Yazar "Karatay, Halit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 46
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli Çerçevesinde Gerçekleştirilen Hazırlıkların Yazma Sürecindeki İşlevleri(2022) Demirel, Ahmet; Karatay, HalitBu araştırmanın amacı 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli (PYDM) çerçevesinde gerçekleştirilen hazırlık çalışmalarının yazma sürecindeki işlevlerine ilişkin öğretmen adaylarının deneyimlerini ve algılarını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim desenine uygun bir biçimde tasarlanmıştır. Çalışma grubu ölçüt örnekleme yoluyla seçilen otuz öğretmen adayıdır. Araştırmada 4+1 PYDM çerçevesinde hazırlık çalışmaları yapma deneyimine sahip öğretmen adayları çalışma grubu olarak seçilmiştir. Katılımcıların hazırlık çalışmalarının yazma sürecindeki işlevlerine yönelik deneyimlerini ortaya çıkarmak amacı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda hazırlık aşamasının kendinden sonraki yazma süreçlerinin başarılı bir biçimde gerçekleştirilmesi açısından önemli olduğu görülmüştür. Bununla birlikte hazırlık çalışmalarının belirsizlikleri engelleyerek ve yazarın üretkenliğini artırarak daha nitelikli metinler ortaya çıkarılmasında belirleyici bir rolü olabildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu aşamanın yazara konu ile ilgili bilgi ve veri sağlayarak onun yazmaya daha hazır bir hale gelmesini, böylece yazma isteği duymasını ve daha akıcı bir şekilde yazmasını sağlayabildiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi(2011) Karatay, HalitÖğrencilerin kendilerini yazılı olarak anlatabilme becerisi kazandırmalarını sağlamak için öğretim programlarında yazılı anlatım derslerine yer verilir. Bu derslerde yapılan yazılı anlatım etkinliklerinde genellikle öğrencilere yazma ürünlerinin niteliği ile ilgili yeteri kadar dönüt verilmez ve yazma süreci belli aralıklarla öğretmenler tarafından gözden geçirilerek öğrencilere dönüt verilmediği için doğrusal ilerler. Bu geleneksel yazma eğitimi anlayışında öğrencilerin yazma ürünlerinin şekilsel özellikleri; yazının okunaklığı yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanılıp kullanılmadığı önemlidir. Oysa iyi bir yazma ürünü ortaya koymak iyi tasarlanmış, belli aralıklarla izlenerek yönlendirilmiş bir yazma süreci ile elde edilebilir. Sürece dayalı yazma eğitimi çalışmalarında öğretmenler, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirmek için yazma sürecinin belli aşamalarında yazılarının gelişimleri hakkında onlara dönütler verir. Yazma sürecinin bir aşamasını tamamlamadan diğer aşamaya geçmelerine izin vermez, nerede, neyi, eksik yaptıklarını göstererek yazma süreci hakkında bilişsel farkındalık edinmelerini sağlar. Bu araştırmada, hazırlık, plan, düzenleme, düzeltme ve yayınlama aşamalarını içeren sürece dayalı 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modelinin öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini ve yazılı anlatıma karşı tutumlarını geliştirmeye etkisi incelenmiştir. Çalışma ön test-son test kontrol gruplu deneysel modelde desenlenmiştir. Batı Karadeniz’de bulunan iki üniversitenin Türkçe öğretmenliği 1. sınıfları araştırmada örneklem alınmıştır. Sürece dayalı 12 haftalık deneysel uygulama sonunda 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modelinin öğretmen adaylarının hem yazılı anlatım becerilerini hem de yazılı anlatıma karşı tutumlarını anlamlı düzeyde geliştirdiği belirlenmiştir.Öğe 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli’nin 8. Sınıf Öğrencilerinin Ev Ödevlerini Hazırlamaya Etkisi(2017) Karatay, Halit; Aksu, ÖzlemBu çalışmada, süreç temelli yazma modellerinden biri olan 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli'nin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin performans görevlerini yapmaya etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön-son test kontrol gruplu deneysel modelin yanında nitel araştırma yöntemlerinden görüşme kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara'da bulunan HBV Ortaokulunda öğrenim gören 164 8. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada deney grubu öğrencilerinin yazma çalışmaları 4+1 PYDM'ye göre haftada iki saat olarak düzenlenmiş, kontrol grubu öğrencilerine ise Türkçe derslerinde geleneksel yazma çalışmaları yapılmıştır. 