Yazar "Fidan, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş probleme dayalı fen öğretiminin akademik başarı, kalıcılık, tutum ve öz-yeterlik inancına etkisi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2018) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçBu araştırmanın amacı artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla desteklenmiş probleme dayalı fen öğretiminin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine ilişkin akademik başarılarına, kalıcılık düzeylerine, fizik konularına yönelik tutumlarına ve öz-yeterlik inançlarına etkisini incelemektir. Bu doğrultuda ders etkinlikleri "Kuvvet ve Enerji" ünitesine yönelik olarak hazırlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel yaklaşımların birlikte kullanıldığı karma yöntem araştırmalarından gömülü karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış, nitel boyutu ise bir durum çalışması şeklinde yürütülmüştür. Araştırmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Batı Karadeniz'de yer alan bir ilin Merkez ilçesinde bulunan bir ortaokulda yedinci sınıfta öğrenim gören 91 öğrenci (41 kız, 50 erkek) katılmıştır. Çalışma grubu iki deney ve bir kontrol grubundan oluşmaktadır. Araştırmanın birinci deney grubunda Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) etkinlikleri Artırılmış Gerçeklik (AG) uygulamalarıyla desteklenmiş, ikinci deney grubunda sadece PDÖ yöntemi kullanılmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Çalışma grubu öğrenci sayısı, öğretim ortamı ve araştırmanın bağımlı değişkenleri açısından denkleştirilmiştir. Deney sürecindeki etkinlikler 11 hafta boyunca devam etmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Kuvvet ve Enerji Ünitesi Akademik Başarı Testi", "Fen Bilimleri Dersi Fizik Konularına Yönelik Tutum Ölçeği" ve "Fen Bilimleri Dersi Fizik Konularına Yönelik Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu ise durum çalışması olarak desenlenmiş, veriler gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak toplanmıştır. Nicel veriler parametrik ve parametrik olmayan testler aracılığıyla analiz edilmiş, nitel veriler ise içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda fen bilimleri dersine yönelik akademik başarının, tutumun, öz-yeterlik inancının artmasında ve bilgilerin kalıcılığının devam etmesinde AG uygulamalarının kullanıldığı deney grubu lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca sadece PDÖ yönteminin kullanıldığı grubun hem akademik başarı son test hem de öz-yeterlik inancı son test puanları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksek bulunurken, tutum son test puanlarında ise anlamlı bir değişimin olmadığı görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen veriler ise hem AG uygulamalarının hem de PDÖ etkinliklerinin öğrenciler açısından yararlı olduğunu göstermiştir. Öğrenci görüşlerine göre AG uygulamalarının avantajları öğrenmeyi kolaylaştırma, öğrenmede kalıcılığı sağlama, dikkati ve ilgiyi arttırma, dersi eğlenceli hale getirme, etkin katılımı sağlama, merak uyandırma, derse katılım isteğini arttırma, sosyal öğrenmeye katkı sağlama, gerçekçi bir öğrenme ortamı oluşturma şeklinde sıralanmıştır. Araştırma sonuçları, tasarlanan AG uygulamalarının kuvvet, enerji, basınç konularını öğrenmede potansiyel bir araç olduğunu göstermiştir. Bunun yanında bazı öğrenciler sağlık açısından boyun, sırt, el ağrıları yaşadıklarına, sınıfta gürültü yaşandığına ve zaman kaybına neden olduğuna yönelik görüş de bildirmişlerdir. Diğer taraftan, probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrenmeyi kolaylaştırma, kalıcı öğrenmeyi sağlama, problem çözme ve tartışma becerisini geliştirme gibi avantajlarının olduğu; sınırlılık olarak ise zaman kaybına ve gürültüye neden olduğu, öğrencilerin bazen derste sıkıldıkları görülmüştür. Araştırma sonuçlarından hareketle, daha verimli bir öğrenme ortamının oluşturulmasında PDÖ yönteminin AG gibi farklı teknolojilerle desteklenmesi önerilebilir. Ayrıca erken yaştaki öğrencilerin işaretçi tabanlı AG uygulamalarını daha sağlıklı bir şekilde inceleyebilmeleri için kullanılan görüntüleme teknolojilere yönelik ağırlık, boyut gibi özelliklerin seçiminin titizlikle yapılması önerilmektedir.Öğe Augmented reality in education researches (2012-2017): A content analysis(Birlesik Dunya Yenilik Arastirma ve Yayıncilik Merkezi, 2018) Fidan, Mustafa; Tuncel, MericThe purpose of this study is to investigate the specific features of the articles on augmented reality (AR) published in the journals of education indexed in the SSCI database between 2012 and 2017. In this context, the articles were examined in terms of their years of publication, number of authors, countries, educational disciplines/fields, types of AR, variables and methodological features. A total of 83 articles in 22 journals were analysed by content analysis. The results showed that the number of studies related to AR increased in 2014 and 2017 and they were predominantly carried out in the field of science education. Marker-based technologies were more preferred in the studies. The most examined variables in the articles were achievement and attitude. AR studies were mostly carried out by scientists working at universities in Taiwan. The sample size of 0-50 was mostly selected from university level, while the sample size of 50-100 was selected from primary school. © 2018 SciencePark Research, Organization & Counseling. All rights reserved.Öğe Developing a self-efficacy scale toward physics subjects for lower-secondary school students(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2021) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçPhysics subjects or topics as a part of science education enable students to explore nature and natural events by using physics laws and scientific methods. In the lower-secondary school, physics is a subfield within the science curriculum developed holistically with the broad field curriculum design unlike the subject-centred curriculum in the upper-secondary education. As an important factor that directs the achievement, self-efficacy is one of the predecessors of these cognitive and affective skills. Accordingly, most of the scales which evaluate the students' cognitive or affective skills in the lower-secondary school are related to science course in a general context. This research aimed to develop a valid and reliable scale measuring the students' self-efficacy beliefs toward physics subjects for lower-secondary schools. The sample consists of 2737 students. The draft scale consisted of 52 items and was applied to 1882 students in the first stage. To construct validity of the scale, exploratory factor analysis was performed. The results showed that the scale consisted of single-factor with 28 items. To confirm its factor structure, the scale was applied to 785 students. The research findings indicate that the scale is a valid and reliable instrument to measure the self-efficacy beliefs towards physics subjects.Öğe Evaluation of information technologies teachers' in-class behaviors in the context of hidden curriculum(Nesibe Aydin Education Inst, 2018) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçThe aim of this study is to evaluate the in-class behaviors of information technologies teachers and the factors that lead to those behaviors in the context of hidden curriculum on the basis of the opinions of information technologies teachers. From the qualitative research methods, the 'phenomonology' research design was used in this study. A total of 15 information technologies teachers who were teaching at secondary schools in a central town of a city located in the West Blacksea Region, Turkey, participated in the study. From purposeful sampling method, criterion and maximum diversity samplings were used in selection of the sample. Data were collected by means of semi-constructed interview forms. The gathered data were analyzed through both descriptive and content analysis methods. As a result of the interviews made with teachers, it was observed that the teachers gave messages and responses which were not in the scope of the formal curriculum. In this direction, teacher behaviours were divided into seven sub-themes such as "power and authority", "prejudices and discrimination", "narratives", "communication", "role-model", "getting a profession", and "school culture". It was identified that most of the teachers were authoritarian and serious, discriminated among students according to individual diffferences, conveyed the ideas that they did not adopt in real life, made social, moral and ideological narratives suiting with their own thoughts and beliefs, preferred teacher-centered methods and techniques and were not able to create a democratical environment during lessons. In this study, it was understood that information technologies served to the hidden curriculum especially in terms of adoption of school culture, interaction with students was effective in occurance of hidden learnings, and status and economical advantages of a profession were of primary importance in teachers' professional guidance. Depending on the results of this study, some educational conclusions and recommendations for future studies were also included in this paper.Öğe Evaluation of Information Technologies Teachers' in-class Behaviors in the Context of Hidden Curriculum(2018) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçThe aim of this study is to evaluate the in-class behaviors of informationtechnologies teachers and the factors that lead to those behaviors in the context ofhidden curriculum on the basis of the opinions of information technologies teachers.From the qualitative research methods, the 'phenomonology' research design was usedin this study. A total of 15 information technologies teachers who were teaching atsecondary schools in a central town of a city located in the West Blacksea Region ,Turkey, participated in the study. From purposeful sampling method, criterion andmaximum diversity samplings were used in selection of the sample. Data were collectedby means of semi-constructed interview forms. The gathered data were analyzedthrough both descriptive and content analysis methods. As a result of the interviewsmade with teachers, it was observed that the teachers gave messages and responseswhich were not in the scope of the formal curriculum. In this direction, teacherbehaviours were divided into seven sub-themes such as \"power and authority\",\"prejudices and discrimination\", \"narratives\", \"communication\", \"role-model\", \"gettinga profession\", and \"school culture\". It was identified that most of the teachers wereauthoritarian and serious, discriminated among students according to individualdiffferences, conveyed the ideas that they did not adopt in real life, made social, moraland ideological narratives suiting with their own thoughts and beliefs, preferred teachercentered methods and techniques and were not able to create a democraticalenvironment during lessons. In this study, it was understood that informationtechnologies served to the hidden curriculum especially in terms of adoption of schoolculture, interaction with students was effective in occurance of hidden learnings, andstatus and economical advantages of a profession were of primary importance inteachers' professional guidance. Depending on the results of this study, someeducational conclusions and recommendations for future studies were also included inthis paper.Öğe Integrating augmented reality into problem based learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2019) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçThis study investigates the effects of Problem Based Learning (PBL) assisted with Augmented Reality (AR) on learning achievement and attitude towards physics subjects as a part of science education. The sample of the study included 91 seventh graders from a province in the north of Turkey. A quasi-experimental design with two experimental groups and a control group was utilized. Based upon marker-based AR technologies, FenAR software was developed to support with PBL activities in the classroom. The experimental results indicated that integrating AR into PBL activities both increased students' learning achievement and promoted their positive attitudes towards physics subjects. This technology contributed to students' long-term retention of the concepts in the field of physics. In semi-structured interviews, the students emphasized that AR applications were more useful, realistic, and interesting for their learning; helped them to understand and analyse the problem scenarios. Apart from educational advantages, AR applications may lead to physical disorders among some of the students. It has been suggested that AR technology can be a potential and effective tool for activating students' positive emotions in PBL process. Moreover, implications on use of AR for physics education and recommendations for further studies are also discussed in the study.Öğe Ortaokullarda Bilişim Teknolojileri dersinde örtük programın varlığına ilişkin öğretmen görüşleri:Bolu ili örneği(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2013) Fidan, Mustafa; Tuncel, MeriçBu araştırmanın amacı Bolu ilinde Milli Eğitim Bakanlığı?na bağlı ortaokullarda görev yapan bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre seçmeli bilişim teknolojileri dersinde örtük programın varlığını ortaya çıkarmaktır. Örtük programın varlığı, örtük programın sınıf iklimi öğelerinden olan öğretmen görüşleri, beklentileri, davranışları ve eleştirileri çerçevesinde ele alınıp incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bolu ili Merkez ilçesindeki ve Merkez ilçesine bağlı köylerde ortaokullarda görev yapan 15 Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik (homojen) örnekleme kullanılmıştır.Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına yer verilmiştir. Araştırmada örtük program tek bir durum olarak ele alınmıştır. Araştırmanın alt birimleri öğretmen görüş, beklenti, eleştirileri ve davranışları şeklinde oluşturulmuştur.Bulguların elde edilmesinde veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ?yarı yapılandırılmış gözlem formu? ile toplamıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmayla elde edilen bulgulara göre derste sosyo-ekonomik yönden daha düşük okullardaki öğrencilerin bilişim teknolojileri araçlarına yönelik özgüvenlerini yüksek tutma beklentisi içinde oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, öğrencilerden toplumsal ve ahlaki açıdan sanal ortam ile gerçek ortamı ayırt edebilmeleri, sanal ortamda konuşmalarının daha düzgün, saygılı ve dürüst olmaları yönünde yüksek düzeyde beklenti içerisinde oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin yaşadığı sorunların beklentilerine örtük olarak olumsuz yönde etki ettiği, motivasyonlarının ve çalışma azimlerinin düştüğü, huzursuz oldukları sonucuna varılmıştır. Bütün bu durumların da dersin bütününü örtük olarak etkilediği tespit edilmiştir.Öğretmenlerin kişisel gelişim, ahlaki, toplumsal, ekonomik ve sosyal değerleri daha çok sözlü olarak örtük program kapsamında kazandırmaya çalıştığı görülmüştür. Sosyal olarak sportif faaliyetlere daha çok erkek öğrencileri yönlendirdikleri, önemsedikleri konuları daha yüksek performansta anlattıkları, önemsemedikleri konuları hiç anlatmadıkları veya yüzeysel geçtikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğrencilere daha üst yeterlilikleri kazandırma beklentileri oldukları halde uygulamada bunu yansıtmadıkları, ideolojik olarak Atatürk, belirli gün ve haftalar konusunda bilişim teknolojileri araçlarını kullanarak örtük olarak kazandırmayı çalıştıkları, bazı öğretmenlerin dini görüşlerini öğrencilere yansıttıkları, akran öğrenmeyi çok sık kullandıkları, ailelerin internet ve bilişim teknolojilerini kullanmaları konusunda bilinçlendirildikleri tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına yönelik bilişim teknolojileri dersi öğretim program geliştirme uzmanlarına, öğretmenlerin yaşadığı sorunların çözümü için okul yönetimine, bilişim teknolojileri öğretmenlerinin örtük program konusunda bilgilendirilmesine ve gelecekte yapılacak araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Örtük program, bilişim teknolojileri, öğretim programı, öğretmen görüş ve beklentileri, öğretmen davranışları.Öğe Relationships between the profiles of middle school students' attitudes towards Turkish course and motivations for education(Hacettepe Univ, 2017) Fidan, Mustafa; Eren, AltayThe aim of this study is to determine the profiles of 6th grade students' attitudes towards Turkish course and examine the relationships between these profiles and motivations for education. A survey method with exploratory correlational design was adopted in the present study. A total of 374 students voluntarily participated in the study. Data were obtained through the application of "Turkish Course Attitude Scale" and "Motivation in Education Scale". Profiles of students' attitudes towards Turkish course were examined through hierarchical cluster analysis; whereas the relationships between these profiles and motivations for education were examined through correlation and logistic regression analyses. The findings demonstrated that the students' attitudes towards Turkish course could be described through two significant cluster patterns, entitled 'positive attitude' and 'negative attitude'. The findings also demonstrated that intrinsic motivation and amotivation variables were selectively and significantly related to the cluster patterns. Implications for education and directions for future studies were also discussed in the study.