Yazar "Kasim, Kamer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe American Policy toward the Nagorno-Karabakh Conflict and Implications for its Resolution(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2012) Kasim, KamerThe Nagorno-Karabakh conflict as one of the most destructive regional conflicts, has became a problem not just for the conflicting sides but also for other regional and even non-regional actors as well, such as the United States (US) which experiences difficulty in dealing with the conflict. The US policy toward the conflict was constrained by its domestic politics and lobbies, which act on their narrow interests, compared with the global role and interests of the US. On the one hand US interests require the protection of Azerbaijan's territorial integrity and stability, since it has substantial energy resources. On the other hand, domestic constraints prevented the US administration from playing the honest broker in conflict resolution, at least for Azerbaijan. The realization of projects advancing the transportation of Caspian energy resources to the world markets was delayed and despite the ceasefire agreement in 1994, the problem continues. This paper analyses US policy towards the Nagorno-Karabakh conflict and focus on the US role during the peace process. The analysis points to the need for the US to pay attention to the early settlement of the conflict without which the normalization of Turkey-Armenia relations, which remains one of the major aims of the US regional policy, will also not be possible.Öğe The Broken Olive Branch: Nationalism, Ethnic Conflict and the Quest for Peace in Cyprus(Seta Foundation, 2011) Kasim, KamerÖğe CIA İstihbarat Raporları ve Salvador Allende(2022) Taban, Muhammed Hayati; Kasim, KamerSoğuk Savaş Dönemi iki karşılıklı kutbun, ideolojinin, ekonomik sistemin karşı karşıya geldiği bir dönemdir. Bu dönemde uluslararası ilişkiler bu iki kutuplu sistemden etkilenmekle kalmamış, Şili gibi ülkelerin iç siyaseti de bu etkiyle şekillenmiştir. 1823 Monroe Doktrini ile başlayan ABD’nin Latin Amerika’yı kendi etki alanı olarak görme siyaseti ekonomik olarak I. Dünya Savaşı sonrasında politik olarak ise II. Dünya Savaşı sonrasında belirginleşmiştir. Bu belirginleşme ABD’nin kendi normlarını ve kuralları Latin Amerika ülkelerine benimsetmesine yönelik politikalarına yansımış, bu politikalar başarısız olduğunda ise Amerikan Merkezi İstihbarat Teşkilatı’nın (CIA) operasyonları devreye girmiştir. Bu çalışmada 1999 yılında Bill Clinton Başkanlığında alınan bir kararla gizliliği kaldırılan CIA belgeleri incelenerek bu gizli operasyonların boyutu ve etkisi net olarak ortaya konulmaktadır. Böylelikle iç siyasi yapının şekillenmesindeki dış etkinin anlaşılmasına katkı yapılması amaçlanmaktadır. CIA’nın gizliliği kaldırılan 2.200 CIA belgesi incelendiğinde CIA’nın sadece istihbarat toplamakla yetinmediği, ABD’nin kurduğu uluslararası topluma Şili’yi uyumlu hale getirmek amacıyla Şili ordusu, siyasi partileri, medya kurumları ve parti liderleri ile doğrudan temas halinde olduğu görülmektedir. Temasın ötesinde ayrıca CIA gerektiğinde ABD tarafından tehdit olarak algılanan Markist Başkan Salvador Allende’yi engellemek için Allende karşıtı muhaliflere, askerlere ve medyaya maddi, teknik ve stratejik destek vermiştir. Başkan adayı olarak oyların çoğunluğunu aldığı 4 Eylül 1970 tarihinden itibaren CIA Allende’nin başkan olarak atanma tarihi 24 Ekim 1970’e kadar olan süreç için “İki Yol” (Two Tracks) operasyonunu başlatmıştır. Bu operasyonun birinci ayağı (Track I) Allende’nin kongre tarafından resmi olarak onaylanmasını engellemek amacıyla gerçekleştirilen ve Şili’deki Amerikan büyükelçiliği ve ABD Dışişleri Bakanlığı ile koordineli şekilde yürütülen operasyonlardır. Operasyonun ikinci ayağı ise (Track II) doğrudan CIA tarafından elçilik ve bakanlık bilgilendirmeksizin yürütülen ve Allende’ye karşı orduyu harekete geçirmeyi amaçlayan operasyonlardır. Bu operasyonlar kısa vadede Allende’nin başkan olmasını engelleyemese de uzun vadede Allende’nin devrilmesine doğrudan etki etmiştir.Öğe CYPRUS QUESTION AND ITS INTERACTIONS WITH INTERNATIONAL SYSTEM(2020) Kasim, KamerThe Cyprus question is widely discussed in the diplomatic and academic circles since the Cold War era. During the Cold War years, the Cyprus question worried the Western Bloc due to the fact that the two NATO allies Turkey and Greece came face to face which may have been damaged the southern wing of NATO. In fact, the establishment of the Cyprus Republic with London and Zurich Treaties aimed to accomplish a solution different than Turkey’s division of Cyprus and Greece’s ENOSIS (Cyprus’s integration with Greece) plans. However, it did not work and the Republic of Cyprus de facto ended with Greek Cypriot’s attacked to the Turks in Christmas of 1963. After the Greece’s backed military coup in Cyprus and overthrown of Makarious, Turkey conducted Cyprus Peace Operation to save Turks in the island in 1974. Turkey used its rights given by the Guarantee Agreements. All negotiations for the solution of the Cyprus question failed. Greek Administration of Southern Cyprus’s application for the EU membership added the new parameter in the Cyprus issue. The Cyprus question continued in the post-Cold War era with the new parameters. The efforts to solve the question before the Cyprus’s membership of the EU failed with the rejection of the Annan Plan from the Greek side in the referendum. As a result the Greek Administration of the Southern Cyprus became EU member and the Cyprus question remains unsolved. The developments in the international system also altered the parameters of the Cyprus question. In this paper the Cyprus question will be analyzed in the light of international developments and the Cyprus question’s interactions with international system will be evaluated discussing possible scenarios in the issue.Öğe Cyprus Question Following the Cold War Era(Hale Sivgin, 2007) Kasim, KamerThe course of the Cyprus problem was changed with the end of the Cold War and new parameters entered the Cyprus issue. During the Cold War, Cyprus was important for the Western alliance and also it was considered as a soft link or dangerous spot for the NATO since the two NATO ally came face to face because of Cyprus. With the end of the Cold War and the EU membership process of the southern Cyprus included the EU to the Cyprus problem. The Annan Plan was introduced with the encouragement and pressure of the major EU states. In this article the Cyprus problem will be analyzed with the parameters of the post-Cold War era, the process of the Annan Plan and postAnnan Plan period.Öğe Encyclopedia of armenians, history, politics, economics and culture(2009) Kasim, Kamer; Laçiner, Sedat-Öğe THE IMPACT OF AZERBAIJAN-TURKMENISTAN ENERGY COOPERATION ON THE CASPIAN ENERGY SECURITY(2021) Kasim, KamerWith the end of the Cold War, a global competition began for the exploration, extraction and transportation of the Caspian energy resources. It is suggested that the cooperation of the two energ-rich countries, Azerbaijan and Turkmenistan, will not only increase the influence of these countries in the international arena, but also contribute to the energy security. Turkmenistan’s active foreign policy with Berdimuhamedov increased the impact of Turkmenistan on the energy projects. Azerbaijan, on the other hand, will be able to focus more on energy projects after it liberated its territories from the Armenian occupation in the Nagorno-Karabakh conflict with a successful military operation. In this article, the cooperation of Azerbaijan and Turkmenistan is analyzed within the framework of the developments in foreign policies of these countries and regional security.Keywords: Azerbaijan, Turkmenistan, Energy, Security, Caspian SeaÖğe Tayvan, Kıbrıs, Kosova Meseleleri: Farklılıklar ve Benzerlikler(2017) Kasim, Elif Eren; Kasim, KamerUluslararası sistemde her biri farklı tarihi geçmişi ve politik gelişimi bulunun farklı devlet tipleri bulunmaktadır. Tayvan, Kıbrıs ve Kosova uluslararası ilişkilerde sorun olarak adlandırılan örneklerdir. Üç örneğin de birbirinden farklı coğrafi konumları bulunmaktadır. Tayvan, Kıbrıs ve Kosova'nın tarihleri ve yaşadıkları sorunun içerikleri de farklıdır. Bununla birlikte bu üç örnek arasında onları incelemeye değer kılan benzerlikler de mevcuttur. Bu çalışmada Tayvan, Kıbrıs ve Kosova sorunları analiz edilerek olası çözüm yolları konusuna değinilecektir. Çalışmada ayrıca her üç örnek uluslararası sistemdeki gelişmeler çerçevesinde değerlendirilerek Tayvan, Kıbrıs ve Kosova sorunlarının bölgesel ve uluslararası etkilerine ışık tutulacaktırÖğe Turkey-Taiwan Relations in the Context of Turkey's Asia Pacific Policy(Uluslararasi Iliskiler Konseyi Dernegi, 2015) Kasim, KamerIn this article, the Turkey-Taiwan relationship will be analyzed through its place in Turkey's Asia-Pacific policy, where in the context of changes in Turkish foreign policy in the post-Cold War international environment, Turkey-Taiwan relations will be evaluated. Since Turkey's policy towards Taiwan and mainland China, particularly in the Cold War era, was in parallel with the US's regional policy, the US policy will also be dealt with. The situation in Taiwan-mainland China relations was a factor impacting Taiwan's relations with many countries, and Taiwan-Turkey relations were not an exception. Despite Turkey's lack of expertise regarding Asia-Pacific region, the new international environment has opened new prospects for Turkey to be involved in Asia-Pacific affairs.Öğe Türkiye-Ermenistan İlişkileri: Protokollere Giden Süreç ve Sonrası(2011) Kasim, KamerTürkiye ve Ermenistan arasındaki sorunlu olan ilişkiler zaman zaman değişim işaretleri verse de genel durum bir süreklilik göstermiştir. Türkiye- Ermenistan ilişkilerini sistem, devlet ve birey düzeyinde etkileyen faktörler bulunmaktadır. Bu faktörlerdeki değişim ilişkilerin seyrini etkilemektedir. Bu makalede Türkiye-Ermenistan ilişkilerine etki eden faktörler çerçevesinde protokollerin imzalanması ve sonrasında yaşanan gelişmeler analiz edilecektir. Türkiye-Ermenistan ilişkileri öncelikle uluslararası sistemin yapısından ve Soğuk Savaş dönemi sonrası sistemin yeniden yapılanması sürecinde devletlerin birbirleriyle mücadelelerinden etkilenmiştir. Türkiye ve Ermenistan’ın dış politika perspektifleri de bir ölçüde protokollere giden süreçte ve sonraki gelişmelerde etkili olmuştur. Bireysel faktörlerin etkisinin ise çok daha sınırlı kaldığı ifade edilebilir.Öğe TÜRKİYE-INDONESIA RELATIONS IN THE FRAMEWORK OF TÜRKİYE’S SOUTHEAST ASIA POLICY(2023) Kasim, KamerTurkish foreign policy increasingly focused on the Southeast Asia region in the post- Cold War era. Türkiye realized the necessity to follow active policy towards the regions that Türkiye had limited access during the Cold War era. Türkiye and Indonesia have historical ties backed to the Ottoman era and even before. Both countries have different position during the Cold War era since Türkiye as a NATO member in the Western Bloc, on the other hand Indonesia was a leading actor in non- allied movement. The situation changed with the end of the Cold War. In the new international system Türkiye and Indonesia developed relations based on mutual interest and historical ties. Southeast Asia region has been defined as a rising region of the post-Cold War world. The region’s economic development and opportunities made Turkish foreign policy makers instigated new foreign policy initiatives towards Southeast Asian countries and regional organizations. Türkiye became sectoral dialogue partner of ASEAN and signed Free Trade Agreements with some regional countries. Türkiye declared Asia a New Initiative in 2019. Türkiye’s trade volume with Southeast Asian countries has substantially increased. Among Southeast Asian countries, Indonesia has special importance with its strategic position and population for Turkish foreign policy. Türkiye-Indonesia relations reached the level of strategic partnership and the two countries’ cooperation in defense industry cemented bilateral relations. Türkiye-Indonesia relations created atmosphere that both countries could work together on important regional and global issues, which includes from struggle against Islamophobia to regional economic development. In this article Türkiye-Indonesia relations will be evaluated in the framework of Türkiye’s Southeast Asia policy. It is argued that Indonesia deserves more attention in Turkish Southeast Asia policy. Closer Türkiye-Indonesia relations would provide more opportunities for both countries and Turkish-Indonesian relations will become even more important for Türkiye’s Southeast Asia policy.