Yazar "Özcan, Güler Göl" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Atomoxetine Induced Tics in ADHD Treatment: A Case Report(Galenos Publishing House, 2022) Sarı, Mesut; Özcan, Güler Göl; İmrek, Yasemin Akkuş; Öztürk, Yusuf; Tufan, Ali EvrenAttention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common neurodevelopmental disorders in children and adolescents and its main symptoms are attention deficit, hyperactivity and impulsivity. Atomoxetine is a selective noradrenaline reuptake inhibitor with proven efficacy in the treatment of ADHD. Although it is known that it has side effects such as gastrointestinal problems, sleep problems, irritability and fatigue, atomoxetine is frequently preferred in children and adolescents with ADHD who also have tic disorder. However, a small number of patients whose tics started or worsened during atomoxetine treatment have been reported. In this case report, we discussed the mechanism of this adverse effect in a 7-year-old child who used atomoxetine for ADHD treatment who had treatment related triggering of tics. © Telif Hakkı 2022 Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği/Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, Galenos Yayınevi tarafından yayınlanmıştır.Öğe Chronotype and Childhood Psychiatric Disorders(Galenos Publishing House, 2021) Balta, Büşra; Özcan, Güler Göl; Sari, Mesut; İmrek, Yasemin; Taşkan, Merve; Öztürk, Yusuf; Tufan, Ali EvrenThe chronotype, which reflects differences among individuals in daily activity patterns and sleep-wake cycles, is actually linked to being healthy. The most important factor that determines the chronotype is the environmental light-dark cycle. Chronotype is the study of classification as morning or evening types according to the physiological and genetic characteristics of the human. There are many factors that determine chronotypes. Although the evidence shows a negative picture for evening types, it should be emphasized that only eveningness cannot cause depression or other psychiatric disorders alone and additional effects may play a role. Conducting studies on mechanisms underlying the chronotype-psychopathology connection is important for interventions that can help reduce the incidence of psychiatric disorders in evening types; these interventions may include sleep training, dietary advice, and cognitive-behavioral techniques. The purpose of this review is to provide an overview of psychiatric disorders in children and adolescents and their relationship with the morning and evening types. © Telif Hakkı 2021 Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği/Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, Galenos Yayınevi tarafından yayınlanmıştır.Öğe Dikkat eksikliği/ hiperaktivite bozukluğu tanılı çocuk ve ergenlerde yürütücü işlevlerin ve uyku alışkanlıklarının tedaviyle olan ilişkisi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2020) Özcan, Güler Göl; Öztürk, YusufDikkat Eksikliği/ Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)'li olgularda sık görülen yürütücü işlev bozukluklarının tedaviyle iyileşme gösterdiğini bildiren pek çok çalışma mevcuttur. DEHB'li olgularda uyku problemlerinin de sık gözlendiği bilinmektedir. DEHB tedavi sürecinde metilfenidatın yan etkileri nedeniyle ilaç tatili verilip verilmemesi konusu halen tartışılmaktadır. Literatürde ise ilaç tatilinin DEHB belirti şiddeti üzerine etkilerini inceleyen kısıtlı sayıda çalışma bulunmakla birlikte ilaç tatilinin yürütücü işlevler ve uyku problemleri üzerine etkisini inceleyen çalışma bulunamamıştır. Çalışmamızda, DEHB'li olgularda tedavi öncesi, en az 8 hafta metilfenidat tedavisi sonrası ve en az 8 hafta ilaç tatili verildikten sonra olmak üzere üç kez yürütücü işlevler ve uyku problemleri değerlendirilmiş ve ilaç tedavisinin ve ilaç tatilinin yürütücü işlevler ve uyku problemleri üzerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmamız uzunlamasına bir çalışma olarak dizayn edilmiş ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğinde Eylül 2018- Eylül 2019 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmamıza Eylül 2018-Kasım 2018 tarihleri arasında polikliniğe başvuran, 7-18 