Yazar "Karabulut, Alpaslan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 18 / 18
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Effect of “understand and solve!” strategy instruction on mathematical problem solving of students with mild intellectual disabilities(T&K Academic, 2018) Karabulut, Alpaslan; Özmen, Emine RüyaThe purpose of this study was to examine the effects of “Understand and Solve!” Strategy on change problems including change of a one-step addition and subtraction of children with mild intellectual disabilities and whether they maintained their achievements 3, 5, and 8 weeks after the intervention. Moreover, the effects of the Understand and Solve! Strategy on generalization to different types of problems and multiple step problems as well as on the perception, attitudes, knowledge, use, and control of problem solving strategy were investigated. Three students with intellectual disabilities who were 11 to 12 years old and attended 5th grade participated in the study. “A Multiple Probe Design Across Subjects,” which is one of the single subject research designs, was used in the study. The findings of this study showed that Understand and Solve! Strategy was effective in teaching students with mild intellectual disabilities solving change problems including one-step addition and subtraction, they maintained their skills and generalized their skills to different problem types, two-step change problems. As a result of the intervention, students’ perception and attitudes towards mathematics as well as knowledge, use and control of strategies to solve mathematical problems positively changed. © 2018 Published by T& K Academic.Öğe Etkileşimli tahtada çoklu ortam nesneleriyle yapılan öğretimin öğretmen adaylarının, zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına eleştirisi(2015) Tekinarslan, Erkan; Top, Ercan; Gürer, Melih Derya; Yıkmış, Ahmet; Ayyıldız, Mustafa; Karabulut, Alpaslan; Savaş, ÖmerSon yıllarda bilgi toplumu olma yolunda yapılan yatırımlar ve etkileşimli (akıllı) tahta ve tablet bilgisayarlar gibi okullarda kullanılmaya başlayan yeni teknolojik araçlar dikkate alınarak, öğretmen eğitiminde etkileşimli tahta ve çoklu--ortam materyalleri ya da nesnelerinin kullanılması oldukça önem kazanmıştır. Bu durum bize gerek hizmet içi gerekse hizmet öncesi eğitim sırasında öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının etkileşimli tahta ve çoklu--ortam nesnelerinin kullanımları konularında gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları gerektiğini işaret etmektedir. Bu çalışmada Eğitim Fakültesinde etkileşimli tahta ve çoklu--ortam nesnelerinin kullanıldığı öğrenme ve öğretme ortamlarında eğitim gören öğretmen adaylarının (N=537) zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarındaki değişiklikler incelenmiştir. Özellikle, araştırmada ön--test ve son--test tekniği kullanılarak etkileşimli ortamda çoklu--ortam nesneleriyle öğretimin öğretmen adaylarının zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına etkisinin olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, etkileşimli tahta ile çoklu ortam nesnelerinin kullanıldığı sınıflarda öğretimin öğrencilerin zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına algılanan kullanışlılık, öğrenmeye katkı ve ilgi--motivasyon alt boyutlarında olumlu yönde bir etkiye sahiptir. Bunun yanı sıra, yarı--yapılandırılmış yazılı anket soruları kullanılarak elde edilen öğrenci (N=102) görüşlerine göre, etkileşimli tahtanın öne çıkan avantajları dikkat çekici olması, görsel--işitsel ve etkileşimli özellikleridir. Fakat, bazı öğretmenlerin ve öğrencilerin yeterli kullanım bilgi ve becerilerine sahip olmamaları etkili kullanım bakımından önemli dezavantajlar olarak ortaya çıkmıştır.Öğe ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU--ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ(2015) Tekinarslan, Erkan; Top, Ercan; Gürer, Melih Derya; Yikmiş, Ahmet; Ayyildiz, Mustafa; Karabulut, Alpaslan; Savaş, ÖmerSon yıllarda bilgi toplumu olma yolunda yapılan yatırımlar ve etkileşimli (akıllı) tahta ve tablet bilgisayarlar gibi okullarda kullanılmaya başlayan yeni teknolojik araçlar dikkate alınarak, öğretmen eğitiminde etkileşimli tahta ve çoklu--ortam materyalleri ya da nesnelerinin kullanılması oldukça önem kazanmıştır. Bu durum bize gerek hizmet içi gerekse hizmet öncesi eğitim sırasında öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının etkileşimli tahta ve çoklu--ortam nesnelerinin kullanımları konularında gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları gerektiğini işaret etmektedir. Bu çalışmada Eğitim Fakültesinde etkileşimli tahta ve çoklu--ortam nesnelerinin kullanıldığı öğrenme ve öğretme ortamlarında eğitim gören öğretmen adaylarının (N=537) zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarındaki değişiklikler incelenmiştir. Özellikle, araştırmada ön--test ve son--test tekniği kullanılarak etkileşimli ortamda çoklu--ortam nesneleriyle öğretimin öğretmen adaylarının zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına etkisinin olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, etkileşimli tahta ile çoklu ortam nesnelerinin kullanıldığı sınıflarda öğretimin öğrencilerin zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına algılanan kullanışlılık, öğrenmeye katkı ve ilgi--motivasyon alt boyutlarında olumlu yönde bir etkiye sahiptir. Bunun yanı sıra, yarı--yapılandırılmış yazılı anket soruları kullanılarak elde edilen öğrenci (N=102) görüşlerine göre, etkileşimli tahtanın öne çıkan avantajları dikkat çekici olması, görsel--işitsel ve etkileşimli özellikleridir. Fakat, bazı öğretmenlerin ve öğrencilerin yeterli kullanım bilgi ve becerilerine sahip olmamaları etkili kullanım bakımından önemli dezavantajlar olarak ortaya çıkmıştır.Öğe EXAMINING THE EFFECTIVENESS OF READER STRATEGY IN INTELLECTUALLY DISABLED STUDENTS’ MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING(2021) Karabulut, Alpaslan; Özkubat, Ufuk; Uçar, Ahmet SerhatMnemonic strategies provide information about which steps should be followed respectively while solving students' mathematical problems. The main purpose of this study is to examine the effectiveness of READER problem solving strategy, which is one of the mnemonic strategies, on problem solving performances of students with intellectual disabilities. In the study, the generalization of students' performances in change problems to classification and comparison problems and their ability to maintain this performance were determined. Three students participated in the study and \"Multiple Probe Design\", one of the experimental designs with a single subject, was used in the study. READER strategy teaching was carried out with the Self Regulation Strategy Development teaching approach. Findings were graphically illustrated and analysed. Research findings showed that the READER strategy was effective in solving change problems for students with intellectual disabilities and that the students who gained this strategy continued their problem solving performance 1, 3 and 5 weeks after the intervention ended. In addition, it was found that students generalized their change problem-solving performances to classification and comparison problem types, and continued their generalized performance even after 2, 3 and 4 weeks. Research findings were discussed within the framework of problem solving literature and theoretical views. Suggestions were also made for future research.Öğe Investigation of special education teachers’ concern levels regarding their children(T&K Academic, 2020) Karabulut, AlpaslanThis study aims to determine mothers’ concerns regarding their children, before and after giving birth. The study sample consists of 13 mothers working as special education teachers having graduated from the Special Teaching Department. The study utilized a semi-structured interview technique, which is one of the qualitative research methods, and a content analysis was used to analyze the study data at hand. Study findings revealed that the mothers had some anxieties regarding their children or children they may have in the future due to their occupation, and special education courses they attended during their preservice education. As expectant mothers, the main source of their concerns was that their baby might be born with some health issue or disability. The study findings also revealed that the mothers’ concerns began when they found out about their pregnancy, concern continued throughout their pregnancy. © 2021 Published by KURA Education & Publishing.Öğe Math problem solving interventions for middle school students with learning disabilities: A comprehensive literature review(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2022) Özkubat, Ufuk; Karabulut, Alpaslan; Sert, CihanIntroduction: Examining the research on math problem solving interventions for students with learning disabilities is important for identifying the interventions that will support these students. Assessing intervention studies in terms of certain quality standards provides information about the replication of applications and the reliability of the results. This study aimed to review math problem solving interventions for middle school students with learning disabilities in the last 20 years, list the characteristics of the studies descriptively, and examine them in terms of quality indicators. Method: Based on the inclusion and exclusion criteria, nine articles were selected. They were investigated in the context of descriptive analysis and quality indicators. The studies were analysed descriptively. Their characteristics were identified. The studies were examined, and their quality levels were determined based on the quality indicators specified for the research using single-subject experimental designs. Findings: Direct instruction, concrete-semi-concrete-abstract strategy, schema-based strategy, self-regulation strategies and hint cards, STAR strategy, open expression method, LAP strategy, visual strategies, Solve It!, and the SOLVE strategy were used for teaching problem solving skills as target skills. The general findings related to quality indicators showed that all studies met the specified criteria regarding the baseline level of basic quality indicators, experimental control/internal validity and external validity. Considering other components, it was observed that the study ranging from 44% to 78% met the specified criteria. Only one study was met all quality indicator items. Discussion: The findings were discussed and suggestions were provided for teachers and researchers. Accordingly, it will be useful for experts working with students with learning disabilities to create intervention programs that include strategies to facilitate students' problem solving successfully, such as problem solving stages, schematic modifiers, cognitive and metacognitive strategies, and think-aloud protocols.Öğe Mathematical problem-solving processes of students with special needs: A cognitive strategy instruction model 'solve it!'(T&K Academic, 2020) Özkubat, Ufuk; Karabulut, Alpaslan; Özmen, Emine RüyaBeing a cognitive strategy instruction model called 'Solve It!' involves cognitive and metacognitive elements. The model was developed by Montague (1992) as one of the process-based teaching strategies. The purpose of 'Solve It!' strategy is to teach the following seven cognitive strategy steps: read, paraphrase, visualize, hypothesize, predict, calculate, and check. Each cognitive strategy step has the following three metacognitive steps: ask, say, and check. 'Solve It!' strategy has been used to teach students with special needs on how to solve word problems. This study aimed to evaluate the studies using 'Solve It!' strategies. Therefore, this study reviewed studies by examining electronic databases, journal indexes, and references part of relevant studies. A total of 48 studies were found. These studies were reviewed in terms of inclusion and exclusion criteria, and 12 of them were used for descriptive analysis. The findings of the study revealed that 'Solve It!' was effective in teaching mathematical problem-solving skills for students with special needs. The findings were discussed in line with relevant literature, and some suggestions for future research, and practitioners were presented at the end of the paper.Öğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ ZİHİN ENGELLİLER SINIFÖĞRETMENLERİ VE UYGULAMA SINIFLARINA İLİŞKİNGÖRÜŞLERİ(2015) Yikmiş, Ahmet; Özak, Hakan; Acar, Çimen; Karabulut, AlpaslanBu çalışmada zihin engelliler öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama sınıf öğretmenleri ve sınıf ortamları hakkındaki görüşler incelenmiştir. Bu amaçla Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engellilerin Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrenciler ile görüşülmüştür. Araştırmaya 24 gönüllü öğretmen adayı katılmıştır. Görüşmeler 2575 dk. arası sürmüştür. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama öğretmenleri hakkındaki görüşler ve sınıf ortamı hakkındaki görüşler olarak iki başlık altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama sınıf öğretmenlerinin; uygulama sürecinde rehberlik etme, dönüt verme, bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama, davranış değiştirme ve pekiştirme durumlarında öğretmen adaylarına katkılarının yeterli olmadığı, sınıf ortamına ilişkin bulgularda da sınıf ortamlarının fiziksel koşullar bakımından uygun olmadığı görüşlerinin fazla olduğu görülmektedirÖğe Öğretmen adaylarının zihin engelliler sınıf öğretmenleri ve uygulama sınıflarına ilişkin görüşleri(2015) Yıkmış, Ahmet; Özak, Hakan; Acar, Çimen; Karabulut, AlpaslanBu çalışmada zihin engelliler öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama sınıf öğretmenleri ve sınıf ortamları hakkındaki görüşler incelenmiştir. Bu amaçla Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engellilerin Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrenciler ile görüşülmüştür. Araştırmaya 24 gönüllü öğretmen adayı katılmıştır. Görüşmeler 2575 dk. arası sürmüştür. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama öğretmenleri hakkındaki görüşler ve sınıf ortamı hakkındaki görüşler olarak iki başlık altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama sınıf öğretmenlerinin; uygulama sürecinde rehberlik etme, dönüt verme, bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama, davranış değiştirme ve pekiştirme durumlarında öğretmen adaylarına katkılarının yeterli olmadığı, sınıf ortamına ilişkin bulgularda da sınıf ortamlarının fiziksel koşullar bakımından uygun olmadığı görüşlerinin fazla olduğu görülmektedir.Öğe Otizmli Çocukların Nesneli Eylemleri Taklit Etme Düzeyleri Üzerinde Baba Aracılı Video ile Model Olma Öğretiminin Etkililiği(2022) Evren, Hacer Diner; Karabulut, AlpaslanBu çalışmada, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin etkililiği incelenmiştir. Ayrıca otizmli çocukların öğretimleri tamamlandıktan sonra kalıcılık düzeylerinin incelenmesi ve babalar üzerindeki sosyal geçerlik düzeylerinin belirlenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni tek denekli deneysel desenlerden “Denekler arası çoklu yoklama deseni”dir. Araştırmanın bağımlı değişkeni deneklerin taklit etme düzeyleri, bağımsız değişkeni ise baba aracılı video ile model olma öğretimidir. Araştırmadaki çocuklar belli önkoşul becerilere sahiptir. Araştırmaya Samsun ilinde resmi bir kurumda eğitim gören otizmli çocuklar katılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 40-43 ay aralığında ikisi kız biri erkek otizmli üç çocuktan oluşmuştur. Araştırmada, çocukların günlük hayatta sıkça karşılaştıkları ve kullandıkları nesneli eylemleri içeren on taklit becerisi yer almıştır. Belirlenen bu nesneli eylemlerin taklidinin sergilenmesi için videolarda model olarak yetişkin model kullanılmıştır. Yetişkin modeller araştırmada yer alan çocukların babaları olarak seçilmiştir. Videoyla model olma öğretiminin taklit becerileri üzerindeki etkiliğini belirlemek için başlama düzeyi, yoklama ve izleme evreleri verileri elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin iki çocukta etkili olduğunu göstermiştir. Diğer çocuğun ise taklit etme düzeyinin başlama düzeyine oranla yüksek olduğu belirlenmiştir. Baba aracılı video ile model olma öğretimi ile edinilen taklit becerisinin öğretim bittikten sonraki birinci, ikinci ve dördüncü haftalarda gerçekleştirilen izleme evrelerinde, çocukların öğretim sonu taklit etme düzeylerini korudukları belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen güvenirliğe ilişkin veriler ise belirlenen ölçütü karşılar düzeyde yüksek çıkmıştır. Babalardan görüşme yoluyla elde edilen sosyal geçerlilik verilerine bakıldığında araştırmanın babalar üzerindeki sosyal geçerlilik düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür.Öğe ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ(2019) Karabulut, Alpaslan; Yandi, Alperen; Kaya, Mehmet AliBu araştırmanın amacı; özel eğitim bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının öz-yeterlikinançlarının belirlenmesi ve bu inançların; cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, genel akademik başarılarınave bölüme ilişkin önceden bilgi sahibi olma durumlarına göre farklılık gösterip göstermediğiniincelemektir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Öğretmen Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016– 2017 Eğitim-öğretim yılı Abantİzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans programında öğrenim görentoplam 154 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının öğretmenöz-yeterlik inançlarının oldukça yeterli düzeyde olduğu söylenebilir. Öğretmen adaylarının öz-yeterlikdüzeylerininin cinsiyet değişkenine göre “sınıf yönetimi” alt boyutu ve toplam ölçek puanları içinkadınlar lehine anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir farkbulunmamıştır. Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik inançları arasında genel akademik başarılarınagöre anlamlı fark bulunmamıştır. Son olarak katılımcıların öz-yeterlik düzeylerinde, bölüme ilişkinönceden bilgi sahibi olma durumu değişkenine göre de anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Ancakkatılımcı sayısı eşit olan gruplar üzerinde yapılan analiz sonuçlarına göre “Öğrenci Katılımı” alt boyutuöz-yeterlik inanç düzeyleri, bölüm hakkında önceden bilgi sahibi olan öğrencilerin, bölüm hakkında bilgisahibi olmayanlara nazaran anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu bulgulardoğrultusunda, öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik inançlarını geliştirebilecek ortamlarınoluşturulması önerileri getirilmiştir.Öğe ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA OKULLARINDA OKUTULAN DERS KİTAPLARININ ÖĞRETMENLER TARAFINDAN İNCELENMESİ(2020) Karabulut, Alpaslan; Nişli, Emine ÖzBu çalışmanın amacı; özel eğitim uygulama okullarında okutulan ders kitaplarının görsel düzen-tasarım, içerik, dil-anlatım ve ölçme değerlendirme kriterleri açısından öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Araştırmaya Batı Karadeniz bölgesinde bulunan Bolu, Düzce ve Bartın illerinden 129 öğretmen katılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Öğretmen görüşleri araştırmacı tarafından hazırlanan 74 soruluk anket ile alınmıştır. Verilerin analizi SPSS 25 istatistik paket programıyla yapılmıştır. Bu çalışmada öncelikle tüm öğretmenlerin dört kriter hakkındaki görüşleri, daha sonra öğretmenlerin bu dört kriter hakkındaki kıdem ve mezuniyetlerine göre görüşleri incelenmiştir. Araştırma bulguları, öğretmenlerin ders kitaplarını görsel düzen-tasarım, içerik ve dil-anlatım yönünden yeterli; fakat ölçme değerlendirme yönünden yetersiz bulduklarını göstermektedir. Mesleki kıdem yılı açısından görsel düzen-tasarım ve dil-anlatım kriterleri sonucunda farklılık bulunmamıştır. Bir-on yıl kıdeme sahip öğretmenler içerik için olumsuz, ölçme değerlendirme için olumlu görüş belirtmişlerdir. On bir yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenler içerik için olumlu, ölçme değerlendirme için olumsuz görüş belirtmişlerdir. Öğretmenlerin mezuniyet bölümlerine göre, görsel düzen-tasarım, dilanlatım ve ölçme değerlendirme kriterlerinde farklılık olmadığı sadece içerik kriterinde görüş farklılıkları olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Özel eğitimde müziğe yönelik Türkiye'de 2005-2015 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin gözden geçirilmesi(2016) Karabulut, Havva Aysun; Karabulut, Alpaslan; Yıkmış, AhmetBu araştırmanın amacı Türkiye'de 2005-2015 yılları arasında özel eğitimde müziğe yönelik yapılan lisansüstü tezlerin betimsel olarak gözden geçirilmesidir. Bu araştırma için kaynaklara Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden ulaşılmıştır. Taramada anahtar kelime olarak "zihinsel yetersizlik", " özel eğitim", "şarkı" ve "müzik" kelimeleri kullanılmıştır. Araştırma kapsamına seçilen lisansüstü tezlerin özel eğitim ve müzik ile ilgili olması ve 2005-2015 yılları arasında yapılmış lisansüstü tezler olması özellikleri dikkate alınmıştır. Araştırmada bu amaçla toplam 20 lisansüstü teze ulaşılmış ve bu araştırmalar üç kategoride incelenmiştir. Her bir kategoride yer alan tezler karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmada uygulama ve ileri araştırmalara yönelik öneriler de geliştirilmiştir.Öğe Şemalarla Matematik Problemi Çözme: Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerle Yürütülen Şema Temelli Öğretim Araştırmaların İncelenmesi(2020) Özkubat, Ufuk; Karabulut, Alpaslan; Akçayir, IremÖğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik matematik problemi çözme müdahaleleri içeren çalışmaların incelenmesi, bu öğrencilere destek sağlayacak uygulamaların belirlenmesi için önemli görülmektedir. Matematik problemi çözme, öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik uygulanan temel müdahale alanlarından biridir. Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin matematik problemleri çözme performanslarının geliştirilmesinde farklı müdahaleler kullanılmaktadır. Bu müdahalelerden biri de şema temelli öğretimdir. Şema temelli öğretimde, problem türlerine uygun olarak geliştirilmiş şemalar kullanılmaktadır. Şemalar, problem içerisinde yer alan ilişkileri anlamlandırmak için kullanılan, soyut olan problemi yarı somut ya da somut bir şekle dönüştürmek için kullanılan araçlar olarak tanımlanmaktadır. Bu araçlar, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin problemi çözerken problemde geçen bilgiyi görselleştirme, verilenleri ve istenenleri organize etme amacıyla kullanılmaktadır. Şema temelli öğretim stratejisinin kullanılması, öğrencilerin problemlerin şemalara nasıl yerleştirilmesi gerektiğini ve problemleri çözerken doğru işlemi nasıl seçmesi gerektiğini anlamasına yardımcı olmaktadır. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı, öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik uygulanan şema temelli matematik problem çözme müdahalelerinin derlenmesi, betimsel olarak bu araştırmaların özelliklerinin listelenmesi ve meta analiz yoluyla müdahalenin etkililiğine ilişkin bulguları birleştirerek, bu müdahalelerin etkililiği hakkında bir sonuca ulaşılmasıdır. Bu doğrultuda, elektronik veri tabanları, dergi indeksleri ve araştırma referansları temel alınarak kapsamlı bir tarama gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada makalelerin dahil edilmesine ilişkin bazı temel seçim ölçütleri doğrultusunda toplam 6 makale incelenmiştir. Araştırmaların; betimsel analizi yapılarak özellikleri ortaya konulmuş ve meta analizleri yapılarak örtüşmeyen veri yüzdesi yöntemiyle de etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Araştırma bulguları ilgili alanyazın ve teorik görüşler çerçevesinde tartışılmış, alanda çalışan araştırmacılara ve öğretmenlere yönelik önerilerde bulunulmuştur.Öğe ŞEMAYA DAYALI PROBLEM ÇÖZME STRATEJİSİNİNZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN PROBLEMÇÖZME PERFORMANSLARINA ETKİSİ(2015) Karabulut, Alpaslan; Yikmiş, Ahmet; Özak, Hakan; Karabulut, HavvaBu çalışmada, şemaya dayalı problem çözme stratejisinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin problem çözme performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmaya bir öğrenci katılmıştır. Araştırmada, matematik problemi tiplerinden değişim, sınıflama ve karşılaştırma problemleri kullanılmıştır. Araştırma, tek denekli deneysel desenlerden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeline göre yapılmıştır. Araştırma bulguları, Şemaya dayalı problem çözme stratejisinin problem çözme performansını artırdığını, bu artışın öğretimin sona ermesinden üç hafta sonra da sürdüğünü göstermiştir. Öğretim sonrasında, öğrencinin üç problem tipinde de başlama düzeyi ile karşılaştırıldığında daha fazla sayıda problemi doğru olarak çözdüğü görülmüştürÖğe Şemaya dayalı problem çözme stratejisinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin problem çözme performanslarına etkisi(2015) Karabulut, Alpaslan; Yıkmış, Ahmet; Özak, Hakan; Karabulut, HavvaBu çalışmada, şemaya dayalı problem çözme stratejisinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin problem çözme performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmaya bir öğrenci katılmıştır. Araştırmada, matematik problemi tiplerinden değişim, sınıflama ve karşılaştırma problemleri kullanılmıştır. Araştırma, tek denekli deneysel desenlerden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeline göre yapılmıştır. Araştırma bulguları, Şemaya dayalı problem çözme stratejisinin problem çözme performansını artırdığını, bu artışın öğretimin sona ermesinden üç hafta sonra da sürdüğünü göstermiştir. Öğretim sonrasında, öğrencinin üç problem tipinde de başlama düzeyi ile karşılaştırıldığında daha fazla sayıda problemi doğru olarak çözdüğü görülmüştürÖğe Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2009) Karabulut, Alpaslan; Yıkmış, AhmetBu araştırmanın amacı, zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini belirlemektir.Araştırmada zihin engelli beş öğrenci yer almıştır. Öğrencilerden biri ile pilot çalışma yapılmış ve bir öğrenci de denek yitimi olabileceği göz önünde tutularak yedek denek olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma üç denek ile gerçekleştirilmiştir. Deneklere öğretilmesi için üç beceri belirlenmiştir. Eşzamanlı ipucuyla öğretim kullanılarak; tam buçuk ve çeyrek geçe saatleri söyleme becerisi öğretilmiştir. Tüm öğretim oturumları birebir öğretim düzenlemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın bağımlı değişkeni, deneklerin kendilerine gösterilen saatin kaçı gösterdiğini en az %80 düzeyinde doğru olarak söylemesi olarak tanımlanmaktadır. Araştırmanın bağımsız değişkeni, eşzamanlı ipucuyla öğretimdir. Uygulama süreci, araştırmacı tarafından; yoklama, öğretim, genelleme ve izleme oturumları olarak gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda, zihin engelli bireylere saat söyleme becerisin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkili olduğu söylenebilir. Ayrıca araştırma bulgularına göre, deneklerin kalıcılık ve genellemeyi yüksek düzeyde sağladıkları görülmüştür.Öğe Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği(2010) Karabulut, Alpaslan; Yıkmış, AhmetBu araştırmanın amacı, zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini belirlemektir. Araştırmada zihin engelli beş öğrenci yer almıştır. Öğrencilerden biri ile pilot çalışma yapılmış ve bir öğrenci de denek yitimi olabileceği göz önünde tutularak yedek denek olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma üç denek ile gerçekleştirilmiştir. Deneklere öğretilmesi için üç beceri belirlenmiştir. Eşzamanlı ipucuyla öğretim kullanılarak; tam buçuk ve çeyrek geçe saatleri söyleme becerisi öğretilmiştir. Tüm öğretim oturumları birebir öğretim düzenlemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, deneklerin kendilerine gösterilen saatin kaçı gösterdiğini en az %80 düzeyinde doğru olarak söylemesi olarak tanımlanmaktadır. Araştırmanın bağımsız değişkeni, eşzamanlı ipucuyla öğretimdir. Uygulama süreci, araştırmacı tarafından; yoklama, öğretim, genelleme ve izleme oturumları olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, zihin engelli bireylere saat söyleme becerisin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkili olduğu söylenebilir. Ayrıca araştırma bulgularına göre, deneklerin kalıcılık ve genellemeyi yüksek düzeyde sağladıkları görülmüştür.