Sağıroğlu, Nuran Aytemur2021-06-232021-06-2320131300-1795https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRRM01UTTFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12491/7621This study aims to examine the understanding of pedagogy, which was put into practice in the Village Institutes as an example of liberatory education, associating it with the critical pedagogy. In the study, it is argued that these two understandings of pedagogy have parallelisms in terms of their emphasis on the unity of intellectual and practical activities, their egalitarian and democratic approach, and the "transformative" and "temporary" role attributed to the intellectual with the objective of eliminating the separation between the people and the intellectuals.Bu çalışma, Köy Enstitüleri’nde uygulamaya konulan pedagoji anlayışını özgürleştirici eğitimin bir örneği olarak ve eleştirel pedagoji anlayışıyla ilişkilendirerek incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, söz konusu pedagoji anlayışlarının entelektüel ve pratik faaliyetlerin birliğine/iç içeliğine vurgu, eşitlikçi ve demokratik yaklaşım ve aydına “dönüştürücü” ve aydın-halk ayrılığının ortadan kaldırılması hedefiyle uyumlu bir biçimde “geçici” bir rol atfetmek açısından paralellikler arz ettikleri öne sürülmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/closedAccessLiberatory EducationVillage InstitutesCritical PedagogyÖzgürleştirici EğitimKöy EnstitüleriEleştirel PedagojiSearches for liberatory education : the village institutes and the critical pedagogy schoolÖzgürleştirici eğitim arayışları : Köy Enstitüleri ve eleştirel pedagoji okuluArticle4618198Q4TR-DizinIDWOS:000333771400004Q4