Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu by Title
Now showing items 1-20 of 406
-
Acceptance and commitment therapy based psychoeducation group for test anxiety: A case study of senior high school students
(Dergipark Akad, 2020)The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) based psycho-educational group on test anxiety of high school students. The participants were six senior high school ... -
Achievement emotions, epistemic curiosity, and graded performance of undergraduate students in English preparatory classes
(2018)The aim of the study was to examine the relationships between achievement emotions, epistemic curiosity, and graded performance regarding English courses of undergraduate students in English preparatory classes. Exploratory ... -
Adaptation of an emotional intelligence scale for Turkish educators
(2005)Schutte et al. 's (1998) emotional intelligence scale was adapted and administered to 177 Turkish educators. Confirmatory and exploratory factor analyses were performed. In order to confirm the authors' model and findings ... -
Adaptation of application-based smartphone addiction scale to Turkish cultures
(2019)The aim of this study is to adapt the Application Based Smartphone Addiction Scale, which has been developed to determine the smart phone addiction, which is becoming a common problem every day. The study was carried out ... -
Adaptation of teachers’ instructional emotions scale to Turkish culture and revision and descriptive analysis of the scale
(2019)The aim of this study was to adapt the scale developed by Hong et al. (2016) to the Turkish culture, to revise the scale as six dimensional by adding the dimensions of hope and frustration and to determine the views of the ... -
The adaptation study of justice in the classroom scale into Turkish
(Iclel Conferences, 2016)The aim of this study is to make the Turkish adaptation, validity and reliability study of Justice in the Classroom Scale which was formed by unifying Distributive and Procedural Justice in the Classroom Scales developed ... -
Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki
(2008)Bu araştırmanın amacı, aday öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerine yönelik eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırma, 2006-2007 öğretim yılı ... -
Aday öğretmenlerin gözüyle milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları
(2008)Bu çalışmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığının öğretmen atamalarında izlediği yollar hakkında öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırmadaki veriler, nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış ... -
Aday Öğretmenlerin Kendilerini Bir Öğretmen Olarak Algılamaları
(2003)Bu çalışmada sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik yeterliliklerinin uygulamaya dönüklüğü ve kendilerini birer öğretmen olarak algılayış düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini ... -
Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi
(2017)Bu çalışmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin problemli akıllı telefon kullanım düzeylerinde cinsiyet, bilgi ve iletişim araçlarının bilinçli kullanıp kullanma durumu ile internet, sosyal medya ve akıllı telefonların ... -
Adolescent psychological resilience scale: validity and reliability study
(2013)The purpose of this research was the development of an Adolescent Psychological Resilience Scale. Validity and reliability studies were completed. Participants in the study were 347 high school students. Exploratory factor ... -
Akademik dinleme becerisi yeterliliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
(2018)Bu çalışmanın amacı, bir "Akademik Dinleme Becerisi Yeterliliği Ölçeği" (ADBYÖ) geliştirmektir. ADBYÖ’nin geliştirilmesi sürecinde, ilgili literatürden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının akademik dinleme ... -
Akademik ve Genel Benlik Algısı Envanteri'nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi
(2013)Bu çalışmada, Marsh (1987) tarafından geliştirilen, 18 – 26 yaş aralığındaki bireylerin öz kavramını belirlemeye yönelik olan, Öz Kavram Envanteri – III‘ten seçilen boyutlarla oluşturulan ve 6 alt boyut ve 62 madde içeren ... -
Analysis of adoptability and applicability of developmental supervision model
(National Academy of Management, 2013)The purpose of this study is to analyze the adoptability and applicability of developmental supervision model from supervisors' and teachers' points of view. The sampling of this research covers 22 supervisors and 248 ... -
Analysis of general qualities of supervisory applications and application of behavioral characteristics
(Hacettepe Univ, 2012)The purpose of this research is to analyze the general qualities of supervisory applications and the application of supervisory behavioral characteristics in comparison with a decade ago according to the opinions of the ... -
An analysis of the adoptability of supervision model in education
(Natl Acad Management, 2012)The purpose of this study is to determine the adoptability of inspection models through the views of teachers and inspectors. The sampling of the study consists of 540 class and branch teachers assigned in 14 public ... -
The analysis of the impact of individual weighting factor on individual scores
(2006)In this study, category-based self and peer assessment were applied twice in a semester in an Elementary Science Teaching Methods course in order to assess individual contributions of group members to group projects as ... -
Angoff, nedelsky ve ebel standart belirleme yöntemleri ile belirlenen kesme puanlarının karşılaştırılması
(2014)Bu araştırma ile test merkezli standart belirleme yöntemlerinden Angoff, Nedelsky ve Ebel yöntemleri ile belirlenen kesme puanlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada öğrenciler ve uzmanlar olmak üzere iki ... -
Anketlerde dereceleme türü tepki kategorilerinin yanıtlayıcılar tarafından algılanma biçimleri
(2018)Anketler, sosyal bilimler araştırmalarında yaygın olarak kullanılan; kısa zamanda çok sayıda yanıtlayıcıya ulaşabilme imkânı tanıyan, hazırlanması ve puanlanması kolay olan ölçme araçlarıdır. Ancak anket geliştirirken ... -
Assessing measurement invariance of achievement emotions questionnaire for teachers in prospective teacher sample
(IJATE-International Journal of Assessment Tools in Education, 2021)The purpose of the current study is to determine whether the Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQT) is a psychometrically sound instrument to measure prospective teachers' teaching-related emotions. The ...