Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Fancovicova, Jana" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A cross-cultural study on freshmen's knowledge of genetics, evolution, and the nature of science
    (Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2014) Sorgo, Andrej; Uşak, Muhammet; Kubiatko, Milan; Fancovicova, Jana; Prokop, Pavol; Bahar, Mehmet
    The purpose of this study was to measure the freshmen's level of knowledge about genetics, evolution, human evolution, the nature of science, and opinions on evolution and the presence of non-scientific explanations among Czech, Slovakian, Slovenian and Turkish students. Determination of prior knowledge and pre-conceptions about these issues is important because they are filters to learning other related concepts. The results are going to be a starting point for developing teaching strategies concerning Darwinian evolution and preparing prospective science teachers for working with students in national and international contexts. A total of 994 first-year university students from the Czech Republic (276; 27.8%), Slovakia (212, 21.3%), Slovenia (217, 27.3%) and Turkey (235, 23.6%) participated in this study. The findings can be summarized as follows: knowledge especially that of the nature of science at the freshmen level was seriously flawed. Non-scientific explanations were present in high percentages. Both were regarded as barriers towards scientific reasoning and acceptance of general human evolution especially for students expressing orthodox religious beliefs.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    SLOVAKIAN AND TURKISH STUDENTS' FEAR, DISGUST AND PERCEIVED DANGER OF INVERTEBRATES
    (Hacettepe Univ, 2011) Prokop, Pavol; Usak, Muhammet; Erdogan, Mehmet; Fancovicova, Jana; Bahar, Mehmet
    Human perceives invertebrates less positively than vertebrates because they are small and behaviourally and morphologically unfamiliar. This cross-cultural research focused on Slovakian (n=150) and Turkish (n=164) students' fear, disgust and perceived danger regarding 25 invertebrates [including 5 disease relevant adult insects, 5 ectoparasites, 5 endoparasites, 5 disease irrelevant adult insects and 5 insect larvae/earthworm]. A subsample of Slovakian children was asked for taxonomic identification of these animals. It was found that Turkish students rated higher in all three dimensions fear, disgust and dangerousness, compared with Slovakian students. Gender difference favouring higher score of females were found only among Slovakian students and these differences were observed for potentially harmful animals. This implies that females were able to distinguish between more and less dangerous animals. It was neither detected any effects of owning animals on students' ratings, nor found any correlation between identification skills and rating scores.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Slovakian and Turkish students’ fear, disgust and perceived danger of invertebrates
    (2011) Prokop, Pavol; Uşak, Muhammet; Erdoğan, Mehmet; Fancovicova, Jana; Bahar, Mehmet
    İnsanoğlu omurgasız hayvanları omurgalı hayvanlara göre daha az olumlu algılamaktadır. Çünkü bu hayvanlar davranış ve morfolojik yapı olarak çok alışılmamışlardır. Bu kültürlerarası çalışma Slovak (n=150) ve Türk (n=164) öğrencilerin 25 omurgasız canlı ile ilgili algılanan tehlike, korku ve nefretlerini araştırmaktadır. Türk öğrencilerden farklı olarak, Slovak öğrencilere bu canlıların sınıflandırmaları üzerine sorular sorulmuştur. Slovak öğrencileri ile karşılaştırıldığında, Türk öğrencileri daha yüksek düzeyde korku, nefret ve tehlike algısına sahiptirler. Kızlar lehine cinsiyet farkı sadece Slovak öğrenciler arasında ve potansiyel olarak tehlikeli olan canlılar için gözlemlenmiştir. Bu durum kız öğrencilerin tehlikeli hayvanları az veya çok ayırt edemediğini göstermiştir. Herhangi bir ev hayvanına sahip olma ile öğrencilerin görüşleri arasında bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca, sınıflandırma becerileri ile öğrencilerin görüşleri arasında da bir ilişki bulunamamıştır.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim