Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Uysal, Ibrahim" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    An alternative to likert scale: Emoji
    (Association of Measurement and Evaluation in Education and Psychology (EPODDER), 2021) Kiliç, Abdullah Faruk; Uysal, Ibrahim; Kalkan, Bilal
    In the twenty-first century, the wide use of emojis in communication platforms has emerged. As a result, emojis have started to be used in scales. However, there are a limited number of studies in the literature that focuses on the effect of using emojis instead of Likert-type response categories in scales. Therefore, the focus of this study is to examine the differences that may arise from using emoji and Likert-type response categories in scales. For this purpose, the 3, 5, and 7-point Likert-type and 3, 5, and 7 emoji response categories Psychological Well- Being Scale was applied to 341 students studying at two state universities located in different regions of Turkey. Exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses were carried out on the data of the participants who answered the six forms with different response categories. As a result, it was determined that there were no significant differences in exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses. However, when correlational analyses were examined, it was observed that as the number of reaction categories increased, the correlation scores of emoji and Likert-type scales decreased. © 2021 Association of Measurement and Evaluation in Education and Psychology (EPODDER). All rights reserved.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Bilgisayarda tasarım ve linol baskı ile hazırlanan ekslibris çalışmalarının incelenmesi
    (2022) Günaydin, Merve; Külük, Cihan; Uysal, Ibrahim
    Araştırmada resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarda tasarım ve linol baskı yöntemi ile ortaya koydukları ekslibris çalışmalarının tasarım eleman ve ilkelerinin kullanım düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Baskı türüne göre tasarım eleman ve ilkelerinin kullanımı arasında anlamlı bir fark olup olmadığı da incelenmiştir. Araştırma için tarama desenine başvurulmuştur. Özgün baskı resim anasanat atölye 3. ve 4. sınıf öğrencileri ve seçmeli sanat atölye 4. sınıf öğrencileri siyah beyaz ekslibris çalışmaları tasarlamıştır. Ortaya çıkan çalışmaların değerlendirilmesinde “Ekslibris Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tasarım elemanlarının kullanım düzeyinin tamamının başarılı aralığına karşılık geldiği bulunmuştur. Tasarım ilkelerinin kullanım düzeyinin ise orta düzeye karşılık gelen tipografik ögelerin kullanımı kriteri dışında diğer tüm kriterlerde başarılı aralığına karşılık geldiği bulunmuştur. Aynı zamanda linol baskı (X3) ve bilgisayarda tasarım (CGD) ile elde edilen çalışmalarda tasarım elemanlarının baskı türüne göre anlamlı bir fark oluşturmadığı bilgisine ulaşılırken tasarım ilkelerinden tipografik ögelerin okunurluğu ve tipografik ögelerin kullanımında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilgisayarda tasarımda elde edilen çalışmalarda linol baskıya göre tipografik ögelerin okunurluğu ve tipografik ögelerin kullanımı daha başarılı bulunmuştur. Diğer tasarım ilkelerinde baskı türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Elde edilen sonuçların resim-iş öğretmenliği alanında öğrenim gören öğrencilerin tasarımlarındaki eksikliklere dikkat çekmesi ve genel olarak farkındalık oluşturması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Development of the Individual and Peer Study Skills Scale
    (2024) Fer, Seval; Ertuna, Levent; Uysal, Ibrahim; Gürer, Melih Derya; Debbağ, Murat; Karataş, Fatih; Karadeniz, Derya
    Learners can demonstrate the performance expected of them in study skills individually or with peers. The literature shows that there is no customization of study skills, such as working individually or with peers. Therefore, there is a need for measurement tools that can identify the needs of learners while determining their study skills for both individual and peer activities. This study aims to develop a scale to measure university students' individual and peer study skills. The research was conducted using an exploratory correlational design, and data was collected from two different samples for pilot and validation applications. The pilot and validation application sample comprised 470 and 323 teacher candidates. Item analysis for item validity and exploratory factor analysis (EFA) for construct validity were conducted on the pilot study data. Before the EFA, optimal parallel analysis was used to examine the scale's dimensionality. Confirmatory factor analysis (CFA) was conducted on the validation data to gather evidence for construct validity. The optimal parallel analysis suggested a two-dimensional structure for the scale. As a result of the EFA, a two-dimensional construct with 28 items, consisting of 16 and 12 items in each dimension, explained 58.8% of the variance. The first dimension of the scale was named peer study skills, and the second was named individual study skills. Item analysis revealed that the discrimination of the items in both dimensions was sufficient. The CFA results confirmed the two-factor construct of the scale. The trial and validation studies data showed that the reliability coefficients, considering both dimensions individually and the overall scale, indicated that the scores are reliable.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    THE EFFECT OF FACTOR EXTRACTION METHODS ON THE PARALLEL ANALYSIS RESULTS
    (2021) Kiliç, Abdullah Faruk; Uysal, Ibrahim
    One of the most important issues regarding\rexploratory factor analysis is determining the number of\rfactors. Although many methods have been developed for\rthis, parallel analysis is still among the most widely\rrecommended and used. Its frequent use has led to many\rmodifications and intensive method studies. In this study,\rthe aim was a to investigate the effect of factor extraction\rmethods used in exploratory factor analysis on the results of\rparallel analysis. In a Monte Carlo simulation study carried\rout with binary data sets, the average factor loading, number\rof items, measurement model, sample size and correlation\rmatrix conditions were manipulated. The minimum residual,\rprincipal component, principal axis, maximum likelihood,\runweighted least squares and minimum chi-square used in\rthe parallel analysis minimum rank factor extraction method\rused in optimal parallel analysis were compared. As a result\rof the research, it was observed that the minimum rank\rmethod with the optimal parallel analysis performed with a\rtetrachoric correlation matrix gave the best results. In the\ranalysis performed with the Pearson correlation matrix and\ran average factor loading of .70, all methods showed\rsufficient performance. It can be said that other methods,\rexcept for the principal components and minimum rank used\rin optimal parallel analysis, have overfactoring results in the\rcondition where the correlation matrix is tetrachoric.\rAccording to the research findings, use of optimal parallel\ranalysis with the minimum rank method with a tetrachoric\r(polychoric) correlation matrix can be recommended.\r
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    ‘EĞRİ BİR AYNADA DOĞRUYU GÖRMEK’: PISA 2018 ÖĞRENCİ BAŞARISININ DOĞRUSAL OLMAYAN BİR ÇERÇEVEDE İNCELENMESİ
    (2021) Uysal, Ibrahim; Eren, Altay
    Bu araştırmanın amacı, 15 yaş grubu öğrencilerinin meta-biliş stratejileri (güvenilirliği değerlendirme, özetleme, anlama ve hatırlama), genel başarısızlık korkuları, öz-yeterlik inançları, öznel iyi oluşları ve yeteneğin geliştirilebilir olduğuna ilişkin inançlarının fen, matematik ve okuma başarılarının yordayıcıları olarak incelenmesidir. Araştırmada, PISA 2018 öğrenci anketi (Türkiye) verilerinden hareketle (N = 5938), yordayıcı ilişkisel desen kullanılmıştır. Veriler, çok değişkenli uyarlanabilir regresyon eğrileri (MARSplines) ve yol analizleri aracılığıyla çözümlenmiştir. MARSplines analizi sonuçları; biri dışında (güvenilirliği değerlendirme) meta-biliş stratejilerinin, öz-yeterlik inançlarının, öznel iyi oluşun, genel başarısızlık korkusunun ve yeteneğin geliştirilebilir olduğuna yönelik inançların fen, matematik ve okuma başarısını doğrusal olmayan biçimde yordadıklarını göstermiştir. MARSplines analizi sonuçları; söz konusu değişkenlerin fen, matematik ve okuma başarısının yordanmasındaki önem düzeylerine göre sıralanabildiğini de göstermiştir. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkilerin doğrusal olarak incelendiği yol analizi aracılığıyla elde edilen bulgular, yol modelinin hatalı tanımlandığını göstermiştir. Ancak MARSplines analizi sonuçları, bu durumun, doğrusal olmayan ilişkilerin doğrusal bir çerçevede incelenmesine bağlı olarak ortaya çıktığına işaret etmiştir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Normal Dağılım İkilemi
    (2022) Uysal, Ibrahim; Kiliç, Abdullah Faruk
    Araştırmacılar, çoğu hipotez testinden önce testin varsayımlarını incelemektedir. Sıklıkla karşılaşılan bir varsayım ise verinin normal dağılım göstermesidir. Ancak normallik testleri ve betimsel istatistikler çoğunlukla araştırmacıları ikileme düşürerek verinin normal dağılıp dağılmadığıyla ilgili karar almasını zorlaştırmaktadır. İşte bu yönde araştırmanın amacı çarpıklık katsayısı, örneklem büyüklüğü ve verinin sürekli–sıralı olma durumuna göre tek değişkenli normallik testlerini (Anderson-Darling, Cramer-von Mises, Jarque-Bera, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors, Pearson ki kare, Shapiro-Francia ve Shapiro-Wilk) ve normallik için kullanılan betimsel istatistikleri (çarpıklık katsayısının standart değeri, basıklık katsayısının standart değeri, çarpıklık katsayısı/standart hata) karşılaştırmaktır. Araştırma bir Monte Carlo simülasyon çalışmasıdır. Simülasyon koşulları çarpıklık katsayısı (-2.5, -1.0, 0.0, 1.0, 2.5), örneklem büyüklüğü (20, 30, 50, 100, 500, 1000 ve 5000) ve verinin sürekli ya da sıralı (kategorisi sayısı 2, 3, 4, 5 ve 7) olması olarak belirlenmiştir. Araştırmada tamamen çaprazlanmış desenle 210 simülasyon koşulu üzerinde çalışılmıştır. Değerlendirme ölçütleri 1. tip hata ve güç olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda 1. tip hata açısından Jarque–Bera, çarpıklık katsayısının standart değeri, çarpıklık katsayısı/standart hata ve basıklık katsayısının standart değerinin koşulların çoğunda diğer yöntemlere göre daha düşük 1. tip hata ve daha yüksek güç değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Örneklemin küçük, veri tipinin sürekli, çarpıklık katsayısının -1 ya da +1 olduğu koşullarda tüm yöntemlerin gücünde düşüş gözlenmiştir.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim