Yazar "Bora, Aksu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hatırlananlar ve Unutulanlar: İslam Coğrafyasında Modernleşme ve Kadın Hareketleri(2010) Bora, Aksuİslam coğrafyasında modernleşme tarihi, kolektif bir hafıza inşası açısından okunabilir. Bu kolektif hafızanın kişisel hafıza ve yaşamlarla bağlantısının kurulabileceği, bu bağlantıya ilişkin ipuçlarının bulunabileceği alanlardan biri, kadın hareketleridir. Bu bağlamda, modernleşme tarihi içindeki farklı kadın hareketlerinin ve bunların hatırlama/unutma stratejilerinin günümüzdeki etkilerinin izini sürmek, önemli görülmektedir. Üstelik bu iz sürme, bugün bu coğrafyada kadınlarla ilgili tartışmalara yeni bir ışık tutabilecektir. Özellikle İslami feminizm/laik feminizm ayrımının son derece katı ve aktüel politikanın ihtiyaçlarına uygun biçimde çizildiği Türkiye'de, bu iki hattın da farklı koşullara ve farklı stratejik tercihlere işaret ettiğinin gösterilmesi, özel bir önem arz etmektedir. Müslüman coğrafyada yaşayan kadınlar, içinde bulundukları kültürel ve siyasal koşullara göre farklı güçlenme stratejileri izlemişlerdir. Bu nedenle, bu coğrafyadaki kadınları ve kadın hareketlerini belirli bir dinin (İslamın) kurbanları (yahut bir açıdan da kurtardıkları) olarak görmektense, aktif toplumsal ve politik özneler olduklarını fark etmek, sosyal bilimler ve tarih açısından çok daha ufuk açıcı olacaktır.Öğe Ortadoğu’da kadın hareketleri: Farklı yollar, farklı stratejiler(2008) Bora, AksuBu yazıda kadınların birer politik aktör olarak eşitlik ve özgürleşme ideallerine yönelik ne tür söylemsel ve stratejik araçlar kullandıklarına bakılmış ve Ortadoğu toplumlarında kadınların değişen rolleri bu çerçevede değerlendirilmiştir. Ortadoğu coğrafyası, genellikle kültürel ve dinsel referanslarla tanımlanagelmiştir. Özellikle kadınlar ve kadın hareketleri söz konusu olduğunda, bu eğilim daha da belirginleşir. Ortadoğulu kadınların İslam dininin ve Ortadoğu kültürünün bazı özgül nitelikleri nedeniyle Batılı hemcinslerinden daha dezavantajlı oldukları veri olarak kabul edilir. Oysa, dünyanın her yerinde olduğu gibi Ortadoğu’da da siyasal aktörler tarihsel gelişmeleri biçimlendirir ve yönlendirir. Bu aktörlerin başında, ulus-devletler gelir. Kadınlar ve kadın örgütleri de birer “kurban” değil, politik aktörler olarak sürecin parçasıdırlar.Öğe Remembering and Forgetting: Modernization in Islamic Geography and Women's Movements(Ahmet Yesevi Univ, 2010) Bora, AksuIt is possible to read the history of modernization throughout the Islamic World from the perspective of a collective memory construction. The women's movement is one of those considerable fields in which this collective memory has become crystallized within the personal memories and real practices of women individuals. In this context, this article tries to trace different women's movements of the modernization period and the effects of their remembering/forgetting strategies on our time. Moreover, this effort can throw new light on the debate about women in this region. Especially in Turkey, where the distinction between Islamic feminism and secular feminism is drawn very strictly and also maintained through the needs of the current political arguments, it is very important to notice that these two alternatives indicate different circumstances and different strategic choices. Women who live in the Islamic region follow different empowerment strategies due to peculiar cultural and political circumstances. For that reason, it is much better to regard them as active political and social agents instead of labeling them as victims of a religion (or heroines of a religion) for a better understanding of human sciences and historical perspectives.Öğe Women's Movements in the Middle East: Different Perspectives, Different Strategies(Istanbul Univ, 2008) Bora, AksuFocusing on the changing political agency of women in the Middle East, this article examines women's discursive and strategic tools in the Middle East as they work to realize their ideals of equality and freedom. The Middle East has frequently been identified with reference to its culturel and religous identity. Such an identification becomes clearly visible in the way women and their movements are analyzed in the literature. It is assumed that Middle Eastern women are more marginalized than their Western counterparts as a result of Islam and Middle Eastern culture. The article explains that it would be erroneous to maintain this assuption in interpreting women's movements in the region. Much like in other places women's movements in the Middle East are shaped by the historical trajactories of power relations and the way they are effected by nation states. Middle Eastern women and their political organizations cannot be regarded as mere victims. They are and have been active political agents who contribute to the making and dismantling of structures that limit them.Öğe Yas ne zaman birleştirir?: Açık yaralarla yaşamak(2010) Bora, AksuÖzet: Bu yazıda, "Türkiye toplumunu birarada tutan nedir?" sorusuna yanıt aramaya çalışacağım. Toplumsalın kurucu bir öğesi olarak ortak tarihin, ortak travmaların ve yasın bu sorunun yanıtı olup olamayacağını tartışacağım. Bu tartışma, duyguların birer toplumsal fenomen olarak nasıl işlediklerine, bir anlamda "duyguların ekonomi politiğine" de değinmeyi gerektirecek. Böyle bir çerçevede, Max Scheler'in "hınç" kavramı üzerine söylediklerinin bugün Türkiye toplumu açısından nasıl anlamları olabileceğine ilişkin bazı düşünceler geliştirmeye çalışacağım. Farklı sınıflardan kadın ve erkeklerin öznelliklerinin temel bir bileşeni olarak görülen güçsüzlük duygusunun kaynaklarını ve yarattığı dünya ve kendilik algısını böyle bir çerçeve içinde yeniden değerlendireceğim. Aynı zamanda, toplumsal ortaklığın kurulduğu bir alan olarak şefkatin (compassion) politik bir kavram olarak ele alınmasının açacağı ufka dikkat çekeceğim.