Yazar "Alan, Arzu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5-6 yaş grubu çocukların sayı ve sayma becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2019) Alan, Arzu; Sezer, TürkerBu araştırma okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem çözme becerileri ile sayı ve sayma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde, Bolu il merkezinde yer alan 4 anaokulu ve 2 anasınıfı olmak üzere toplam 6 okuldan veri toplanmıştır. Bu kapsamda 112'si kız 104'ü erkek olmak üzere 5-6 yaş grubunda olan 216 çocuğa ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanılmış olan "Kişisel Bilgi Formu", Oğuz ve Köksal Akyol (2015) tarafından geliştirilen "Problem Çözme Becerisi Ölçeği" ve Önkol (2012) tarafından uyarlanmış olan "Erken Sayı Testi" kullanılmıştır. Veriler araştırmaya katılması için ailesinden izin alınan çocuklarla sessiz bir ortamda yüz yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanların normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri yapılmış ve puanların normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bundan dolayı alt problemlerin analizinde non-parametrik testler olan Mann Whitney U, Kruskal Wallis H testleri ve Spearman's Rho korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; problem çözme becerisi ile sayı ve sayma becerisi arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında araştırmanın alt problemlerinde yer verilen çocukların demografik özelliklerinin erken sayı ve problem çözme becerileri üzerindeki etkisi incelendiğinde, çocukların yaşları, anne-baba öğrenim düzeyleri, aile gelir düzeyi, anne çalışma durumu, devam ettikleri okul türü değişkenlerinin erken sayı ve problem çözme becerilerinde anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenirken; kardeş sayısı ve okula devam etme süresi değişkenlerinin ise erken sayı ve problem çözme becerilerinde genel sayı bilgisi ve tahmin alt boyutları haricinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı, cinsiyet değişkeninin ise erken sayı ve problem çözme becerilerinde etkili bir değişken olmadığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi dönem, erken sayı becerisi, sayı ve sayma becerisi, problem çözme becerisiÖğe Anatomical characteristics of the lingual foramen in ancient skulls: a cone beam computed tomography study in an Anatolian population(Via Medica, 2018) Demiralp, Kemal Özgür; Bayrak, Seval; Orhan, Mukadder; Alan, Arzu; Çakmak, Emine Şebnem KurşunBackground: The purpose of this study is to evaluate the anatomical features of lingual foramina and their bony canals in Anatolian ancient mandibles (9-10th century) by using cone beam computed tomography (CBCT). Materials and methods: Fifty-eight ancient dry mandibles were scanned with CBCT. Lingual foramina were grouped into midline, paramedian, posterior foramina and combination of these groups. Midline group was also classified according to internal surface of the mandible (gonial tubercles [GTs]). The incidence, vertical distance and diameter of lingual foramina were measured according to age groups and gender. Results: The incidence of the lingual foramen was 96.6%. Midline of the symphysis had the highest incidence (34.4%) of foramina (p < 0.05), followed by both midline and paramedian type (32.8%; p < 0.05). Classification in terms of GT represented class 3 as the most encountered group (28.6%). Number of foramina observed in the mandibles ranged from 0 to 6 with the incidence of 3.4% and 32.8%, respectively. The male and < 35 years groups presented larger measurement values in midline region (p < 0.05). Conclusions: Mandibular lingual foramina and bony canals are frequently present in ancient mandibles. When compared with modern subjects, similar findings are observed according to published literatures. CBCT is also proved to be an effective imaging modality in the detection of lingual foramina and canals in anthropological studies.