olarak sorun yaratabilecek olan ifadelerin doğru kullanımlarını belirleyebilmektirÖğe A study on determining the difference that government systems and state forms make on democracy levels of countries(Ege Univ, Fac Economics & Admin Sciences, 2016) Kurt Topuz, SenemThe purpose of this study is to examine whether different government systems and state forms play a role in determining democracy levels of countries; in other words, to analyze whether a country's state form and government system make any difference on the current democracy level of the country. Therefore, state forms are examined based on monarchy and republic along with unitary state and federal state categories while government systems are evaluated based on parliamentary system, presidential system, semi-presidential system, and other categories. Hence, aforementioned difference, despite the fact that mathematically federal states have a larger mean value than unitary states, is not found statistically meaningful according to the t-test results that measure the meaningfulness of the difference in all variables that represent democracy level. Monarchies, on the other hand, have a statistically higher level of democracy than republics according to the t-test results. Countries ruled by a parliamentary system among government systems have a statistically meaningful higher level of democracy in terms of functioning of government and political culture variables than countries ruled by presidential, semi-presidential, and other systems do. They also have a statistically meaningful higher level of democracy in terms of political participation variable than countries ruled by so-called presidential and other systems do. As for the countries included in the "other" category, it is determined that they have a lower level of democracy in terms of electoral process and pluralism along with fundamental rights variables than other government systems do.Öğe The greater city municipalities and competition strategies(Istanbul Univ, 2016) Erençin, ArifAs a widespread agreement in literature, global market conditions have enforced localities to be more competitive. In this context competition means to become more proactive and entrepreneurial. This study attempts to indicate competitive attitudes of eight Turkish greater city municipalities by penetrating subtitles of strategic plans - vision, strengths, weaknesses, opportunities and threats-which manifest basic policy directions. In this analysis it can be easily seen that Turkish metropolitan government system substantially routing in a competitive world by identifying global scale for its future. By so doing Turkish greater city municipalities have utilize public facilities in accordance with local growth approach relying on market conditions instead of redistribution of them according to equity between local residents. It is evaluated that this process may increase the financial dependency of metropolitan system to global forces and removal of cities from its real owners.Öğe Intergenerational consequences of migration: socio-economic, family and cultural patterns of stability and change in Turkey and Europe(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2016) Tütüncü, FatmaAt a time when Europe has been witnessing one of the greatest international migrant problems in its history, and demanding from Turkey to stem the migrant flows, a group of scholars under the leadership of sociologist Ayse Guveli have accomplished a timely and valuable research on Turkish migrants who have been the largest minority group in Europe.Öğe On the Muslim question(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2015) Tütüncü, FatmaAnne Norton’s On the Muslim question is a timely contribution to our political and social imaginary by making lucid explanations about our pseudo-controversies over religiosities. Very few academics are able to link our mundane problems of everyday life with the high theoretical and politico-philosophical assumptions on religious difference. Articulating an interdisciplinary discourse that intersects political science, anthropology, theology and cultural studies, Anne Norton opens us a vivid, multifaceted and yet an easily apprehensible world. While reading Norton’s recent book, one would concretely imagine what is going on in a Dutch street in the name of sexual freedom and the freedom of political expression. One would also think through the vocabulary of John Rawls in his quest for universal justice in Laws of People. In both cases the themes intersect a specific problem called the Muslim question in the Western imaginary. The particular meets the universal in the book whose author wants us to see that all of us are the members of the same human community. Instead of searching for a clash of civilization, we should recognize that human cultural differences, religious plurality and establishing unity in diversity by living together in solidarity would be enriching for us all.