Karatay, HalitDemirel, Ahmet2024-09-272024-09-272021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LXBc0oVOa9eLUvTWYutbfh9n7pS23T-Z9f2P_0zNYtewhttps://hdl.handle.net/20.500.12491/20232Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim DalıBu araştırmanın temel amacı 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli'nin öğretmen adaylarının tartışmacı metin yazma becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Bu temel amaç çerçevesinde söz konusu modelin yazılı anlatım öz yeterliklerine ve serbest yazma tutumlarına etkisini de ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutu ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desende yürütülürken nitel boyutu nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim desenine uygun olarak yürütülmüştür. Nicel boyutta amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik örneklemeye göre seçilen otuzu deney otuzu kontrol grubunda yer almak üzere toplam altmış Türkçe öğretmeni adayı katılımcı olarak yer alırken, nitel boyutta bu altmış katılımcı arasından amaçsal örneklemeye göre seçilen otuz katılımcı yer almıştır. Nicel boyutta verilerin analizinde betimsel analiz teknikleri kullanılırken, nitel boyutta verilerin analizi betimleyici fenomolojiye uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Kodlayıcılar arası uyumun belirlenmesinde ise Kappa istatistiği kullanılmıştır. Araştırmada 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli çerçevesinde gerçekleştirilen yazma eğitiminin öğretmen adaylarının tartışmacı metin yazma başarımları, yazılı anlatım öz yeterlikleri ve serbest yazma tutumları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular, 4+1 PYDM'nin öğrencilerin içerik, yazım ve noktalama, dil kullanımı ve organizasyon bakımından tartışmacı metin yazma başarımını olumlu etkilediğini; yazılı anlatım öz yeterliklerini artırdığını göstermiştir. Bulgulara göre hazırlık, planlama, geliştirme/gözden geçirme/düzenleme, düzeltme ve paylaşma aşamalarının her birinin öğretmen adayı, yazma başarımı ve ürün metin üzerinde olumlu yansımaları olmaktadır. Sonuçlar 4+1 PYDM'ye göre gerçekleştirilen yazma eğitiminin tartışmacı metin yazma becerisini geliştirme bakımından etkili olduğunu göstermiştir.The main purpose of this research is to reveal the effect of the 4+1 Planned Writing and Evaluation Model on pre-service teachers' argumentative text writing skills. Within the framework of this main purpose, it is aimed to reveal the effect of the model on written expression self-efficacy and free writing attitudes. In the research, mixed research method, in which quantitative and qualitative research methods are used together, was preferred. While the quantitative dimension of the research was carried out in a quasi-experimental design with pretest-posttest control group, the qualitative dimension was carried out in accordance with the phenomenology design, which is one of the qualitative research designs. In the quantitative dimension, a total of sixty Turkish teacher candidates selected according to homogeneous sampling, one of the purposive sampling methods, took part as participants, while in the qualitative dimension, thirty participants were selected from these sixty participants according to the purposive sampling method. While descriptive analysis techniques were used in the analysis of the data in the quantitative dimension, the analysis of the data in the qualitative dimension was carried out in accordance with the descriptive phenomenology. In the research, it was concluded that the writing education carried out within the framework of the 4+1 Planned Writing and Evaluation Model had a statistically significant effect on the argumentative text writing performance, written expression self-efficacy and free writing attitudes of the pre-service teachers. Findings revealed that 4+1 PYDM positively affected students' performance in writing argumentative texts in terms of content, spelling and punctuation, language use and organization; showed that written expression increased their self-efficacy. According to the findings, each of the stages of preparation, planning, development/review/revise, editing and sharing have positive reflections on the teacher candidate, writing performance and product text. The results showed that the writing training performed according to the 4+1 PYDM effective in developing the argumentative text writing skills.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and Training4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının tartışmacı metin yazma becerilerine etkisiThe effects of the 4+1 planned writing and evaluation model on the argumentative text writing skills of teacher candidatesDoctoral Thesis1319684308