Yıldız, SevilayKuloğlu, Muhammet Esad2024-09-272024-09-272023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rlvAP6sNMkdDoqTwvq4436cWEbR9y89fUTlSaYLOb6qjhttps://hdl.handle.net/20.500.12491/18466Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim DalıÖğretmenlerin öğretim programı özerkliğinin öğretmen özerkliği, program okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ve teknolojik pedagojik alan bilgisi gibi birtakım öğretmen yetkinlikleri ile ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma ile öğretmenlerin ilgili değişkenlere katılım düzeylerini belirlemek, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğretmen özerkliği, program okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ile teknolojik pedagojik alan bilgilerinin program özerkliklerinin birer yordayıcısı olup olmadıklarını belirlemek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda araştırmada nicel ilişkisel araştırma yaklaşımı tercih edilmiştir. Çalışma, ele alınan değişkenler arası ilişkiler daha önce sorgulanmamış olduğundan açıklayıcı ilişkisel desende tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Program Özerkliği Ölçeği, Öğretmen Özerklik Ölçeği, Program Okuryazarlığı Ölçeği, Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Karabük ili ve Safranbolu ilçe merkezlerinde yer alan MEB'e bağlı okullarda görev yapan bütün öğretmenler (N=2934) oluşturmaktadır. Örneklem ise uygun örnekleme yöntemi ile araştırmaya gönüllü olarak katılan 854 öğretmenden meydana gelmektedir. Araştırma sonuçları katılımcı öğretmenlerin program özerkliği, öğretmen özerkliği ve program okuryazarlıklarının yüksek, öğretim programına bağlılık ve TPAB düzeylerinin de çok yüksek olduğunu göstermektedir. İlişkisel analiz sonuçlarına göre öğretmen özerkliği ile öğretim programına bağlılık arasında düşük düzeyde, diğer bütün değişkenler arası ikili ilişkilerde orta düzeyde ve anlamlı ilişkiler bulunduğu görülmektedir. Regresyon analizi sonuçları program özerkliğindeki değişikliğin %43'ünün bağımsız değişkenler tarafından açıklandığını göstermektedir. Ayrıca öğretmen özerkliği, program okuryazarlığı ve teknolojik pedagojik alan bilgisinin program özerkliğini anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Ulaşılan bu sonuçlar ilgili değişkenler arası ilişkileri yorumlamak ve program özerkliği olgusunu daha iyi anlamak için araştırmacılara ve program geliştirme sürecinin bütün paydaşlarına önemli çıkarımlar sunabilir.Teachers' curricular autonomy is related to teacher competencies, such as teacher autonomy, curriculum literacy, curriculum fidelity, and technological pedagogical content knowledge. This research aims to determine teachers' level of participation in the relevant variables, examine the relationship between these variables, and determine whether teacher autonomy, curriculum literacy, curriculum fidelity, and technological pedagogical content knowledge are predictors of curriculum autonomy. So, a quantitative correlational approach is preferred in the research. The study is designed in an explanatory design since the relationships among the variables discussed haven't been questioned before. The following data collection tools are used in the study: Curriculum Autonomy Scale, Teacher Autonomy Scale, Curriculum Literacy Scale, Commitment to the Curriculum Scale, and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale. The research universe comprises all teachers (N=2934) working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Karabük province and Safranbolu district centers. The sample comprises 854 teachers who voluntarily participated in the research using the convenient sampling method. The research results show that the participants' curriculum autonomy, teacher autonomy, and curriculum literacy level is high, and their curriculum fidelity and TPACK levels are very high. According to the correlational analysis results, all variables have moderately significant relationships except the teacher autonomy and curriculum fidelity, which have a low level of relationship with each other. The regression analysis results indicate that the independent variables explain 43% of the variance in curriculum autonomy. Additionally, teacher autonomy, curriculum literacy, and technological pedagogical content knowledge significantly predict curriculum autonomy. These results may offer important implications for researchers and all stakeholders of the curriculum & instruction to interpret the relationships between the relevant variables and better understand the phenomenon of curriculum autonomy.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingProgram özerkliği, öğretmen özerkliği, öğretim programı okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ve TBAP arasındaki ilişkilerThe relationships among the curriculum autonomy, teacher autonomy, curriculum literacy, curriculum fidelity, and technological pedagogical content knowledgeDoctoral Thesis1243809805