Yıldırım, Selda2021-06-232021-06-2320111307-6086https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRFNU5USXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12491/2593Bu araştırmada, öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon ve kaygı arasındaki ilişkiler ve bu ilişkilerin matematik başarısı üzerindeki etkileri, Türkiye, Japonya ve Finlandiya’da, PISA 2003 uygulamasında öğrenci anketinden elde edilen veri kullanılarak araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, her üç ülkede de öz-yeterlik inancının matematik başarısı üzerinde pozitif etkisinin olduğunu ve bu etkinin Finlandiya’da daha fazla olduğunu ve içe yönelik motivasyon ve kaygının öz-yeterlik ile matematik başarısı arasındaki aracı rolünün zayıf olduğunu göstermiştir. Farklı kültürlerde öz-yeterlik inancının kaynağının araştırılması öz-yeterlik ve başarı arasındaki ilişkilerdeki farklılıkların açıklanmasında etkili olabilir. Sonuçlar ayrıca motivasyonel inançlar ve başarı arasındaki ilişkilerin birlikte ele alınmasının önemli olduğunu desteklemektedir.In this study, relationships among self-efficacy, intrinsic motivation and anxiety were investigated across Turkey, Japan and Finland to predict the PISA 2003 mathematics performance. The data of student questionnaire was used in the study. In three of the countries, self-efficacy positively predicted mathematics achievement and this effect was relatively higher in Finland and mediating roles of intrinsic motivation and anxiety between self-efficacy and mathematics achievement were quite small. To investigate the possible sources of self-efficacy beliefs in different cultures may contribute to understand the differences on the relationship between self-efficacy and achievement. Also findings suggest that examining joint relationships when evaluating the strength of relationships among motivational beliefs and achievement are important.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÖz-yeterlikİçe Yönelik MotivasyonKaygıPISA 2003 Matematik BaşarısıSelf-efficacyIntrinsic MotivationAnxietyPISA 2003 Mathematics AchievementÖz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgularSelf-efficacy, intrinsic motivation, anxiety and mathematics achievement: Findings from Turkey, Japan and FinlandArticle51277291119523