yaş arasında olan, DEHB tanısı almış ve dahil edilme kriterlerini karşılamış olan 51 olgu katılmıştır. Çalışmaya katılan olgulara tedavi öncesi, tedavi sonrası ve ilaç tatili verdikten sonra Stroop testi ve Klinik Global İzlenim Ölçeği (KGİÖ) uygulanmıştır. Aynı zaman dilimlerinde ebeveynler tarafından doldurulmak üzere Conners Ebeveyn Derecelendirme Ölçeği-Kısa Formu (CEDÖ) ve Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi (ÇUAA) ve öğretmen tarafından doldurulmak üzere Conners Öğretmen Derecelendirme Ölçeği-Kısa Formu (CÖDÖ) verilmiştir. Çalışma sonuçlarımıza bakıldığında takip sürecinde olguların 22'sinin (%43) tedaviyi bıraktığı gözlenmiştir. Çalışmamızda tedaviye devam eden ve tedaviye devam etmeyen gruplar karşılaştırıldığında sosyo-demografik veriler açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamış (p>0.05), sadece kardeş sayısı tedaviye devam etmeyen grupta anlamlı derecede daha fazla bulunmuştur (p=0.045). Tedaviye devam eden ve tedaviye devam etmeyen gruplar arasında hastalık şiddeti açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır. Çalışmamıza katılan olgular KGİÖ ile değerlendirildiğinde, tedavi öncesine göre, tedavi sonrasında olguların istatistiksel olarak anlamlı daha düşük puan aldığı (p?0.001) ve ilaç tatili verildikten sonra puanlarda anlamlı bir artış olduğu bulunmuştur (p?0.001). Çalışmamıza katılan olguların CEDÖ alt ölçek puanları incelendiğinde, tedavi sonrasında tedavi öncesine göre DE alt ölçeğinde anlamlı derecede azalma olduğu gözlenmiştir (p?0.001). Çalışmamıza katılan olguların CÖDÖ alt ölçek puanları incelendiğinde, tedavi sonrasında tedavi öncesine göre DE ve DS alt ölçeği puanlarında azalma olduğu gözlenmiştir (p değerleri sırasıyla: 0.014, 0.012). Çalışmamıza katılan olgulara uygulanan Stroop testi verileri incelendiğinde, tedavi sonrasında, tedavi öncesine göre 5 bölümde de tamamlama sürelerinde kısaldığı saptanmıştır. Tedavi sonrasında, tedavi öncesine göre Stroop 5'te daha az hata ve daha az düzeltme yaptıkları bulunmuştur (p=0.005, p=0.007). İlaç tatili verildikten sonra ise tedavi sonrasına göre Stroop 5'te daha fazla hata yaptıkları gözlenmiştir (p=0.037). Çalışmamıza katılan olguların ebeveynleri tarafından doldurulan ÇUAA alt ölçek puanları incelendiğinde, tedavi sonrasında, tedavi öncesine göre parasomnialar alt ölçeğinde anlamlı düzelme olduğu saptanmıştır (p=0.026). Çalışmamızın sonuçları genel olarak incelediğinde; DEHB tedavisinin yürütücü işlev bozukluklarında ve uyku problemlerinde iyileşmeye neden olduğu gözlenmiştir. Yaz tatilinde verilen ilaç tatilinin ise yürütücü işlevleri bozduğu ve uyku problemleri üzerine etkisi olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak, ilaç tatili kararının, klinisyen tarafından bireysel olarak kar-zarar dengesi gözetilerek verilmesi uygun olacaktır.Öğe Effect of methylphenidate treatment on sleep in children with attention deficit hyperactivity disorder(Yerküre Tanıtım & Yayıncılık Hizmetleri A. Ş., 2021) Özcan, Güler Göl; Öztürk, Yusuf; Sarı, Mesut; İmrek, Yasemin; Tufan, Ali EvrenObjective: Our study aimed to compare the pre - and post-treatment sleep habits of children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) who use methylphenidate and to evaluate the effect of the treatment on sleep problems. Methods: This study includes pre-treatment and post-treatment evaluations. Children's sleep habits and problems were assessed with the Children's Sleep Habits Questionnaire (CSHQ). We gave scales for the parents and teachers of 51 patients who participated in the study. Results: When the sub-scales of CSHQ applied before and after the treatment were analyzed, we found that only the parasomnia subscale score was statistically significantly higher before the treatment (p=0.026); and there was no statistically significant difference between other subscale scores (p>0.05). Compared to whether there is a sleep problem before and after treatment, there was no significant difference between them (p=0.993). Conclusion: In our study, after methylphenidate treatment, we found that parasomnia decreased. We found that there was no difference between the pre - and post-methylphenidate treatment in the presence of sleep problems. Considering the inconsistent results of studies on the effect of methylphenidate on sleep problems, studies requiring longer-term treatments and evaluating sleep habits and problems with more objective methods are needed.Öğe Family functioning and quality of life among children with specific learning disorder and healthy controls: A cross-sectional study(Yerküre Tanıtım ve Yayıncılık A.Ş., 2022) Sari, Mesut; Öztürk, Yusuf; Özcan, Güler Göl; İmrek, Yasemin; Tufan, Ali EvrenObjective: The study aimed to compare the quality of life, family functionality, and parental attitudes with Specific learning disorder (SLD) with controls. We also aimed to evaluate the correlation between SLD symptoms and quality of life. Methods: This is a cross-sectional, case-control study. The Learning Disorder Symptom Checklist (LDSC) was filled out by children's parents to measure SLD symptoms. Family functioning was assessed using the Family Assessment Device (FAD) and Parental Attitude Research Instrument (PARI). The children's quality of life was evaluated by the Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL). Results: With in the study period, 38 children with SLD and 35 healthy control children were enrolled. All of the children with SLD reported significantly reduced all PedsQL domains. PARI-over protective (p<0.001), marital conflict (p=0.011), strict dicipline (p<0.001) and FAD problem-solving (p=0.022) subscores were significantly elevated in the SLD group. There were statistically negative correlations between LDCS academic success, reading skills, writing skills, working habit, orientation skills, tactile perception, queue skill, motor skills, social emotional behaviors, activity level, attention skills scores and all domains of PedsQL-child. Conclusion: Evaluating family attitudes and problem-solving skills of the family in the treatment of children with SLD and targeting those areas in treatment may provide additional benefit.Öğe Impaired affect perception in presence of spared electrodermal activity with affective stimuli among children with specific learning disorder: A controlled study(Turkish Neuropsychiatry Assoc-Turk Noropsikiyatri Dernegi, 2022) Sarı, Mesut; Öztürk, Yusuf; Özcan, Güler Göl; Balta, Büşra; Tufan, Ali EvrenIntroduction: The aim of this study was to compare children with Specific Learning Disorders (SLD) and matched controls in terms of nonverbal communication skills, understanding of emotions, electrodermal activity (EDA) changes and response latencies measured with affective stimuli. Method: The study was designed as a single-center, cross-sectional, controlled study. KA-SI Empathic Tendency Scale-Child Form, Test of Perception of Affect-Via Nonverbal Cues (TPANC) were used for both groups. The TPANC test was performed in 4 different sessions (for picture, video, audio and textual stimuli), and during each session, the EDA was measured from the non-dominant hand. Stimuli were given at 15 second intervals in the tests and phasic changes within 3-8 seconds after the stimulus was accepted as skin conductance responses related to the stimulus in accordance with the literature. The responses and response latency during the TPANC test were recorded by the clinician. Results: 31 children with SLD and 31 healthy controls were included in the study. The mean ages for SLD and controls were 10 years 6 months and 10 years 1 month; respectively. In the SLD group, the number of correct responses in all subtests of TPANC was statistically significantly lower than controls (p<0.05). When TPANC subtests response latencies were compared, there was a significant increase in the SLD group compared to controls (p<0.05). The groups did not display a significant difference in EDA changes while providing responses in TPANC. Conclusion: Our results contribute to the literature on the affect recognition and its autonomic correlates among children with SLD. However, dependence on a single-modality for autonomic nervous system reactivity and limited sample size may affect our results and further studies with larger samples employing multiple domains of autonomic reactivity may be needed.