Yazar "Çavuş, Seda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Developing science teachers' nature of science views: The effect of in-service teacher education program(Hacettepe Univ, 2011) Doğan, Nihal; Çakıroğlu, Jale; Çavuş, Seda; Bilican, Kader; Arslan, OrhanScience education programs in many countries aim to promote effective teaching and learning process in science classroom and consequently develop scientifically literate person. Science teacher is an important actor to achieve this goal. For this reason, the purpose of the study was to examine the impact of one-week in-service program on elementary science teachers' views of nature of science (NOS). A total of 44 (24 Female, 20 Male) elementary science teachers participated in the study. Pre and post administration of Views On Science-Technology -Society (VOSTS) questionnaire including 14 items (Aikenhead, Ryan & Fleming, 1989) was used to determine teachers' NOS views. The results of the study indicated that at the end of the program majority of teachers' demonstrated substantial improvements in their understanding of some NOS aspects such as theory driven nature of observations, scientific method, and hypothesis. This result supports effectiveness of in-service program on the development of science teachers' NOS views.Öğe İlköğretim fen bilgisi ve matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2010) Çavuş, Seda; Doğan, NihalEğitim programları, nitelikli bir birey yetiştirmede bilimin doğasını bilen dolayısıyla bilim okuryazarı bireylerin yetiştirilmesini önemli bir kriter olarak ortaya koymaktadır. Bilimle ilişkili her disiplininde bireylerin bu özellikle donatılmasında katkısı oldukça fazladır. Ancak bireylerin farklı alanlardaki öğrenmelerinin, öğrenmenin kalıcılığı açısından da eğitimde önemli bir yeri vardır. Bu nedenle bilim öğretiminin sadece belirli bir alana özgü olmaksızın, diğer disiplinlerle etkileşimli öğretilmesi gerekir. ?Fen ve Teknoloji? ve ?Matematik? dersleri de bu görevi üstlenen iki önemli derstir. Ancak pek çok kişi, matematiğin bilimin gelişmesi için çok önemli bir basamak olduğunu bildikleri halde, zihinlerinde bilimin doğası içinde matematiği düşünmeksizin bir yapı oluştururlar. Bu durum bilim okuryazarı bireylerin yetiştirilmesi için anahtar rol oynayan öğretmenlerin, bu gerçeğin bilincinde ve bilimin doğası hakkında post pozitivist bakış açısına sahip olmasının önemini göstermektedir.Bu çalışmanın amacı da, ?fen bilgisi? ve ?matematik? öğretmen adaylarının bilimin doğasına bakış açılarının geliştirilmesidir. Ayrıca; her iki öğretmen adayı grubunun görüşleri arasındaki benzer ve farklı noktaları ortaya çıkararak kullanılan yöntemin etkisini tespit etmektir. Bu doğrultuda; araştırmaya 32 fen bilgisi ve 43 matematik olmak üzere toplam 75 öğretmen adayı katılmıştır. Her iki grubun görüşlerinin geliştirilmesi için bir sömestr boyunca doğrudan yansıtıcı yaklaşıma uygun çeşitli etkinlikler uygulanmıştır. Çalışma süresince katılımcıların bilimin doğasına yönelik görüşlerini tespit etmek amacıyla Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi (VNOS, Form-C - Lederman, Scharwartz, Abd-El-Khalick, and Bell, 2001) ön ve son test olarak uygulanmış, araştırma sonunda 8 katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak nitel veriler elde edilmiştir. Veriler sürekli karşılaştırmalı yöntemle araştırmacı ve beraberinde iki uzman tarafından analiz edilmiştir. Anketlere verilen cevaplar ?yetersiz?, ?kabul edilebilir? ve ?bilgili?, olmak üzere üç kategoride sınıflandırılmıştır.Analiz sonuçları; ölçülen bilimin doğası özellikleriyle ilgili öğretmen adaylarının görüşlerinde genel olarak olumlu bir değişme olduğunu göstermiştir. Bilim, bilimsel bilginin değişebilir doğası, bilimsel bilginin sübjektif, sosyal ve kültürel yapısı ve bilimsel bilginin yaratıcı doğası hakkında fen bilgisi ve matematik öğretmen adaylarının uygulama öncesine göre daha çağdaş görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Teori ve kanunların epistemolojik yapısı ve bilimsel yöntem konusunda ise fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri matematik öğretmen adaylarına göre daha fazla gelişmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda; doğrudan yansıtıcı yaklaşım yöntemiyle uygulanan etkinliklerin, farklı branşlardan öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki kavram(a)larının geliştirilmesinde olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Bilimin Doğası, Fen Bilgisi öğretmen adayları, Matematik öğretmen adaylarıÖğe Influence of in-service teacher education program on science teachers' views of nature of science(Common Ground Publishing, 2009) Çakıroğlu, Jale; Doğan, Nihal; Bilican, Kader; Çavuş, Seda; Arslan, OrhanScience education programs aim to introduce students to basic concepts of nature of science (NOS) and, consequently develop scientifically literate person. Science teacher is an important actor to achieve this goal. Hence, educating science teachers with a contemporary view of NOS becomes an important issue in science education. For this reason, the purpose of the study was to examine the impact of in-service education program on elementary science teachers' views of NOS. A total of 44 (24 Female, 20 Male) elementary science teachers with a teaching experience ranged from 1 to 21 years participated in one week intensive summer in-service program. Participants were engaged in different activities that explicitly addressed seven target aspects of NOS. The Views of Nature of Science (VNOS-C) questionnaire (Lederman, Schwartz, Abd-El-Khalick, and Bell, 2001) was used to determine teachers' initial views of NOS, and was administered again at the end of program as pre-post tests to determine changes in teachers' views. During data analysis, each participant was treated as separate case and data from each questionnaire was used to generate in-depth profile of participants' NOS views related with seven NOS aspects. The results of the current study described trends and shifts in participants' views of NOS. In general, at the end of the in-service program majority of science teachers demonstrated improvements in their understanding of some NOS aspects. © Common Ground, Jale Cakiroglu, Nihal Dogan, Kader Bilican, Seda Cavus, Orhan Arslan.Öğe What nos teaching practices tell us : a case of two science teachers(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2013) Doğan, Nihal; Çakıroğlu, Jale; Bilican, Kader; Çavuş, SedaTranslation of nature of science (NOS) views into teaching practice and the development of teachers' NOS teaching are still open to investigation. Therefore, how teachers' translation of NOS understanding into practice occurs and what extend science teachers are able to transform their understanding into explicit reflective NOS instruction have been issues still need to be further exploration. This study explored the impact of intensive nature of science summer workshop on science teachers' views of NOS and their instructional practices. The current study was a case study of two middle school science teachers documenting their NOS views and instructional practice on NOS in the classrooms. Data resources included the VNOS-C; interviews and classroom observations. Participants made substantial improvements in their understandings of the targeted aspects of NOS as a result of their participation in professional development program. The study also showed that two of teachers translated their understanding of NOS in a certain degree into instructional practice.