Yazar "Kalender, Caner" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A brief overview of the history of temperament(Anadolu Univ, 2022) Kalender, Caner; Barış, Dolunay AkgülThis study is a review article and aims to examine the historical development process of equal temperament, known as the tuning system of piano and fixed-fretted instruments. Temperament is briefly defined as changing musical intervals from their counterparts in the natural (Just Intonation) scale at certain rates. As of the end of the 1300s, it is known that most keyboard instruments were tempered. The first method described in writing is the temperament called "mean-tone". In this method, importance was given to the thirds being natural or close to nature, on the other hand, the fifths were slightly lowered. In the mean-tone temperament, some intervals which are excessively high or low and the presence of unusable scales has led to the emergence of irregular temperaments. Although there are more than one interval with the same name in irregular temperaments, this method has been applied to keyboard instruments for about two centuries, since all scales can be used. Even when using mean-tone temperament and irregular temperament, the importance and necessity of equal temperament has always been a subject advocated by theorists. Though equal temperament began to be practiced on fretted instruments in the 1570s, it was accepted much later in keyboard instruments. The cent system, which was introduced by Alexander J. Ellis in 1876, is a turning point in the calculation of equal temperament. With the spread of 12-tone music in international art music in the 20th century, unequal temperaments came to an end, and it was accepted as a common tuning system for keyboard and fretted instruments.Öğe Keman çalma becerilerinin çok yüzeyli rasch modeli ile incelenmesi(2016) Köse, İbrahim Alper; Sözbir, Senem Acay; Kalender, CanerÇalgı eğitiminin boyutlarından biri olan keman eğitimi süreci, kendi içinde de teknik ve müzikal alt boyutları içeren zorlu bir süreçtir. Bu süreçte öğrenciye kazandırılması hedeflenen çok sayıda beceri yer almaktadır. Sağ ve sol el olarak ikiye ayrılabilen bu beceriler öğrenci performansı olup, bunların ölçülmesinde farklı kuramlar ve bu kuramların altında farklı yöntemler vardır. Çok yüzeyli Rasch modelinin son dönemde öğrenci performansının ortaya konmasında önemli avantajları ortaya konmuştur. Çok yüzeyli Rasch modeli, Rasch modelinin bir uzantısı olup, güçlük ve yetenek parametresinden sonra üçüncü bir parametrenin (puanlayıcı katılığı/cömertliği) modele eklenmesiyle ortaya çıkmış bir modeldir. Üç parametrenin/yüzeyin aynı anda analize sokulması ile ölçme hataları azaltılacak, bütün yüzeyler aynı ölçek düzeyinde karşılaştırmalı olarak incelenebilecek ve puanlayıcıların katılığı/cömertliği hakkında bilgi sahibi olunabilecektir. Bu çalışma çerçevesinde on bir müzik öğrencisinin keman çalma becerileri, araştırmacıların belirlediği keman çalma becerileri ölçütler takımı kullanılarak üç puanlayıcı tarafından puanlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler çalma becerileri açısından sıralanmışlar, en kolay ve en zor gelen beceriler ortaya konmuş ve puanlayıcılar arası uyum, katılık/cömertlik durumları raporlaştırılmıştır. Bir başka sonuç olarak da çok yüzeyli Rasch analizinin müzik eğitiminde öğrenci performansının ölçülmesinde alternatif olarak kullanılabileceği desteklenmiştir. Araştırma sorularının cevaplanmasında MINIFAC yazılımı kullanılmış, anlamlılık düzeyi .05 olarak seçilmiştir.Öğe Keman eğitiminde entonasyon becerisinin geliştirilmesine yönelik hazırlanan öğretim programının etkililiği(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2021) Kalender, Caner; Barış, Dolunay AkgülBu araştırmanın amacı, kemanda duruş-tutuş bozukluklarının giderilmesi ve sağ el-sol el becerilerinin geliştirilmesine yönelik hazırlanan öğretim programının, öğrencilerin entonasyon becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli açımlayıcı sıralı karma yöntemdir. Nicel boyutta tek grup öntest-sontest desen kullanılmış, nitel boyutta ise yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Çalışmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılında BAİBÜ Eğitim Fakültesi GSEB MEABD Lisans 1. ve 2. Sınıf düzeyimde eğitim gören 6 öğrenci katılmıştır. Deney süreci boyunca haftada 1 ders saati olmak üzere toplam 13 haftalık öğretim programı uygulanmıştır. Öğretim programının etkililiğini ölçmek üzere üç görev belirlenmiştir: I. pozisyonda entonasyon doğruluğu, hıza göre entonasyon doğruluğu ve I-III geçişli etütte entonasyon doğruluğu. Bu amaçla belirlenen etüt ve egzersizler Studio One 3 programı ile kaydedilmiş, entonasyon hataları Melodyn Studio 4.0 programı aracılığıyla cent bazında hesaplanarak sayısal verilere dönüştürülmüştür. Öntest-sontest sonuçları arasındaki anlamlılık düzeyinin belirlenmesi için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutundan elde edilen sonuçlara göre, duruş-tutuş bozukluklarının giderilmesi ve sağ el - sol el becerilerinin geliştirilmesine yönelik hazırlanan öğretim programının, öğrencilerin birinci pozisyonda entonasyon hatalarını, hıza bağlı entonasyon hatalarını ve I-III pozisyon geçişli çalmada entonasyon hatalarını azalttığı tespit edilmiştir. Nitel boyutta alınan öğrenci görüşlerine göre, katılımcılar uygulanan öğretim programı doğrultusunda yaşadıkları çeşitli teknik sorunları aştıklarını, bu sorunların giderilmesi ile pek çok açıdan keman çalma becerilerinin geliştiğini ve bunun da çalışma isteklerini artırdığını ifade etmiş ayrıca bu çalışmaların entonasyon, hız ve pozisyon geçme becerilerini anlamlı ölçüde geliştirdiğini belirtmişlerdir.Öğe Keman Eğitiminde Entonasyon Gelişimine Yönelik Hazırlanan Öğretim Programının Etkililiği(2022) Kalender, Caner; Bariş, Dolunay AkgülBu araştırmada, öğrencilerin duruş-tutuş bozukluklarının giderilmesi ve sağ el-sol el becerilerinin geliştirilmesine yönelik hazırlanan öğretim programının, öğrencilerin entonasyon becerilerine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla Müzik Öğretmenliği Lisans Programı 1-2 sınıf düzeyi hedef alınarak hazırlanan öğretim programı, 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSE Bölümü MEABD’da eğitim gören 6 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmış olup, nicel boyutta tek grup öntest-sontest deneysel desen uygulanmış, nitel boyutta ise yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Deney grubuna haftada bir saat olmak üzere on üç hafta hazırlanan öğretim programı uygulanmıştır. Programın etkililiği birinci pozisyonda entonasyon doğruluğu, hız değişkenine göre entonasyon doğruluğu ve I-III pozisyon geçişli çalmada entonasyon doğruluğu olmak üzere üç görev üzerinden incelenmiştir. Bu amaçla belirlenen etüt ve egzersizler uygulama öncesinde ve sonrasında stüdyo ortamında öğrenciler tarafından seslendirilmiş, bilgisayar ortamında kaydedilen dosyalardaki entonasyon hataları Melodyn Studio 4.0 paket programı ile sayısal verilere dönüştürülmüştür. Öntest-sontest sonuçları arasındaki anlamlılık düzeyinin hesaplanabilmesi için 8772 notalık kayıt analiz edilmiş, SPSS programından yararlanılarak Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Yapılan analizlere göre her üç görevde öğrencilerin entonasyonlarında anlamlı düzeyde gelişim tespit edilmiştir. Nitel boyutta alınan öğrenci görüşlerinin de bu sonuçları desteklediği görülmüş, öğrenciler uygulama sonrasında entonasyonlarında ve keman çalma becerilerinde gelişim olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç olarak duruş-tutuş bozukluklarının giderilerek düzenli teknik egzersiz yapılmasının ve keman çalma becerilerinin geliştirilmesinin kemanda entonasyon gelişiminde etkili olduğu söylenebilir.Öğe Müzisyenlerin Ses Sistemleri Açısından Entonasyon Eğilimleri Üzerine Bir İnceleme(2023) Kalender, CanerBu araştırmanın amacı, müzisyenlerin ses sistemlerine yatkınlığı açısından entonasyon doğruluğu algıları ile ilgili literatürde yapılan çalışmaları incelemektir. Entonasyon doğruluğu özellikle perdesiz ve sabit akortlu olmayan çalgılarda değişken bir kavramdır. Tarihten günümüze pek çok akort ve ses sistemi oluşturulmuş ve kullanılmıştır. Bunların içerisinde en yaygın kullanılanları eşit tampereman, Just Intonation (doğal dizi) ve Pisagor sistemidir. Müzisyenlerin entonasyon doğruluğu ile ilgili yapılan çalışmalarda çalgı gruplarının sistemsel olarak farklı eğilimler gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Yaylı çalgı çalan müzisyenlerin tek sesli pasajlarda Pisagor sistemine, çok sesli çalmada doğal diziye daha yatkın oldukları tespit edilirken, nefesli çalgıların doğal dizi veya eşit tamperemana eğilim gösterdikleri tespit edilmiştir. Tuşlu/klavyeli çalgı çalan müzisyenler ile dört sesli korolar ile yürütülen çalışmalarda karışık sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında uluslararası endekslerde taranan dergiler ve tezlerde entonasyon eğilimleri ile yapılan yüzlerce çalışma taranmış, çalışmanın odağına uygun 24 çalışma belirlenmiş, bu araştırmaların sonuçları çalgı gruplarına göre paylaşılmış, çalgı pedagoglarının görüşleri ve araştırmalardan elde edilen sonuçlar ile tartışılarak çıkarımlarda bulunulmuştur. Entonasyon eğilimi ile ilgili müzik eğitimi kurumlarına ve konu ile ilgili literatüre katkı sunabilecek önerilere yer verilmiştir.Öğe Öğrencilerin keman eğitiminde "mini detaşe" tekniğini kullanımlarında, yayın uzunluğunu ayarlamaları ve yerini belirlemelerinin değişen hızlarda değerlendirilmesi(2016) Kalender, Caner; Alpagut, Uğur; Yandı, AlperenBu çalışma Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı bireysel çalgı keman dersi öğrencilerine mini detaşe tekniğinin kavratılması amacıyla yapılmıştır. Bireysel çalgı keman dersini alan öğrencilere mini detaşe tekniğinin öğretimi ve uygulatılması hedefi doğrultusunda, 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı güz yarıyılı dönem sonu sınavlarında çalınmak üzere; (Lisans 3. ve 4. Sınıflara yönelik "daha üst seviye için") Witold Krotkiewski' nin Perpetuum Mobile adlı etüdü ve (1. ve 2. Sınıflara yönelik, "daha alt seviye için") Prof. Dr. Ali Uçan' ın Keman Eğitimi için Özgün Parçalar adlı kitabından Sıçratma adlı etüdü çalıştırılmıştır. Mini detaşe tekniğinin uygulamasıyla ilgili olarak değişen hızlarda yayın yerini belirleme ve yayın hızını ve uzunluğunu ayarlama alt boyutlarını incelemek üzere bir gözlem formu geliştirilmiş ve öğrenciler 2 farklı puanlayıcı tarafından puanlanmıştır. Gerçekleştirilen puanlamalar sonrası çalışmaya katılan her bir öğrencinin puanı, iki puanlayıcıdan almış oldukları puanların aritmetik ortalaması alınarak belirlenmiş, puanlayıcılar arasındaki korelasyon incelenerek puanlama işleminin güvenirliğine dair çıkarımda bulunulmuş ayrıca, çalma hızı düzeyleri ve alt boyutlar arasındaki korelasyonlara bakılmıştır.Öğe TAMPEREMANIN TARİHÇESİNE KISA BİR BAKIŞ(2022) Kalender, Caner; Bariş, Dolunay AkgülBu çalışma bir derleme makalesi olup, piyano ve sabit perdeli çalgıların akort sistemi olarak bilinen eşit\rtamperemanın tarihsel gelişim sürecini incelemeyi amaçlamaktadır. Tampereman, kısaca müzikal aralıkların\rdoğal (Just Intonation) dizideki karşılıklarından belirli oranlarda değiştirilmesi şeklinde tanımlanmaktadır.\r1300’lü yılların sonu itibariyle klavyeli çalgıların çoğunda seslerin tampere edildiği bilinmektedir. Yazılı\rolarak tarifi yapılan ilk yöntem, “ara-ses” adı verilen tamperemandır. Bu yöntemde üçlülerin doğal veya doğala\ryakın olmasına önem verilmiş, öte yandan beşliler bir miktar pesleştirilmiştir. Ara-ses tamperemanında bazı\raralıklarının aşırı tiz veya pes olması ve kullanılamayan tonalitelerin bulunması düzensiz tamperemanların\rortaya çıkmasına sebep olmuştur. Düzensiz tamperemanlarda aynı isimli birden fazla aralık bulunmasına\rrağmen, tüm tonların kullanılabilir olması sebebiyle, bu yöntem iki yüzyıl kadar klavyeli çalgılarda\ruygulanmıştır. Ara-ses tamperemanı ve düzensiz tamperemanlar kullanılırken dahi, eşit tamperemanın\rönemi ve gerekliliği teorisyenlerin hep savunduğu bir konu olmuştur. Eşit tampereman 1570’li yıllarda\rperdeli çalgılarda uygulanmaya başlamış, klavyeli çalgılarda ise çok daha geç tarihlerde kabul görmüştür.\r1876 yılında Alexander J. Ellis’in ortaya koymuş olduğu cent sistemi eşit tamperemanın hesaplanmasında\rdönüm noktasıdır. 20. yüzyılda uluslararası sanat müziğinde 12 ton müziğinin yaygınlaşması ile eşitsiz\rtamperemanların sonu gelmiş, klavyeli ve perdeli çalgılar için ortak bir akort sistemi olarak kabul görmüştür.