4+1 PYDM uygulama etkinlikleri 12 hafta sürmüştür. Araştırmada veri elde etmek için 4+1 PYDM Değerlendirme Ölçeği ile Yazılı Anlatım Tutum Ölçeğinin yanı sıra araştırmanın nitel bölümünde kullanılan tek soruluk görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; deney grubu öğrencilerinin ön test-son test planlı yazma becerileri arasında anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin son test planlı yazma becerileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı ancak yazma sürecinin planlama aşamasına ilişkin deney grubunun lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerinin ön test-son test planlı yazma becerileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test-son test yazılı anlatım tutumları arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin 4+1 PYDM uygulamaları sonunda gerçekleştirilen bu yazma modeli ve yazılı anlatım ile ilgili görüşmeye göre; %76,8'inin çalışmayı kendisi için faydalı bulduğu, %12,1'inin çalışmayı kendisi için faydalı bulmadığı ve %10,9'unun kararsız kaldığı tespit edilmiştirÖğe 6-8. sınıf öğrencilerinin mecazlı dili anlama düzeyleri(2016) Karatay, HalitSözcükler, her zaman nedensiz bir toplumsal uzlaşma ile yüklenen gerçek anlamlarında kullanılmazlar. İnsanlar bir nedenden dolayı sözcüklere gerçek anlamlarının dışında ödünçleme veya başka sözcüğe aktarma yoluyla bilinçli olarak farklı anlamlar da yüklerler. Mecazlı dil diye tanımlanan bu durum, okuma ve dinleme sürecinde alıcı ile verici arasında ortak bir kod değilse anla(ş)ma sorunlarına yol açar. Mecazlı dil edinme süreci doğal ortamda başlar, okulda okunan edebi metinler ve derslerde yapılan öğretim etkinlikleri ile geliştirilir. Bu çalışmada 6-8. sınıf öğrencilerinin mecazlı dili anlama düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca öğretim araçlarının yeterliliği konusunda da Türkçe öğretmenlerinden görüş alınmıştır. Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin kullanıldığı betimsel alan araştırması şeklinde desenlenmiştir. 1558 öğrenciye Okuduğunu Anlama Testi (Karatay, 2013) uygulanmış, 10 Türkçe öğretmeni ile de görüşme yapılmıştır. Öğrencilerin mecazlı dili anlama düzeylerinin 50 ile 62 puan aralığında değiştiği, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre mecazlı dili anlama düzeylerinin daha iyi olduğu belirlenmiştir. Sınıflar arasında mecazlı dili anlama düzeyleri arasında 7 ve 8. sınıfların lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ile mecazlı dili anlama düzeyleri arasında da akademik başarısı orta, iyi ve çok iyi olan öğrencilerin lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler, öğrencilerin mecazlı dili anlama yeterliliklerinin okuduklarını anlama ve akademik başarılarını etkilediğini fakat öğretim araçlarının ve etkinliklerinin mecazlı dili öğretmede yetersiz olduğunu belirtmişlerdir.Öğe Adaptation Of The Teachers’ Sense Of Self Efficacy For Literacy Instruction (Tseli) Scale Into Turkish: A Validity And Reliability Study(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2018) Karatay, Halit; Destebaşi, Fatih; Tezel, Kadir Vefa; Pektaş, SamiIn this study, the adaptation of the “Teachers’ Sense of Self Efficacy for Literacy Instruction Scale” which had been developed by Tschannen-Moran and Johnson (2011) to determine the self-efficacy perceptions of teachers who assist students in the acquisition and development of literacy skills was made into Turkish. For this, as the first step, the scale was translated from English into Turkish and administered to 225 teachers who were classroom, Turkish and English teachers. As the second stage, besides the group on which the adaptation study was conducted, the scale was also administered to language teachers, and the sense of self efficacy for literacy instruction of a total of 338 teachers were examined in terms of various variables. Using the data obtained for the adaptation study, item discrimination of the scale, using the top-bottom 27%, its internal validity based on item total correlation, Cronbach’s alpha reliability coefficient, construct validity of the scale and confirmatory factor analysis fit indices were analyzed. According to those, the scale has a single factor with 22 items. The result of the confirmatory factor analysis revealed that the scale accounted for 38% of the identified structure and its structural reliability was determined to be 0.93. It was found that the Cronbach’s Alpha reliability was 0.92; that in the confirmatory factor analysis, Level 1 single factor structure was verified and that most of the calculated values of the compliance index showed a perfect fit. The final form of the adapted scale was added a personal information section