Tasarım Bölümü
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Application parameters of water transfer printing on wood-based panel surfaces(North Carolina State Univ Dept Wood & Paper Sci, 2023) Kaçamer, Serdar; Budakçı, MehmetOptimum application values of the Water Transfer Printing (WTP) technique were determined on various wood-based panel surfaces. For this purpose, 8-mm-thick, glossy white, acrylic-coated medium-density fiberboard (MDF) panels (high gloss panels), polyvinyl chloride (PVC) -coated MDF panels, MDF Lam ready-to-use panels, and cellulosic, polyurethane, acrylic, and water-based paint applied MDF panels were used. An automatic immersion system with pool was designed and produced. A 30-pm-thick carbon patterned WTP film was applied on sample panel surfaces prepared with the help of this device at four immersion angles (0 degrees, 15 degrees, 30 degrees, and 45 degrees), four immersion speeds (50 cm/min, 100 cm/min, 150 cm/min, and 200 cm/min), and four immersion times (5 to 10 s, 20 to 30 s, 50 to 60 s, and 80 to 90 s). The optimum parameters of the WTP technique regarding the temperature and relative humidity of the application environment, water temperature, laying method, dissolution time, amount of activator, spray gun angle and tip clearance, air pressure, as well as immersion angle, speed, and time were determined using the measurement and observation method. According to the optimum parameters obtained in the study, the WTP technique was successfully applied to all wood-based panel surfaces.Öğe Profile of organic acid and vitamin C in fruits of some pomegranate genotypes(Centenary University, 2019) Çelik, Ferit; Gündoğdu, Muttalip; Zenginbal, HamdiPomegranate fruit is an important fruit species in human nutrition due to its rich biochemical content. In this study, organic acids (malic, citric, tartaric, succinic, oxalic and fumaric acid) and vitamin C contents of fruits of pomegranate genotypes grown in Çukurca (Hakkari) district were determined. Correlations between these biochemical contents were examined by basic component analysis and the statistical distributions of pomegranate genotypes in terms of bioactive contents were determined. The variation of in genotypes in terms of organic acid and vitamin C contents is explained as 44.73 % with two main components. When the organic acid contents in the study were evaluated, it was determined that the dominant acid was citric acid except for one genotype, followed by malic acid, fumaric acid, succinic acid, oxalic acid, and tartaric acid. Oxalic acid, malic acid, citric acid, succinic acid, fumaric acid, and tartaric acid contents of pomegranate fruit juices were determined to range from 0.02 to 0.59 g l-1 from 1.01 to 2.84 g l-1, from 1.92 to 7.84 g l-1, from 0.06 to 0.28 g l-1, 0.13 to 0.68 g l-1, 0.03 to 0.10 g l-1, respectively. In the study, 30HAK02 genotype (30.84 mg l-1) was found to contain higher vitamin C than other genotypes. © 2019, Centenary University. All rights reserved.Öğe Investigation of academic achievement of art teacher candidates based on different variables(2012) Dilekçi, Nezahat; Ece, Ahmet SerkanBu araştırma, Resim iş öğretmeni adaylarının akademik başarılarının çeşitli değişkenler üzerinden incelenmesi temel amacını taşımaktadır. Betimsel bir nitelik taşıyan ve ilişkisel tarama deseninde gerçekleştirilen çalışmada, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Bölümü Resim – İş Eğitimi Anabilim Dalına kayıtlı 2007 / 2008 yıllarında özel yetenek sınavları ile giriş yapan, (3.4.sınıf) 1. ve 2. öğretimdeki eğitimlerine devam eden 97 öğrenci araştırmanın çalışma gurubunu oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde, SPSS-15 paket programından yararlanılmış, verilerin frekans ve yüzde dağılımları hesaplanarak tablolaştırılmış, araştırmada ele alınan değişkenler arasındaki ilişkiler, Maan-Whitney U Testi ile hesaplanmıştır. İki grup ortalamaları arasında fark olup olmadığı ise, t- testi ile belirlenmiştir. Araştırma sonunda, resim iş öğretmen adaylarının, akademik başarı puanları ile cinsiyet, barınma, öğrenim türü değişkenleri ile alan ve alan dışı not ortalamaları arasında anlamlı ilişkilerin bulunmadığı; sınıf düzeyleri ve mezun olunan lise türü değişkenlerinde ise alan dışı ders not ortalamaları arasında anlamlı ilişkilerin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.