Yazar "Evren, Hacer Diner" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Otizmli Çocukların Nesneli Eylemleri Taklit Etme Düzeyleri Üzerinde Baba Aracılı Video ile Model Olma Öğretiminin Etkililiği(2022) Evren, Hacer Diner; Karabulut, AlpaslanBu çalışmada, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin etkililiği incelenmiştir. Ayrıca otizmli çocukların öğretimleri tamamlandıktan sonra kalıcılık düzeylerinin incelenmesi ve babalar üzerindeki sosyal geçerlik düzeylerinin belirlenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni tek denekli deneysel desenlerden “Denekler arası çoklu yoklama deseni”dir. Araştırmanın bağımlı değişkeni deneklerin taklit etme düzeyleri, bağımsız değişkeni ise baba aracılı video ile model olma öğretimidir. Araştırmadaki çocuklar belli önkoşul becerilere sahiptir. Araştırmaya Samsun ilinde resmi bir kurumda eğitim gören otizmli çocuklar katılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 40-43 ay aralığında ikisi kız biri erkek otizmli üç çocuktan oluşmuştur. Araştırmada, çocukların günlük hayatta sıkça karşılaştıkları ve kullandıkları nesneli eylemleri içeren on taklit becerisi yer almıştır. Belirlenen bu nesneli eylemlerin taklidinin sergilenmesi için videolarda model olarak yetişkin model kullanılmıştır. Yetişkin modeller araştırmada yer alan çocukların babaları olarak seçilmiştir. Videoyla model olma öğretiminin taklit becerileri üzerindeki etkiliğini belirlemek için başlama düzeyi, yoklama ve izleme evreleri verileri elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin iki çocukta etkili olduğunu göstermiştir. Diğer çocuğun ise taklit etme düzeyinin başlama düzeyine oranla yüksek olduğu belirlenmiştir. Baba aracılı video ile model olma öğretimi ile edinilen taklit becerisinin öğretim bittikten sonraki birinci, ikinci ve dördüncü haftalarda gerçekleştirilen izleme evrelerinde, çocukların öğretim sonu taklit etme düzeylerini korudukları belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen güvenirliğe ilişkin veriler ise belirlenen ölçütü karşılar düzeyde yüksek çıkmıştır. Babalardan görüşme yoluyla elde edilen sosyal geçerlilik verilerine bakıldığında araştırmanın babalar üzerindeki sosyal geçerlilik düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür.Öğe Otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin etkililiği(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2021) Evren, Hacer Diner; Karabulut, AlpaslanBu araştırmada, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin etkililiği incelenmiştir. İlk olarak baba aracılı video ile model olma öğretiminin OSB'li çocukların taklit etme düzeyleri üzerindeki etki düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. İkinci olarak OSB gösteren çocukların öğretim sonu kazanım düzeylerinin öğretimden sonraki kalıcılık/korunum düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Üçüncü olarak ise baba aracılı video ile model olma öğretiminin babalar üzerindeki sosyal geçerlik düzeyinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmadaki videolarda babalar model olarak kullanılmıştır. Video model gösterimi sonrası çocukların taklit etme düzeyleri kaydedilmiştir. Araştırmanın deseni tek denekli deneysel desenlerden "Denekler arası çoklu yoklama deseni"dir. Araştırmanın bağımlı değişkeni deneklerin taklit etme düzeyleri, bağımsız değişkeni ise baba aracılı video ile model olma öğretimidir. Araştırmanın çalışma grubu 40-43 ay aralığında bulunan OSB olan üç çocuktan oluşmuştur. Çocuklardan ikisi kız biri erkektir. Videoyla model olma öğretiminin taklit becerileri üzerindeki etkiliğini belirlemek için başlama düzeyi, yoklama ve izleme evreleri verileri elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, otizmli çocukların nesneli eylemleri taklit etme düzeyleri üzerinde baba aracılı video ile model olma öğretiminin çalışılan iki çocukta etkili olduğunu göstermiştir. Diğer çocukta ölçütü karşılar düzeyde taklit etme düzeyine ulaşılamamış olmakla birlikte öğretim sonunda taklit etme düzeyinin, başlama düzeyine oranla yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Baba aracılı video ile model olma öğretimi ile edinilen taklit becerinin öğretim bittikten sonraki birinci, ikinci ve dördüncü haftalarda gerçekleştirilen izleme evrelerinde, çocukların öğretim sonu taklit etme düzeylerini korudukları belirlenmiştir. Sosyal geçerlilik verileri babalardan görüşme yoluyla elde edilmiştir. Baba aracılı video model olma öğretiminin taklit etme düzeyleri üzerinde babalar üzerinde sosyal geçerlik düzeyinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir.