Yazar "Omak, Semra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarındaki gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışlarının incelenmesi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2017) Omak, Semra; Pınar, Elif SazakBu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerin gelişimsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışlarının incelenmesidir. Çalışmada öğretmenlerin etkileşim davranışlarının sıklığı, etkileşim davranışlarının sıklığının gelişim yetersizliği olup olma durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve öğretmenler ile öğrencilerin demografik özelliklerine göre değişip değişmediği araştırılmıştır. Çalışmaya Ankara'nın Altındağ ve Çubuk ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında bulunan 14 okul öncesi öğretmeni ve gelişim yetersizliği olan ve olmayan 32 öğrenci katılmıştır. Araştırma nicel araştırma deseninin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırma verilerini toplamada gözlem tekniği kullanılmıştır. Gözlemler masa başı ve oyun zamanında, önceden belirlenen etkinlikler süresince gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin etkileşim davranışlarına ilişkin verileri değerlendirmede "Öğretmen Etkileşim Davranışları Gözlem Formu", demografik özelliklere ilişkin veriler için de "Öğretmen-Öğrenci Bilgi Formu" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 23 bilgisayar programına göre analiz edilmiştir. Öğretmenlerin etkileşim davranışları sıklığını öğrencilerin gelişim yetersizliği olup olmama durumu ve öğretmen-öğrenci demografik özelliklerine göre karşılaştırmada parametrik olmayan testlerden Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle genel etkileşim davranışlarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmazken, bu davranışların bazı alt boyutlarında gelişim yetersizliği olup olmama durumuna göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan öğrencilerle daha sık etkileşim davranışlarını kullandığı anlaşılmıştır. Demografik özelliklere ilişkin sonuçlarda öğretmenlerin yaşları ve çalışma süreleri bakımından anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Ancak etkileşim davranışlarının alt boyutlarında bazı davranışlarda öğretmenlerin yaşları ve çalışma süreleri bakımından gelişim yetersizliği olmayan öğrencilerle etkileşim davranışları sıklığında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yaş ve cinsiyeti bakımından öğretmenlerin gelişim yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerle etkileşim davranışları sıklığında anlamlı bir fark bulunmazken, gelişim yetersizliği olan öğrencilerle etkileşim davranışlarının alt boyutlarında cinsiyet bakımından anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bu bulgular ilgili alan yazın ve uygulamalar açısından tartışılmış, öneriler getirilmiştir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarındaki Gelişimsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Çocuklarla Etkileşim Davranışlarının İncelenmesi(2020) Omak, Semra; Sazak, ElifBu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin gelişimsel yetersizliğiolan ve olmayan çocuklarlaetkileşim davranışlarının incelenmesidir. Çalışmada öğretmenlerin etkileşim davranışlarının sıklığı ve etkileşim davranışları sıklığının gelişimsel yetersizliği olup olmama durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Çalışmaya Ankara’nın Altındağ ve Çubuk ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında bulunan 14 okul öncesi öğretmeni ve gelişimsel yetersizliğiolan ve olmayan 32 çocuk katılmıştır. Araştırma nicel araştırma deseninin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırma verilerini toplamada gözlem tekniği kullanılmıştır. Öğretmenlerin etkileşim davranışlarına ilişkin veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen Etkileşim Davranışları Gözlem Formu”ve “Öğretmen ve Öğrenci Bilgi Formu”ile elde edilmiştir. Çalı şmanın sonucunda öğretmenlerin gelişimsel yetersizliğiolanveolmayançocuklarlageneletkileşim davranışlarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmazken, bu davranışların bazı alt boyutlarında(çocuğa sözel ya da sözel olmayan uyaran sunma, çocukla fiziksel etkileşim kurma, çocuğagereksinimduyduğundayardımetmeveçocuğuetkinliğedoğru yeniden yöneltme/yönlendirme)gelişimsel yetersizliğiolup olmama durumuna göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin gelişimsel yetersizliğiolançocuklarladaha sık etkileşim davranışlarını sergiledikleri görülmüştür.Öğe Sınıfında OSB’li Öğrenci Bulunan Özel Eğitim Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Görüşleri(2022) Omak, Semra; Alpdoğan, Yusuf; Sazak, ElifOtizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan öğrenciler, normal gelişim gösteren öğrenciler için hazırlanmış olan öğretim programlarından farklı olarak kendilerine özgü yetersizlikleri nedeni ile farklı programlara ve eğitim ortamına ihtiyaç duymaktadır. OSB’li öğrencilerin bağımsız yaşam becerilerini kazanmaları ve kişisel ihtiyaçlarının karşılanmasında özel eğitim öğretmenlerinin rol ve sorumlulukları önemli bir yer tutmaktadır. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı, sınıfında OSB’li öğrenci bulunan özel eğitim öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir okulda OSB’li öğrencilerle çalışan ve amaçlı örnekleme tekniğine göre belirlenen 12 özel eğitim öğretmeni ile görüşülerek yürütülmüştür. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler, betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda özel eğitim öğretmenlerinin OSB’li öğrencilerin eğitiminde yeterliklerinin düşük olduğu, yeterliklerini yükseltmek için hizmet içi eğitimlere katılma, seminerler alma, kurslara gitme, yüksek lisans tamamlama veya lisansta farklı dersler alma yollarına gittikleri görülmüştür. Ayrıca OSB’li öğrencilerin eğitiminde kullandıkları strateji veya teknikler bakımından oldukça yetersiz bilgiye sahip oldukları ve bilimsel dayanaklı uygulamaları kullanmalarına yönelik eğitimlere gereksinim duydukları görülmüştür.Öğe Türkiye’de Aile Hekimlerinin Otizm Spektrum Bozukluğuna İlişkin Bilgi Düzeyi ve Farkındalıklarının İncelenmesi(2023) Alpdoğan, Yusuf; Sazak, Elif; Omak, SemraBu araştırmanın amacı, Türkiye’de aile hekimlerinin OSB’ye ilişkin bilgi düzeyi ve farkındalıklarının incelenmesi ile aile hekimlerinin, OSB olan bireylerin fark edilmesi, yönlendirilmesi ve takip süreçleri hakkında görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma, karma yöntem şeklinde desenlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubu on iki ile hekiminden, nicel boyutunun çalışma grubu ise yüz aile hekiminden oluşmaktadır. Araştırmada nitel veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada nicel veriler, anket yoluyla toplanmıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği, nicel verilerin analizinde ise SPSS 26 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları; aile hekimlerinin OSB hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını ve OSB konusunda bilgilendirilmeleri ve farkındalıklarına yönelik olarak çalışmaların yapılması gerektiğini, tanı koyma süreçlerinde değerlendirmeleri çoğunlukla ebeveyn görüşlerine bağlı kalınarak yaptıklarını, tanı sonrasında özel eğitimin önemine ve özel eğitime yönlendirme konusunda yetersiz kaldıklarını, yine tanı sonrasında takip süreçlerini çoğunlukla yapmadıklarını göstermiştir.