Yazar "Kandemir, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cytokine expression profiles in children and adolescents with tic disorders(Nature Portfolio, 2024) Kütük, Meryem Özlem; Tufan, Ali Evren; Kılıçaslan, Fethiye; Gökçen, Cem; Aksu, Gülen Güler; Yektaş, Çiğdem; Kandemir, HasanThe etiology of tic disorders (TDs) is not precisely known, although several lines of evidence suggest involvement of the immune system in pathogenesis. Here, we aimed to determine the expression levels of pro-inflammatory and anti-inflammatory cytokines in children with TD and compare them with those of healthy controls. Furthermore, we also evaluated their association with clinical variables in the TD group. Within the study period, 88 children with tic disorders and 111 healthy control children were enrolled. Most children with tic disorders were diagnosed with Tourette's disorder (n = 47, 53.4%) or persistent motor tic disorder (n = 39, 44.3%), while the remainder (n = 2, 2.3%) were diagnosed with persistent vocal tic disorder. We found that children with tic disorders had significantly elevated levels of IL-1 beta, TNF-alpha, IL-6 and IL-4 expression, while we detected lower expression levels of IL-17 in children with tic disorders. Our findings provide a molecular landscape of cytokine expression in children with TD, which may suggest a proinflammatory state not affected by the presence of comorbidity and symptom severity. Delineating the contribution of alterations in the immune system to the pathogenesis of tic disorders may pave the way for better therapeutic interventions.Öğe İlköğretim okullarının amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik faaliyetlerinin eşgüdümlenmesinde yönetimin etkililiği: Kocaeli ili örneği(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 1996) Kandemir, Hasan; Karslı, DurduÖZET İLKÖ?RETİM OKULLARININ AMAÇLARINI GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİK FAALİYETLERİN EŞGÜDÜMLENMESİNDE YÖNETİMİN ETKİLİLİ?İ KANDEMİR, Hasan Yüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. M. Durdu KARSLI Eylül, 1996, xii + 105 sayfa. Bu araştırmanın amaca, ilköğretim okullarında yönetimin ilköğretimin amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik faaliyetleri eşgüdümlemedeki etkililik derecesine ilişkin ilköğretim müfettişleri ile ilköğretim okullarında.görevli yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesidir. Geliştirilen anket Kocaeli il merkezinde, 19 ilköğretim okulunda görevli 94 yönetici, 190 öğretmen ve aynı ilde görevli 45 İlköğretim Müfettişi'ne uygulanmıştır. Elde edilen veriler frekans, yüzde, T-Testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey Testi yöntemleriyle SPSS for Windows paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İlköğretim okullarında yönetimin, ilköğretimin amaçlarım gerçekleştirmeye yönelik faaliyetleri eşgüdümleme çabalarının "Orta Derecede Etkili" ile "Oldukça Etkili" düzeyleri arasında olduğu bulunmuştur. mDenek gruplarının görüşlerinde branş, öğrenim durumu, cinsiyet bakımından anlamlı bir fark bulunamazken görev ve mesleki kıdeme ilişkin anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yönetim, Eşgüdümleme. ivÖğe Relationship among ocular diseases, developmental levels, and clinical characteristics of children with diplegic Cerebral Palsy(Soc Physical Therapy Science, 2014) Boyacı, Ahmet; Akal, Ali; Tutoğlu, Ahmet; Kandemir, Hasan; Koca, İrfan; Boyraz, Ismail[Purpose] The aim of this study was to evaluate the relationships among vision problems, developmental levels, upper extremity functions, and qualities of life of children with cerebral palsy (CP). [Subjects] The study included 32 children, aged 4-15 years, diagnosed with diplegic type CP. [Methods] Hand function was evaluated using the Manual Ability Classification System (MACS) and the Bimanual Fine Motor Function (BFMF) scale, and the severity of CP was assessed using the Gross Motor Function Classification System (GMFCS). The developmental and mental capabilities of the children were evaluated using the Ankara Developmental Screening Inventory (ADSI) or the WISC-R test. An oculomotor examination was conducted for all patients. [Results] Positive correlations were found between GMFCS and BFMF, GMFCS and MACS, and MACS and BFMF scores (r=0.636; r=0.553; r=0.718, respectively). Significant correlations were found between upper extremity function, the severity of CP, the quality of life, and the general developmental level. There was no significant correlation between ocular disorders and clinical characteristics. [Conclusion] GMFCS, MACS, and BFMF may be useful for defining the functional status of children with CP, as they are easy, practical, and simple classification scales that conform to each other.