Sazak, Elif PınarSucuoğlu, Nimet Bülbin2021-06-232021-06-2320111303-04852148-7561https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRFMU1EZzFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12491/2341Bu çalışmada, (a) öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerin sosyal becerilerine ilişkin beklentilerinin incelenmesi, (b) öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerden bekledikleri işbirliği, atılganlık ve kendini kontrol becerilerinin farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya 172 ilköğretim birinci kademe öğretmeni katılmış, öğretmenlerin sosyal becerilere ilişkin beklentilerini belirlemek amacıyla Gresham ve Elliott tarafından geliştirilen "Sosyal Beceri Dereceleme Sistemi Öğretmen Formu-Sosyal Beceri Alt Ölçeği"nin (SBDS-SBÖ) önem boyutu kullanılmıştır. Öğretmenler SBDS-SBÖ yü, bir özel gereksinimli bir de özel gereksinimli olmayan öğrenci için ayrı ayrı doldurmuşlardır. İlköğretim öğretmenlerinin sosyal becerilere ilişkin beklentilerini değerlendirmek amacıyla her maddeye 0, 1 ve 2 puan veren öğretmenlerin yüzdeleri hesaplanmış, böylece öğretmenlerinin çoğunun, "önemli değil", "önemli" ya da "çok önemli" olarak işaretlediği sosyal becerilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin özel gereksinimli ve özel gereksinimli olmayan öğrenciler için sosyal becerilere ilişkin beklentilerini karşılaştırmak amacıyla parametrik olmayan testlerden Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenlerin çoğunun hiçbir beceriyi özel gereksinimli öğrencilerin okul başarısı için çok önemli görmediği, ancak ölçeğin genellikle işbirliği alt ölçeğinde yer alan 13 sosyal beceriyi bu öğrenciler için önemli buldukları belirlenmiştir. Özel gereksinimli olmayan öğrenciler için ise 10 sosyal beceri çok önemli görülmüş ve bu becerilerin çoğunun atılganlık alt ölçeğinde yer aldığı bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin özel gereksinimli öğrenciler için sosyal beceri beklentilerinin, özel gereksinimli olmayan akranlarından anlamlı düzeyde daha düşük olduğu belirlenmiştir.The present study was designed to investigate (a) which social skills were accepted as critical for success in inclusive classrooms according to the Turkish general classroom teachers and (b) whether the teachers’ expectancies related to social skills of the students with and without disabilities differed. The importance dimension of the Social Skills Rating System-Social Skills test (SST) developed by Gresham and Elliott was administered to the 172 teachers in order to determine the social skills expectations for the students. Each teacher was asked to fill out two forms, one for the students with special needs (SSN) and the other for the average student (AS) of the classroom identified based on the teachers’ views. To evaluate elementary school teachers’ expectancies, the percentage of the teachers who scored each item of the SSS-T by giving 0, 1 and 2 were calculated and thus the social skills accepted as “not important”, “important” and “critical” for success by the teachers were identified. In order to compare teachers’ expectations for SSN and AS, Mann Whitney-U test was used. The results of the analysis indicated that most of the teachers thought that none of social skills were critical for the school success of SSN whereas 13 social skills mostly from cooperation subscale of the social skills test were impor- tant for these students. By most of the teachers, 10 social skills mostly from assertiveness subscale were considered as critically important for AS. In addition, it was found that the teachers’ social skills expectations for SSN are significantly less than their peers without special needs.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSosyal Beceri Öğretimi Bilgi DüzeyiGenel Eğitim Sınıfı ÖğretmeniKaynaştırmaKnowledge Levels of Social Skills TrainingGeneral Education TeachersInclusionSınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan öğretmenlerin öğrencilerin sosyal becerilerine ilişkin beklentilerinin değerlendirilmesiTurkish teachers’ expectancies for success in inclusive classrooms .Article111383402N/A115085