Arsal, ZekiDuman, Merve2024-09-272024-09-272013https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=rcbWnuqW6HxCZ_98ARapgp5sd2bk6SYRhpCUdDjmE4N_nr58n1GCPcsaQVWTAKeKhttps://hdl.handle.net/20.500.12491/19630Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim DalıBu araştırmada, bilişsel farkındalık okuma stratejileri öğretiminin, öğrencilerin okuma stratejisi bilişsel farkındalık düzeylerine, okuduğunu anlama başarısına, sosyal bilgiler dersi akademik başarısı ve kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, deney grubunda 7 hafta boyunca Türkçe ve Sosyal Bilgiler derslerinde, bilişsel farkındalık okuma stratejileri öğretimi yapılırken, kontrol grubunda var olan okuma süreci devam etmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Düzce ili Çilimli ilçesi merkezinde yer alan bir ilköğretim okulunda 2011-2012 eğitim öğretim yılı içinde öğrenim görmekte olan iki şubedeki altıncı sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma deney grubunda 22, kontrol grubunda 21 olmak üzere toplam 43 öğrenci ile yapılmıştır.Veri toplama araçları olarak Okuduğunu Anlama Testi, Sosyal Bilgiler Testi ve Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 15.0 programı kullanılarak analiz edilmiş, deney ve kontrol grubundan elde edilen veriler arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı ?mann whitney u testi? ile sınanmıştır. Gruplar arası kıyaslamalarda anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin okuma stratejileri bilişsel farkındalık düzeyi ve okuduğunu anlama başarıları arasında deney grubu lehine manidar bir farkın olduğu vi bulunmuştur. Sosyal Bilgiler dersi akademik başarısı ve kalıcılık düzeyleri arasında manidar bir fark bulunmamıştır. Anahtar kelimeler: Okuduğunu anlama, okuma stratejileri, bilişsel farkındalık, SQ3RIn this research, the effects of teaching of metacognitive reading strategies on the level of students' cognitive awareness of reading strategies, the achievement of reading comprehension, academic achievementand permanance of Social Studies Course and effects on its permanence were researched. The research was performed according to the experimental design model with pretest- posttest control group. In the research, while metacognitive reading strategies were being performed in experimental group in Turkish and Social Studies Lessons during 7 weeks, existing reading process continued in the conrol group. Research?s working group consists of sixth grade students from two different classes in a secondary school in Düzce, Çilimli in 2011-2012 Academic Year.The subjects of the study were 43 students 22 of which were in experimental group and 21 of which were in control group. As data collection instruments, reading comprehension test, Social Studies Test and the scale of cognitive awareness of reading strategies were used. The data obtained from these tests were analyzed by using SPSS 15.0 program and whether the data optained from the experimental and control group were significant or not was tested with "Mann Whitney U" test. The significance level in the comparison between the groups was accepted as 0.5. In the result of the research, it was found that there was a significant difference in favor of experimental group between the level of students' cognitive awareness of reading strategies and the achievements of reading comprehension. A signifant difference wasn't found between the academic achievement of Social Studies Lesson and the level of permanence. Keywords: Reading comprehension, reading strategies, metacognitive, SQ3R.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingBilişsel farkındalık stratejilerinin okuma öğretimindeki etkililiğiThe effectiveness of metacognitive strategies on teaching readingMaster Thesis1229326832