Pınar, Elif SazakOmak, Semra2024-09-272024-09-272017https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jsbnTNNLAxdWpHX5-UX8ck0U4qTytQMnHH9gkLHqabF4https://hdl.handle.net/20.500.12491/16792Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Ana Bilim Dalı, Zihin Engelliler Eğitimi Bilim DalıBu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerin gelişimsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışlarının incelenmesidir. Çalışmada öğretmenlerin etkileşim davranışlarının sıklığı, etkileşim davranışlarının sıklığının gelişim yetersizliği olup olma durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve öğretmenler ile öğrencilerin demografik özelliklerine göre değişip değişmediği araştırılmıştır. Çalışmaya Ankara'nın Altındağ ve Çubuk ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında bulunan 14 okul öncesi öğretmeni ve gelişim yetersizliği olan ve olmayan 32 öğrenci katılmıştır. Araştırma nicel araştırma deseninin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırma verilerini toplamada gözlem tekniği kullanılmıştır. Gözlemler masa başı ve oyun zamanında, önceden belirlenen etkinlikler süresince gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin etkileşim davranışlarına ilişkin verileri değerlendirmede "Öğretmen Etkileşim Davranışları Gözlem Formu", demografik özelliklere ilişkin veriler için de "Öğretmen-Öğrenci Bilgi Formu" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 23 bilgisayar programına göre analiz edilmiştir. Öğretmenlerin etkileşim davranışları sıklığını öğrencilerin gelişim yetersizliği olup olmama durumu ve öğretmen-öğrenci demografik özelliklerine göre karşılaştırmada parametrik olmayan testlerden Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle genel etkileşim davranışlarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmazken, bu davranışların bazı alt boyutlarında gelişim yetersizliği olup olmama durumuna göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan öğrencilerle daha sık etkileşim davranışlarını kullandığı anlaşılmıştır. Demografik özelliklere ilişkin sonuçlarda öğretmenlerin yaşları ve çalışma süreleri bakımından anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Ancak etkileşim davranışlarının alt boyutlarında bazı davranışlarda öğretmenlerin yaşları ve çalışma süreleri bakımından gelişim yetersizliği olmayan öğrencilerle etkileşim davranışları sıklığında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yaş ve cinsiyeti bakımından öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışları sıklığında anlamlı bir fark bulunmazken, gelişim yetersizliği olan öğrencilerle etkileşim davranışlarının alt boyutlarında cinsiyet bakımından anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bu bulgular ilgili alan yazın ve uygulamalar açısından tartışılmış, öneriler getirilmiştir.The aim of this work is to investigate pre-school teachers' interaction behaviours with developmental disability and non-disabled students. In this work, frequency of interaction behaviours of teachers, whether the frequency of interaction behaviours of teachers varies according to the developmental adequacy or not and whether they change according to the demographic characteristics of teachers and students was researched. This work includes 14 pre-school teachers and 32 developmentally disabled and non-disabled students from independent pre-school affiliated to the Ministry of National Education which are located in Altındağ and Çubuk provinces of Ankara. The research is a descriptive study using quantitative research method. Research data consists from observation technique. Observations were made on desk, within playtimes and during predetermined events. ''Teacher Interaction Behaviour Observation Form'' as used to evaluate teachers' interaction behaviours and ''Teacher-Student Information Form'' was used for the data related to the demographic characteristics. The data obtained in the study were analysed according to the SPSS 23 computer program. The Mann Whitney-U test was used as a nonparametric test to compare the frequency of teachers' interaction behaviours pending on the developmental disability of students and teacher-student demographic characteristics. As a result of this study, there was no significant difference found out in the general interaction behaviours of the teachers to the students with and without development disability and a significant difference was found in some sub-dimensions of these behaviours according to the presence or absence of developmental disability. It is understood that teachers use interaction behaviours more frequently with students having development disabilities. There were no significant differences found out in the results related to the demographic characteristics regarding age and working hours of teachers. However, in some sub-dimensions of interaction behaviors, regarding teachers' age and working hours, a significant difference found out about the frequency of the teachers' interaction behaviours with the students without developmental disability. In the age and gender of the students, there was no significant difference has been found in the frequency of the teachers' interaction behaviours with the students with or without developmental disability, whereas there was a significant difference related to gender in the sub-dimensions of the teachers' interaction behaviours with the students with developmental disability. Findings those obtained from this research were discussed in terms of literature and applications, while suggestions were made.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingOkul öncesi öğretmenlerinin sınıflarındaki gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışlarının incelenmesiInvestigation of pre-school teachers' interaction behaviors with developmentally disabled and non-disabled students in their classroomsMaster Thesis1168477053