Haşçuhadar, BilgesuCoşkun, Hamit2021-06-232021-06-2320181303-04932148-4929https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpnNU16TTVPUT09https://hdl.handle.net/20.500.12491/483Çalışmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılıkları ve hazzı geciktirme becerileri arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkide bilişsel esneklik ve kararlılığın aracı rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu Bolu’daki okul öncesi kurumlara devam eden 4-5 yaşlarında 83’ü erkek, 87’si kız 170 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada çocukların hazzı geciktirme becerilerini ölçmek amacıyla Mischel ve Ebbesen (1970) tarafından geliştirilen ve arzu duyulan bir ödül için çocuğun beklemesini gerektiren yöntem yardımıyla ölçülmüştür. Yaratıcılık ölçümü için ise çocuktan bir obje için farklı kullanımlar üretmesi yardımlı ve yardımsız görev ile değerlendirilmiştir. Üretilen kullanımların kategorilere ayrılması yoluyla da esneklik ve kararlılık puanları hesaplanmıştır. Araştırmanın bulguları, çocukların yaratıcılıkları, esneklikleri, kararlılıkları ve hazzı erteleme sürelerinin birbiriyle anlamlı şekilde ilişkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca çocukların yaratıcılıkları ve hazzı geciktirme becerileri arasındaki ilişkide esnekliğin aracı değişken olduğu görülmüştür. Öte yandan bu ilişkide kararlılığın aracı rol oynamadığı görülmektedir. Bulgular literatür çerçevesinde tartışılmıştır.The aim of this research was to examine the relation between the delay of gratification and creativity in pre-school children and mediator role of cognitive flexibility and persistance in this relationship. The sample of the study consisted of 170 pre-school children, 87 boys and 83 girls, aged 4-5, in the state-dependent kindergarden in Bolu. To measure the delay of gratification, the method developed by Mischel and Ebbesen (1970) was implemended on pre-school children in a way that child must await for a desirable outcome in the front of gratifiying, instant reward. Children’s creativity was measured through the generation of different uses of an object (water glass), and the child was asked to produce different uses of this object in two manners. The different uses of glass were categorized according to their subcategories. In this way flexibility and persistance were measured by calculating unique categories (flexibility) and ideas divided by flexibility (persistance) for each child. The findings of this research have shown that there was a significant relationship among the delay of gratification, flexibilty, persistance, and creativity. Flexibility, but not persistance, also played as a full mediator for the relationship between the delay of gratification and creativity. These findings were discussed in light of literature.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim AraştırmalarıOkul öncesi dönemde hazzı geciktirme ve yaratıcılık arasındaki ilişkide bilişsel esnekliğin aracı rolThe mediator role of cognitive flexibility in the relationship between delay of gratification and creativity in pre-school childrenArticle181230249289339