Türker, ÇiğdemTekinarslan, İlknur Çifci2021-06-232021-06-2320201303-04932148-4929https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-638923https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZNU1UTXdNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12491/509Bu araştırmanın amacı, tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinin özel eğitim sınıfında, Fen Bilimleri dersinde kullanımını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda özel eğitim sınıfında yer alan zihin yetersizliği olan bir öğrenciye “Besinlerin Sindirimi” konusunun öğretiminde, doğrudan öğretim yöntemiyle birlikte tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinin yer aldığı öğretim planı uygulanırken, aynı öğrenciye “Vücudumuzda Boşaltım” konusunun öğretiminde, sadece doğrudan öğretim yönteminin yer aldığı öğretim planı uygulanmıştır. Araştırmada her iki öğretim planının, konuların öğrenciye kazandırılmasındaki etkililik ve verimliliklerini karşılaştırmak amacıyla tek denekli araştırmalardan, uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Bolu ilindeki özel eğitim sınıfına devam eden hafif düzey zihin yetersizliği gösteren 11 yaşındaki bir kız öğrenci katılmıştır. Elde edilen sonuçlardan her iki öğretim planının uygulanması arasında etkililik açısından bir farklılık olmadığı görülmüştür. Doğrudan öğretim yöntemiyle birlikte tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinin kullanıldığı öğretim planının uygulanmasının, sadece doğrudan öğretim yönteminin kullanıldığı öğretim planının uygulanmasına göre daha verimli olduğu belirlenmiştir. Özel eğitim öğretmeninden alınan görüşler doğrultusunda, sosyal geçerlik verilerinden elde edilen bulgular da araştırmada kullanılan tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinin, öğrencinin bilişsel becerilerinin gelişmesine ve özel eğitim sınıflarında işlenen Fen Bilimleri dersinde etkili bir öğrenme-öğretme ortamının oluşmasına katkı sağladığını göstermiştir.The aim of this research is to examine the use of diagnostic branched tree technique during a science lesson in a special education class. For this purpose, while teaching the “Digestion of Nutrients” subject to a student with a intellectual disability in the special education class, a teaching plan with the diagnostic branched tree technique is applied together with the direct teaching method, on the other hand, the teaching plan including only direct teaching method has been implemented while teaching " Excretion in our Body " subject to the same student. In this study, the adapted alternating treatments design applications model, which is one of the single subject research designs, was deployed to compare the effectiveness and efficiency of both teaching plans in making students acquire the subjects. An 11-year-old female student with mild intellectual disability attending the special education class in Bolu province participated in the study. There was no difference in the effectiveness between the implementation of both teaching plans based on the results of the study. The implementation of the instructional plan using the diagnostic branched tree technique along with the direct teaching method was revealed to be more efficient than the implementation of the instructional plan using only the direct teaching method. In line with special education teacher's view, the findings obtained from the social validity data also showed that the descriptive branched tree technique used in the research contributed to the development of the student's cognitive skills and the formation of an effective learningteaching environment in the Science lesson taught in special education classes.trinfo:eu-repo/semantics/openAccess[No Keywords]ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİYE FEN BİLİMLERİ DERSİNDE UYGULANAN TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ TEKNİĞİNİN ETKİLİLİK VE VERİMLİLİKLERİNİN İNCELENMESİAN INVESTIGATION OF THE EFFECTIVENESS AND EFFICIENCY OF THE DIAGNOSTIC BRANCHED TREE TECHNIQUE WHICH IS IMPLEMENTED IN SCIENCE LESSONS ON THE STUDENT WITH AN INTELLECTUAL DISABILITYArticle10.17240/aibuefd.2020.20.52925-638923201623643369130