Durmuş, SonerGürakar, Nursel2024-09-272024-09-272010https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ZeTyprYuef2HkaF3xt4wYugLq43xmcug0l1lYRquPi9ggRf5d3opPe8o_6fRYjiehttps://hdl.handle.net/20.500.12491/21227Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim DalıYenilenen ilköğretim matematik programında yer alan istatistik öğrenme alanıyla öğrencilere günlük yaşamda kullanabilecekleri ve matematiksel düşünme becerilerini geliştirebilecekleri yeni bilgi ve becerileri kazandırmak hedeflenmektedir. Bu araştırmada, ilköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin istatistik temsil biçimlerini kullanma becerilerinin ne düzeyde olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır.Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılında Edirne il merkezindeki iki ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar bu ilköğretim okullarında 6, 7 ve 8. sınıfta okuyan 192 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin istatistik temsil biçimlerini kullanma becerilerinin belirlenmesi için yeterlik testi uygulanmıştır. Yeterlik testlerinde yer alan sorular her bir sınıf düzeyine ve MEB (2004) öğretim programında yer alan kazanımlar doğrultusunda hazırlanmıştır. Toplanan veriler araştırmacı tarafından incelenip bir paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler; frekans (f) ve yüzdeler (%) kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre; araştırmaya katılan öğrencilerinin büyük çoğunluğunun verileri kullanarak tablo oluşturabildikleri tespit edilmiştir. Grafik çizme ve okuma alt öğrenme alanında öğrencilerin verileri düzenleyebildikleri fakat sınıf seviyeleri dikkate alındığında, 7. sınıf öğrencilerinin göz ardı edilemeyecek çoğunluğunun grafik çizme ve grafik yorumlamada zorluk çektikleri belirlenmiştir. Merkezi eğilim (mod, medyan, aritmetik ortalama) ve dağılım (açıklık, çeyrekler açıklığı, standart sapma) alt öğrenme alanında öğrencilerin kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrayamadıkları, hangi durumda hangi temsil biçiminin kullanılacağını kestiremedikleri ortaya çıkmıştır. 8. sınıf öğrencilerinin histogram oluşturmada yetersiz oldukları, öğrencilerin histogram kavramından harbesiz oldukları belirlenmiştir. Araştırma bulguları ışığında öneriler sunulmuştur.The new mathematics curriculum aims to have student gain necessary knowledge and skills which help them develop their mathematical thinking abilities and use them in daily life. One of these skills is related to statistics. The goal of this study is determine skills of elementary school students (grades 6-8) related to statistics.The research was run at two primary schools centered in Edirne in 2009-2010 academic year. Students totaling to 192 were among 6th, 7th and 8th grades. The proficiency test was developed and applied to the participants in order to determine their abilities of using the statistic representation forms. The questions in the proficiency test were prepared in accordance with primary school mathematics curriculum. Descriptive statistics such as frequencies (f) and percentages (%) were used.Findings of the study imply that students participated in the research were able to form tables and charts using data. It is determined that the students could arrange the data in the sub learning field of drawing and reading chart, but the students couldn?t comprehend the relation between the concepts in the sub learning field of central tendency (mode, median, arithmetic mean) and distribution (range, quartiles, standard deviation). Also, they were not able to predict which representation styles will be used in which situation. It is indicated that the 8th grade students aren?t good enough at forming histogram, and they are unaware of histogram concept. In the light of findings, some suggestions were presented.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and Trainingİlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin istatistik temsil biçimlerini kullanma becerilerinin belirlenmesiThe determination of using skills for statistical representation forms of garde 6-8. level studentsMaster Thesis1119263495