Yazar "Doğan, Nihal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 32
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİLİMİN DOĞASI İÇERİK TEMELLİ ETKİNLİK ÖRNEĞİ: ABUR CUBUR(2017) Özer, Ferah; Doğan, Nihal; Çakmakcı, Gültekin; İrez, Osman Serhat; Yalaki, YalçınBilim okuryazarlığının önemli bir boyutu olan bilimin doğası ile ilgili jenerik etkinliklere literatürde sıkça rastlanmasına rağmen, öğrencilere bilimin doğası ve ünite kazanımlarının birlikte kavratılmasına imkan sunan etkinlikler oldukça sınırlıdır. Bu nedenle düzenlenen bir öğretmen mesleki gelişim projesi kapsamında, içeriğe özgü, bilimin doğasının ünite kazanımlarına entegre edildiği, doğrudan yansıtıcı yaklaşım temelli etkinlikler geliştirilmiştir. Geliştirilen etkinlikler öğretmenler tarafından uygulanmış, alınan dönütlere göre yeniden yapılandırılmıştır. Bu çalışmada, 7.sınıflara yönelik olarak geliştirilen, aynı zamanda 5.sınıflara da uygulanabilen, etkinliklerden birinin geliştirilme süreci ve uygulama örnekleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, günümüzün en önemli sağlık sorunlarından birisi olan obezite ile ilgili bilimin doğası temaları çerçevesinde öğrencilerde nasıl bir farkındalık oluşturulacağı vurgulanmıştır. Ayrıca etkinlik geliştirme ve sınıf içi uygulamalarında öğretmenlerin, kendi kararlarını verebilmesi ve otokontrol mekanizmasına sahip olmaları önerilmektedirÖğe Bilimin doğası öğretiminde kullanılan söylem desenleri ve iletişim yaklaşımları(2016) Kaya, Gökhan; Şardağ, Metin; Çakmakcı, Gültekin; Doğan, Nihal; İrez, Osman SerhatBu çalışmanın amacı, doğrudan-yansıtıcı yaklaşım ile bilimin doğası öğretiminde öğretmenlerin kullandıkları söylem desenleri ve iletişim yaklaşımlarının belirlenmesidir. Araştırma uzun sureli mesleki gelişim programı ile öğretmenlerin bilimin doğası öğretimi açısından sınıf içi uygulamalarını desteklemeyi amaçlayan bir araştırma projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda sınıf içi söylem desenleri ve iletişim yaklaşımlarını belirlemek için söylem analizi kullanılmıştır. Analizler için projeye katılan 22 öğretmenden 8'inin sınıf içi sesli ve görüntülü ders kayıtları kullanılmıştır. Bu kayıtlar içerisinden öğretmen ve öğrencilerin diyaloglarının bulunduğu toplam 507 dakikalık diyaloglar analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin doğrudan-yansıtıcı yaklaşım ile bilimin doğasının öğretiminde 3 farklı söylem deseni (Üçlü, Zincir, Bitişik sözce) ve 3 farklı iletişim yaklaşımı (Etkileşimli ve Diyaloglu, Etkileşimli ve Otoriter, belirlenmiştir. Söylem desenleri acısından en çok kullanılan desenin üçlü desen (başlatma-yanıtlama-değerlendirme), iletişim yaklaşımları acısından ise etkileşimli ve otoriter yaklaşım olduğu görülmüştür. Bu çalışmadaki analiz türleri ve bulgular bilimin doğası öğretiminde doğrudan-yansıtıcı yaklaşımının daha etkili kullanılması açısından literatüre katkı sağlayacaktır.Öğe Bilimin doğasının öğretimi konusunda öğretmenin mesleki gelişiminin süreç boyunca desteklenmesi (Bidomeg)(2015) Doğan, Nihal; Çakmakci, Gültekin; Irez, Osman Serhat; Yalaki, Yalçın-Öğe Bilimin doğasıyla ilgili 1998-2012 yılları arasında Türkiye'de yapılan çalışmaların değerlendirmesi(2016) Kartal, Eda Erdaş; Doğan, Nihal; İrez, Osman SerhatBilimin doğasının fen konularına entegre edilerek fen öğretim programlarında yer alması ve mutlaka öğretilmesi gerektiği 20. yüzyılın başlarından itibaren fen eğitimcilerinin önem verdikleri bir konudur. Şüphesiz ki fen eğitiminde temel amaç olarak belirlenen bilim okuryazarlığının en önemli bileşenlerinden birisi olan bilimin doğası öğretimi konusundaki çalışmalar devam etmelidir ve edecektir. Ancak nereden başladığımızı, neler yaptığımızı, neleri başarıp hangi noktalarda yetersiz kaldığımızı anlamak bu alanda yapılacak çalışmaların ve girişimlerin daha verimli ve anlamlı olması için son derece önemlidir. Bu çalışmada Türkiye'de 1998-2012 yılları arasında yapılan 134 çalışmanın dokuman analizi yöntemiyle konu, örneklem, metot ve sonuçlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu alanda çok sayıda çalışma yapılmasına rağmen; öğrenci, öğretmen adayı ve öğretmenlerin bilimin doğası hakkında hala yetersiz bilgi düzeylerine ve kavram yanılgılarına sahip olduklarının rapor edildiği gözlemlenmiştirÖğe Developing science teachers' nature of science views: The effect of in-service teacher education program(Hacettepe Univ, 2011) Doğan, Nihal; Çakıroğlu, Jale; Çavuş, Seda; Bilican, Kader; Arslan, OrhanScience education programs in many countries aim to promote effective teaching and learning process in science classroom and consequently develop scientifically literate person. Science teacher is an important actor to achieve this goal. For this reason, the purpose of the study was to examine the impact of one-week in-service program on elementary science teachers' views of nature of science (NOS). A total of 44 (24 Female, 20 Male) elementary science teachers participated in the study. Pre and post administration of Views On Science-Technology -Society (VOSTS) questionnaire including 14 items (Aikenhead, Ryan & Fleming, 1989) was used to determine teachers' NOS views. The results of the study indicated that at the end of the program majority of teachers' demonstrated substantial improvements in their understanding of some NOS aspects such as theory driven nature of observations, scientific method, and hypothesis. This result supports effectiveness of in-service program on the development of science teachers' NOS views.Öğe Discourse patterns and communicative approaches for teaching nature of science(Turkish Education Assoc, 2016) Kaya, Gökhan; Şardağ, Metin; Çakmakcı, Gültekin; Doğan, Nihal; İrez, SerhatThis study aims to determine discourse patterns and communicative approaches utilised for teaching the nature of science (NOS) using an explicit-reflective approach. This study was conducted as part of a research project aiming to support teachers' classroom practices through a long-term professional development program focusing on teaching NOS. Discourse analysis was used to determine classroom discourse patterns and communicative approaches. Audio and video recordings of classroom lectures conducted by 8 of the 22 teachers participating in the project were used for analysis. A total of 505 minutes of teacher-student dialogue was recorded and subsequently analysed. The results indicated that teachers used three different discourse patterns (triadic, chain, and adjacency pair) and three different communicative approaches (interactive-dialogic, interactive-authoritative, and non-interactive-dialogic) for teaching NOS using the explicit-reflective approach. The most common discourse pattern was the triadic pattern (initiation-response-evaluation), and the interactive-authoritative approach was the most common communicative approach. These findings contribute to the literature in terms of increasing the efficiency of using the explicit-reflective approach by considering classroom discourse to teach students NOS.Öğe Effect of content knowledge on scientific argumentation quality: Cloning context(2014) Kutluca, Ali Yiğit; Çetin, Pınar Seda; Doğan, NihalArgumentative discourse in classrooms is given much importance by science educators due to its potential contributions to teachers' general pedagogical knowledge of teaching higher order thinking skills and strategies as well as its learner-centered nature. For this reason, the present study searched for a possible link between pre-service teachers' domain-specific knowledge and the quality of their argumentations. For data collection, Lyngved's (2009)'Cloning Conceptual Understanding Exam' (CCUE) was administered to PSTs. Given the results of the CCUE, the PSTs (44 female and 10 male) were divided into three cohort groups as high, middle, and low-achievers. Further, semi-structured interviews were conducted with three PSTs. They were exposed to three (controversial) cloning scenarios and asked to constitute scientific argumentations. The argumentations generated by the PSTs were qualitatively analyzed using an analytical assessment tool by Erduran, Simon, and Osborne (2004). The results showed no straightforward relationship between the PSTs' content knowledge and the quality of their argumentation. The findings concerning the link between content knowledge and argumentation quality were discussed. Further studies could look at the relationship between content knowledge and argumentation quality with a different subject matter and larger-sized samples.Öğe Exploration of the factors influential on the scientific literacy achievement of Turkish students in PISA(2017) Kartal, Eda Erdaş; Doğan, Nihal; Yıldırım, SeldaThe purpose of this study is to make a systematic examination of the results of those studies that have explored the variables associated with the scientific literacy achievement of Turkish students in PISA 2003, 2006 and 2009 (Programme for International Student Assessment) and to determine whether such studies have obtained any generalizable and consistent results in regard to the relationships between these variables and achievement. Document analysis, which is a qualitative research method, was used in this study. The research sample consisted of 23 national studies in this field. It was observed that these studies determined a positive relationship between parental educational level and student achievement in scientific literacy. Likewise, it was reported that there was a positive relationship between attitude towards science and student achievement and that female students are more successful in scientific literacy. Moreover, the examined studies showed that there was a positive relationship between devoted time for learning and scientific literacy.success.Öğe Exploration of the Factors Influential on the Scientific Literacy Achievement of Turkish Students in PISA(2017) Kartal, Eda Erdaş; Doğan, Nihal; Yildirim, SeldaThe purpose of this study is to make a systematic examination of the results of those studies that have explored the variables associated with the scientific literacy achievement of Turkish students in PISA 2003, 2006 and 2009 (Programme for International Student Assessment) and to determine whether such studies have obtained any generalizable and consistent results in regard to the relationships between these variables and achievement. Document analysis, which is a qualitative research method, was used in this study. The research sample consisted of 23 national studies in this field. It was observed that these studies determined a positive relationship between parental educational level and student achievement in scientific literacy. Likewise, it was reported that there was a positive relationship between attitude towards science and student achievement and that female students are more successful in scientific literacy. Moreover, the examined studies showed that there was a positive relationship between devoted time for learning and scientific literacy.successÖğe Fen Kavramlarının Anlamlı Öğrenimine Yönelik Yenilikçi Bir Yaklaşım: Modüler Fen Bilimleri Öğretiminin Kavram Öğrenimine Etkisi(2024) Özer, Ferah; Doğan, NihalÜlkemizde son yıllarda gerçekleştirilen fen öğretim programı reformları özellikle ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine ilişkin temel kavramların anlamlı öğrenilmesinde yetersiz kaldığını göstermektedir. Bu durum temel konu ve kavramların anlamlı öğrenilmesinde farklı ve yenilikçi öğretim uygulamaların desteklenmesini gerekli hale getirmiştir. Bu çalışmada, öğrencilerin öğrenmede zorluk yaşadıkları fen konularının başında gelen ısı-sıcaklık, hal değişimi ve enerji konuların öğretimine ilişkin, “Bilim Tarihi ile Zenginleştirilmiş Yaratıcı Problem Çözme Modülleri” adlı bütüncül ve yenilikçi bir öğrenme ortamı tasarlanmış; tasarlanan bu öğrenme ortamının etkililiği bir yıl süresince mevcut fen bilimleri öğretimi programı öğretim yaklaşımlarıyla karşılaştırılarak kavram öğrenimi (kavram sayısı ve çeşitliliği) bağlamında değerlendirilmiştir. Çalışma, bir ilin Merkez ilçesindeki devlet okullarında öğrenim gören N=188 (deney= 111, kontrol=77) 5., 6. ve 7. sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine modül ve fen bilimleri öğretim programı uygulamaları öncesi ve sonrasında kavram öğrenmenin incelendiği ön ve son testler uygulanmış; modüllerin kavram öğrenimi ve doğru bilimsel kavram kullanımı üzerindeki etkisi karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Sonuçlar, bir yıl sonunda deney ve kontrol grubunda yer alan tüm öğrencilerin kavram çeşit ve sayısını arttırdığını göstermiştir. Ancak kavram sayısı, kullanılan kavram çeşit ve bilimsel olarak doğru kullanımı derinlemesine nitel olarak incelendiğinde, deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubu öğrencilerine göre daha iyi performans gösterdikleri ve modüler uygulamaların kavramların anlamlı öğreniminde etkili olduğu görülmüştür.Öğe A five-level design for evaluating professional development programs: Teaching and learning about nature of science(Western Australian Inst Educational Research Inc, 2019) Kartal, Eda Erdaş; Doğan, Nihal; İrez, Serhat; Çakmakcı, Gültekin; Yalaki, YalçınThe aim of this study is to evaluate a continuing professional development (CPD) program designed to improve teachers' professional competences about the nature of science (NOS) by using a new evaluation perspective. The researchers followed a year long CPD about NOS with the voluntary attendance of 18 middle school science teachers and their students. In a collaborative and reflective environment, teachers were introduced to various NOS aspects and ways to use explicit instruction and formative assessment in their NOS teaching. In addition, teachers received teaching activities and materials to be implemented in their classrooms for one year. The data were collected and evaluated based on the "five level (learning, beliefs, transfer, results, and reaction) evaluation model". The findings demonstrate that the CPD program about NOS effectively improved teachers' views about NOS, beliefs about teaching and learning the NOS, classroom practices about NOS and also their students' views about NOS. This study is the first to use formative assessment and discourse analysis in a professional development program for in-service teacher education, and also first to evaluate teachers' views, beliefs, practices and their students' views about NOS all together. The findings are thought to motivate researchers to consider multiple level evaluations of future professional development programs.Öğe How using of technology changed pre-service teachers' teaching practices(Iated-Int Assoc Technology Education & Development, 2016) Bekiroğlu, Feral Oğan; Caner, Fatma; Doğan, Nihal; Güngören, Seda ÇavuşTechnology has begun to take a crucial role in education, so, there has been substantial investment on technological tools in order to integrate technology to the science teaching. Research suggests that disappointing outcomes are frequently associated with lack of the necessary teachers' skills to integrate technology into their classes. The purpose of this study was to examine how using of technology change pre-service physics teachers' teaching practices. Case study design was guided to the research. The participants of the study were 10 pre-service physics teachers, three of whom were male. Calculator-Based Laboratory (CBL) was the technology in this study. The participants were observed two times while teaching the same physics concepts in two different semesters. In the first semester, they designed and implemented a lesson plan by taking the constructivist philosophy into account. Their teaching practices were observed and recorded. In the second semester, they again designed and implemented a lesson plan about the same physics concepts by integrating CBL technology into their practices. Science Classroom Observation Rubric (SCOR) was filled out by two researchers separately for each participant while observing their practices. When the pre-service physics teachers used CBL technology, their roles changed and they became more facilitator by providing students more active participation in the learning process. Meanwhile, the class environment shifted from the teacher-centered teaching to the student-centered teaching when CBL technology was integrated into the lesson. Therefore, when misconceptions occurred in the students' minds, the pre-service teachers supported discussions among students by encouraging them to get rid of their misconceptions in the CBL teaching environment. On the other hand, since the participants concentrated on CBL usage, they did not prefer to use any innovation or another tool such as model and metaphor to facilitate student learning. Another finding was that usage of CBL did not have any influence on the interest of students to the lesson and on the relationship between teacher and students. Overall results showed that technology integration had an influence on the pre-service physics teachers' teaching practices positively and they used technology as a learning tool. The current study contributes to the science teacher education by examining the effects of technology usage on pre-service physics teachers' teaching practices.Öğe If you change yourself, the world changes: the effect of exhibition on preservice science teachers' views about global climate change(Eurasia, 2016) Aksüt, Pelin; Doğan, Nihal; Bahar, MehmetAlthough learning can occur in many environments e. g. science museum or zoo, some studies reported that teachers are prone to avoid outdoor activities since they lack of field trip training. For that reason; this study aims to explore the effect of the exhibition on preservice science teachers' views about global climate change (GCC) as well as teaching drawing technique. The visiting of American National History Museum's "Climate Change: The Threat to Life and A New Energy Future" exhibition allows to see how individual, communal, and governmental actions in using energy more efficiently, in combination with pursuing promising new energy alternatives, can make a meaningful impact in reducing GCC. Data analysis revealed that they have learned drawing technique which is an effective way to obtain students' perceptions. Additionally, the effect of exhibition on preservice teachers' awareness and knowledge of GCC showed clearly changing and teachers' self-confidence have been increased to use outdoor activities. Moreover, with this field trip experience let them to transfer their understanding about informal learning into classroom practice.Öğe İlköğretim 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin biyoçeşitlilik konusunda farkındalıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Bolu ili örneği(2011) Bastı, Kerime; Doğan, Nihal; Bahar, Mehmet; Nartgün, ZekeriyaBu çalışmanın amacı, 4. 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin biyoçeşitlilik konusundaki farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Bolu ilinde bulunan, toplam 925 öğrenci (491 kız, 433 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmada veriler iki şekilde toplanmıştır. Birinci kısımda öğrencilerin biyoçeşitlilik konusundaki farkındalıklarının ve biyolojik çeşitliliğin azalmasına sebep olan etkenler hakkındaki görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla 18 mad- delik bir anket kullanılmıştır. İkinci kısımda ise öğrencilere çevrelerinde en çok rastlayabilecekleri 42 bitkinin ağaçtaki (daldaki) ve manav tezgâhındaki fotoğrafları gösterilmiş ve bunları tanımaları istenmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin biyoçeşitlilik konusundaki farkındalıklarında cinsiyetin istatistiksel olarak etkili olmadığı, sınıf düzeyi yükseldikçe öğrencilerin farkındalıklarının da arttığı, annesi çalışan öğrencilerin ve babasının eğitim seviyesi yüksek olan öğrencilerin biyoçeşitlilik konusundaki farkındalıklarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca kent merkezinde bulunan öğrencilerin biyoçeşitlilik konusundaki bilgi düzeylerinin, kırsal kesimdeki öğrencilerden daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın sonuçları; kent merkezinde yaşayan öğrencilerin, fotoğrafları gösterilen bitkileri tanıma düzeylerinin kırsal kesimdeki öğrencilerden oldukça düşük olduğunu göstermiştir..Öğe Improving middle school students' understanding about scientific inquiry through creative problem-solving modules enriched with the history of science(Turkish Education Assoc, 2024) Özer, Ferah; Doğan, NihalResearch showed that middle school students' understandings of scientific inquiry in Turkiye are inadequate in spite of the science curriculum reforms that have been conducted in recent years. And thus, contemporary science curricula should be organized as learning environments where students can find creative solutions to real -life problems using inquiry, collaboration, and reflection and can experience the process of creating scientific knowledge. In line with this, in this study, it was aimed to improve the understanding about scientific inquiry of middle school students through learning environments namely Creative Problem -Solving Modules Enriched with History of Science, and to compare their effectiveness with the current science curriculum. The participants of the study were students in the 5th, 6th, and 7th grades, who were grouped as intervention (N=141) and control (N=77). Since it is a quasi -experimental study, classroom interventions namely Creative Problem -Solving Modules Enriched with History of Science were implemented in the intervention classrooms for one academic year, whereas in the control group classes, the Ministry of National Education Science (MoNE) curriculum practices, which has the vision of scientific literacy and is based on the inquiry -based teaching approaches, were applied. The data collection tool of the study was Views About Scientific Inquiry (VASI) Questionnaire developed by Lederman et al. (2014) which consists of open-ended questions. VASI was administrated as a pre-test and post-test to both groups, and additionally focus group interviews were conducted with VASI questions. The results showed that the changes in the understanding of the aspects of SI-2 (There is no single set or sequence of steps followed in all investigations) and SI-8 (Explanations are developed from a combination of collected data and what is already known) were found statistically significant in favor of intervention groups. Moreover, although the lowest percentage of naive students were found in the intervention groups prior to interventions, it was found that the current curriculum practices were not found as effective as the Creative Problem-Solving Modules Enriched with History of Science in improving these understandings of middle school students. In line with this, the Creative Problem-Solving Modules Enriched with History of Science helped students in the intervention groups to be at the informed level on all aspects of SI except SI-1 (Scientific investigations all begin with a question but do not necessarily test a hypothesis) and SI-2 (There is no single set or sequence of steps followed in all investigations). However, no students from the control groups were found at the informed level in 5 of 8 aspects of SI (SI-1, SI-2, SI-5, SI-7, and SI-8). While the effect of the Creative Problem -Solving Modules Enriched with History of Science interventions on the development of scientific inquiry understandings varies by grade level; it was also found that current inquiry -based science curriculum practices had a limited effect regardless of the grade level. The results showed that in the intervention groups in which the modules were implemented, 7th and 5th grades were the ones who improved their understanding the most. In line with the study results, implications were discussed and recommendations for policymakers are provided.Öğe Improving science teachers' nature of science views through an innovative continuing professional development program(Springer, 2018) Kartal, Eda Erdaş; Cobern, William W.; Doğan, Nihal; İrez, Serhat; Çakmakcı, GültekinBackground: This study describes how teachers' nature of science (NOS) views changed throughout an innovative Continuing Professional Development (CPD) program that provided sustained support throughout the process in a collaborative and reflective environment and activities that are consistent with the current curriculum and NOS tenets integrated within. Eighteen in-service science teachers enrolled in a yearlong nature of science, Continuing Professional Development (NOS-CPD) program. Data were collected by pre/post-interviews using the Views of Nature of ScienceForm C (VNOS-C) questionnaire, and a post-interview using an open-ended questionnaire developed by researchers to uncover teacher reactions to the NOS-CPD program. Results: The results indicated that the NOS-CPD program improved the teachers' NOS views more effectively than previously reported short-term teacher development programs, and thus, the findings should be useful for future studies in support of the professional development of teachers. Conclusions: The article concludes with practical advice for implementing NOS-focused, in-service teacher development programs.Öğe Influence of in-service teacher education program on science teachers' views of nature of science(Common Ground Publishing, 2009) Çakıroğlu, Jale; Doğan, Nihal; Bilican, Kader; Çavuş, Seda; Arslan, OrhanScience education programs aim to introduce students to basic concepts of nature of science (NOS) and, consequently develop scientifically literate person. Science teacher is an important actor to achieve this goal. Hence, educating science teachers with a contemporary view of NOS becomes an important issue in science education. For this reason, the purpose of the study was to examine the impact of in-service education program on elementary science teachers' views of NOS. A total of 44 (24 Female, 20 Male) elementary science teachers with a teaching experience ranged from 1 to 21 years participated in one week intensive summer in-service program. Participants were engaged in different activities that explicitly addressed seven target aspects of NOS. The Views of Nature of Science (VNOS-C) questionnaire (Lederman, Schwartz, Abd-El-Khalick, and Bell, 2001) was used to determine teachers' initial views of NOS, and was administered again at the end of program as pre-post tests to determine changes in teachers' views. During data analysis, each participant was treated as separate case and data from each questionnaire was used to generate in-depth profile of participants' NOS views related with seven NOS aspects. The results of the current study described trends and shifts in participants' views of NOS. In general, at the end of the in-service program majority of science teachers demonstrated improvements in their understanding of some NOS aspects. © Common Ground, Jale Cakiroglu, Nihal Dogan, Kader Bilican, Seda Cavus, Orhan Arslan.Öğe Investigating disciplinary differences of pre-service science and mathematics teachers' epistemological understanding of science(Iated-Int Assoc Technology Education A& Development, 2016) Doğan, Nihal; Güngören, Seda Çavuş; Bekiroğlu, Feral OğanThis experimental case study focused on pre-service science and mathematics teachers' epistemological understanding of science and how they define the concept of "science". A total of 75 pre-service teachers participated and were engaged in different contextualized and de-contextualized nature of science (NOS) activities in courses through one college semester. Qualitative data were collected via an open-ended questionnaire (VNOS-C, Form-C -Lederman, Abd-El-Khalick, Bell, & Schwartz, 2002), and a concept map which was constructed by the researchers using the participants' definitions of "science". The participants' responses to the VNOS-C were categorized as "naive", "emergent" and "informed". Furthermore, a chi-square test was used to compare the percentages of categories for the pre- and post-instruction views. The results indicated that, there was a positive change in the views of both groups of pre-service teacher regarding the aspects of NOS, with the most significant positive changes being observed in the aspects of tentativeness, subjectivity, social and cultural embeddedness, creativity. It was also observed that the pre-service science teachers were more informed about epistemology of theories and laws and scientific method than the pre-service mathematics teachers. The results of the current study revealed that the activities that are conducted using an explicit reflective approach play a positive role.Öğe Measuring nature of science views of middle school students(2019) Yalaki, Yalçın; Doğan, Nuri; İrez, Osman Serhat; Doğan, Nihal; Çakmakcı, GültekinDeveloping scientific literacy for all students is the most often stated purpose of contemporary science education. Nature of science (NOS) is seen as an important component of scientific literacy. There are various perceptions of NOS in the science education community and NOS itself is an ever-changing construct. This makes it challenging to develop instruments for measuring understanding of NOS at different levels. Many instruments have been developed and are being developed to assess NOS learning, which indicates the importance attributed to this subject. In this study, we developed a multiple-choice test to measure NOS understanding of middle school students. The instrument was applied to 1397 middle school students. The 24 item multiple-choice test had KR-20 reliability coefficient of 0.74. A 12 item multiple-choice test created as a subset of the 24 items of the original test. This test was easier and had higher discrimination, which can provide useful measurement data about students’ understanding of NOS for diagnostic or formative purposes.Öğe Mesleki gelişim programı: Öğretmenlerin bilimin doğasını öğrenme ve öğretme inançları(2019) Kartal, Eda Erdaş; Doğan, Nihal; İrez, Osman Serhat; Çakmakcı, Gültekin; Yalaki, YalçınBilimin doğası, fen öğretim programlarının ana vizyonu olan bilim okuryazarlığının önemli bir bileşenidir. Buna karşılık fen bilgisi öğretmenleri bilimin doğasını sınıf içi uygulamalarına transfer etmekte önemli sorunlarla karşılaşmaktadır. Fen bilgisi öğretmenlerinin sınıf içi uygulamaları öğrenme ve öğretmeye yönelik sahip oldukları inançlardan etkilenmektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin bilimin doğasını öğrenme ve öğretme inançlarının gelişimi, sınıf içi uygulamalarının geliştirilmesi açısından önemlidir. Bu araştırmada fen bilgisi öğretmenlerinin bilimin doğası ile ilgili mesleki yeterliliklerini geliştirmeyi amaçlayan uzun süreli bir mesleki gelişim programının öğretmenlerin bilimin doğasını öğrenme ve öğretme inançları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırma gönüllü 18 fen bilgisi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek gruplu ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Veriler Sampson ve Benton (2006) tarafından geliştirilen Reform Yaklaşımlarına Yönelik İnançlar Ölçeği (BARSTL) ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Bilimin Doğasının Öğretimi Özyeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmenlerin ön test ve son test performansları Wilcoxon Testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular uzun süreli mesleki gelişim programının öğretmenlerin bilimin doğasını öğretmeye yönelik öz yeterlilik inançlarını ve reform yaklaşımlarına yönelik inançlarını geliştirdiğini göstermiştir. Bulgular, fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki gelişim programı öncesinde bilimin doğası hakkında görüşlerinin yetersiz düzeyde olmasına rağmen öz yeterlik inançlarının oldukça yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Bilimin doğası hakkında yetersiz görüş ve çeşitli kavram yanılgılarına sahip ancak bu konuyu öğretmeye hevesli ve öz yeterliği yüksek olan öğretmenlerin, bilim okur yazarı bireyler yetiştirilmesinin önünde engel teşkil etme riski bulunmaktadır. Bu durum, bilim okuryazarlığının önemli bir bileşeni olan bilimin doğası hakkında öğretmenlerin heveslerini ve öz yeterliliklerini düşürmeden, mevcut kavram yanılgılarıyla yüzleşmelerini sağlayacak ve onların sınıf içi uygulamalarını destekleyecek uzun süreli mesleki gelişim programlarına ihtiyacı daha da belirginleştirmiştir. Bu nedenle bu araştırmada değişen mesleki gelişim paradigmalarına uygun bu tür mesleki gelişim programlarının arttırılması önerilmiştir.