Bilgin, Nevin ÇıtakÜnal, Tuba2024-09-272024-09-272024https://hdl.handle.net/20.500.12491/2154407.11.2024 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hemşirelik Bilimi Ana Bilim DalıAraştırma, perinatal kayıp yaşayan kadınlara verilen web tabanlı destekleyici bakımın; perinatal yas, depresyon, umutsuzluk ve stresle baş etme üzerine etkisini belirlemek için randomize kontrollü paralel gruplu deneysel desende yapılmıştır. Araştırma perinatal kayıp yaşamış 80 kadın ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında tanıtıcı bilgi formu, Perinatal Yas Ölçeği (PYÖ), Edinburgh Doğum Sonrası Depresyon Ölçeği (EDSDÖ), Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ) ve Stresle Baş Etme Tarzları Ölçeği (SBÇTÖ) kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 27 programı kullanılarak yapılmıştır. Eğitim ve kontrol grubundaki kadınlar tanımlayıcı özellikler açısından homojen bulunmuştur (p>0,05). Grupların ön test PYÖ, BUÖ, puan ortalamaları benzer (p>0,05), EDSDÖ ön test puanları ise eğitim grubunda kontrole göre yüksek bulunmuştur (p<0,05). Web tabanlı eğitim sonrasında eğitim grubundaki kadınların perinatal yas, umutsuzluk ve depresyon düzeyleri azalmış ve gruplar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur (p<0,001). Eğitim programı stresle başetmede; kendine güvenli yaklaşım (p<0,001), iyimser yaklaşım (p<0,001) ve sosyal desteğe başvurma yaklaşımını artırıp (p<0,05), çaresiz yaklaşımı azaltırken (p<0,001), boyun eğici yaklaşım açısından gruplar arasında fark saptanmamıştır (p>0,05). ANAHTAR KELİMELER: Perinatal Kayıp, Stresle Baş Etme, Doğum Sonu Depresyon, Perinatal Yas, Psikososyal İyilik Hali, Web Tabanlı EğitimThe study was conducted in a randomized controlled parallel group experimental design to determine the effect of web-based supportive care provided to women who experienced perinatal loss on perinatal grief, depression, hopelessness and coping with stress. The research was conducted with 80 women who experienced perinatal loss. Descriptive information form, Perinatal Grief Scale (PGS), Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS), Beck Hopelessness Scale (BHS) and Stress Coping Styles Scale (SCSS) were used to collect the data. Statistical analyses were performed using SPSS 27 program. Women in the training and control groups were found homogeneous in terms of descriptive characteristics (p>0.05). The mean scores of the groups in the pre-test PGS and BHS were similar (p>0.05), whereas the pre-test scores of the EPDS were higher in the education group compared to the control group (p<0.05). After the web-based training, perinatal grief, hopelessness and depression levels of the women in the training group decreased and the difference between the groups was found to be significant (p<0.001). While the training program increased the self-confident approach (p<0.001), optimistic approach (p<0.001) and the approach of applying for social support (p<0.05) and decreased the helpless approach (p<0.001) in coping with stress, no difference was found between the groups in terms of the submissive approach (p>0.05). KEYWORDS: Perinatal Loss, Web Based Education, Depression, Perinatal Grief, Psychosocial Well-Being, Web Based Trainingtrinfo:eu-repo/semantics/closedAccessHemşirelikNursingPerinatal kayıp yaşayan kadınlara verilen web tabanlı eğitimin psikososyal iyilik haline etkisiThe effect of web-based education on the well-being of women with perinatal lossMaster Thesis178865380