Büyükturan, Esin BağcanEryılmaz, Emrullah2024-09-272024-09-272021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAsIivt36vIYUXqlP99DTHkAs0gyYMBCVtDRhx7fWg7u3https://hdl.handle.net/20.500.12491/16863Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim DalıBu araştırmanın amacı, ilk kez PISA 2015 kapsamında öğretmenlere uygulanan iş tatminleri ölçeğinin mevcut koşullardaki iş tatmini alt ölçeğinin incelenmesidir. Araştırmada farklı grup puanları arasında karşılaştırmalar yapılacağı için nedensel karşılaştırmalı model uygulanmıştır. Araştırmaya yönelik olarak TC026Q05 kodlu (Bu okulda çalışmaktan zevk alıyorum), TC026Q07 kodlu (Okulu iyi bir yer olarak tavsiye ederim), TC026Q09 (Okulumdaki performansımdan memnunum) ve TC026Q10 (Sonuç olarak işimden memnunum) maddelerinin ölçme değişmezliği 18 ülke örnekleminde incelenmiştir. Çalışma, PISA 2015'de bu ölçeğin uygulandığı ülkelerin verileri düzenlendikten sonra 103499 veri ile sürdürülmüştür. Öncelikle ölçeğin yapı geçerliği incelenmiştir. Sonuçta, Brezilya ve Kore ülkelerinin dışındaki ülkelerin verilerinde model ile uyumsuzluk gözlemlenmiştir. Bu sınırlılık göz önünde bulundurularak, ölçme değişmezliği kontrolü için çoklu grup doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır ve değişmezlik adımları sırası ile incelenmiştir. Sonuç olarak, ölçme değişmezliğinin sağlandığı gözlemlenmiştir.This study aims to investigate the subscale of the job satisfaction in current conditions which is applied to teachers for the first time in the PISA 2015 application. In the study, a causal-comparative model was used due to the comparison of different group scores. For the study, the measurement invariance of TC026Q05 code (I enjoy working at this school), TC026Q07 code (I recommend the school as a good place), TC026Q09 (I am satisfied with my performance at my school) and TC026Q10 (I am satisfied with my work as a result) were examined for 18 different countries. The study was continued with 103499 data after data from scale- applied countries from PISA 2015. The structure validity of the scale was analyzed in accordance with the sub-problems. As a result of this analysis, we observed that there are problems in the data of the countries other than Brazil and Korea. With this limitation in mind, multiple group confirmatory factor analysis was performed for measurement invariance control and also invariance steps were examined. In conclusion, we observed that the measurement invariance was achieved.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingÖğretmenlere yönelik iş tatmini ölçeğinin ülkeler arası ölçme değişmezliğinin incelenmesi (PISA 2015 örneği)Examination of the measurement invariance of teachers job satisfaction scale between countries (PISA 2015 sample)Master Thesis186670271