Özsaray, Alev ElmalıEren, Altay2021-06-232021-06-2320182146-36382619-9068https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBMk9EQXhNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12491/3619The aim of the study was to examine the relationships between achievement emotions, epistemic curiosity, and graded performance regarding English courses of undergraduate students in English preparatory classes. Exploratory correlational design was adopted in the study. A total of 475 undergraduate students in English preparatory classes voluntarily participated in the study. The findings showed that graded performance regarding English courses was significantly and positively predicted by both curiosity as a feeling of deprivation and curiosity as a feeling of interest. The findings also showed that graded performance regarding English courses was significantly, yet negatively predicted by anxiety and boredom.Bu araştırmanın amacı, İngilizce hazırlık sınıflarındaki üniversite öğrencilerinin İngilizce derslerine ilişkin başarı duyguları, bilgiye yönelik merakları ve ders başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmada açımlayıcı ilişkisel desen benimsenmiştir. Araştırmaya İngilizce hazırlık sınıflarındaki toplam 475 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın bulguları, İngilizce ders başarısının hem yoksunluk hissi olarak merak hem de ilgi hissi olarak merak tarafından anlamlı düzeyde ve olumlu yönde yordandığını göstermiştir. Bulgular ayrıca, İngilizce ders başarısının kaygı ve can sıkıntısı tarafından anlamlı düzeyde, ancak olumsuz yönde yordandığını da göstermiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessGraded PerformanceEpistemic CuriosityAchievement EmotionsEğitim FelsefesiFelsefi TercihÖğretmen AdaylarıAchievement emotions, epistemic curiosity, and graded performance of undergraduate students in English preparatory classesİngilizce hazırlık sınıflarındaki öğrencilerin başarı duyguları, bilgiye yönelik merakı ve ders başarısıArticle813958306801