Atalay, FatmaGökgül, Soner2024-09-272024-09-272013https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-lq9sqhV0lZTylmYrC29sfQDWQBp9FRM5jbVQtNVfvePhttps://hdl.handle.net/20.500.12491/20524Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim DalıBu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin fen ve teknoloji öğretimi öz yeterlik inançları ile fen ve teknoloji öğretimi dersine ilişkin tutumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma evrenini, 2012-2013 öğretim yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 525 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada özyeterliğe ilişkin veriler, Riggs ve Enochs (1990) tarafından geliştirilmiş ve Özkan, Tekkaya ve Çakıroğlu (2002) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Fen ve Teknoloji Öğretimi öz-yeterlik inancı ölçeği kullanılmıştır. Tutuma ilişkin veriler Thompson ve Shringley (1986) tarafından geliştirilmiş; Tekkaya, Özkan ve Çakıroğlu (2004) tarafından Türkçeye uyarlanmış Fen ve Teknoloji Öğretimi tutum ölçeği kullanılmıştır Araştırmada istatistiksel teknik olarak t testi, tek yönlü anova analizi ve LSD testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler bilgisayar ortamında ve SPSS ile yapılmıştır. Tüm analizler .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretimi Öz yeterlik İnançlarına ilişkin toplam puanlarının cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre Fen ve Teknoloji Öğretimi Öz yeterlik İnançlarına ilişkin toplam puanları arasındaki farka ilişkin F değeri anlamlı bulunmamıştır. Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kişisel Öz yeterlik İnançlarına ilişkin puanlarının birinci-ikinci öğretim olma durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin lise türlerine göre Kişisel Özyeterlik İnançları puanları arasındaki farka ilişkin F değeri anlamlı bulunmamıştır. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin lise türlerine göre Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sonuç Beklentisi puanları arasındaki farka ilişkin F değeri anlamlı bulunmuştur. Bu bulgu; Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sonuç Beklentisi puanları lise türlerine göre anlamlı bir şekilde değiştiğini göstermektedir. İlgili LSD testi sonucunda; Genel Lise mezunu olan öğrencilerin Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sonuç Beklentisi puan ortalaması ( ) 23.53 ve Anadolu Lisesi mezunu öğrencilerin Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sonuç Beklentisi puan ortalaması ( ) 24.61 arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Bununla beraber Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretimi Tutumuna ilişkin toplam puanlarının cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre Fen ve Teknoloji Öğretimi Tutumuna ilişkin toplam puanları arasındaki farka ilişkin F değeri anlamlı bulunmamıştır. Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretimi Tutumuna ilişkin toplam puanlarının birinci-ikinci öğretim olma durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Birinci-ikinci öğretim olma durumlarına göre Fen ve Teknoloji Öğretimi Tutumuna ilişkin toplam puanlarına ilişkin t-test sonuçları dikkate alındığında fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin mezun olunan lise türlerine göre Fen ve Teknoloji Öğretimi Tutumu Toplam puanları arasındaki farka ilişkin F değeri anlamlı bulunmamıştır. Ayrıca Sınıf öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Öğretimi öz yeterlik inançları ile Fen ve Teknoloji Öğretimi dersine ilişkin tutumları arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Buna göre nihai olarak özyeterlik inançları ile tutum arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Sınıf Öğretmenliği, Fen ve Teknoloji Öğretimi, Öz Yeterlik İnancı, TutumThe purpose of this study is to obtain self-efficacy beliefs about science and technology teaching and attitudes toward natural science and techonlogy lessons of students in department of primary school teaching. Target population of this study is 525 students who study in the Bolu Abant Izzet Baysal University Deparment of Primary School Teaching. Descriptive survey model has been used in this study. Science and technology teaching self efficacy notion scale that developed by Riggs ve Enochs (1990) and adapted to Turkish by Ozkan, Tekkaya ve Cakiroglu (2002) has been used for the datas regarding self efficacy. Also science and technology teaching attitude scale has been used for the datas that regarding attitude. Thompson ve Shringley (1986) developed the scale and Tekkaya, Ozkan ve Cakiroglu (2004) adapted to Turkish. In this study, t-test, one way anova analysis and LSD test are used as statistical method. Statistical analyses are made through SPSS in computer environment. All the analysises tested .05 significance level. In terms of the gender of the students, there isnt any significant difference between science and technology teaching self efficacy beliefs total points in this study. Moreover, F value that related to difference on total points of science and technology teaching beliefs is not significant with regarg to class levels. There is not any significant difference on science and technology teaching expectation points of students with respect to their attend to day or evening education. F value that related to difference between individual self efficacy points of primary class teaching students has not evaluated as significant according to their high school types. So on F value concerning difference on students? science and technology teaching expectation points evaluated as insignificant. This evidence is has been testified to the science and technology teaching expectation points of students changes significantly. according to the high school types. As a result of relevant LSD test we obtained that the science and technology teaching result expactation average points of the students who are graduated from general high schools is ( ) 23.53. On the other hand the average points of students who are graduated from Anatolian high schools is ( ) 24.61. we have determined significant difference between this two varities. Still, the students? total point of science and technology teaching attitude has showed any significant difference due to gender. F value that regarding the students? differences on science and technology teaching due to class levels is not significant. Primary Teaching students total points of science and technology teaching has showed signifacant difference due to daytime or evening education. When we consider the t-test results that regarding to students science and technology teaching attitude due to their education type, result is not statistically evaluated significant. F value that regarding the difference between the total points of the students due to their high school background is not evaluated as significant. Moreover, we have analysed whether ther is a relation between self- efficacy beliefs and attitudes of the student. Hereunder, there is a mid level positive and significant relation between self efficacy beliefs and attitudes Key words: Primary Class Teaching, Science and Technology, Self Efficacy Beliefs, Attitudetrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingSınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin fen ve teknoloji öğretimi öz yeterlik inançları ile fen ve teknoloji öğretimi dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişki (Abant İzzet Baysal Üniversitesi örneği)Relation between science and technology self efficacy beliefs and attitudes toward science and technology of students in primary school teaching department (Abant İzzet Baysal University)Master Thesis1103336337