Yazar "Solmaz, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Evliya Çelebi seyahatnamesindeki Bolu ve Dörtdivan ağzına özgü sözler üzerine(2013) Solmaz, MehmetOn yedinci yüzyılın en önemli eserlerinden biri olarak değerlendirilen Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nde, seyahat edilen yerlerin coğrafi özellikleri, tarihi, mimarisi, demografik yapısı gibi çeşitli sosyal ve kültürel özellikleriyle birlikte söz konusu yerlerde kullanılan dil, lehçe ve ağızlarla ilgili de bilgiler yer almaktadır. Otuz kadar dille birlikte birçok Türk lehçe ve ağızlarından örneklerin bulunduğu Seyahatname'de, ağızlar konusundaki en kapsamlı örneklerin verildiği listelerden birisi de Seyahatname'nin ikinci cildinde yer alan Lisân-ı Istılâh-ı Etrâk-ı Tosya ve Bolu ve Dörddîvân başlıklı listedir. Söz konusu listede verilen örnekler, çeşitli seyahatler vesilesiyle Bolu'dan altı defa geçen Evliya Çelebi'nin bu seyahatlerinden ikincisinde, 1050 senesi Recep ayının birinde Defterzade Mehmet Paşa ile İstanbul'dan Erzurum'a olan seyahati esnasındaki tespitlerine dayanmaktadır. Listede Tosya, Bolu ve Dörtdivan ağızlarından derlenmiş çeşitli alanlara özgü ve bir kısmı birden fazla kelimeden oluşan, bir kısmı ise cümle kuruluşunda olan yüz bir adet örnek bulunmaktadır. Bu çalışmada, öncelikle Lisân-ı Istılâh-ı Etrâk-ı Tosya ve Bolu ve Dörddîvânbaşlığı altında yer alan örnekler Seyahatname'nin üç yazma nüshası olan Topkapı Sarayı Bağdat Köşkü nüshası ile Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Beşir Ağa ve Pertev Paşa nüshaları kullanılarak liste halinde verilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında ise listede yer alan örneklerden Bolu ve Dörtdivan'dan derlenmiş olması muhtemel olanlar Derleme Sözlüğü'ndeki Bolu iline ait veriler ve yöreden tespit edilen örneklerle karşılaştırılarak ele alınmıştır.Öğe Ortaöğretim ders kitaplarındaki biçim bilimi alanıyla ilgili konular üzerine bir değerlendirme(2011) Solmaz, MehmetBu araştırmada, ortaöğretim dil bilgisi kitaplarında yer verilen biçim bilimi alanıyla ilgili konular ele alınmıştır. Farklı öğretim programları için hazırlanmış olan üç ayrı ortaöğretim dil bilgisi kitabının incelendiği çalışmada, öncelikle biçim bilimi alanının temel kavramları ve başlıca çalışma konuları üzerinde durulmuş; daha sonra, incelenen ders kitaplarındaki biçim bilimiyle ilgili konular değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, incelenen ders kitaplarındaki biçim bilimi alanıyla ilgili konularda birçok eksiğin bulunduğunu, bunu yanında söz konusu kitaplarda yer alan bilgi ve örneklerde de birtakım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonunda, yazılacak olan yeni ders kitaplarında benzer problemlerin ortaya çıkmaması için, ders kitabı yazarlarının dil bilgisi kitabı hazırlarken biçim biliminin ilke ve yöntemlerini kullanması ve hazırlayacakları ders kitaplarında Türk diliyle ilgili en son araştırmalara yer vermesi önerilmiştir.Öğe Ortaöğretim dil bilgisi kitaplarında dil olgusu(2012) Solmaz, MehmetBir dilin nasıl işlediğinin bilinmesi, o dilin öğrenimi ve öğretimi açısından büyük önem taşımaktadır. Dil bilgisinin, başka bir ifadeyle bir dilin işleyişle ilgili kuralların etkili bir şekilde öğretilebilmesi için de öncelikle dil olgusunun yeterince tanıtılması; öğrencilere dil ve çeşitli görünümleri hakkında gerekli temel bilgilerin aktarılması gerekmektedir. Ülkemizde ortaöğretim dönemi, dil bilgisi öğretimi için hedef kitlenin hazır bulunuşluğundan ve ülkemizdeki örgün eğitimin düzenlenişinden kaynaklanan sebeplerle ideal dönem olarak düşünülmektedir. Bu çalışmada, dil bilgisi öğretiminde temel ders aracı olarak kullanılan dil bilgisi kitaplarındaki dil olgusuyla ilgili konular ele alınmıştır.Öğe Ortaöğretim dil bilgisi kitaplarındaki ses bilgisi ve ses bilimiyle ilgili konular üzerine bir değerlendirme(2011) Solmaz, MehmetDers kitapları, bilgiye ulaşma konusunda öğrenciler ve öğretmenler tarafından günümüzde en sık başvurulan ders araçlarıdır. Yapılan araştırmalar, dil bilgisi öğretiminde de en çok kullanılan öğretim malzemelerinin ders kitapları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmada, dört milyondan fazla öğrencinin öğrenim gördüğü ortaöğretim basamağında kullanılan dil bilgisi ders kitapları, dil biliminin ses bilgisi ve ses bilimi alanıyla ilgili konular açısından değerlendirilmiştir. Farklı öğretim programları için hazırlanmış olan üç ayrı ders kitabının incelendiği çalışmada, söz konusu ders kitaplarında ses bilgisi ve ses bilimiyle ilgili çeşitli eksikliklerle ele alınan konularda birçok problem tespit edilmiştir. Araştırmanın bulguları, ortaöğretim basamağında kullanılan dil bilgisi ders kitaplarının hazırlanmasında bilimsel ilke ve yöntemlere yeterince uyulmadığını ortaya koymaktadır.