on the teachers and administered to a group of 338 teachers, different from the first sample group. The teachers’ sense of self efficacy for literacy education was examined in terms of the variables of subject, faculty they graduated from, degree levels, and institutions they worked for, and it was concluded that, based on those variables, there was a significant difference among their sense of self efficacy. It was found that there was no significant difference among teachers’ sense of self efficacy in terms of gender, age and duration of service. © Millî EğitimÖğe Bağdaşık araçlarını kullanma düzeyi ile tutarlı metin yazma arasındaki ilişki(2010) Karatay, HalitBu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmaları metinsellik ölçütlerinden bağdaşıklık ve tutarlılık açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilere herhangi bir konuda serbest yazılı anlatım çalışması yaptırılmıştır. Onların bir konuyu, ana düşünceyi ve ana düşünceyi destekleyen yardımcı düşünceleri metinde işleyebilme becerileri değerlendirilmiştir. Türkçe öğretmeni adayı 110 birinci sınıf öğrencisi araştırmada örneklem olarak alınmıştır. Verilere ulaşmak için doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatım kâğıtlarını puanlama ve değerlendirme için Bağdaşıklık ve Tutarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin, yazılı anlatımda bağlama ögelerini orta düzeyde kullanabildikleri, özellikle “zaman-sıralama, karşılaştırma-zıtlık, örnekleme ve koşul” bildiren bağlama ögelerini kullanmada yeterli düzeyde olmadıkları belirlenmiştir. Ayrıca yazılı anlatımlarında bağlama uygun kelime kullanabilme becerileri de orta düzeydedir. Öğretmen adaylarının belli bir konu belirleyebilme becerilerinin iyi olduğu, fakat metinde bir ana düşünceyi öne sürme ve onu destekleyecek yardımcı düşünceleri örgütlemede yeterli düzeyde olmadıkları belirlenmiştir. Yazılı anlatımda bağdaşıklık ögelerini kullanabilme becerisi iyi düzeyde olan öğrencilerin tutarlı metin oluşturabilmede iyi düzeyde başarılı oldukları, öğrencilerin bağdaşıklık ögelerini kullanabilme ile tutarlı metin oluşturabilme becerileri arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.Öğe Bağdaşıklık araçlarını kullanma düzeyi ile tutarlı metin yazma arasındaki ilişki(2010) Karatay, HalitBu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmaları metinsellik ölçütlerinden bağdaşıklık ve tutarlılık açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilere herhangi bir konuda serbest yazılı anlatım çalışması yaptırılmıştır. Onların bir konuyu, ana düşünceyi ve ana düşünceyi destekleyen yardımcı düşünceleri metinde işleyebilme becerileri değerlendirilmiştir. Türkçe öğretmeni adayı 110 birinci sınıf öğrencisi araştırmada örneklem olarak alınmıştır. Verilere ulaşmak için doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatım kâğıtlarını puanlama ve değerlendirme için Bağdaşıklık ve Tutarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin, yazılı anlatımda bağlama ögelerini orta düzeyde kullanabildikleri, özellikle “zaman-sıralama, karşılaştırma-zıtlık, örnekleme ve koşul” bildiren bağlama ögelerini kullanmada yeterli düzeyde olmadıkları belirlenmiştir. Ayrıca yazılı anlatımlarında bağlama uygun kelime kullanabilme becerileri de orta düzeydedir. Öğretmen adaylarının belli bir konu belirleyebilme becerilerinin iyi olduğu, fakat metinde bir ana düşünceyi öne sürme ve onu destekleyecek yardımcı düşünceleri örgütlemede yeterli düzeyde olmadıkları belirlenmiştir. Yazılı anlatımda bağdaşıklık ögelerini kullanabilme becerisi iyi düzeyde olan öğrencilerin tutarlı metin oluşturabilmede iyi düzeyde başarılı oldukları, öğrencilerin bağdaşıklık ögelerini kullanabilme ile tutarlı metin oluşturabilme becerileri arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.Öğe A book discussion model: Literature circles for developing critical thinkig and reading habits(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2015) Karatay, HalitThe importance of educating people about using good cognitive skills in work and social situations has been increasing day by day. Collaborative learning, critical thinking, and reading skills of which are acquired through the education process help in making students qualified individuals prepared for real life. To ensure students get educated in this way, teachers should create effective learning environments. These learning environments should improve students' cognitive, affective, and social skills. In addition, they should