Öğe Central Asian Neighbours and the 3R Process in Afghanistan(Ios Press, 2013) Kasım, KamerAfghanistan has been the theatre of the great power rivalries throughout its modern history due to its strategic location. Afghanistan's chronic instability has also affected the political stability of its neighbours. Therefore, Afghanistan's neighbours have always monitored the external attempts at achieving political stability in Afghanistan due to their regional implications. In this context, the Operation Enduring Freedom, which successfully ousted the Taliban from power in Kabul, was supported by a counter-insurgency strategy of coopting the Taliban's relative moderate elements. This counter-insurgency strategy, which is also known as 3R process, namely; reconciliation, reintegration and reconstruction, has been supported by the NATO countries. Nevertheless, Central Asian neighbours of Afghanistan have been largely confused by the adoption of this counter-insurgency strategy. This paper explores the sources and the implications of the Central Asian responses to the 3 R process in Afghanistan.Öğe A search for an alternative curriculum and pedagogy : the case of the village institutes(Information Age Publishing-Iap, 2013) Sağıroğlu, Nuran AytemurÖğe Searches for liberatory education : the village institutes and the critical pedagogy school(Türkiye Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, 2013) Sağıroğlu, Nuran AytemurThis study aims to examine the understanding of pedagogy, which was put into practice in the Village Institutes as an example of liberatory education, associating it with the critical pedagogy. In the study, it is argued that these two understandings of pedagogy have parallelisms in terms of their emphasis on the unity of intellectual and practical activities, their egalitarian and democratic approach, and the "transformative" and "temporary" role attributed to the intellectual with the objective of eliminating the separation between the people and the intellectuals.Öğe Party politics of the AKP (2002-2007) and the predicaments of women at the intersection of the westernist, islamist and feminist discourses in Turkey(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd., 2008) Ayata, Ayşe Güneş; Tütüncü, FatmaCelebrating the World Women's Day and initiating a conference for promoting Turkey's integration to Europe on the one hand, and discussing the discrimination against women on the ground of human rights and even harbouring the radical protest from left-wing as well as the Islamist women on the other, the women auxiliaries of AKP (Adalet ve Kalkmma Partisi, Justice and Development Party) seemingly position themselves at the very intersection of various political discourses including Westernism, feminism, liberalism and Islamism. Articulating these disparate discourses, however, requires a meticulous selectivity and a specific political strategy. Is this discursive selectivity inevitable for an overtly religious party in a modern nation-state where secularism and integration into the European civilisation have dominated the state ideology since its foundation? What are the reactions of outsiders, especially of European countries? More specifically, what are the repercussions of this strategic mentality in terms of the women's question? Does it attract various women's groups and thus create solidarity among different voices? Or on the contrary does it not truncate or even silence the demands of women? This paper discusses the women politicians in the AKP as well as its policies on gender equality and relations. It aims to analyze the party on three angles: women's representations and visibility, changes in political ideology and rhetoric, and the adaptation of party organization to the demands of women.Öğe Critical acts without a critical mass: The substantive representation of women in the Turkish parliament(Oxford Univ Press, 2008) Ayata, Ayşe Güneş; Tütüncü, FatmaDrawing upon in-depth interviews with 20 women MPs and parliamentary debates during the amendment of the Turkish Civil and Penal Codes, we elaborate on the possibility and conditions of women's impact on politics without their constituting a critical mass in the parliament. Our research reveals that when state machinery, women's machinery, and supra-national agencies have created a conducive context, as in the case of the last decade in Turkey, the substantive representation of women's issues become possible even in a political culture where women constitute only a 'skewed' group in the parliament.Öğe The migration organization and policies in the Turkish public administration: An overview(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2021) Altunok, Mustafa; Özkan, TürkanMigration has gained a global concern and is no longer a local or regional problem only. Despite its expanding global dimension, some regions have a central role or inevitably remain at the heart of the migration policy since they are much more exposed to migration waves. The Middle East and the Turkish territories have been among the major regions which have not been able to remain unaffected by the fact of migration. The countries of the region, which are amid great wars and conflicts, manifest themselves as immigrant-accepting, immigrant-sending and sometimes immigrant-transferring countries. While considering the recent conflict environment experienced in the Middle East, Turkey’s migration policy, organization and migration process operating mechanisms have aroused interest since its multifaceted position as a migration sending, accepting and transmitting country. Considering the significance underlined, the present study makes an overview regarding the migration organization and functioning in Turkey. Based on the development and current state of the General Directorate of Migration Administration as the official migration body of Turkey, the present study aims to reveal a picture of the migration policy and functioning in Turkey and provide some implications.Öğe 643 sayılı kanun hükmünde kararname çerçevesinde Türkiye'de bakanlık örgütlenmesinde yeniden yapılanma(TURKIYE ORTADOGU AMME IDARES IENSTITUSU, 2014) Kayıkcı, SabrinaIn Turkey, the organization of ministries, which have been established for performing public services assumed by the central administration, has been the subject to a variety of legal regulations throughout the history of the Republic of Turkey. Nevertheless, two basic changes were made in the organization of the ministries by two separate empowering laws in 1982 and 2011. The purpose of this study is to portray the new organization of ministries that has been formed by the enforcement of Decree-Law No. 643, which was put into effect in 2011, and Law No. 3046 in the light of the organization of ministries in Turkey in historical and legal terms. The study argues that the restructuring of ministries of the regulatory state.Öğe Women in Turkey in the context of being deprived of capabilities and feasibilities(Bridgewater State College, 2018) Topuz, Senem Kurt; Erkanlı, HülyaThe concept of poverty, defined as deprivation of capabilities and feasibilities, in the context of Amartya Sen's "The Capability Approach" is explained through ideas of "what people can or cannot do" and "what they can be or cannot be" rather than through their income or expense tendencies. In this study, conducted to understand the poverty conditions of women living in Turkey, the participants were asked "what are the things they want to do but cannot do?", "what do they want to be but cannot be?", both from the perspective of being deprived of capabilities. The answers given were evaluated from the perspective of The Capability Approach. In this study, 741 women living in seven different cities selected from seven geographical regions of Turkey were asked to select the things "they want to do but cannot do", "they want to be but cannot be" among the given statements or write in their own words within "the other" option. In the following section, they were asked to explain why "they cannot do" or "they cannot be". The answers given are the explanation of on what aspects and why women are deprived; in other words, why they are impoverished. Accordingly, women living in Turkey gave such answers as they cannot travel alone or go on a vacation, cannot drive, cannot live as they wish, and cannot spare time for themselves. When the reasons were asked, they provided mainly such explanations as financial incapability, not being allowed by family elders, social pressure, and lack of selfconfidence. Having education and a profession are also stated as the things that the participants most wanted to have but cannot have. Why they cannot have these are explained with reasons as, again, financial incapability, not being allowed by family elders, or not being able to spare time. © 2018 Journal of International Women's Studies.