Talay, FahrettinKurt, BaharTuğ, Tuncer2024-09-252024-09-2520080494-1373https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/82213https://hdl.handle.net/20.500.12491/14944Bu çalışmada Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinde sigara içme alışkanlıklarını belirlenmesi ve sigara içimini etkileyebilecek faktörlerin incelenmesi amaçlandı. Hazırlanan anket sınıflar rast gele yöntemle seçilerek 3. ve 4. sınıf öğrencilerine kesitsel olarak uygulandı. Düzenli ve ara sıra sigara içen öğrenci sıklığı %45.8 idi. Erkeklerde ve 4. sınıflarda sigara içme sıklığı daha yüksek idi [ Erkeklerde 63 kişi (%53.8), kızlarda 85 kişi (%41.3) (p<0.05); 4. sınıflarda 102 kişi (%52.3), 3. sınıflarda 46 kişi (%35.9) (p<0.01) ]. Sigara içmeyenlerin sigara içmemelerinin en sık nedeni sigaranın sağlıklarına zararlı olması (%45.8), sigaraya başlamada en sık neden stres azaltmak (%43.1), sigara içenlerin sigara içmeye devam etmelerinin en sık nedeni vazgeçmenin zor olduğu (%56.7) idi. Sigara içen öğrencilerin içmeyenlere göre annelerinin, kardeşlerinin, tüm aile bireylerinin ve samimi arkadaşlarının sigara içme sıklığı daha yüksek bulundu (p<0.05). Sigara içen ve içmeyen öğrenciler arasında depresyon semptom skorları arasında belirgin fark vardı (içenlerde 14.9 ± 7.6, içmeyenlerde 9.8 ± 6.3; p<0.05). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinde sigara içme sıklığı oldukça yüksek saptandı. Yakın arkadaşlarının sigara içmeleri, düzenli alkol alınması ve depresif semptomların olması öğrencilerin sigara içme riskini arttırmaktadır. Yakın gelecekte çocukların ilk öğretmenleri olacak öğrencilerin sigarayı bırakmaları ve içmeyenlerin başlamaması için uygun eğitim programları planlanarak uygulamaya geçirilmesi toplum sağlığı açısından yararlı olacaktır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOkullarFakülteSağlığın geliştirilmesiYaş dağılımıAnketlerSigara içmeDepresyonCinsiyet dağılımıÖğrencilerEğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinde sigara içme alışkanlıları ve ilişkili faktörlerArticle56217117882213