Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Erden, Bayram" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Gelişim Odaklı Zihniyet İnançları Ölçeği Geliştirme Çalışması ve Psikometrik Özellikleri
    (2023) Erden, Bayram; Yildiz, Sevilay
    Bu çalışmanın amacı Dweck (1986, 1999, 2006) ve öğrencileri (Blackwell vd. 2007; Paunesku vd., 2015; Yeager & Dweck, 2012) tarafından teorileştirilen gelişim odaklı zihniyet inançları konusuna ilişkin, ortaokul öğrencileri üzerinde psikometrik özellikleri araştırılmış bir ölçek geliştirmektir. Ölçek verileri; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölümü’nde bulunan bir ilin dört farklı ortaokulunda öğrenim gören toplam 1213 öğrenciden elde edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sürecinde (AFA) 556, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sürecinde 657 katılımcı ortaokul öğrencisi yer almıştır. AFA ön analizlerine göre KMO değerinin .848 ve Bartlett küresellik testinin ise .01 düzeyinde anlamlı olduğu görülmüştür (?2=1649,016, df= 45, p=.00). Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ortaya çıkan iki faktörlü yapı toplam varyansın %55,233’ünü açıklayabilmiştir. Analizler sonucunda sabit ve gelişim zihniyeti kavramlarıyla etiketlenen 9 maddelik iki faktörlü yapı DFA çalışmaları sonucunda doğrulanmıştır. DFA’ya ilişkin uyum iyiliği indeksleri incelendiğinde iki faktörlü 9 maddelik ölçek modelinin PCMIN/DF (=2,452), GFI (=.979), RMSEA (=.047), CFI (=.984), NFI (=.974), IFI (=.984) ile mükemmel; RMR (=.058) ile de iyi bir uyuma sahip olduğu saptanmıştır. Başka bir ifadeyle AFA ile ortaya konulan iki faktörlü hipotez modeli DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin tamamı için Cronbach alpha güvenirlik katsayısı .85; birinci alt boyut (gelişim zihniyeti) için .85, ikinci alt boyut (sabit zihniyet) için ise .81 olarak hesaplanmıştır. Mevcut bulgular ışığında psikometrik özellikleri incelenmiş, sabit zihniyet ve gelişim zihniyeti olarak isimlendirilen, 9 maddelik 6’lı likert formu olan “Gelişim Odaklı Zihniyet İnançları Ölçeği”nin ortaokul öğrencilerinin “örtük zihniyet inançları”nı ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Gelişim odaklı zihniyet teorisine dayalı etkinliklerin başarı, zihniyet inançları, azim, öz düzenleme, motivasyon ve tutum üzerindeki etkililiği
    (Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2021) Erden, Bayram; Yıldız, Sevilay
    Bu araştırmanın amacı, Gelişim Odaklı Zihniyet Teorisi? (GOZT) kapsamında geliştirilen etkinliklerin 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı (okuma becerisi, matematik ve fen bilimleri), zihniyet inançları, azim (grit), öz düzenleme becerisi, başarı motivasyonu ve tutumları üzerindeki etkililiğini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın modelini karma yöntem türlerinden açımlayıcı sıralı desen oluşturmuştur. Araştırmanın baskın yönünü oluşturan nicel bölümde, deneysel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen; nitel araştırma sürecinde ise olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye'nin Batı Karadeniz Bölümü'nün bir ilinde bulunan ve ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 98 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın nicel bölümünden elde edilen bulgular, deney (N=33) grubunda gerçekleştirilen müdahalenin plasebo (N=33) ve kontrol (N=32) grubunda gerçekleştirilen etkinliklere göre öğrencilerin okuma becerisi/matematik/fen bilimleri, zihniyet inançları, azim, öz düzenleme becerisi ve başarı motivasyonu puan ortalamaları üzerinde anlamlı düzeyde daha etkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca bu anlamlı farkın deney grubu lehine büyük etki büyüklükleri ile temsil edildiği saptanmıştır. Araştırmanın bir diğer bağımlı değişkeni olan "tutum" konusunda ise heterojen sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan nicel bulguların olgusal anlamına dönük olarak öğrenci görüşme sorularından elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencileri müdahale sonrasındaki akademik başarılarındaki artışı; gelişim zihniyeti, azim, öz düzenleme süreçleri ve motivasyonel bağlamlarla ilişkilendirilebilecek görüşlerle açıklamışlardır. Ayrıca müdahale sonrasında önemli sayıda deney grubu öğrencisi ustalık odaklı düşünme ve davranış göstermeye başladıklarını, hataların anlamını yeniden ele aldıklarını, öğrenme sürecine yüksek çabayla katıldıklarını, öğrenmeyi teşvik eden zorlukları sevmeye başladıklarını, sabırlı olma ve görev sürekliliği konusunda kendilerini daha başarılı gördüklerini bildirmişlerdir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ortaokul Türkçe dersi öğretim programında konuşma eğitimine yönelik olarak önerilen yöntem/tekniklere ilişkin öğretmen görüşleri
    (Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2014) Erden, Bayram; Çelenk, Süleyman