Öğe İstihdam politikalarında aktör olarak Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı(2014) Altunok, HaticeKamu örgütlenmesinde her birimin ayrı ayrı görev alanları bulunmakta ve bunlar teşkilat ve görevlerine ilişkin düzenlemelerinde yer almaktadır. Belirlenen görevlerin yerine getirilme düzeyleri de kurumların faaliyet raporları aracılığıyla kamuoyuyla paylaşılmaktadır. Sözü geçen raporlar kurumların faaliyetlerinin nitelik ve niceliğine ilişkin veriler, çıktılar ve sonuçları resmetmektedir. Bu çalışmada Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın görev alanları doğrultusunda 2013 idari faaliyet raporu incelenmiş, böylece karmaşık ve hassas toplumsal meselelerle uğraşan Bakanlığın faaliyetlerinde ‘istihdam’ odaklı çalışmaların önemli bir yere sahip olduğu görülmüştür. Kız çocukları günü, kadınlar günü, felaket durumlarında ailelere psikolojik destek, şiddetle mücadele, koruyucu aile, sağlık ve bakım hizmetleri gibi çeşitli boyutlarda Bakanlığın faaliyet ve hizmetlerine ilişkin uzun bir liste oluşturulabilir. Ancak istihdam toplumun her kesimini birinci derecede ilgilendirmekle birlikte, sosyal hizmet ve yardıma muhtaç kesimler için ayrıca önem taşıdığından dolayı Bakanlığın bu konuya ilişkin çalışmalarının da özellikle incelenmesi gerektiği düşünülmüş ve bu çalışma hazırlanmıştır.Öğe Kadına karşı şiddetle mücadele politikasında çıktılar üzerine bir değerlendirme(2015) Altunok, Hatice; Aydın, Hakan; Gedikkaya, Fatma GülKadına karşı şiddet çeşitli uluslararası örgütlerce alınan kararlar, deklarasyon, sözleşme, rapor, platform, konferans gibi pek çok araçla uluslararası farkındalığı sağlanmış sorunlardandır. Bu farkındalığın ulusal düzeylerde gerçekleşmesi, kadına karşı şiddetle mücadele etmek amacıyla üretilen politikalara ve yasal düzenlemelere bağlıdır. Bu çalışma kapsamında Türkiye'de kadına karşı şiddetle mücadele politikasının çıktıları üzerine bir değerlendirme sunulmuştur. Değerlendirme için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü'nün hazırladığı politika araçlarından biri olan 2012-2015 tarihlerini kapsayan Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı seçilmiş, planda belirtilen eylemler ve bunlara ilişkin izleme ve değerlendirme toplantılarına göre tespitlere yer verilmiştirÖğe Köy enstitüsü mezunlarının halkçılık anlayşının eleştirel bir incelemesi(2013) Sağıroğlu, Nuran AytemurBu çalışma, halkçılık ideolojisinin anahtar kavramı olan “halk” kavramı üzerine odaklanmakta, söz konusu kavramın Köy Enstitüsü mezunlarının halkçı söylemindeki farklı ve çelişkili anlam ve kullanımlarını, mezunlarla yapılan derinlemesine görüşmelere referansla ele almaktadır. Çalışmanın amacı, bu çelişkili “halk” kavramsallaştırmasının Enstitülülerin halkçı söylemindeki elitist unsurları nasıl açığa çıkardığını ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, Enstitülülerin “halk”ı bir yandan ulusal değerlerin kaynağı olarak yüceltirken, öte yandan “ilkel”, “cahil”, “geri”, “kaderci” olarak nitelendirdiklerine ve onu eğitip aydınlatma gerekliliğinin altını çizdiklerine işaret edilmekte; tam da bu noktada, Köy Enstitülülerin halkçı söyleminin “elitist” bir nitelik kazandığı öne sürülmektedir. Ancak burada karşımıza çıkan elitist söylemin “halk”ı kendi kendini yönetme kapasitesinden bütünüyle yoksun gören ve dolayısıyla elitler tarafından yönetilmesi gerektiğini savunan elitist yaklaşımlardan farklı olduğu iddia edilmektedir.Öğe Türkiye’de darbeler ve askeri yargı kurumları(2017) Altunok, Hatice; Gedikkaya, Fatma GülAskerî darbe, askerlik mesleğince benimsen emir-komuta zinciri zihniyetine tabi, eyleminde ve söyleminde şiddet barındıran, toplumsal ve siyasal alana müdahaledir. Bu müdahale toplumların demokratikleşme yolundaki adımlarını geriletir ve durdurur. Askerî darbelerin yaşandığı ülkelerde siyaset ve yönetim, darbe ihtimali ile her zaman kıskaç altındadır. Bu ihtimal bireylerin hafızalarının bir köşesinde saklanır. Darbenin etkisi, sadece hafızalarda değil, toplumsal alanı düzenleyen en önemli metinlerde, anayasalarda da saklıdır. Türkiye'de anayasaların oluşturulması, darbeler sonucunda olmuştur. Bu anayasalar, darbe mimarı askerî yenin kendi özerklik alanını toplum karşısında güçlendiren düzenlemelerini de bol miktarda içermektedir. Eğitim, sağlık, barınma, personel rejimi gibi pek çok açıdan farklı uygulamalara tabi olan askerî kesimin yaptığı ve yaptırdığı darbe ürünü anayasalar ayrıca askere özgü yargı kurumlarını da oluşturmuştur. Böylelikle devletin temeli olan yasama, yürütme ve yargı kuvvetlerinden diğerlerini denetleyebilme niteliğini haiz yargı kuvvetini kendisi için özerkleştirmiştir. Askerî bürokrasi, askerî yargı mevzuat ve kurumlarını, 1960 ve 1980 darbeler sonrası Anayasaları ile sivil yargı alanının karşısında üretmiştir. Bu çalışmada Türkiye'de 1960 darbesi, 1971 muhtırası, 1980 darbesi ve 2016 darbe girişimi sonrasında askerî yargı kurumlarının nasıl şekillendiği açıklanmıştır. Askerîn özellikle yargı alanında etkinliğini kuvvetlendirecek kurumlar oluşturarak, sivil bürokrasi aleyhine özerklik alanını genişlettiği gözlenmiştir.Öğe Kentte sosyo-ekonomik düzey temelinde ayrımlaşmanın aile yapısına etkisi: Bolu örneği(2008) Kayıkçı, Murat; Eryiğit, MehmetBu çalışmada, kentte sosyo-ekonomik düzeye dayalı olarak beliren ayrımlaşmanın aile yapısına etkisi ortaya konulmaktadır. Bu amaçla önce, kentte farklı konut alanları arasındaki sosyo-ekonomik düzeye dayalı ayrımlaşma, diskriminant (ayrışma) analizi ile tespit edilmekte ve ayrışmayı sağlayan değişkenler belirlenmektedir. Daha sonra ise konut alanlarının aile yapısı karşılaştırılarak, aile yapıları arasındaki farklılığın sosyo-ekonomik düzey ile ilişkisi tartışılmaktadır. Çalışmada, kentte sosyo-ekonomik düzey temelinde ayrımlaşmanın sosyal güvence eksikliği ve eğitim düzeyi düşüklüğü değişkenlerine dayalı olarak ortaya çıktığı, bunun da hanehalkı büyük ve ataerkil bir aile yapısına yol açtığı sonucuna varılmaktadır.Öğe Türkiye'de sosyal tarafların mesleki eğitim ve öğretim üzerindeki rolü(2008) Öke, Mustafa KemalTürkiye'de gerçek bir sosyal diyalog yapılanmasının önünde bir çok engel mevcuttur. Bunlar; mevcut yasal düzenlemeler, sosyal tarafların birbiri arasında ya da sosyal taraflarla hükümetler arasındaki işbirliği kültürünün eksikliği, nihayet hükümetlerin bunları gerçekleştirecek deneyimli kadrolardan yoksunluğudur. Mesleki eğitim ve öğretimin sürdürülmesinde gerek işçi kuruluşlarının gerekse işveren kuruluşlarının sorumlulukları ve görevleri vardır. Bu alanda işgücü piyasasındaki yaşamsal sorunlardan biri işgücü arzı ile talebi arasındaki derin açıklıktır. Ne yazık ki, işgücü piyasasındaki yapılanmalar hala bu konuda etkinlikten uzaktır.Öğe Kentleşme ve konut politikaları açısından neo-liberalizmin eleştirel bir değerlendirmesi ve sosyal adalet fikrinin yeniden inşası(2007) Aydın, Saadet; Yarar, BetülBu makale 1980’lerden bu yana egemenlik kazanan neo-liberal kentleşme ve konut politikalarının eleştirisini sunmakta ve kentleşme ve konut sorunu çerçevesinde sosyal adalet kavramını yeniden nasıl kurabileceğimiz sorusuna cevap aramaktadır. Genel olarak bilinmektedir ki, neo-liberal ekonomik ve siyasal stratejiler Türkiye’de kent yaşamındaki ve konut piyasasındaki adaletsizlikleri derinleştirmiştir. Bu makale, neo-liberal yaklaşıma karşı sosyal demokrasi kavramının ihtiyaç kavramıyla ilişki içerisinde yeniden inşaa edilebileceğini ileri sürmektedir. Harvey’in de belirttiği gibi ihtiyaç kavramı yeniden dağıtım süreçleriyle (örneğin konutun, kent topraklarının ve kentsel olanakların dağıtımıyla) doğrudan ilişkilidir. Fakat ihtiyaç aynı zamanda kültürel ve davranışsal olarak bireylerin tüketim kalıplarında görülen farklılıklarla da ilişkilidir. Kısacası, kapitalist sistemin ihtiyaçlarından çok, sadece ekonomik olarak değil, kültürel ve sosyal olarak da belirlenen ve değişkenlik gösteren insani ihtiyaçlara önem veren yeni ve alternatif stratejilerin inşaa edilmesi önemli bir meseledir. Bu şekilde kent ve konut politikalarının ihtiyaç çereçevesinde yeniden tanımlanması noktasından hareketle, kalkınma fikri kentsel sosyal demokrasi anlayışını içinde barındıran “sürdürülebilir kalkınma“ başlığı altında yeniden formule edilebilir.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »