Yazar "Bulut, Melisa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bilişsel Çarpıtma Düzeyi ile Depresyon ve Anksiyete Düzeyi Arasındaki İlişki: Sistematik Derleme(2020) Bulut, Melisa; Mercan, Neşe; Yüksel, ÇiğdemBilişsel çarpıtmaların depresyon ve anksiyete düzeyleri ile ilişkisinin değerlendirilmesi depresyon ve anksiyetenin tanı, tedavi vebakımı için önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, bilişsel çarpıtmalar ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkininsistematik olarak incelenmesidir. Bu sistematik derlemede Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses(PRISMA) kriterleri kullanılmıştır. Scopus ile Elsevier/ClinicalKey/ScienceDirect ve PubMed, Cochrane, Web of Science veritabanlarında, “cognitive distortion, cognitive error, cognitive biases, depression, anxiety, bilişsel çarpıtma, bilişsel hata, bilişselyanlılık, depresyon, anksiyete” anahtar kelimeleri kullanılarak 15 Şubat -5 Nisan 2019 tarihleri arasında literatür taramasıyapılmıştır. Değerlendirmeye 14 çalışma dâhil edilmiştir. Bu çalışmalardan altısının örneklemini sağlıklı bireyler; sekizininörneklemini vaka grubunu depresyon ya da anksiyete tanısı alan bireyler ile kontrol grubunu sağlıklı bireyler oluşturmaktadır. Buçalışmaların dördü kesitsel, ikisi Randomize Kontrollü, biri Prospektif Tanımlayıcı Vaka Serisi tasarımı, beşi Prospektif VakaKontrol, ikisi Prospektif Karşılaştırmalı Vaka Serisi tasarımı ile yürütülmüştür. Çalışmaların sonuçları; sağlıklı veya depresyonve/veya anksiyete tanısı almış bireylerin bilişsel çarpıtma düzeyi ile anksiyete veya depresyon düzeyleri arasında pozitif bir ilişkininolduğunu göstermektedir. Çalışmalar bilişsel çarpıtma düzeyinin; depresif ve anksiyete semptomları, yetişkin ayrılma anksiyetesi,sosyal anksiyete, olumsuz kendini ifade etme, sosyo-duygusal işleyişte azalma, umutsuzluk, ruminasyon, agresiflik, disfori ve intihargirişimi ile pozitif ilişkili olduğunu belirlemişlerdir. Ayrıca, bilişsel çarpıtmaları azaltmayı amaçlayan iki müdahele çalışmasında,bilişsel çarpıtmaların azalması ile depresif ve anksiyete semptomlarının azaldığı belirlenmiştirÖğe Developing evidence-based medication therapy management tools for psychiatric nurses: An evaluative qualitative case study(John Wiley and Sons Inc, 2024) Bulut, Melisa; Yüksel, ÇiğdemRationale, Aims and Objectives: Clinical use of psychotropic medications involves diverse risks, addressable by nursing interventions. The research had a dual purpose: developing an “Evidence-Based Medication Therapy Management Guideline” and a “Medication Administration-Tracking Chart” and evaluating their use through an evaluative case study. Methods: Evidence-based guideline and chart development and evaluative case study. Initially, Evidence-Based Medication Therapy Management Guideline and Medication Administration Tracking Chart for managing medication in a psychiatric unit were developed. Subsequently, their efficacy was evaluated in a case study involving 10 participating nurses used in the psychiatric unit with 123-bed of a training and research hospital in Turkey. Data was collected through personal forms, interviews, medication charts, and researcher observations, and the analysis employed Merriam's case study method. Results: Three themes (inception, implementation, termination, and sustainers) and 12 sub-themes emerged. Nurses stated that the research tools filled their information gaps, enhancing the medication therapy management process's effectiveness and safety, improving nursing care quality and continuity, and benefiting patient outcomes. Nurses expressed a desire to consistently use the tools in the unit and provided suggestions. Conclusion: Nurses highlighted the tools' potential to enhance medication safety, psychiatric care, and patient outcomes. However, their stance on using evidence-based tools revealed an approach/avoidance conflict, balancing benefits and barriers. Experience emerged as a hindrance in embracing evidence-based clinical tools. This study is among the first to comprehensively develop evidence-based medication management guideline and administration-tracking chart for psychiatric nurses globally and in our country. Routine use of the tools is expected to enhance nurses' expertise in psychotropic medication management, leading to improved patient outcomes in medication-related aspects. © 2024 John Wiley & Sons Ltd.Öğe Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Planlamaya İlişkin Gereksinimleri(2023) Şendur, Elif Gençer; Palaz, Simge Çoşkun; Yiğit, Ümmühan; Şendur, Elif Gençer; Bulut, Melisa; Ilçe, ArzuGiriş: Mesleki yaşamda başarılı bir şekilde ilerleyebilmek için lisans programlarında kariyere ilişkin bilgi, beceri, tutum ve yetenek gelişimini içeren kariyer geliştirme yetkinliklerinin kazandırılması gerekmektedir. Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesidir. Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel türde yapıldı. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Bolu ilindeki bir hemşirelik lisans programına kayıtlı 570 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu ve Kariyer Geleceği Ölçeği ile elde edildi. Bulgular: Öğrencilerin %87,36'sı mezun olduktan sonra hemşirelik kariyerine devam etmek istediğini belirtti. Öğrencilerin sıklıkla kariyer olanakları (%65,26), lisansüstü eğitim (%54,38), kariyer planlama (%53,33), özel dal hemşireliği (%50,35) gibi alanlarda bilgiye gereksinim duydukları belirlendi. Öğrencilerin kariyer uyumluluğu, kariyer iyimserliği ve iş piyasalarına ilişkin algılanan bilgi alt boyut ve Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan ortalamaları sırasıyla 40,55 ± 6,35, 38,60 ± 5,72, 9,86 ± 2,10, 89,02 ± 12,35 bulundu. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve hemşirelikte kariyere devam etmeyi isteme durumu ile kariyer uyumluluğu ve iş piyasalarına ilişkin algılanan bilgi alt boyut ve Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak fark olduğu belirlendi (p < 0,05). Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu hemşirelikte kariyerlerine devam etmek istemekte ve kariyer gelecekleri hakkında olumlu tutum göstermektedir. Ancak hemşirelikte kariyer olanakları hakkında daha fazla bilgi ve deneyim elde edebilecekleri fırsatlar sunulmasını beklemektedir.Öğe Investigation of the relatedness of cognitive distortions with emotional expression, anxiety, and depression(SPRINGER, 2021-2023*) Mercan, Neşe; Bulut, Melisa; Yüksel, ÇiğdemIt is theoretically recognized that cognitive distortions take part in the aetiology and prognosis of depression and anxiety disorders. Expressing emotions is contribute that to maintaining the mental health. This study was designed to investigate the relationship of cognitive distortions with emotional expression and the levels of anxiety and depression. The study was designed as a “Descriptive Cross-Sectional” trial. For this purpose, data were collected between September–November 2019 by applying face-to-face questionnaires from 200 first and second grade university students. Data analysis were performed using appropriate statistical analysis. In the analysis of the data, it was found that as emotional reasoning subscale score increased, intimacy expression subscale decreased. As mind reading and catastrophizing subscale scores increased, negative emotional expression subscale score increased. It was observed that as the total score of the Cognitive Distortions Scale increased, the total score of the Beck Depression Scale and the total score of the Beck Anxiety Scale increased. This study found that cognitive distortions of individuals affect their way of expressing emotions and their depression and anxiety levels. The results of our work in helping the individual psychologically can be guiding.Öğe A qualitative study on the experiences of the first nurses assigned to COVID-19 units in Turkey(WILEY, 2021) Yıldırım, Nazmiye; Aydoğan, Arzu; Bulut, MelisaAim To explore the experiences of the first nurses assigned to work in COVID-19 units with the onset of the outbreak in Turkey. Background Even though the risks faced by nurses while performing a dangerous task during the epidemic are similar, their experiences may differ. Method This qualitative study was carried out with 17 nurses. The interviews were carried out individually and online. The data were analysed using Colaizzi's phenomenological method. Results From the analyses of the data, four key themes have emerged as follows: 'needs', 'anger', 'questioning' and 'decision'. Needs include visibility, support, adaptation and sleep/rest. Nurses were angry because of their unmet expectations, feelings of injustice, and selfish and insensitive behaviours they faced. They questioned their profession and decided to either alienate from the profession or continue with the gains they had made. Conclusion This study found that nurses perceived an imbalance between their efforts and their achievements. Implications for Nursing Management This study provides evidence for nursing managers to anticipate problems that may arise both during and after the outbreak. Nurses should be made to feel that they are valued members of the health care institution, and effective strategies should be implemented to improve their perceptions of organisational justice.Öğe Resources, stressors and coping strategies of nurses caring for patients with coronavirus from the perspective of Conservation of Resources Theory: A qualitative study(Kare Publishing, 2022) Yıldırım, Nazmiye; Bulut, MelisaObjectives: To explore the resources, stress factors and coping strategies of nurses, who provide direct care to patients with coronavirus disease. Methods: In this qualitative study, 20 registered nurses were interviewed, who have been working in the pandemic hospitals located in different parts of Turkey for at least two weeks. In-depth interviews were carried out individually and online. Interview data were analyzed with thematic analysis from the perspective of the Conservation of Resources Theory (COR). Results: Three themes emerged from the analysis of the data according to the COR theory. First theme, resources are required to adapt to changing processes and to be motivated to maintain service. Nurses' personal resources were helping patients, professional responsibility, spirituality, hope and conscience. Money, knowledge, and experience were energy resources while being in a well-functioning working team, having a similar fate, and social support were condition resources and the personal protective equipment formed object resources. Second theme, perceived threats to their resources are the main stressors. The final theme is that strategies for coping with identified stressors are reactive rather than proactive. Conclusion: This study contributed to the resources being noticed that nurses had and used during the pandemic, as well as into understanding which resources were under threat and a critical component of the stress process. The findings of the study can be used by psychiatric consultation-liaison nurses to strengthen their resources and support clinical nurses to effectively cope with the negative effects and consequences of the pandemic.Öğe Sağlık Kavramına Eleştirel Bakış(2023) Yildirim, Nazmiye; Bulut, MelisaSağlığın tanımı sadece teorik bir konu değildir. İnsanların sağlık davranışlarından, sağlık politikalarına, hatta sağlık hizmetinin ötesinde etkileri vardır. Dünya Sağlık Örgütü’nün yetmiş üç yıl önce yaptığı sağlık tanımı yaygın kullanılmasına rağmen çeşitli eleştiriler de yapılmakta ve son yüzyılın sağlık paradigmasına cevap veremeyeceği öne sürülmektedir. Alternatif olarak sağlığın esenlik durumu, iyilik ve refah hali, bireyin kendi kendini yönetme yeteneği, denge, uyum, yaşam kalitesi, işlevsellik gibi odağı olan tanımların yapıldığı görülmektedir. Sağlığı tanımlama biçiminin etkileri ve son yıllarda daha sık ifade edilen sağlık bir insan hakkıdır söylemi göz önüne alınarak, konunun tartışılmasına ihtiyaç olduğu düşünülmüştür. Bu derlemede, Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımı hala geçerli mi? Destekleyen ve eleştiren görüşler nelerdir? Bilimsel olarak sağlık tanımı hangi özellikleri içermelidir? Alternatif sağlık tanımı önerileri nelerdir? Sorularının yanıtları aranmış ve önerilen tanımlar değerlendirilmiştir.