    Bu araştırmanın amacı, Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programında konuşma eğitimine yönelik olarak önerilen yöntem/tekniklere ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç kapsamında; öğretmenlerin konuşma eğitimi yöntem/ tekniklerini uygulamadaki yeterlilik düzeylerine, yöntem/teknikleri kullanma sıklıklarına, yöntem/teknikleri seçerken dikkat ettikleri hususlara, yöntem/tekniklerin sınıf seviyeleri açısından etkili olma düzeylerine, yöntem/teknikleri uygularken karşılaştıkları sorun ve önerilere ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırma desenini paralel karma yöntem oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda olgubilim, nicel boyutunda ise tarama (survey) modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Bolu ili ( Merkez, Gerede, Dörtdivan, Yeniçağ, Mudurnu, Kıbrısçık, Göynük, Mengen, Seben) resmi ve özel okullarının 6,7 ve 8. sınıflarında görev yapan Türkçe öğretmenleri (n=117) oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veriler evren üzerinden elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise; Bolu Merkezde görev yapan 26 Türkçe öğretmeni aracılığı ile elde edilmiştir. Bu bağlamda nicel verilere ulaşmak için araştırmacı tarafından hazırlanan "Konuşma Becerisi Öğretim Yöntem ve Tekniklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri Anket Formu", nitel verilere ulaşmak için ise yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler, SPSS 15 programı yardımıyla betimsel istatistik tekniklerinden frekans ve yüzde kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi türlerinden kategorisel analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan bu işlemler sonrasında elde edilen bulgular literatürle ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar aşağıda özetlenmiştir. • Öğretmenlerin Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda önerilen konuşma eğitimi yöntem/tekniklerine ilişkin, yeterliliklerinin farkında olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Görüşmede öğretmenlerin konuşma eğitimi yöntem/tekniklerini yeterince tanımadıkları, yöntem/teknikler konusunda kavramsal karmaşa yaşadıkları, yöntem/tekniklerin uygulanmasında teorik bilgi eksikliği içerisinde oldukları ya da bildikleri halde uygulama becerisine dönüştüremedikleri sonucuna ulaşılmıştır. • Öğretmenler yöntem/tekniklere ilişkin yetersizliklerini, lisans eğitimindeki eksikliğe, program ve kılavuz kitapların karmaşıklığına, literatürün yeterli olmayışına ve kişisel anlamda çok fazla çaba harcamamalarına bağlamaktadır. • Konuşma becerisinin geliştirilmesi için en sık kullanılan yöntem/teknikler soru-cevap, beyin fırtınası ve güdümlü konuşmadır. • Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın önerdiği güdümlü konuşma haricinde diğer yöntemlerin sınırlı sayıda kullanıldığı, hafızada tutma tekniğinin ise hiç kullanılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. • Programın konuşma becerisinin gelişmesi açısından her hafta uygulanmasını istediği serbest konuşma ve empatik konuşma yöntemlerinin büyük oranda "bazen" ve "nadiren" düzeyinde kullanıldığı saptanmıştır. • Öğretmenler, konuşma eğitiminde "her zaman" ve "sık sık" düzeyinde yer verilen soru-cevap, beyin fırtınası tekniği ve güdümlü konuşmanın kullanılma nedenlerini; çok fazla zaman almamaları, kalabalık sınıflarda uygulanabilir olmaları, öğretmenler tarafından iyi bilinen yöntem/teknik olmaları ve aynı zamanda pratik ve hızlı uygulanabilir olmaları şeklinde gerekçelendirmişlerdir. • Öğretmenler 6. sınıf seviyesinde konuşma eğitimi için canlandırma (dramatizasyon), güdümlü konuşma, kendisini başkasının yerine koyarak (empatik) konuşma yöntem/tekniklerinin daha etkili olduğu görüşündedir. • Öğretmenlerin 7. sınıf seviyesinde konuşma eğitimi için daha etkili buldukları yöntem/teknikler; soru-cevap, güdümlü konuşma, katılımlı konuşma ve beyin fırtınası tekniğidir. • Öğretmenlerin 8. sınıf seviyesinde konuşma eğitimi için daha etkili buldukları yöntem/teknikler; eleştirel konuşma, tartışma ve beyin fırtınası tekniğidir. Öğretmenler bu yöntem/teknikleri, öğrencilerin kendilerini daha rahat ifade etmelerine, orijinal fikirler üretmelerine, eleştirel düşünme becerilerini kazanmalarına yardımcı olduğu düşüncesiyle etkili bulmaktadır. • Öğretmenler önemli oranda konuşma eğitiminde yöntem/tekniğe gerek duyulmadığı ya da öğrenme-öğretme sürecinde kendiliğinden oluştuğu düşüncesindedir. • Araştırma özelinde konuşma eğitimi yöntem/tekniklerin uygulanmasında birçok sorun yaşandığı; fakat genel manada öğretmenler tarafından ana dil eğitiminde konuşma becerisine verilen önemin ve duyulan gerekliliğin yeteri düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın son bölümünde yukarıda özetlenen sonuçlar kapsamında uygulamalara ve gelecekte yapılabilecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim