Yazar "Peten, Duygu Metin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bilim danışmanlığı eğitiminin Fen ve Matematik alanları öğretmenlerinin bilimin doğasını tanımalarına etkisi(2012) Leblebicioğlu, Gülşen; Peten, Duygu Metin; Yardımcı, EsraBu çalışmanın amacı, fen alanları öğretmenlerinin bilim insanlarıyla etkileşerek, onların rehberliğinde proje hazırladıkları bir hafta süren bilim çalıştayının, bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisini belirlemektir. Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla, Bilimin Doğasına Yönelik Görüşler (VNOS-C) anketi bilim çalıştayının başlangıcında öntest ve sonunda sontest olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin bilim çalıştayı programı başlangıcında bilimi tanımadıklarını gösteren düşüncelere sahip oldukları görülmektedir. Bilim çalıştayı programı sonunda da öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinde çok az değişim görülmektedir. Araştırma sonunda öğretmenlerin en iyi tanıdıkları ve bilim çalıştayı programı süresince az da olsa gelişim gösterdikleri özelliklerin, bilimsel bilginin veriye dayalı olması, bilimsel bilginin değişebilirliği ve bilimsel bilginin üretilmesinde hayal gücü ve yaratıcılığın rolü olduğu söylenebilir.Öğe How do science camps affect middle grade students' image of scientists?(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2020) Leblebicioğlu, Gülşen; Çetin, Pınar; Doğan, Eylem Eroğlu; Peten, Duygu Metin; Çapkınoğlu, EsraBackground: Many survey studies conducted in different countries have reported that students had stereotypical images of scientists, such as being male, old, bald, wearing eyeglasses, and working in laboratories. There are also intervention studies to introduce real scientists and change students' stereotypical image of scientists. The current work is one such study. Purpose: To monitor the change in the image of scientists of students attending in four similar science camps. Sample: In total, 96 students participated. However, only those (78) who had taken all tests were included in analysis. Design and Methods: One-week camp was repeated four times. The camp team consisted of non-stereotypical scientists who interacted with the students throughout the camps both formally while they were guiding student inquiry into nature and informally at other times. The students were asked to draw 'a scientist at work', similar to Draw a Scientist Test (DAST), as pre- and post-application in all camps, and as retention in two. Non-parametric tests were applied. Results: Five common stereotypical images of scientists in pre-application were symbols of research, symbols of knowledge, symbols of technology, being male, and working in laboratory. Only decrease in being male and increase in symbols of technology from pre- to post-application were statistically significant. Another statistically significant increase was in number of scientists working in nature. When the data from two science camps with retention were combined, statistically significant changes were found in symbols of knowledge (increase from post- to retention), being male (decrease from pre- to post- and pre- to retention), working in laboratory (increase from pre- to retention), and working in nature (increase from pre- post-). Conclusion: The camps were more effective in decreasing the stereotypical image of scientists being male and introducing that science can also be conducted in nature. Other issues were discussed in the paper.Öğe Laboratuvar Uygulamalarında Yeni Bir Yaklaşım: Argüman Temelli Sorgulayıcı Araştırma(2016) Çetin, Pınar Seda; Peten, Duygu Metin; Kaya, EbruFen eğitiminin en temel amaçlarından biri bilim okuryazarlığının en kritik bileşeni olan öğrencilerin bilim insanlarının çabalarını daha iyi anlamalarını ve onların bilimsel bilgiyi elde etme aşamasında hangi bilimsel süreçlerden geçtiklerini fark etmelerini sağlamaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için fen laboratuvarları en uygun ortamlardır. Bu çalışma, fen bilimleri laboratuvarlarında kullanılabilecek yeni bir yöntem olan Argüman Temelli Sorgulayıcı Araştırma (ATSA) yöntemini tanıtmayı amaçlamaktadır. ATSA; görevi ve yönlendirici araştırma sorusunu tanımlamak, araştırma yöntemini tasarlamak ve veri toplamak, verileri analiz etmek ve araştırma sorusuna geçici bir argüman üretmek, argümantasyon, açık ve yansıtıcı tartışma, araştırma raporu yazmak, akran değerlendirmesi yapmak, araştırma raporlarını düzenleyerek tekrar sunmak olmak üzere sekiz basamaktan oluşmaktadır. Bu basamaklar örnekler ile tanıtılarak fen dersi öğretim programları ile uyumu tartışılmıştır.Öğe Lise öğrencilerinin bilimsel araştırmanın doğası hakkındaki görüşleri(2020) Leblebicioğlu, Gülşen; Çapkınoğlu, Esra; Peten, Duygu Metin; S.Schwartz, ReneeBu çalışmanın amacı farklı liselerde öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırmanın doğası (Nature of Scientific Inquiry-NOSI) hakkındaki görüşlerini nitel araştırma yöntemiyle araştırmaktır. Çalışmaya, Fen Lisesi (FL, 69 öğrenci), Öğretmen Lisesi (ÖL, 99 öğrenci) ve Anadolu Lisesi’nin (AL, 99 öğrenci) 11. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler dahil edilmiştir. FL fen derslerinin en fazla verildiği lise olup, ÖL ve AL ise daha az fen dersi veren lise türleridir. Bu liselerdeki öğrencilere “Bilimsel Araştırma Hakkındaki Görüşler (Views about Scientific Inquiry-VASI)” anketi uygulanmış ve sonrasında öğrencilerin bir kısmıyla görüşme yapılmıştır. Verilerin analizi, öğrencilerin NOSIözelliklerinin her birine verdikleri cevapların ‘acemice’, ‘karışık’ ve ‘bilgili’ şeklinde kodlanmasıyla her öğrenci için bir profil oluşturularak yapılmıştır. Sonrasında ise her bir kod için elde edilen frekanslar belirlenmiş ve tablo haline getirilmiştir. İki araştırmacının yaptığı kodlamalar arasındaki uyum %85 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, FL öğrencilerinin NOSI özelliklerinden ‘bilimsel araştırmalar her zaman bir soru ile başlar ve bir hipotez test etmesi zorunlu değildir’, ‘bütün araştırmalarda takip edilen tek bir basamaklar serisi yoktur’ ve ‘araştırma süreci sorulan soru tarafından yönlendirilir’ olmak üzere üç özellikte,diğer iki lisenin öğrencilerine göre daha bilgili görüşler sergilediğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca FL ve ÖL öğrencilerinin bilimsel araştırmanın doğası özelliklerinden ‘bilimsel veri ve bilimsel kanıt aynı değildir’ ve ‘açıklamalar, toplanan veriler ve önceden bilinenlerin bileşimidir’ özellikleri konusunda birbirine yakın ve AL öğrencilerine göre daha bilgili görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Diğer taraftan, AL öğrencileri ‘aynı süreçleri uygulayan bütün bilim insanları aynı sonuçları elde edemeyebilir’ ve ‘araştırma süreçleri sonuçları etkileyebilir’ özelliklerinde az sayıda bilgili görüşe sahip olmakla birlikte diğer liselerin öğrencilerine göre bu iki özellikte daha az sayıda acemicegörüşe sahiptir. Bu durum, AL öğrencilerinin bu özelliklerde gelişmeye daha açık oldukları anlamına gelmektedir. ‘Araştırma sonuçları toplanan veri ile uyumlu olmalıdır’ özelliği bütün okullardaki öğrencilerin çoğunluğunun bilgili görüşler sergilediği bir özelliktir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, daha fazla fen dersi almanın bilimsel araştırmanın doğası hakkında daha fazla bilgili görüşlerin gelişmesine yardım ettiği sonucuna varılabilir fakat daha fazla araştırılması gerekmektedir.Öğe Ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin bir yaz bilim kampı süresince gelişimi(2015) Peten, Duygu Metin; Leblebicioğlu, GülşenBu nitel çalışmada, on günlük bilim kampında yaşadıkları deneyimin ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel model ve modellemeyle ilgili görüşlerini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Çalışmaya 6. ve 7. sınıfı bitiren 24 öğrenci katılmıştır. Genel amacı bilimin doğasını her yönüyle öğrencilere tanıtmak olan bilim kampının, özelleşmiş amaçlarından biri de bilimsel model ve modellemeyi öğrencilere tanıtmaktır. Öğrencilerin görüşleri bilim kampı öncesinde ve sonrasında “Bilimsel model nedir?” sorusu altında derinleşen açık uçlu sorular yardımıyla alınmıştır. Elde edilen nitel veriler, yorumlayıcı (interpretive) analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bilim kampı öncesinde ve sonrasında öğrenci görüşlerinden elde edilen kodlar ve temalar birbirleriyle karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bilim kampına katılan öğrencilerin başlangıçta bilimsel modelin ne olduğunu bilmedikleri, fakat bilim kampının sonunda bilimsel modelleri ve modelleme sürecini tanıtmaya yönelik uygulanan bilimsel etkinlikler sayesinde bilimsel modellerin, bilimsel bilgiler gibi veriye dayandığını ve bilimsel araştırmaların ve bilimsel deneylerin bir ürünü olduğunu anladıkları görülmüştür.Öğe Science camps for introducing nature of scientific inquiry through student inquiries in nature: Two applications with retention study(Springer, 2019) Leblebicioğlu, Gülşen; Abik, Nazlı Miray; Çapkınoğlu, Esra Yardımcı; Peten, Duygu Metin; Doğan, Eylem Eroğlu; Çetin, Pınar SedaScientific inquiry is widely accepted as a method of science teaching. Understanding its characteristics, called Nature of Scientific Inquiry (NOSI), is also necessary for a whole conception of scientific inquiry. In this study NOSI aspects were taught explicitly through student inquiries in nature in two summer science camps. Students conducted four inquiries through their questions about surrounding soil, water, plants, and animals under the guidance of university science educators. At the end of each investigation, students presented their inquiry. NOSI aspects were made explicit by one of the science educators in the context of the investigations. Effectiveness of the science camp program and its retention were determined by applying Views of Scientific Inquiry (VOSI-S) (Schwartz et al. 2008) questionnaire as pre-, post-, and retention test after two months. The patterns in the data were similar. The science camp program was effective in developing three of six NOSI aspects which were questions guide scientific research, multiple methods of research, and difference between data and evidence. Students' learning of these aspects was retained. Discussion about these and the other three aspects is included in the paper. Implications of differences between school and out-of-school science experiences are also discussed.Öğe Teaching the nature of science in the nature: A summer science camp(2011) Leblebicioğlu, Gülşen; Peten, Duygu Metin; Yardımcı, Esra; Berkyürek, İsmailAmaç ve Önem: Bilimin doğasını öğretmek son yıllarda fen öğretiminin ana amaçlarından biridir. Bilimin doğasını öğretmek için değişik yöntemler geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Öğretilecek bilimin doğası özelliğinin netleştirildiği doğrudan mesajlarla sonuçlanan (explicit) bilimin doğası etkinlikleri son yıllarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Buna ek olarak, çocukların yaptıkları araştırmanın bilim insanlarının yaptıkları araştırmalara benzetilerek bilim hakkında doğrudan mesajlar ileten araştırma (explicit inquiry) uygulamaları da uygulanmaktadır. Bilimi çocuklara öğretmeyi amaçlayan bir yaz bilim kampında bilimin sürecini ve değişik özelliklerini tanıtmak için doğrudan net mesajlara ulaşılarak (explicit) uygulanan yönlendirilmiş-araştırma (guided-inquiry) ve yine aynı yaklaşımla (explicit) uygulanan bilimin doğası etkinliklerinden oluşan bir program uygulanmıştır. Çalışmanın amacı çocuklara bilimi doğada tanıtmak için bilim hakkında doğrudan mesajlar ileten yönlendirilmiş-araştırma ve bilimin doğası etkinliklerinden oluşan bir yaz bilim kampı geliştirmek ve uygulayarak bilimin deneysel ve değişebilir olma özelliklerini anlamalarına etkisini belirlemektir. Yöntem: Yaz bilim kampı değişik İlköğretim okullarının 6-8. sınıflarından doğaya ilgili olmaları nedeniyle seçilen 34 çocuk ile uygulanmıştır. Çocuklar İlköğretim 6 ve 8. sınıftadır. Kampın ilk üç gününde çocukların bilimsel bir araştırmanın temellerini öğrenmelerini ve gruplarını oluşturmalarını sağlayacak etkinlikler yapılmıştır. Daha sonra, küçük gruplar oluşturarak doğa hakkında sordukları bir soru üzerine iki gün süren araştırma yapmışlardır. Bundan sonraki günde araştırmalarını anlatan bir poster hazırlamışlar ve kampın son günü kampa gelen ailelerine sunmuşlardır. Kamp programında doğrudan mesajlarla iletilen yönlendirilmiş-araştırmaya ek olarak yine doğrudan mesajlarla biten bilimin doğası etkinlikleri yapılmıştır. VNOS D anketi yaz bilim kampı programının bilimin doğasını öğretmedeki etkisini belirlemek amacıyla ön ve son-test olarak uygulanmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Kodların frekansları belirlenerek ön-test ve sontest kodlamaları karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Bulgular: Araştırmanın sonuçları yaz bilim kampı programının çocukların bilimin deneysel ve veriye dayalı olma özelliğini anlamalarını geliştirdiğini göstermiştir. Çocuklar kampın sonunda bilimin yöntemini öğrendiklerini belirten ifadeleri daha sıklıkla kullanmışlardır. Bilimsel bilgilerin değişikliklere tepki verme ve bunlara bağlı olarak değişme özelliğini anlamalarının geliştiği gözlenmiştir. Kampın başında çocukların bilimsel bilgilerin değişime açık olma özelliği hakkındaki düşünceleri sorunun içeriğine göre değişmiştir. Hava desenleri konusundaki bilgilerin değişebilirliğini daha fazla çocuk kabul ederken, dinozorların şekillerinin belirlenmesi konusundaki bilgilerin değişebilirliğini daha az çocuk kabul etmiştir. Hava olaylarını çalışan bilim insanlarının oluşturdukları bilgilerden dinozoları şekillerini bulmaya çalışan bilim insanlarından daha az emin olacaklarını belirtmişlerdir. Kampın sonunda bu içerik etkisi zayıflamış ve iki alanda oluşturulan bilimsel bilgilerin değişime açık olduğu sonucuna ulaşan çocuk sayısı artmıştır. Kamp programının bilimde hayal gücü ve yaratıcılığın etkisini öğretmede daha az etkili olduğu bulunmuştur. Bilimsel bilginin teoriye dayalı olması, bilimsel modeler ve gözlem ve çıkarım arasındaki fark gibi bilimin doğası özelliklerinin çocukların kampın başında çok az farkında oldukları özellikler olduğu ve anlamakta da en çok zorlandıkları özellikler olduğu gözlenmiştir. Tartışma, Sonuç ve Öneriler: Kampa çocukların bilimin deneysel ve değişebilir doğası ile ilgili fikirlerindeki olumlu gelişmeye dayanarak kamp programın bilimin bu iki özelliğini tanıtmada etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bilimin doğasının diğer özelliklerini daha iyi tanıtılabilmesi için kamp programının geliştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Bilimin doğasını tanıtmanın bir çok değişik yolu bulunmasına ek olarak bilim kampları da çocukları bilimi informal ortamlarda tanıtmak içim iyi bir alternatif olabilir. Bu nedenle, benzeri bilim kamplarının yapılması önerilir.