teach students how to make correct decisions in their life. Books are considered as old yet effective medium to improve critical thinking. Book clubs directed by primary school teachers, Turkish language arts or literature teachers aim to create learning environments in schools that improve students' critical thinking skills. However, studies have proven that these book clubs did not provide this type of effective learning environment for students. Over the past few years, primary school teachers, Turkish literature or language arts teachers have been doing their book discussions using the method of literature circles. When the related literature was analyzed, literature circles were more effective compared to traditional book discussion techniques in terms of improving students' critical thinking skills, reading habits, and collaborative learning skills. In this study, literature circles are addressed as a collaborative learning method and book discussion technique. Additionally, included information on how to specifically use informational and narrative texts in literature circles. In this sense, related literature is analyzed and provided some useful suggestions and examples from best practices for teachers and librarians.Öğe The comprehension level of figurative language by 6-8th grade students(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2016) Karatay, HalitWords are not always used with their real meanings which have been achieved through arbitrary social reconciliation. People give a borrowed meaning to the words apart from their real meanings for a reason or through a transfer process they give different meanings to the words consciously. This phenomenon which is described as figurative language may cause a communication problem, if it is not a common code between receiver and transmitter. The process of acquiring figurative language begins in natural atmosphere first and developed by literary texts and activities applied in the class. In the present study the comprehension level of figurative language by 6-8th grade students. Besides, Turkish teachers' opinions in terms of the efficiency of teaching aids are received. Moreover, it was figured as descriptive field research in which qualitative and quantitative methods were used. Reading Comprehension Test (Karatay, 2013) was applied to 1558 students and 10 Turkish teachers were interviewed. It was determined that the comprehension level students' figurative language changes between 50-62, and the level of girls' comprehension figurative level was better than boys. It was also found out that there was a significant difference in terms of comprehension level of figurative language in favor of 7 and 8th grade students. It was also found out that there was a significant difference between academic success and the comprehension level of figurative language in favor of students who are moderate, good and very good. The teachers stated that proficiency of comprehension figurative language effects reading comprehension and academic success, but they also stated that teaching aids and activities are not efficient in teaching figurative language.Öğe Edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi(2021) Karatay, Halit; Soysal, IlknurBu çalışmada edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma, sınıf içi eylem araştırması şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu 5. sınıfta okuyan 20 öğrenciden oluşmaktadır. Öğretmenin merkezde olduğu geleneksel okuma eğitimi etkinliklerinden farklı olarak Türkçe derslerindeki metinler 12 hafta boyunca edebiyat halkaları tekniği ile işlenmiştir. Öğrencilerin okuduğunu kavrama ve söz varlığı alanlarındaki gelişimi izlemek için OAT1 testi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Ayrıca uygulama hakkında öğrencilerin görüşleri ve öğretmenin gözlemlerinden de yararlanılmıştır. Elde edilen veriler, edebiyat halkalarının öğrencilere özgüven kazandırdığını, yeni kelimeler öğrenmeye katkıda bulunduğunu, paragrafları kavramayı geliştirdiğini, eğlenceli bir yöntem olduğunu, metinleri derinlemesine incelemeye olanak tanıdığını ve sınıf içinde işbirliğini artırdığını göstermektedir. Öğrenciler ve öğretmene göre, okuma gruplarına üç öğrenciden fazla kişi katılmalıdır. Ayrıca öğrenciler çizim yapma konusunda zorlandıkları için çizer görevi yerine diğer görevleri tercih etmişlerdir.Öğe The effect of the 4+1 planned writing and evaluation model on creative writing: An action research study(Education Assoc South Africa, 2023) Karatay, Halit; Tezel, Kadir Vefa; Yazici, Emre; Goektentuerk, TalhaWriting is an important part of creative thinking as it is the reflection of a person's thoughts and reasoning. The aim with this study was to create a comprehensive and effective educational model that combines the teaching and practice of writing as a process and creative writing in a collaborative environment in the education of prospective language teachers. The study was designed with the convergent mixed method design. Quantitative data were obtained from the scoring of the first and final texts that the students were asked to write as part of the action plan implemented to improve the students' writing skills. Qualitative data consisted of the opinions of the participating students and the observations of the teachers who implemented the model. Through the aggregated analyses of these 2 types of data, the effect of the 4 + 1 planned writing and evaluation model (PWEM) on developing students' writing skills was determined. The results indicate that the model was useful, functional and improved the participating prospective language teachers' creative and process writing skills. The model enabled inexperienced writers to acquire metacognitive strategies, self-regulation, and self-efficacy that they would need in the writing process. This was supported by the opinions of the participating students and the observations of the teachers who implemented the model. The model may be used with any student population to help them to become self-sufficient in writing.Öğe The effect of the conceptual metaphor theory on the teaching of orientation idioms in teaching Turkish as a foreign language(WILEY, 2022) Karatay, Halit; Kartallıoğlu, Nurettin; Zorpuzan, Sena Sapmaz; Tezel, Kadir VefaIn this study, the effects of the conceptual metaphor theory (CMT) on the teaching of orientation idioms was investigated. The study was designed as an action research project and was conducted with 45 B2 level students from 21 countries who were native speakers of 10 different languages. The students were learning Turkish to pursue the undergraduate degrees in Turkish universities. The students were learning and using Turkish for their daily interactions with Turkish people but continued to use their native languages in their closely knit communities. Thus, they formed good examples of true bilingual individuals. At the planning stage of the study, the orientation idioms in the Turkish as a foreign language course books were identified to be used in the teaching activities during the study and a list of orientation idioms was prepared. The students were asked to write the meanings of those idioms and use each one in a sentence to determine whether they had already learned those idioms. The orientation idioms in the B2 level course books were taught through activities based on CMT. At the end of the study, the students were asked to write the meanings of the idioms and use each one in a sentence once again. Pre- and poststudy mean scores of the students' performances were compared. It was determined that the implementation based on CMT developed the students' ability to learn metaphors and use them contextually appropriately. Furthermore, it was observed that the teaching activities based on the theory made it easier for the students to learn the idioms and increased their retention in the students' minds. It was also observed that the students had developed the skills of guessing the meanings of new orientation idioms from the contexts they were used in and using them more easily.Öğe The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students? Creative thinking skills(Elsevier Sci Ltd, 2023) Dilekçi, Atilla; Karatay, HalitChanging conditions in the information age have led to changes in education. These changes are innovations. They have transformed schools and programs. They have led individuals to acquire 21st century skills which are critical thinking, problem solving, creative thinking and cooperative working skills. The acquisition of digital media and technology literacy skills are also essential. This study examines the effects of the 21st Century curriculum on the students' acquisition of creative thinking skills. The study uses the mixed method design which allowed the collection of quantitative and qualitative data. Activities that aimed to develop the students' 21st century skills were given to the experimental group for 10 weeks. The Torrance Creative Thinking Test and teacher and student interview forms were used as data collection tools. The results showed that the activities significantly improved the students' creative thinking skills. The students' learning desire, innovation skills, and technological and digital literacy skills improved.Öğe The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students? Creative thinking skills(Elsevier Science Ltd, 2023) Dilekçi, Atilla; Karatay, HalitChanging conditions in the information age have led to changes in education. These changes are innovations. They have transformed schools and programs. They have led individuals to acquire 21st century skills which are critical thinking, problem solving, creative thinking and cooperative working skills. The acquisition of digital media and technology literacy skills are also essential. This study examines the effects of the 21st Century curriculum on the students' acquisition of creative thinking skills. The study uses the mixed method design which allowed the collection of quantitative and qualitative data. Activities that aimed to develop the students' 21st century skills were given to the experimental group for 10 weeks. The Torrance Creative Thinking Test and teacher and student interview forms were used as data collection tools. The results showed that the activities significantly improved the students' creative thinking skills. The students' learning desire, innovation skills, and technological and digital literacy skills improved.Öğe El Yazısı Stillerinin Yazmayı Öğrenmeye Etkisi(2021) Karatay, Halit; Çiçek, SeherBu araştırmada ilk okuma yazmada kullanılan iki farklı yazı stilinin 2. sınıf öğrencilerin yazı biçimine ve yazım hatalarına etkisi incelenmiştir. Araştırmaya veri toplamak için öğrencilere aynı metin iki farklı yazı stilinde yazdırılmıştır. Öğrencilerin iki yazı stiliyle yazdıkları metinler, yazı biçimi ve yazım hataları yönünden karşılaştırılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenleri ve 5. sınıf öğrencilerinden görüş alınarak iki yazı stilinin ilk okuma yazmadaki kolaylık ve güçlükleri değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; bitişik el yazısındaki yazıların niteliği harfler ve sözcükler arasında uygun boşluk bırakma, harfleri doğru ve okunaklı yazma, yazı büyüklü-ğünü ayarlama, yazıyı satır ve sayfa üzerinde konumlandırmada daha başarılıdır. Ayrıca bitişik el yazısında sözcükten harf eksiltme ve sözcüğe harf ekleme, cümleye büyük harfle başlama hataları daha azdır. Buna rağmen öğrenciler; dik temel yazıda harflerin kuşaklarını koymada daha başarılıdır. Dik temel yazıda cümle içinde büyük harf kullanma hataları daha azdır. Öğrencilerin her iki yazı stilinde kalem basıncını ayarlama, satır sonunda sözcükleri doğru bölmede eşit yeterlikte olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrenciler, bitişik yazsalar bile yazılarının eğik olmadığı görülmüştür. Görüşü alınan öğretmen ve öğrencilere göre ise okunaklılık ve yazma kolaylığı nedeniyle ilk okuma yazmaya dik temel yazıyla başlanmalıdır.Öğe ELEŞTİREI. DüŞüNME VE OKUMA ALIŞKANLIĞI BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ İÇİN EDEBİYAT HALKASI: KİTAP ELEŞTİRİSİ MODELİ(2015) Karatay, HalitBilişsel beceriler yönünden donanımlı, işte ve sosyal yaşamda başarılı bireyler yetiştirmenin önemi her geçen gün artmaktadır. Temel eğitimdenüniversiteye kadar öğretim sürecinin her aşamasında öğrencilerin kendi kendilerine ve grup halinde öğrenme, eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi, onların bilinçli bireyler olarak gerçek hayata hazırlanmalarını sağlar. Bunu gerçekleştirmek için öğrencilere, öğretim sürecinin her aşamasında bilişsel beceriler yönünden kendi kendine ve grup olarak araştırmayı,öğrenmeyi ve sorgulamayı; duyuşsal beceriler yönünden ise estetik algılarınıgeliştirmeyi, değer yargılarını doğru kullanmayı öğreten öğrenme ortamlarısağlamak gerekir. Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebi eserlerden yaralanma çok eski bir öğretim yöntemidir.Okullarda sınıf, Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin yürüttüğü kütüphane, kültür ve edebiyat gibi okuma topluluklarının temel amacı budur. Fakat bu topluluklar öğrencilerin yaşam boyu ihtiyaçları olan eleştirel düşünme ve okumabecerileri edindirmek için işlevsel, verimli ve etkili bir okuma ortamı sağlayamamıştır. Son yıllarda sınıf, Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin, kütüphanelerde okuma uzmanlarının 'edebiyat halkası' adı altında oluşturdukları 3-5 kişilikküçük 'okuma grupları'nın öğrencilerin kendi kendine ve grup halinde öğrenme, eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerini geliştirmede okullardaki geleneksel okuma topluluklarına göre daha etkili ve verimli olduğu görülmüştür. Bu çalışmada, kendi kendine okuma, işbirlikli öğrenme ve eleştirmemodeli olarak 'edebiyat halkası'nın nasıl oluşturulacağı, öyküleyici ve bilgilendirici edebi metinler üzerinde nasıl yürütüleceği tanıtlamıştır. Bunun için alanyazındaki çalışmalar ve uzmanların uygulama örnekleri incelenerek okullardaöğretmenlere ve kütüphanelerde okuma uzmanlarına bu konuda yönlendiriciöneriler ve uygulama örnekleri sunulmaya çalışılmıştırÖğe Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebiyat halkası: Kitap eleştirisi modeli(2015) Karatay, HalitBilişsel beceriler yönünden donanımlı, işte ve sosyal yaşamda başarılı bireyler yetiştirmenin önemi her geçen gün artmaktadır. Temel eğitimdenüniversiteye kadar öğretim sürecinin her aşamasında öğrencilerin kendi kendilerine ve grup halinde öğrenme, eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi, onların bilinçli bireyler olarak gerçek hayata hazırlanmalarını sağlar. Bunu gerçekleştirmek için öğrencilere, öğretim sürecinin her aşamasında bilişsel beceriler yönünden kendi kendine ve grup olarak araştırmayı,öğrenmeyi ve sorgulamayı; duyuşsal beceriler yönünden ise estetik algılarınıgeliştirmeyi, değer yargılarını doğru kullanmayı öğreten öğrenme ortamlarısağlamak gerekir. Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebi eserlerden yaralanma çok eski bir öğretim yöntemidir.Okullarda sınıf, Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin yürüttüğü kütüphane, kültür ve edebiyat gibi okuma topluluklarının temel amacı budur. Fakat bu topluluklar öğrencilerin yaşam boyu ihtiyaçları olan eleştirel düşünme ve okumabecerileri edindirmek için işlevsel, verimli ve etkili bir okuma ortamı sağlayamamıştır. Son yıllarda sınıf, Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin, kütüphanelerde okuma uzmanlarının 'edebiyat halkası' adı altında oluşturdukları 3-5 kişilikküçük 'okuma grupları'nın öğrencilerin kendi kendine ve grup halinde öğrenme, eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerini geliştirmede okullardaki geleneksel okuma topluluklarına göre daha etkili ve verimli olduğu görülmüştür. Bu çalışmada, kendi kendine okuma, işbirlikli öğrenme ve eleştirmemodeli olarak 'edebiyat halkası'nın nasıl oluşturulacağı, öyküleyici ve bilgilendirici edebi metinler üzerinde nasıl yürütüleceği tanıtlamıştır. Bunun için alanyazındaki çalışmalar ve uzmanların uygulama örnekleri incelenerek okullardaöğretmenlere ve kütüphanelerde okuma uzmanlarına bu konuda yönlendiriciöneriler ve uygulama örnekleri sunulmaya çalışılmıştırÖğe Etkileşimli Öğrenme Yöntemine Uygun Medya Okuryazarlığı Eğitimi(2020) Karatay, Halit; Yildiz, ImrenGünümüzde etkileşimsel öğrenmeye olanak sağlayan başta internet olmak üzere diğer teknoloji araçları herkesiçin oldukça çekicidir. 300 yıldır, basılı ders kitapları, kâğıt ve kalemin egemen olduğu okulda öğrenme yerine,teknolojik araçların sunduğu öğrenme ortamları hem bilgiye daha kolay ulaşmayı sağlamış hem de öğrenmeyöntemini değiştirmiştir. Her geçen gün değişen ve gelişen teknolojik araçlar ve sundukları öğrenme ortamları,geçmişte öğrenme nesnesi olan sabit ve değiştirilemez metinler yerine, bugün çok anlamlı ve katmanlı metinlersunmaya başlamıştır. Medya araçlarıyla okunan veya dinlenen-izlenen bir haberde yazıyla birlikte ses vehareketli görseller birleştirilerek metnin anlamı çok boyutlu, iletileri ise daha etkileyici olabilmektedir. Bu türmedya metinlerini anlamak için bu konuda okuryazarlık becerileri de edinilmelidir. Medya okuryazarlığı,medya mesajlarına erişim, medya iletilerini eleştirel olarak analiz etme ve medya araçlarını kullanarak mesajoluşturma (üretme) yeterliliğidir. Bu sebeple medya okuryazarlığı, iletişim kaynaklarını ve teknolojilerini,kullanılan kodları, üretilen mesajları ve bu mesajların seçimini, yorumlanmasını ve etkisini anlamakla ilgilidir.Bu çalışma bu bağlamda medya okuryazarı olup eleştirel düşünen, etkili iletişim kurabilen ve toplumda etkinkatılımcı olup çevrelerinde giderek karmaşıklaşan dünyayı nasıl etkili bir şekilde anlamaları gerektiğiniöğrenen bireyler yetiştirmeye hizmet etmesi amacıyla yazılmıştır. Nitel olarak desenlenen bu çalışmadadoküman incelemesi yoluyla toplanan verilerin betimsel olarak analizi yapılmış ve etkileşimli öğrenmeyöntemine uygun medya okuryazarlığı etkinlikleri geliştirilmiştir.Öğe Fluent Reading Skills of Learners of Turkish as A Foreign Language(Ozgen Korkmaz, 2023) Güngör, Haluk; Karatay, HalitThis study utilized a “sequential descriptive pattern”, one of the mixed method designs with a view to (doing what? Please state the aim here). The qualitative data were collected through the analysis of the participants’ oral reading voice recordings. Data on oral reading prosody were collected using the “Prosodic Reading Scale” and the quantitative data on reading speed and accurate reading were collected through the analysis of oral reading recordings. Whilst Spearman's rank correlation coefficient was utilized to determine the relationship between the data that did not distribute normally, Pearson’s correlation coefficient was employed to test the relationship between the data that distributed normally. Analysis results indicated a negative, low-level, and significant relationship between the participants’ oral reading errors and reading comprehension skills. While there was a positive, weak, and nonsignificant relationship between prosodic reading scores and reading comprehension skills in the A1-level, there was a positive, low-level, and significant relationship in the C1 level. It was found that oral reading speed, prosody, and oral reading errors did not predict fluent reading skills in the A1 level, and the model established was significant, but the dependent variables did not predict reading comprehension skill in the A2 level. In B1 and C1 levels, the regression model established in both levels were significant, and the rank of importance of the variables on oral reading comprehension was found as oral reading speed and oral reading errors. © 2023, Ozgen Korkmaz. All rights reserved.Öğe Functions and teaching its spelling of-de morphology and de conjunction(Turkish Education Assoc, 2023) Çiçek, Seher; Karatay, HalitIn this study, the effect of teaching activities prepared according to Functional Grammar on secondary school students' learning of the functions and spelling of morphemes and conjunction was investigated. To observe this effect, teaching was carried out following the principles of Functional Grammar to be used in teaching the functions and spelling of -de morpheme and conjunction. The study group research consists of 76 secondary school students and 4 Turkish teachers. This research was designed and conducted in a mixed method design, in which qualitative and quantitative research techniques were used together. The quantitative dimension of the study was in a single group pre-and post-test weak experimental model; the qualitative dimension was carried out with a case study. In the collection of quantitative data, the listening activity, which was prepared according to the fill-in-the-blank technique, and included the functions of de morpheme and conjunction, was used as a pre-and post-test. A structured interview form was used to collect qualitative data. As a result of the research, it has been observed that the general success in the functions and spelling of the morpheme and conjunction in the 6th, 7th, and 8th grades has increased significantly. It has been observed that there is a significant and positive increase in all grade levels in learning the conjunction function and separate spelling of de, which has become a chronic problem. In addition, it was determined that secondary school students were successful in learning the locative of the morpheme in the noun task, the time functions in the adverb task, and its spelling. However, secondary school students could not make progress in the case function and spelling of the-de morpheme in the adverb task. Teachers and students, whose opinions were taken in support of these positive results, stated that the teaching activities prepared according to Functional Grammar are fun, instructive, permanent, and enable active participation in the lesson. Accordingly, the teaching of the spelling of the morpheme -de in the conjunction functions of locative, tense, and its conjunction started to be given from the 5th grade; it has been suggested that the case function of the morpheme and the teaching of spelling skills should be postponed to secondary education. Thus, a functional teaching method should be adopted gradually in teaching the functions and spelling of-de morpheme and conjunction.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »