Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "İnan, Muhammed Erkam" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Sınıf öğretmeni adaylarının temel biyoloji kavramlarına yönelik bilişsel yapıları
    (Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2019) İnan, Muhammed Erkam; Yener, Yeşim
    Öğrencilerin belleğindeki kavramlar arasındaki ilişkilerin nasıl kurulduğunu ortaya çıkarmak amacıyla Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) ve görsel hafıza tekniklerinden biri olan zihin haritaları kullanılmaktadır. Çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji ve temel biyolojik kavramlara yönelik bilişsel yapılarının, bu iki teknik kullanılarak araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı ikinci sınıfında eğitim görmekte olan Genel Biyoloji dersini almış toplam 50 (11 erkek, 39 kız) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi, veri toplama aracı olarak da; KİT ile zihin haritaları kullanılmıştır. Kelime İlişkilendirme Testi için "canlı, canlıların sınıflandırılması, DNA, çekirdek, genetik, mikroskop, hücre, doku, organ, sistem" ve zihin haritası için "biyoloji" anahtar kavram olarak verilmiştir. KİT'ten elde edilen verilerin sonucunda kelime ve kavramların kaçar defa tekrarlandığını gösteren frekans tablosu ile bu kavramlar arasındaki ilişkileri net bir şekilde ortaya koyan kavram ağı "Bubll.us" programı ile oluşturulmuştur. Bu ağın oluşturulmasında en fazla verilen cevap kelimenin belli sayıda aşağısı kesme noktası olarak alınıp dört ayrı kesme noktası oluşturulmuş (46-37, 36-27, 26-17, 16-9) ve veriler bu noktalara göre analiz edilmiştir. Zihin haritalarının analizi sonucunda ise öğretmen adayları tarafından resmedilen imgeler, "Biyolojinin Konuları, Teknoloji ve Tıp, Biyolojinin Alt Bilim dalları, Sağlık ve Yaşam ve Diğer" olmak üzere beş temel tema altında toplanmıştır. Ulaşılan bu temalar altında toplanan kavramların söz konusu kavramsal kategorileri temsil edip etmediğini doğrulamak için alanında uzman iki araştırmacının kodları ve kodlara ilişkin kategorileri karşılaştırılmıştır. Bu şekilde yapılan veri analizinin güvenirliği; [Görüş birliği / (Görüş birliği + Görüş ayrılığı) x 100] formülü kullanılarak hesaplanmış ve kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenirlik katsayısı % 94 olarak hesaplanmıştır. KİT'ten elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları tarafından verilen farklı cevap kelimelerin en fazla organ, canlı ve mikroskop anahtar kelimelerine verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca bütün anahtar kavramların çıktığı üçüncü kesme noktasında, öğretmen adaylarındaki kavramsal ağın birbirinden kopuk, üç farklı adacık şeklinde "Doku-Hücre-Çekirdek-Mikroskop" , "Canlı- Canlıların Sınıflandırılması-Sistem" ve "Organ-Genetik-DNA" yapılandığı görülmüştür. Birbirine bağlantılı şekilde oluşması beklenen kavramsal ağın ancak ileri bir kesme noktası alındığında oluştuğu ve arzu edilen bu ara bağlantıların ve ağsı yapının çok düşük sayıda da olsa bazı öğrencilerde şekillendiği tespit edilmiştir. Zihin haritalarında ise öğretmen adayları tarafından resmedilen imgelerin büyük çoğunluğunun "Biyolojinin Konuları" ile ilişkili olduğu görülürken, düşük sayıda imgelerin ise "Sağlık ve Yaşam" ile ilişkili olduğu görülmüştür. Her iki teknikten elde edilen bulguların ışığında, sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji ve biyolojideki temel kavramlara yönelik bilişsel yapılarının, okullarda ve derslerde üstünde sıklıkla durulan kavramlara dayandığı ve günlük yaşamlarında kullanılan kavramlara da az da olsa yer verdikleri görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının KİT ve zihin haritası kullanırken hem eğlendikleri hem de öğrendikleri ve kendilerini daha rahat ifade ettikleri gözlenmiştir.

| Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Kütüphanesi, Bolu, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim