Cop, RuziyeKaya, Ferudun2024-09-272024-09-272002https://hdl.handle.net/20.500.12491/21324Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim DalıÖZET TÜRKİYE'DE TAVUK ETİ PAZARLAMASINDA DAĞITIMA BİR BAKIŞ VE UYGULAMA Kaya, Ferudun İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Ruziye COP Mart, 2002 Dağıtım işletmeler açısından önemli bir maliyet unsurudur. Türkiye'de tavuk eti üreten işletmeler ürünlerin tüketiciye ulaşmasında çok çeşitli dağıtım kanalları kullanmaktadırlar. Bu araştırma dağıtım kanallarındaki bu karmaşıklıktan yola çıkarak kıt kaynaklarla faaliyetini sürdürmekte güçlük çeken işletmelere etkin ve verimli dağıtım kanalı alternatifleri sunmak ve dağıtımın önemine dikkat çekerek gerekli alt yapı çalışmalarına ışık tutmayı hedeflemektedir. Araştırmanın ilk iki bölümünde kaynak tarama, üçüncü bölümünde ise yüz yüze görüşme yöntemleri kullanılmıştır. Birinci bölümde: Pazarlamada dağıtım kavramı ve önemi, dağıtan kanalı, başlıca dağıtım kanalı üyeleri (üretici, toptancı, perakendeci, tüketici), fiziksel dağıtım ve fiziksel dağıtım kararları (kuruluş yeri seçimi, envanter yönetim kararlan, depolama, bilgi ve sipariş işleme, ambalajlama ve etiketleme, malzeme aktanım kararı ve ulaştırma ) teorik olarak incelenmiştir.İkinci bölümde: Türkiye'de tavukçuluk sektörüne bakmak için tavukçuluğun tarihi gelişim süreci, Türkiye'de tavukçuluk sektörünün bugünü, sektörde çalışma izni verilen entegre tesisler, Türkiye'de tavuk eti üretimi ve tüketimi, Türkiye'nin tavuk eti ithalat ve ihracat durumu araştırılarak tespit edilmiştir. Üçüncü bölümde: Araştırmanın metodolojisi doğrultusunda, tavuk eti üretim ve dağıtımında farklı yapılardaki, pazar paylan yüksek, İstanbul Sanayi Odası verilerine göre Türkiye sıralamasında ilk 500 şirket arasında yer bulabilen ve sektörde lider konumundaki şirketler dağıtım kararları bakımından incelenmiştir. Bunlar; Köy-Tür Holding AŞ, Erpiliç Entegre Tavukçuluk Üretim, Pazarlama Limited Şirketi, Beypi Beypazarı Tarımsal Üretim, Pazarlama Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi, Bandırma Vitaminli Yem Sanayi Anonim Şirketi'dir. Bu işletmelerin kullandıkları dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım kararlan bakımından üst düzey yöneticilerine önceden hazırlanmış açık uçlu sorular yüz yüze görüşmeler sırasında yöneltilerek bilgiler edinilmiştir. Mevcut durum tespit edilerek incelenen işletmeler karşılaştırılmış, sıklıkla yaşanan sorunlar tespit edilerek öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Dağıtım, Dağıtım Kanalları, Fiziksel Dağıtım, Tavuk Eti. VIABSTRACT A LOOK AT THE CHICKEN MEAT DISTRIBUTION IN MARKETING AND ITS APPLICATION IN TURKEY Kaya, Ferudun MBA, Department of Business Administration Supervisor: Ass. Prof. Dr. Ruziye COP March, 2002 Distribution is an important cost subject for the enterprise. The producers of chicken meat in Turkey use designs of various distribution channels to deliver then- outputs. This study, taking into account the complexity in delivery channels, aims at presenting and suggesting effective and productive delivery channel alternatives to the enterprises hardly performing their activities with scarce sources and at illuminating substructure studies by stressing the importance of distribution. In the first two sections of the study source scanning, and in the third section face-to-face interview methods were used. In the first section, the concept of distribution in marketing, its importance, main members of the channel ( Producers, wholeseller, retailer, consumer ), physical distribution and decisions pertaining it (location, invotery management decisions, stocking, information processing, packaging, transportation decisions) were theoretically analyzed. mIn the second section, for looking into the chicken meat sector in Turkey, the historical development, recent situation of the sector, permitted integrated facilities, chicken meat production in Turkey, consumption of the chicken meat, export and import position of Turkey in chicken meat sector and the obstacles which the chicken meat producers face in international markets were examined and defined. In the third section, in connection with the methodology of the research, the leading companies in 500 companies in Turkey, determined by the data of Istanbul Chamber of Commerce, having different production and distribution structure of chicken meat and high market shares are analyzed. These companies are; Köy-Tür Holding AŞ., Erpiliç Entegre Tavukçuluk Üretim ve Pazarlama Ltd. Şti., Beypi Beypazarı Tarımsal Üretim Pazarlama Sanayi ve Ticaret AŞ., Bandırma Vitaminli Yem Sanayi AŞ. Research data were collected by using the open ended questions during the interview with the top managers of these companies. In determining the recent situation and frequently faced obstacles, the companies were compared and the solutions were provided. Key Words: Marketing, Distribution, Distribution Channels, Physical Distribution, Chicken Meat. rvtrinfo:eu-repo/semantics/closedAccessİşletmeBusiness AdministrationTürkiye'de tavuk eti pazarlamasında dağıtıma bir bakışMaster Thesis1189121921